Ha de!

jolov

Aktiv medlem
Ha de!
Har faktiskt inte använt WD-40 under en längre period för att driva ut fukten. Har gjort det nu de senaste 2-3 gångerna jag tvättat kedjan, så slitaget har funnits där redan innan :)

Så vi har alltså en cykel som rullat tolv mil. Men det är bara dom senaste 2-3 gångerna TS rengjort kedjan, och då specifikt använt WD40 för att driva ut fukt ur kedjan. Innan dess har han inte använt det under en lång period.

Med en totalt cyklad sträcka som antagligen inte ens skulle behöva en rengöring.

Pinner

Medlem
Ha de!
Butiken försöker helt klart göra en enligt denna tråd besvärlig kund nöjd och det ska dom ha kudos för. Skaplig förlust den där affären blev… det räknade dom inte med för när var det… 2 år sedan och max 15 mil bruk?
Take it
Håller helt med dig. Just nu är jag mycket riktigt en besvärlig kund. Det hade dock kunnat undvikas om de faktiskt hade lagat cykeln efter alla gånger den har varit hos dem.
Istället har mekanikern varje gång påpekat att det är en billig cykel (vilket det är) och att dessa cyklar är sådana som min. Jag köper att en billig cykel med billiga växlar, aldrig kommer växla lika bra som en dyr cykel med dyra växlar. Dock ska även en billig cykel gå att cykla på och kunna användas till det syfte som den marknadsförs som, dvs stigcykling i detta fall. Den har varken klarat av stigcykling eller cykling på asfalterad väg. Det är således Team Sportia som har ansvar att se till att cykeln fungerar till dessa ändamål.

Så absolut jag är en besvärlig kund, men det har även varit besvärligt för mig att jämt och ständigt behöva lämna in cykeln för att Team Sportia inte åtgärdar felen som funnits där sen cykeln rulla ut från butik.

Pinner

Medlem
Ha de!
Det är alltid svårt att värdera ett sånt här fall när man bara har ena sidan av historien, men all heder åt en butik som köper tillbaka en två år gammal hoj för fullt pris. Inget snack om att du ska ta pengarna, du har ju ingen glädje av den här cykeln.
Så är det. Håller med dig, all heder åt dem för att tillslut vilja lösa detta på ett bra sätt.

Pinner

Medlem
Ha de!
Så vi har alltså en cykel som rullat tolv mil. Men det är bara dom senaste 2-3 gångerna TS rengjort kedjan, och då specifikt använt WD40 för att driva ut fukt ur kedjan. Innan dess har han inte använt det under en lång period.

Med en totalt cyklad sträcka som antagligen inte ens skulle behöva en rengöring.
För att rätta dig, jag har rengjort kedjan fler är 2-3 gånger. WD40 har jag använt för att driva ut fukt vid 2-3 tillfällen. Tidigare har kedjan fått lufttorka, precis som många här i tråden har rekommenderat istället för att använda WD40.

jolov

Aktiv medlem
Ha de!
För att rätta dig, jag har rengjort kedjan fler är 2-3 gånger. WD40 har jag använt för att driva ut fukt vid 2-3 tillfällen. Tidigare har kedjan fått lufttorka, precis som många här i tråden har rekommenderat istället för att använda WD40.

Du missar poängen.

Varför ska en cykel som rullat 12 mil på asfalt och lätt grusväg behöva få kedjan rengjord mer än tre gånger?

Pinner

Medlem
Ha de!
Ta erbjudandet innan det försvinner.

Vill fortfarande se bilder på drivlina och bromsar, så ta det innan du lämnar tillbaka den. Kan vara bra för Happyarkivet att få se eländet.
Med tanke på att det redan finns en hel del negativa personer i tråden som vill påpeka samt missförstå varje minsta lilla sak jag skriver så kommer jag inte lägga ut bilder. Det har heller ingen betydelse längre, eller hur? :)

Pinner

Medlem
Ha de!
Du missar poängen.

Varför ska en cykel som rullat 12 mil på asfalt och lätt grusväg behöva få kedjan rengjord mer än tre gånger?
Har inte sagt att den bara rullat på asfalt och lätt grusväg. Läs igen! För det mesta har den använts på stigar i skogen, precis till det syfte jag köpte den för.
Lätt grusväg cyklade jag på när frihjulet gav upp och asfalt när jag tagit mig från och till skogen.

jolov

Aktiv medlem
Ha de!
Har inte sagt att den bara rullat på asfalt och lätt grusväg. Läs igen! För det mesta har den använts på stigar i skogen, precis till det syfte jag köpte den för.
Lätt grusväg cyklade jag på när frihjulet gav upp och asfalt när jag tagit mig från och till skogen.
förlåt.

då undrar jag varför man behöver rengöra kedjan mer än tre gånger ifall man cyklar 12 mil enkla skogsstigar och korta sträckor med hunden på grusväg.

Pinner

Medlem
Ha de!
förlåt.

då undrar jag varför man behöver rengöra kedjan mer än tre gånger ifall man cyklar 12 mil enkla skogsstigar och korta sträckor med hunden på grusväg.
Behöver man? Nä kanske inte. Har jag velat hålla min drivlina ren? Japp!
Vi alla har inte förmågan att tänka några steg längre, en förmåga som du verkar sakna helt. Jag ska försöka förklara för dig, ibland regnar det och då blir det lerigt. Lera på drivlinan är inte bra och för att då inte orsaka ett onödigt slitage så kan man tvätta kedjan. Visst är det helt magiskt?
De mil som jag har cyklat har inte varit vid endast två tillfällen, utan snarare 10 eller fler.
Vissa dagar har det regnat och andra varit soligt.
Förlåt jag glömde förklara att lera, tro det eller ej, även förekommer på stigar i skogen :)

Hoppas att du förstod nu så att du klara av att gå vidare med din dag!

staine

Aktiv medlem
Ha de!
Ävla tjat om WD40 da.
Det och 5-56 är moder naturs finaste gåva till den cyklande mänskligheten. Har använts av undertecknad i åratal. Och det vet mina följare om så det är inte en efterkonstruktion.
En livsförlängare av guds nåde helt enkelt!

3dx

Aktiv medlem
Ha de!
Fantastiskt bra av TeamSportia att vilja köpa tillbaka cykeln. Avsluta och gå vidare. Men jag undrar över varför det inte kommit bilder på drivlina och cykeln som tråden handlar om? Eller har det?

Pinner

Medlem
Ha de!
Fantastiskt bra av TeamSportia att vilja köpa tillbaka cykeln. Avsluta och gå vidare. Men jag undrar över varför det inte kommit bilder på drivlina och cykeln som tråden handlar om? Eller har det?
Eller hur! Därför att det redan finns flertalet negativa personer i tråden som är ute efter att bevisa mig fel på allt jag skriver. Oavsett hur drivlinan ser ut, helt slut eller i fint skick, kommer folk hitta saker att påpeka bara för att de tycker det är kul.

Jag måste dock säga att jag uppskattar deras inkompetens. Den ligger på en ovanligt hög nivå, vilket är mycket roande :)

n3wton

Aktiv medlem
Ha de!
Vi alla har inte förmågan att tänka några steg längre, en förmåga som du verkar sakna helt. Jag ska försöka förklara för dig, ibland regnar det och då blir det lerigt. Lera på drivlinan är inte bra och för att då inte orsaka ett onödigt slitage så kan man tvätta kedjan. Visst är det helt magiskt?
De mil som jag har cyklat har inte varit vid endast två tillfällen, utan snarare 10 eller fler.
Förlåt jag glömde förklara att lera, tro det eller ej, även förekommer på stigar i skogen :)

Jag har läst ikapp mig på tråden och förstår att du inte riktigt gillar att bli ifrågasatt. Det kan jag förstå. Men det ligger en del i kritiken till och från måste jag ändå påstå.

Nu verkar ju ärendet vara löst, så gå vidare och köp en annan cykel. När du fått den så skulle jag vilja lämna lite råd för att du ska få en trevligare upplevelse med den nya cykeln:

- Provcykla direkt. Om du cyklar i maklig takt på grus eller asfalt hinner du komma säg 30-50 km på ett par timmar. Ett par timmar är ganska kort tid och då har du med liten investering fått en ansenlig mängd tid på cykeln i jämförelse med din förra cykel. Om något inte är till belåtenhet tar du upp det med butiken direkt, och ser till att omgående efter eventuell åtgärd kolla hur det fungerat och ställa frågor om minsta bekymmer kvarstår. En lämplig metod är ju att cykla till butiken, eller från butiken.

- Tvätta inte cykeln hela tiden. Blir den lerig kan man spola av den, med vatten och något milt rengöringsmedel tillsammans med en svamp eller borste. Använd INTE avfettning, använd INTE WD40 eller dylikt. Efter tvätt MÅSTE man olja kedjan, och då ska man INTE använda Mucoff för då måste man använda avfettning i framtiden. En annan lösning är att skita i att tvätta cykeln. Lera ramlar av nästa gång du cyklar. Oavsett ditt val får man inte tvätta cykeln och sen låta bli att olja kedjan.

- När du oljar kedjan, med valfri kedjeolja, lägger du en liiiten liten sträng olja TVÄRS över varje länk, vevar runt några varv och sen torkar du omsorgsfullt rent kedjan så den är blank och fin igen. Genom att undvika avfettning, WD40 och låta bli att kladda olja överallt kommer förmodligen dina bromsar fungera bättre, samtidigt som alla rörliga delar mår bättre över tid. Detta gäller framförallt för cyklar som cyklas så lite som 12 mil på två år. Just Mucoff-oljan är så otrevlig att jag kan tänka mig att växelbekymren beror på att oljan stelnat till och gjort kedjan stel och därmed inte fungera så bra. Köp annan olja.

- Använd cykeln mer. 12 mil och 5000 kr ger en kostnad på 417 kr per mil. Det hade gett mig en budget på ett par hundra tusen på cyklar varje år. Tveksamt om det går att motivera ett cykelköp med den användningen, men det stora bekymret är att väldigt få fordon mår bra av att stå still i så långa perioder.

- Du skriver att du kan grunderna i cykelmek. 12 mil ger dock inget servicebehov och förutom om man tvättar cykeln onödigt mycket behöver man inte ens smörja kedjan på den tiden. När det kommer till hydrauliska bromsar köper jag att man kanske inte vill greja med det, men att ställa in växlarna är näst intill ett krav att kunna. Jag har vid besök hos min LBS ganska ofta sett folk som kommer med cykeln på bilen och lämnar in den för punkalagning, och då har man ett ganska jobbigt liv som cyklist framför sig. Detsamma gäller om växlarna behöver justeras - det är gjort i en handvändning om inget är krökt, skadat eller felmonterat.

Om tråden är en konstinstallation så kan man bortse från detta inlägg.

Pinner

Medlem
Ha de!
Jag har läst ikapp mig på tråden och förstår att du inte riktigt gillar att bli ifrågasatt. Det kan jag förstå. Men det ligger en del i kritiken till och från måste jag ändå påstå.

Nu verkar ju ärendet vara löst, så gå vidare och köp en annan cykel. När du fått den så skulle jag vilja lämna lite råd för att du ska få en trevligare upplevelse med den nya cykeln:

- Provcykla direkt. Om du cyklar i maklig takt på grus eller asfalt hinner du komma säg 30-50 km på ett par timmar. Ett par timmar är ganska kort tid och då har du med liten investering fått en ansenlig mängd tid på cykeln i jämförelse med din förra cykel. Om något inte är till belåtenhet tar du upp det med butiken direkt, och ser till att omgående efter eventuell åtgärd kolla hur det fungerat och ställa frågor om minsta bekymmer kvarstår. En lämplig metod är ju att cykla till butiken, eller från butiken.

- Tvätta inte cykeln hela tiden. Blir den lerig kan man spola av den, med vatten och något milt rengöringsmedel tillsammans med en svamp eller borste. Använd INTE avfettning, använd INTE WD40 eller dylikt. Efter tvätt MÅSTE man olja kedjan, och då ska man INTE använda Mucoff för då måste man använda avfettning i framtiden. En annan lösning är att skita i att tvätta cykeln. Lera ramlar av nästa gång du cyklar. Oavsett ditt val får man inte tvätta cykeln och sen låta bli att olja kedjan.

- När du oljar kedjan, med valfri kedjeolja, lägger du en liiiten liten sträng olja TVÄRS över varje länk, vevar runt några varv och sen torkar du omsorgsfullt rent kedjan så den är blank och fin igen. Genom att undvika avfettning, WD40 och låta bli att kladda olja överallt kommer förmodligen dina bromsar fungera bättre, samtidigt som alla rörliga delar mår bättre över tid. Detta gäller framförallt för cyklar som cyklas så lite som 12 mil på två år. Just Mucoff-oljan är så otrevlig att jag kan tänka mig att växelbekymren beror på att oljan stelnat till och gjort kedjan stel och därmed inte fungera så bra. Köp annan olja.

- Använd cykeln mer. 12 mil och 5000 kr ger en kostnad på 417 kr per mil. Det hade gett mig en budget på ett par hundra tusen på cyklar varje år. Tveksamt om det går att motivera ett cykelköp med den användningen, men det stora bekymret är att väldigt få fordon mår bra av att stå still i så långa perioder.

- Du skriver att du kan grunderna i cykelmek. 12 mil ger dock inget servicebehov och förutom om man tvättar cykeln onödigt mycket behöver man inte ens smörja kedjan på den tiden. När det kommer till hydrauliska bromsar köper jag att man kanske inte vill greja med det, men att ställa in växlarna är näst intill ett krav att kunna. Jag har vid besök hos min LBS ganska ofta sett folk som kommer med cykeln på bilen och lämnar in den för punkalagning, och då har man ett ganska jobbigt liv som cyklist framför sig. Detsamma gäller om växlarna behöver justeras - det är gjort i en handvändning om inget är krökt, skadat eller felmonterat.

Om tråden är en konstinstallation så kan man bortse från detta inlägg.
Har inga problem att bli ifrågasatt. Däremot verkar det som att folk vill missförstå det jag skriver. T.ex. när folk började skriva att jag inte kan förvänta på en tvätt vid en service, när skrev jag det egentligen?
Folk är välkomna att säga exakt vad de anser är rätt och fel, men att medvetet missförstå allt som jag skriver är väl lite väl onödigt? Då måste jag ju uppenbarligen förklara vad det är jag menar, och ja då kan det framstå som att jag inte gillar att bli ifrågasatt.

Tråden skapade jag för att få folks åsikter kring hur de anser att jag ska gå tillväga med min cykel. Men istället blev det en tråd för de personer som har ett behov av att klaga och hitta fel på någon annan.

Det handlar inte om att jag inte kan ställa in växlar, för det kan jag till en viss del, kanske inte är bäst på det dock. Allt handlar om att det inte går att ställa in växlarna på cykeln, 2 mekaniker har försökt vid flera tillfällen utan att lyckas, jag försökte en gång utan att lyckas. Det finns alltså sannolikt ett bakomliggande problem som orsakar att växlarna inte går att ställas in ordentligt.

Tack för tipsen!

jonte987

Aktiv medlem
Ha de!
Det finns olika sorters mekaniker och olika sorters växlar. Vi är flera som varit om att mekaniker misslyckats med att ställa in felmonterade framväxlar utan att märka nåt.

Man kan slita med att få rätt på mekanikern eller med att själv få rätt på växeln

Men ja det kan vara skit. Och skit blir det om man får mög på bromsarna

n3wton

Aktiv medlem
Ha de!
Har inga problem att bli ifrågasatt. Däremot verkar det som att folk vill missförstå det jag skriver. T.ex. när folk började skriva att jag inte kan förvänta på en tvätt vid en service, när skrev jag det egentligen?
Folk är välkomna att säga exakt vad de anser är rätt och fel, men att medvetet missförstå allt som jag skriver är väl lite väl onödigt? Då måste jag ju uppenbarligen förklara vad det är jag menar, och ja då kan det framstå som att jag inte gillar att bli ifrågasatt.

Tråden skapade jag för att få folks åsikter kring hur de anser att jag ska gå tillväga med min cykel. Men istället blev det en tråd för de personer som har ett behov av att klaga och hitta fel på någon annan.

Det handlar inte om att jag inte kan ställa in växlar, för det kan jag till en viss del, kanske inte är bäst på det dock. Allt handlar om att det inte går att ställa in växlarna på cykeln, 2 mekaniker har försökt vid flera tillfällen utan att lyckas, jag försökte en gång utan att lyckas. Det finns alltså sannolikt ett bakomliggande problem som orsakar att växlarna inte går att ställas in ordentligt.

Tack för tipsen!
De där två mekanikerna som inte "lyckades fixa växlarna" får nog börja kalla sig något annat än just mekaniker. Det är en ganska begränsad samling saker som kan orsaka problem med växlarna, och jag tror att det på sin höjd tar 10 minuter att utreda det för en yrkesman. Därefter en liten stund till att åtgärda, men ändå en väldigt enkel och grundläggande åtgärd.

Nu verkar du ju fått en lösning på problemet, men jag skulle bli mycket förvånad om det inte skulle gå att få cykeln cykelbar med ganska enkla medel. Saker kan såklart vara trasiga/skeva/felmonterade, men jag kan inte se varför inte en cykelmekaniker skulle kunna åtgärda de eventuella bristerna.

Det är svårt att begripa händelseförloppet som du beskriver det, helt enkelt. Vi får hoppas att du hittar en fungerande cykel i en fungerande cykelbutik!😊

jolov

Aktiv medlem
Ha de!
Sen kanske man kan rannsaka sig själv då ens svar låter så här när man frågar varför man rengör kedjan i snitt var tredje mil, och när man uttrycker sig på ett så pass speciellt och ofta nedlåtande sätt att folk identifierar en trots att man gjort sig ett alternativkonto :)

Eller hur! Därför att det redan finns flertalet negativa personer i tråden som är ute efter att bevisa mig fel på allt jag skriver. Oavsett hur drivlinan ser ut, helt slut eller i fint skick, kommer folk hitta saker att påpeka bara för att de tycker det är kul.

Jag måste dock säga att jag uppskattar deras inkompetens. Den ligger på en ovanligt hög nivå, vilket är mycket roande :)

LWB

Aktiv medlem
Ha de!
Nu har vi som konstaterats ovan bara hört ena parten, och det må vara träknackar’n, Eddy Merckx eller Eddie van Halen. Men kan det inte också vara just så enkelt, vilket vi också har sniffat på tidigare, som att ”mekanikerna” i fråga i bästa fall är cykelmontörer och -försäljare, och att de helt enkelt inte är spantade för att lösa det som en riktig mek rimligen borde kunna lösa?

Det kan vara som det vill med den saken. I det här fallet hade jag hur som helst lämnat tillbaka cykeln så fort jag bara kunde och tagit pengarna utan ytterligare diskussion och sprungit som om jag hade Storkillen efter mig. Blir det däremot tal om tillgodokvitto eller liknande hade jag - som inte har läst på om konsumenträtt - upplyst om att det är en reklamation och inte ett byte. Pengarna tillbaka, annars köper jag en till cykel utav er! 😎

Trim

Aktiv medlem
Ha de!
Ja det kan man undra juridiskt sett har ni fått särskilt av tal utan ha det sedan har de flesta skötselanvisning på cykel Biltema har och Jula har där går det laddas ner från hemsida från.

Det jag inte skrev där transport skada är exempel tvättmaskiner är ju i instruktionsboken kolla att det inte läker vid uppstart typ så lite kund krav och garanti koll ni som kund kolla upp inte helt butiken bara för det är nytt så är det med många sälj produkter men inte alla som upplyser i instruktionsboken om det Elektrolux har det men stod inget har jag det för i Matsui kan ha fel har för det.

Läs sidan 2 där ger syn allmänt annars ser jag det som Hacke hack spett på något franchising företag i gruppen cykel försäljning.
Själv har cykel vält omkull och då har saker ändras styre rätas reglage ändrades och inställningar men det har man rättat själv.
kann ju vara sånt som händer utan vederbörande tänker något har hänt med cykeln alls tänkt samband på saken.

Senast ändrad:

DarkMatter

Aktiv medlem
Ha de!
Team sportia har nu erbjudit att köpa tillbaka cykeln för inköpspriset. De säger att de har gjort allt som de kan för att försöka fixa cykeln utan att lyckas och kan därför inte försöka reparera den mer. Håller med, de kan inte på något sätt fixa cykeln och det har dem bevisat flertalet gånger. De säger också att det inte kan erbjuda en ny likvärdig cykel eftersom dessa kostar mer än vad jag betalade för min Trek.

Nu vet jag inte om jag ska låta dem köpa tillbaka cykeln, eller om jag kan kräva en likadan eller likvärdig cykel. Jag har googlat, men är fortfarande osäker på vad jag kan kräva. Jag köpte min cykel när priserna var lägre än idag, betalade totalt 5 000kr för cykeln, nu kostar en Trek marlin 5 cirka 6 500-7 000kr. Jag måste alltså lägga till pengar för att kunna köpa en likadan eller likvärdig. Är mitt enda val att godkänna att de köper tillbaka cykeln för det jag betalade, eller har jag rätt att kräva en likvärdig?
Du kan nog inte kräva en likvärdig cykel. Det är för det första ganska svårt att avgöra vad som är likvärdigt, men jag tror inte heller att de har någon skyldighet att göra det. Som sagts ovan, ta pengarna, tacka för dig och spara lite till.

Fundera på att spara lite extra och gå upp nån nivå. Jo, jag vet att du ville ha en billig cykel men du kanske (utöver allmänna problem med just denna och klantigt mekande i butiken) har högre krav än vad en instegscykel kan erbjuda.

Välkommen tillbaka.

Raemoe

Aktiv medlem
Ha de!
Eftersom du säger att den haft problem sedan den rullade ut ur butiken kanske du ska känna på cykeln innan den rullar ur butiken nästa gång. Men men, så lär man sig.

Lejon

Aktiv medlem
Ha de!
Vilken konstig tråd.
Ganska trist OM allt bara är ett hittepå för att driva någon slags tes (?) Väldigt många har ändå lagt ner tid och energi på att ge seriösa och konstruktiva råd.

Topp