Behöver man? Nä kanske inte. Har jag velat hålla min drivlina ren? Japp!
Vi alla har inte förmågan att tänka några steg längre, en förmåga som du verkar sakna helt. Jag ska försöka förklara för dig, ibland regnar det och då blir det lerigt. Lera på drivlinan är inte bra och för att då inte orsaka ett onödigt slitage så kan man tvätta kedjan. Visst är det helt magiskt?
De mil som jag har cyklat har inte varit vid endast två tillfällen, utan snarare 10 eller fler.
Vissa dagar har det regnat och andra varit soligt.
Förlåt jag glömde förklara att lera, tro det eller ej, även förekommer på stigar i skogen :)
Hoppas att du förstod nu så att du klara av att gå vidare med din dag!
Jag har läst ikapp mig på tråden och förstår att du inte riktigt gillar att bli ifrågasatt. Det kan jag förstå. Men det ligger en del i kritiken till och från måste jag ändå påstå.
Nu verkar ju ärendet vara löst, så gå vidare och köp en annan cykel. När du fått den så skulle jag vilja lämna lite råd för att du ska få en trevligare upplevelse med den nya cykeln:
- Provcykla direkt. Om du cyklar i maklig takt på grus eller asfalt hinner du komma säg 30-50 km på ett par timmar. Ett par timmar är ganska kort tid och då har du med liten investering fått en ansenlig mängd tid på cykeln i jämförelse med din förra cykel. Om något inte är till belåtenhet tar du upp det med butiken direkt, och ser till att omgående efter eventuell åtgärd kolla hur det fungerat och ställa frågor om minsta bekymmer kvarstår. En lämplig metod är ju att cykla till butiken, eller från butiken.
- Tvätta inte cykeln hela tiden. Blir den lerig kan man spola av den, med vatten och något milt rengöringsmedel tillsammans med en svamp eller borste. Använd INTE avfettning, använd INTE WD40 eller dylikt. Efter tvätt MÅSTE man olja kedjan, och då ska man INTE använda Mucoff för då måste man använda avfettning i framtiden. En annan lösning är att skita i att tvätta cykeln. Lera ramlar av nästa gång du cyklar. Oavsett ditt val får man inte tvätta cykeln och sen låta bli att olja kedjan.
- När du oljar kedjan, med valfri kedjeolja, lägger du en liiiten liten sträng olja TVÄRS över varje länk, vevar runt några varv och sen torkar du omsorgsfullt rent kedjan så den är blank och fin igen. Genom att undvika avfettning, WD40 och låta bli att kladda olja överallt kommer förmodligen dina bromsar fungera bättre, samtidigt som alla rörliga delar mår bättre över tid. Detta gäller framförallt för cyklar som cyklas så lite som 12 mil på två år. Just Mucoff-oljan är så otrevlig att jag kan tänka mig att växelbekymren beror på att oljan stelnat till och gjort kedjan stel och därmed inte fungera så bra. Köp annan olja.
- Använd cykeln mer. 12 mil och 5000 kr ger en kostnad på 417 kr per mil. Det hade gett mig en budget på ett par hundra tusen på cyklar varje år. Tveksamt om det går att motivera ett cykelköp med den användningen, men det stora bekymret är att väldigt få fordon mår bra av att stå still i så långa perioder.
- Du skriver att du kan grunderna i cykelmek. 12 mil ger dock inget servicebehov och förutom om man tvättar cykeln onödigt mycket behöver man inte ens smörja kedjan på den tiden. När det kommer till hydrauliska bromsar köper jag att man kanske inte vill greja med det, men att ställa in växlarna är näst intill ett krav att kunna. Jag har vid besök hos min LBS ganska ofta sett folk som kommer med cykeln på bilen och lämnar in den för punkalagning, och då har man ett ganska jobbigt liv som cyklist framför sig. Detsamma gäller om växlarna behöver justeras - det är gjort i en handvändning om inget är krökt, skadat eller felmonterat.
Om tråden är en konstinstallation så kan man bortse från detta inlägg.