Ha de!

Pinner

Medlem
Ha de!
Vilken konstig tråd.
Ganska trist OM allt bara är ett hittepå för att driva någon slags tes (?) Väldigt många har ändå lagt ner tid och energi på att ge seriösa och konstruktiva råd.
Nej detta är inget påhitt. Tröttnar på folk som ska påpeka varenda sak man skriver.

Det kändes onödigt att fortsätta vara seriös när ett flertal personer här i tråden endast var ute efter att bevisa mig fel.

Jag gjorde mitt konto här med avsikt att få hjälp i en fråga på s.k. "Sveriges trevligaste cykelforum". Det började bra, folk höll sig till frågan, men sen kom några som bara är ute efter att påpeka allt man skriver. Efter det så spårade det ur helt enkelt.

Ber om ursäkt att det spårade ur till er som har varit seriösa och gett mig svar på frågan, och även andra tips. Er uppskattar jag!

Nu är det som tråden ursprungligen handlade om löst, cykeln kommer reklameras.

Allroad

Aktiv medlem
Ha de!
Team sportia har nu erbjudit att köpa tillbaka cykeln för inköpspriset. De säger att de har gjort allt som de kan för att försöka fixa cykeln utan att lyckas och kan därför inte försöka reparera den mer. Håller med, de kan inte på något sätt fixa cykeln och det har dem bevisat flertalet gånger. De säger också att det inte kan erbjuda en ny likvärdig cykel eftersom dessa kostar mer än vad jag betalade för min Trek.

Nu vet jag inte om jag ska låta dem köpa tillbaka cykeln, eller om jag kan kräva en likadan eller likvärdig cykel. Jag har googlat, men är fortfarande osäker på vad jag kan kräva. Jag köpte min cykel när priserna var lägre än idag, betalade totalt 5 000kr för cykeln, nu kostar en Trek marlin 5 cirka 6 500-7 000kr. Jag måste alltså lägga till pengar för att kunna köpa en likadan eller likvärdig. Är mitt enda val att godkänna att de köper tillbaka cykeln för det jag betalade, eller har jag rätt att kräva en likvärdig?
Vänd dig till din lokala konsumentombudsman, nummer bör du hitta på www.konsumentverket.se hemsida.

De kan ge dig rätt råd, med vilka rättigheter du enligt lag har rätt till istället för att hela forumet ska sitta och killgissa till vad du är berättigad till. Vem vet, du kanske till och med har rätt till skadestånd för allt besvär ;)

Pinner

Medlem
Ha de!
Vänd dig till din lokala konsumentombudsman, nummer bör du hitta på www.konsumentverket.se hemsida.

De kan ge dig rätt råd, med vilka rättigheter du enligt lag har rätt till istället för att hela forumet ska sitta och killgissa till vad du är berättigad till. Vem vet, du kanske till och med har rätt till skadestånd för allt besvär ;)
Tack för tipset! Har faktiskt kontakt med en konsumentombudsman :)
Skadestånd är inget jag är ute efter, även om jag nu skulle ha rätt till det.

Enligt konsumentombudsmannen har jag rätt till att be om en ny likadan, eller likvärdig cykel.

Allroad

Aktiv medlem
Ha de!
Tack för tipset! Har faktiskt kontakt med en konsumentombudsman :)
Skadestånd är inget jag är ute efter, även om jag nu skulle ha rätt till det.

Enligt konsumentombudsmannen har jag rätt till att be om en ny likadan, eller likvärdig cykel.
Yep. Tyvärr så är många härinne av inställningen ”köp nytt” men det är väl pga okunskap om sina rättigheter som konsument eller så har de ett överflöd av pengar så dom kunde inte bry sig mindre.

jolov

Aktiv medlem
Ha de!
Yep. Tyvärr så är många härinne av inställningen ”köp nytt” men det är väl pga okunskap om sina rättigheter som konsument eller så har de ett överflöd av pengar så dom kunde inte bry sig mindre.
Alternativt att man inte är så sugen på att handla i samma butik som man tjafsat med i över två års tid över en cykel deras mekaniker inte klarat av att ställa in.

Sen märker man väl att det alltid finns vissa människor som råkar ut för 'oförklarliga' fel. Sannolikheten att man skulle råka ut för produktionsfel på frambroms, bakbroms, vevlager, baknavets lager, frihjulet, kassetten, bakväxeln/bakväxelreglaget, framväxeln/framväxelreglaget och kedjan på en cykel är väl rätt liten :)

GoranS

Aktiv medlem
Ha de!
Alternativt att man inte är så sugen på att handla i samma butik som man tjafsat med i över två års tid över en cykel deras mekaniker inte klarat av att ställa in.

Sen märker man väl att det alltid finns vissa människor som råkar ut för 'oförklarliga' fel. Sannolikheten att man skulle råka ut för produktionsfel på frambroms, bakbroms, vevlager, baknavets lager, frihjulet, kassetten, bakväxeln/bakväxelreglaget, framväxeln/framväxelreglaget och kedjan på en cykel är väl rätt liten :)
Plötsligt händer det!
1653048789872.png

bekväm grop hejdå

Aktiv medlem
Ha de!
Ja tyvärr. De glömmer kanske av att alla inte har ekonomiska förutsättningar till att kunna köpa nya saker jämt och ständigt.
om du har sämre ekonomiska förutsättningar vill jag ge den kraftigaste möjliga rekommendation att lära dig fixa och serva dina växlar, bromsar och nav själv.

det är uppenbart att butiken är helt hopplös. men när du kört 200, 500, 1000 mil istället för 15 är det ju du som får finansiera justering och service av cykeln. då blir det otroligt dyrt att lämna in cykeln. särskilt om du vill att den ska fungera perfekt, för då kommer du kanske hamna i samma reklamationscirkus igen.

stans största och proffsigaste cykelaffär lyckades kontaminera min kompis bromsbelägg häromdan, när hen lämnade in cykeln för byte av bromshandtag. att cykelmekaniker är dåliga/stressade tror jag är väldigt vanligt, och det är en frihetsreform i ditt liv att bli bekväm med att fixa cykeln själv.

Pinner

Medlem
Ha de!
om du har sämre ekonomiska förutsättningar vill jag ge den kraftigaste möjliga rekommendation att lära dig fixa och serva dina växlar, bromsar och nav själv.

det är uppenbart att butiken är helt hopplös. men när du kört 200, 500, 1000 mil istället för 15 är det ju du som får finansiera justering och service av cykeln. då blir det otroligt dyrt att lämna in cykeln. särskilt om du vill att den ska fungera perfekt, för då kommer du kanske hamna i samma reklamationscirkus igen.

stans största och proffsigaste cykelaffär lyckades kontaminera min kompis bromsbelägg häromdan, när hen lämnade in cykeln för byte av bromshandtag. att cykelmekaniker är dåliga/stressade tror jag är väldigt vanligt, och det är en frihetsreform i ditt liv att bli bekväm med att fixa cykeln själv.
Jag vet hur man justerar växlar och hur man servar bromsar och nav. Jag försökte mig på växlarna, fick inte ordning på det för att navet var dåligt, vilket jag inte märkte innan jag började justera växlarna.
Navet tog jag i sär för att kolla vad som var fel, insåg att det var helt slut, kontaktade Team sportia som sa att det går på garantin. Bromsarna har jag inte försökt åtgärda själv, har bara rengjort skivor samt belägg med brake clean.
Lufta bromsar kan jag inte göra själv för att jag inte har rätt grejer till det.

För att förtydliga så påstår jag inte att jag är bra på ovanstående, dock kan jag få till t.ex. växlar någorlunda bra men inte perfekt. Det krävs mer övning för att jag ska kunna få det perfekt, mycket mer övning.

Om inte två personer som har jobbat som cykelmekaniker i flera år lyckas få ordning på t.ex. växlarna som är det största problemet, så lär det ju vara något som är fel med någon komponent, eller så kanske ramen är skev.

BJS

Aktiv medlem
Ha de!
Jag har läst ikapp mig på tråden och förstår att du inte riktigt gillar att bli ifrågasatt. Det kan jag förstå. Men det ligger en del i kritiken till och från måste jag ändå påstå.

Nu verkar ju ärendet vara löst, så gå vidare och köp en annan cykel. När du fått den så skulle jag vilja lämna lite råd för att du ska få en trevligare upplevelse med den nya cykeln:

- Provcykla direkt. Om du cyklar i maklig takt på grus eller asfalt hinner du komma säg 30-50 km på ett par timmar. Ett par timmar är ganska kort tid och då har du med liten investering fått en ansenlig mängd tid på cykeln i jämförelse med din förra cykel. Om något inte är till belåtenhet tar du upp det med butiken direkt, och ser till att omgående efter eventuell åtgärd kolla hur det fungerat och ställa frågor om minsta bekymmer kvarstår. En lämplig metod är ju att cykla till butiken, eller från butiken.

- Tvätta inte cykeln hela tiden. Blir den lerig kan man spola av den, med vatten och något milt rengöringsmedel tillsammans med en svamp eller borste. Använd INTE avfettning, använd INTE WD40 eller dylikt. Efter tvätt MÅSTE man olja kedjan, och då ska man INTE använda Mucoff för då måste man använda avfettning i framtiden. En annan lösning är att skita i att tvätta cykeln. Lera ramlar av nästa gång du cyklar. Oavsett ditt val får man inte tvätta cykeln och sen låta bli att olja kedjan.

- När du oljar kedjan, med valfri kedjeolja, lägger du en liiiten liten sträng olja TVÄRS över varje länk, vevar runt några varv och sen torkar du omsorgsfullt rent kedjan så den är blank och fin igen. Genom att undvika avfettning, WD40 och låta bli att kladda olja överallt kommer förmodligen dina bromsar fungera bättre, samtidigt som alla rörliga delar mår bättre över tid. Detta gäller framförallt för cyklar som cyklas så lite som 12 mil på två år. Just Mucoff-oljan är så otrevlig att jag kan tänka mig att växelbekymren beror på att oljan stelnat till och gjort kedjan stel och därmed inte fungera så bra. Köp annan olja.

- Använd cykeln mer. 12 mil och 5000 kr ger en kostnad på 417 kr per mil. Det hade gett mig en budget på ett par hundra tusen på cyklar varje år. Tveksamt om det går att motivera ett cykelköp med den användningen, men det stora bekymret är att väldigt få fordon mår bra av att stå still i så långa perioder.

- Du skriver att du kan grunderna i cykelmek. 12 mil ger dock inget servicebehov och förutom om man tvättar cykeln onödigt mycket behöver man inte ens smörja kedjan på den tiden. När det kommer till hydrauliska bromsar köper jag att man kanske inte vill greja med det, men att ställa in växlarna är näst intill ett krav att kunna. Jag har vid besök hos min LBS ganska ofta sett folk som kommer med cykeln på bilen och lämnar in den för punkalagning, och då har man ett ganska jobbigt liv som cyklist framför sig. Detsamma gäller om växlarna behöver justeras - det är gjort i en handvändning om inget är krökt, skadat eller felmonterat.

Om tråden är en konstinstallation så kan man bortse från detta inlägg.
Jag gillar din vänliga hjälpsamma pragmatiska stil. Kudos@

yonsson

Aktiv medlem
Ha de!
Team sportia har nu erbjudit att köpa tillbaka cykeln för inköpspriset. De säger att de har gjort allt som de kan för att försöka fixa cykeln utan att lyckas och kan därför inte försöka reparera den mer. Håller med, de kan inte på något sätt fixa cykeln och det har dem bevisat flertalet gånger. De säger också att det inte kan erbjuda en ny likvärdig cykel eftersom dessa kostar mer än vad jag betalade för min Trek.

Nu vet jag inte om jag ska låta dem köpa tillbaka cykeln, eller om jag kan kräva en likadan eller likvärdig cykel. Jag har googlat, men är fortfarande osäker på vad jag kan kräva. Jag köpte min cykel när priserna var lägre än idag, betalade totalt 5 000kr för cykeln, nu kostar en Trek marlin 5 cirka 6 500-7 000kr. Jag måste alltså lägga till pengar för att kunna köpa en likadan eller likvärdig. Är mitt enda val att godkänna att de köper tillbaka cykeln för det jag betalade, eller har jag rätt att kräva en likvärdig?
Häv köpet för fan. Seriöst? Så mycket energi som du lagt på detta… Köp något annat från en annan butik.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Ha de!
Om 5000kr är för mycket för dig att lägga på en cykel så rekommenderar jag i all välmening att du köper något annat för de pengarna. Det räcker ju till både ett par schyssta löparskor, en Garmin(-klocka) och en skateboard.

Pinner

Medlem
Ha de!
Om 5000kr är för mycket för dig att lägga på en cykel så rekommenderar jag i all välmening att du köper något annat för de pengarna. Det räcker ju till både ett par schyssta löparskor, en Garmin(-klocka) och en skateboard.
Jag har inte skrivit att 5 000 SEK är för mycket för mig att lägga på en cykel, dock låg min dåvarande budget på 5-6 000 SEK. Jag ville inte lägga mer pengar än så på en mountainbike dels för att jag inte hade cyklat MTB på flera år och visste således inte om mitt intresse för mountainbike fanns kvar, och dels för att jag även behövde köpa hjälm, handskar, tröja, pedaler, handtag, mekställ, cykelverktyg, pump och dylikt. Jag hade alltså också mycket annat som jag behövde köpa utöver själva cykeln.

Jag håller med alla att det är en billig cykel och att man får vad man betalar för. Dock anser jag att en cykel som kostar 5 000 SEK ska fungera att cykla på, vilket min inte gjorde. Jag är och var medveten om att cykelns delar inte var "top of the line". Växelförare fram och bak är shimano tourney, vilket är ren skit. Kedjan KMZ Z51 också ren skit. Framgaffeln är en SR suntour XCE 28, ren skit men fungerar bra till stigar i skogen. Oavsett så anser jag att dessa komponenter bör fungera till stigcykling i skogen.

Nej, 5 000 SEK är ingen stor summa. Dock ska en cykel för 5 000 SEK vara brukbar, eller hur? Jag förväntar mig inte en perfekt cykel för det priset, dock förväntar jag mig en cykel som går att använda.

yonsson

Aktiv medlem
Ha de!
Nej, 5 000 SEK är ingen stor summa. Dock ska en cykel för 5 000 SEK vara brukbar, eller hur? Jag förväntar mig inte en perfekt cykel för det priset, dock förväntar jag mig en cykel som går att använda.
Det kan man såklart tycka men uppenbarligen lever den inte upp till dina förväntningar. Att motsvarande cykel nu gått upp i pris känns irrelevant.

Trim

Aktiv medlem
Ha de!
En sak som vissa inte förstår rent kund allmänt stöter på är cyklar som fallit omkull men den lilla kan väl inte gjort något Jo då styret vrider sig och reglage och inställningar och växlar inte lätt konsument förklara vardags problem som är inget nytt under solen när instruktions bok skrivs borde det stå att cykelns inställning kan ändras av lätt omkullvält cykel som blåst av stöd och underlag stöd.

Kom på var jag sett fram nav så rostigt på så kort tid vatten upp till navet morsans cykel.
Nu avslutar vi tråden här den är färdig.
IMG_20220521_073633_1.jpg

Senast ändrad:

BJS

Aktiv medlem
Ha de!
Öl och wienerbröd är en fin kombination. Beskt och sött blir bra tillsammans. Porter och bakelser funkar också. Erbjöds av bättre konditorier på den svart-vita tiden.
Porter och tårta har jag testat. Det var helt okej, men i ärlighetens namn föredrar jag nog kaffe ändå till tårta.

Pfaff

Aktiv medlem
Ha de!
Porter och tårta har jag testat. Det var helt okej, men i ärlighetens namn föredrar jag nog kaffe ändå till tårta.
Testa med pilsner istället.
Det var en återkommande ritual jag hade med en kompis.
För länge länge sedan och inte i Sverige. Här går det ju inte att få en hederlig pilsner på kondiset en söndag förmiddag.

Lotta B

Aktiv medlem
Ha de!
Vet knappt hur det kommer sig att jag läste den här tråden ens men den var allt lite underhållande. Bra att det löste sig TS om det är så att detta inte är en trolltråd ;) Sorry...

Och tråden fick mig även att fundera över hur mina cyklar har klarat sig utan att jag torkat bort vattnet från kedjan. Eller utan avfettning för den delen, fast just den detaljen kan ju bero vad jag smörjer kedjan med :)

kais01

Aktiv medlem
Ha de!
Vet knappt hur det kommer sig att jag läste den här tråden ens men den var allt lite underhållande. Bra att det löste sig TS om det är så att detta inte är en trolltråd ;) Sorry...

Och tråden fick mig även att fundera över hur mina cyklar har klarat sig utan att jag torkat bort vattnet från kedjan. Eller utan avfettning för den delen, fast just den detaljen kan ju bero vad jag smörjer kedjan med :)
det framgick väl att ts problem ffa bromsproblemen närmast berodde på sprutande av avfettning samt överdriven tvätt? sen var det tydligt att han inte träffade på en mekaniker som insåg varken detta eller lyckades diagnostisera felet i växeln. snett växelöra är vanligt, inte minst på nya cyklar som fått sig en törn i affären eller transporten, problem med elasticitet i illa kapade vajerhöljen likaså.

om man smörjer kedjan med något 'bra' behövs det egentligen inte mer kedjeunderhåll än så. om produkten är för mycket 'long-life' i förhållande till hur pass smutsutsatt användningen är, byggs det upp gucka, och återkommande rengöring krävs. råder balans kan man tuta och köra.

du har väl hittat den balansen helt enkelt:) vad använder du?

Lotta B

Aktiv medlem
Ha de!
det framgick väl att ts problem ffa bromsproblemen närmast berodde på sprutande av avfettning samt överdriven tvätt? sen var det tydligt att han inte träffade på en mekaniker som insåg varken detta eller lyckades diagnostisera felet i växeln. snett växelöra är vanligt, inte minst på nya cyklar som fått sig en törn i affären eller transporten, problem med elasticitet i illa kapade vajerhöljen likaså.

om man smörjer kedjan med något 'bra' behövs det egentligen inte mer kedjeunderhåll än så. om produkten är för mycket 'long-life' i förhållande till hur pass smutsutsatt användningen är, byggs det upp gucka, och återkommande rengöring krävs. råder balans kan man tuta och köra.

du har väl hittat den balansen helt enkelt:) vad använder du?
Jadu...vet inte om det direkt klockrent framgick vad problemen berodde på, jag vet hur jag själv hade gjort för att lösa det med allsköns uppvärmning av bromsklossarna + t-sprit på skivorna osv. Jag har bara stött på en enda cykel där det var omöjligt att få växlarna att funka, landade på att ramen borde ha varit skev eller felaktig på nåt vis efter att allt annat kollats. Det var riktigt frustrerande, "tyvärr" eller vad jag ska säga så blev den cykeln stulen. Lbs:en jag köpt den hos kollade upp allt när jag själv gick bet och ändå löste sig inte problemet, koll av riktningen av växelörat t ex. Det hade landat i reklamation av köpet om den inte blivit stulen. Är ju inte mer komplicerat än rätt ändlägen och så rätt spänning av vajern. Såklart när allt annat är fräscht, rätt konstruerat och av tillräckligt bra kvalitet.

Mm...det är inte direkt rocket science att man vill ha nåt så torrt som möjligt på kedjan, fick nåt av Cykel city för att testa som skvätte ända upp på sadeln på min för mig dyra racer :D Då tog jag väl nåt lösningsmedel på drivlinan som alkohol för att få bort den där produkten. Jag har använt Finish line dry i många år, tycker att den gör sitt jobb. På med den efter att cykeln blivit blöt vilket är nästan varje gång jag cyklat eftersom jag sköljer av cykeln med enbart vatten efter så gott som varje tur. Sen när kedjan lufttorkat, droppar på oljan, torkar av kedjan och så är den ren och smord inför nästa tur.

Topp