Ha de!

WSMC

Aktiv medlem
Ha de!
Har du hunnit vara på Team Sportia ännu?
Nyfiken på om de lyckades åtgärda problemen.
Tror att någon skrev det tidigare, och skulle det inte fungera att kontakta Trek direkt, förklara hela historien, och se om de i sin tur kan sätta lite press på Team Sportia.

Så här står det bl.a på deras hemsida angående garanti:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi tar hand om dig

Treks och Bontragers produkter täcks av garantier och returprogram, för att du ska kunna köpa dem utan problem och njuta av dem till fullo.
WarrantiedForLife_9x11_2021Update

Med garanti på livstid​

Till varje Trek följer ett enkelt löfte: Vi tar hand om din cykel och gör det som behövs. Vi bygger våra cyklar för att de ska hålla. De utsätts för brutala prövningar i världens tuffaste testlabb. Med varje cykel följer den bästa livstidsgarantin i branschen. Så har det varit alltsedan vi byggde de allra första ramarna 1976.
Läs garantivillkoren
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Längst ner på den här https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/contactUs/ sidan kan du fylla i ett formulär för kontakt med Trek.

Hoppas att det löser sig!

Pinner

Medlem
Ha de!
Hm, vad menar du då med "De har aldrig tvättat cykeln, inte ens drivlinan när cykeln har varit på service hos dem."?
Svarade kais01 som skrev "fast det kan ju hända att någon praktikant på affären satts på att tvätta din pärla😬', inte skrev jag att min cykel var smutsig, eller hur? Det märks att cykeln inte har tvättats om den är minst lika dammig när jag hämtar den som den var då den lämnades in.

Little Stereo

Aktiv medlem
Ha de!
Svarade kais01 som skrev "fast det kan ju hända att någon praktikant på affären satts på att tvätta din pärla😬', inte skrev jag att min cykel var smutsig, eller hur? Det märks att cykeln inte har tvättats om den är minst lika dammig när jag hämtar den som den var då den lämnades in.
Varför skulle cykeln tvättas vid service, det ingår aldrig ?

Pinner

Medlem
Ha de!
Har du hunnit vara på Team Sportia ännu?
Nyfiken på om de lyckades åtgärda problemen.
Tror att någon skrev det tidigare, och skulle det inte fungera att kontakta Trek direkt, förklara hela historien, och se om de i sin tur kan sätta lite press på Team Sportia.

Så här står det bl.a på deras hemsida angående garanti:

Vi tar hand om dig

Treks och Bontragers produkter täcks av garantier och returprogram, för att du ska kunna köpa dem utan problem och njuta av dem till fullo.
WarrantiedForLife_9x11_2021Update

Med garanti på livstid

Till varje Trek följer ett enkelt löfte: Vi tar hand om din cykel och gör det som behövs. Vi bygger våra cyklar för att de ska hålla. De utsätts för brutala prövningar i världens tuffaste testlabb. Med varje cykel följer den bästa livstidsgarantin i branschen. Så har det varit alltsedan vi byggde de allra första ramarna 1976.
Läs garantivillkoren

Längst ner på den här https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/contactUs/ sidan kan du fylla i ett formulär för kontakt med Trek.

Hoppas att det löser sig!
De lyckades inte åtgärda problemen till fullo. Framväxeln är precis likadan som den var när jag lämnade in cykeln. Bakväxeln är bättre, men långt ifrån bra. Grader på tänderna på kassetten påverkar växlingen, kedjan kan varken glida upp eller ner obehindrat. Nu finns det knappt ingen bromsverkan alls på bakbromsen, värre än innan då alltså. Kedja byttes inte ut, har kollat den nu och den är sträckt utan tvivel.

me.I.am

Aktiv medlem
Ha de!

Tror knappast att det ingår tvätt vid service. Det verkar inte vara den mest kompetenta meken du haft kontakt med, även om man tar vad du skrivit med en nypa salt. Men av tråden får jag även intrycket att du har lite orealistiska förväntningar.

Sanningen ligger förmodligen nånstans mitt emellan. Men hoppas det går bra.

Pinner

Medlem
Ha de!
Tror knappast att det ingår tvätt vid service. Det verkar inte vara den mest kompetenta meken du haft kontakt med, även om man tar vad du skrivit med en nypa salt. Men av tråden får jag även intrycket att du har lite orealistiska förväntningar.

Sanningen ligger förmodligen nånstans mitt emellan. Men hoppas det går bra.
Jag har aldrig sagt att jag tror att en tvätt ingår i en service. Ni får ta det jag skriver hur ni vill, spelar inte mig någon större roll faktiskt.
Orealistiska förväntningar? Kanske, det vill säga om det är orealistiskt att ha förväntningar på att en ny cykel ska fungera som lovat.

WSMC

Aktiv medlem
Ha de!
De lyckades inte åtgärda problemen till fullo. Framväxeln är precis likadan som den var när jag lämnade in cykeln. Bakväxeln är bättre, men långt ifrån bra. Grader på tänderna på kassetten påverkar växlingen, kedjan kan varken glida upp eller ner obehindrat. Nu finns det knappt ingen bromsverkan alls på bakbromsen, värre än innan då alltså. Kedja byttes inte ut, har kollat den nu och den är sträckt utan tvivel.
Aj då, hur gjorde du?
Sa du till i butiken, eller tog du med cykeln hem och mailar som du pratade om tidigare?

jonte987

Aktiv medlem
Ha de!
Jag fattar inte. Det står att de tidigare fixat bromsarna. Att de två år senare inte fungerar måste vara svårt att reklamera?
Överhuvudtaget känns det svårt att reda ut efter två år.
Ja, mecken är säkert kass och bäst hade väl varit är lämna tillbaka den när den var ny om de inte kunde åtgärda.

me.I.am

Aktiv medlem
Ha de!
Jag har aldrig sagt att jag tror att en tvätt ingår i en service. Ni får ta det jag skriver hur ni vill, spelar inte mig någon större roll faktiskt.
Orealistiska förväntningar? Kanske, det vill säga om det är orealistiskt att ha förväntningar på att en ny cykel ska fungera som lovat.

Då missförstod jag.
Tror inte du kommer så mycket längre med butiken. Du får väl försöka reklamera cykeln, eller ta kontakt med Trek som någon föreslog.

yonsson

Aktiv medlem
Ha de!
Känns som att man får mer frågor än svar av denna tråd. Bromsklossar blir ju lätt skrikiga om de får stå länge. Mina blev skrikiga efter 6 veckors inaktivitet. Om hojen gått 12 mil på 2 år så är det inte så konstigt om klossarna ger ljud ifrån sig.

cubefritzz

Aktiv medlem
Ha de!
Eftersom du haft så mycket problem med din cykel undrar jag om du pratat med konsumentombudsmannen i din stad? Du kan få juridisk hjälp och råd den vägen. Visste du dessutom att konsumenträtten ger dig 3 års garanti på allt även om
du får 1 års garanti av säljaren. Men de andra 2 åren måste du som konsument bevisa att du inte gjort fel. Så med hjälp av konsumentombudsmannen i din stad kommer du få hjälp. Ring och fråga kommunen där du bor hur du kommer i kontakt med de och be om hjälp. Bra om
du samlar ihop kvitton, datum på inlämning av cykeln på verkstad mm. Juh mer papper du har på allt dessto snabbare får du igenom allt i form av hjälp. Du kommer då förmodligen att få tillbaka pengar men det kan ta tid.

Pinner

Medlem
Ha de!
Jag fattar inte. Det står att de tidigare fixat bromsarna. Att de två år senare inte fungerar måste vara svårt att reklamera?
Överhuvudtaget känns det svårt att reda ut efter två år.
Ja, mecken är säkert kass och bäst hade väl varit är lämna tillbaka den när den var ny om de inte kunde åtgärda.
Nu känns det lite som att folk vill missförstå mig. Om du hade läst så hade du vetat att bromsarna har varit ett problem sen dag 1. Detta har de försökt åtgärda tidigare utan att lyckas, nu försökte de åtgärda bromsarna igen men istället blev det bara värre.

Pinner

Medlem
Ha de!
Gick ni inte igenom i butiken vad som hade gjorts? T ex bromsarna är ju superlätt att testa om de fungerar utan att behöva sitta på cykeln.
Jo det gjorde vi. Jag nämnde till mekanikern att bromsarna har blivit sämre efter att denne hade "fixat" dem. Han sa att de kommer bli bättre med tiden, visst finns det säkerligen en sanning i det, men nu känns det som att det finns luft i bromssystemet och så var det inte innan. Han fixade således inte bromsarna, snarare gjorde han dem värre.

bucklan

Medlem
Ha de!
Skivbromsar behöver i dom flesta fall bromsas in ganska rejält så att man får till en lite "ruggad" yta på skiva och belägg. Vilket dom flesta försäljare inte talar om när dom lämnar ut cykeln. På dina 10-15 mil så antar jag att det har varit lugna turer iom att cyklen inte har fungerat till belåtenhet vilket antagligen har lett till mjukt duttande på bromsarna. Är det då dessutom så dammigt att man måste använda WD40 efter varje användning så kan det, säger inte att det är så, ha kommit lite stänk av den på skivan som då blir kontaminerad. Dels leder fegbromsande till, i kombination med damm och annat att det "bränns" fast på skivan. Har fått in en hel del cyklar med skivbromsar där användaren tycker att dom tjuter och tar dåligt. Känner man då på ytan på skivan så är den oftast blank och nästan lite glatt. Då är det bara att gå på med grovkornigt sandpapper eller liknande på både skiva och belägg. Sen en bra rengörning med typ brääklen (hur det nu stavas) eller nån annan dedikerad skivbromsrengörning, alkohol mm. Då har jag lyckats rädda upp ett gäng uppsättningar med, går oftast bra så länge det inte är olja eller nåt annat kemiskt som hamnat på skivorna.

Pinner

Medlem
Ha de!
Team sportia har nu erbjudit att köpa tillbaka cykeln för inköpspriset. De säger att de har gjort allt som de kan för att försöka fixa cykeln utan att lyckas och kan därför inte försöka reparera den mer. Håller med, de kan inte på något sätt fixa cykeln och det har dem bevisat flertalet gånger. De säger också att det inte kan erbjuda en ny likvärdig cykel eftersom dessa kostar mer än vad jag betalade för min Trek.

Nu vet jag inte om jag ska låta dem köpa tillbaka cykeln, eller om jag kan kräva en likadan eller likvärdig cykel. Jag har googlat, men är fortfarande osäker på vad jag kan kräva. Jag köpte min cykel när priserna var lägre än idag, betalade totalt 5 000kr för cykeln, nu kostar en Trek marlin 5 cirka 6 500-7 000kr. Jag måste alltså lägga till pengar för att kunna köpa en likadan eller likvärdig. Är mitt enda val att godkänna att de köper tillbaka cykeln för det jag betalade, eller har jag rätt att kräva en likvärdig?

Masjevel

Aktiv medlem
Ha de!
Team sportia har nu erbjudit att köpa tillbaka cykeln för inköpspriset. De säger att de har gjort allt som de kan för att försöka fixa cykeln utan att lyckas och kan därför inte försöka reparera den mer. Håller med, de kan inte på något sätt fixa cykeln och det har dem bevisat flertalet gånger. De säger också att det inte kan erbjuda en ny likvärdig cykel eftersom dessa kostar mer än vad jag betalade för min Trek.

Nu vet jag inte om jag ska låta dem köpa tillbaka cykeln, eller om jag kan kräva en likadan eller likvärdig cykel. Jag har googlat, men är fortfarande osäker på vad jag kan kräva. Jag köpte min cykel när priserna var lägre än idag, betalade totalt 5 000kr för cykeln, nu kostar en Trek marlin 5 cirka 6 500-7 000kr. Jag måste alltså lägga till pengar för att kunna köpa en likadan eller likvärdig. Är mitt enda val att godkänna att de köper tillbaka cykeln för det jag betalade, eller har jag rätt att kräva en likvärdig?
Att saker ökar i pris över tid är inget konstigt. Ta pengarna och spring är mitt råd!
Spara någon månad om du behöver och köp sen en annan cykel någon annanstans ifrån.

Pinner

Medlem
Ha de!
Att saker ökar i pris över tid är inget konstigt och i mina öron låter det konstigt att du skulle kunna att få mer än du gav för den. Ta pengarna och spring är mitt råd!
Spara någon månad om du behöver och köp sen en annan cykel någon annanstans ifrån.
Begär inte mer än jag gav för den. Jag ville bara veta om jag kunde begära en cykel som är likvärdig mot min. Men tar det som att jag inte kan det :)

mcperand

Aktiv medlem
Ha de!

Vid återköp har säljaren rätt att göra avdrag för det värde som motsvarar det som kunden ändå kunde använda av varan och den allmänna värdeminskningen. I vanliga fall följer man en schablon baserat på tid och då är deras bud väldigt förmånligt, men för t.ex. bilar är det en kombination av år och körda mil, och 12 mil på två år är ju inte så mycket. Hur man ska värdera en svåranvänd (men inte oanvändbar) cykel måste nog avgöras från fall till fall, ev med stöd från den lokala konsumentvägledare.

Nu är jag inte TS, men jag hade varit nöjd om inte annat än för att få lägga mig det bakom mig. Samtidigt har TS åkt ett antal vändor till butiken och investerat tid och troligen pengar på det så det spelar ju också in.

Masjevel

Aktiv medlem
Ha de!
Begär inte mer än jag gav för den. Jag ville bara veta om jag kunde begära en cykel som är likvärdig mot min. Men tar det som att jag inte kan det :)
Vad som gäller rent juridiskt är jag inte nog insatt i för att bedöma. Du kanske mycket väl kan kräva att få byta den till något motsvarande även om den idag är dyrare. Jag personligen skulle inte vilja ha mer med den butiken att göra även om de erbjöd mig en "bättre" hoj. Förtroendet är förbrukat.

mamme1

Aktiv medlem
Ha de!

Du skulle inte själv vara beredd att köpa denna cykel i nuvarande skick för 5 lax gissar jag?
Sannolikt flera lusentappar färre, kanske ett eller 2 tusen?
Om så är fallet, ta erbjudandet asap!

NickPick

Aktiv medlem
Ha de!
Ta erbjudandet innan det försvinner.

Vill fortfarande se bilder på drivlina och bromsar, så ta det innan du lämnar tillbaka den. Kan vara bra för Happyarkivet att få se eländet.

Butiken försöker helt klart göra en enligt denna tråd besvärlig kund nöjd och det ska dom ha kudos för. Skaplig förlust den där affären blev… det räknade dom inte med för när var det… 2 år sedan och max 15 mil bruk?
Take it

Topp