Habit vs Fuel EX vs Stumpy vs ?

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Recap: Fick min mini-stumpy snodd och är på jakt efter en ny AM/enduro light hoj.
Har nu kokat ner listan till 3 val.

1. Trek Fuel EX 9.7 el 9.8. Bra spec, finns i min (dvärg) storlek och verkar vara tillgängliga utan 6 mån väntetid från flera svenska ÅF. MEN: "bara" 140/130 och är orolig för att den kommer kännas klen om man typ kör park ? Eller är detta bara inbillning?
2. Cannondale Habit 1 wmns. Liknande spec som ovan, har testat storleken och den känns bra. Har dock fått lite varierande recensioner och samma aber som Fuel EX, med dämpningen.
3. Stumpjumper carbon LT comp (eller möjligen expert ). Klart bra ram + länkage. Har testat, dock svårt att få rättvis bild pga helt fel ställda dämpare (alldeles för hårda) för långt styre och för hög fram. Dyrare än ovanstående vid samma nivå på spec.
4.???
Tror ni jag är inbillsk som oroar mig för att gå ner till 140? Eller är det befogat? Vilken skulle ni ha valt?

Jag skulle inte valt nån av dem, skulle tittat mycket närmre på Bird am9, Canyon spectral el. Neuron eller Radon Slide trail.

Metan såg jättefin ut med bra spec. Är det någon som testat den och någon av de jag listade ovan som kan jämföra lite hur den känns på stigen?

Om small är ok borde väl Trek Slash vara en bättre kandidat eller Propain Tyee?

Ok. Berätta gärna varför. Spectralen ser sjyst ut tex men 27.5 går tyvärr bort för mig.

Birden är 150/150 så du behöver inte oroa dig för slaglängden, bra geo, bra pris.
Radon är förvisso 140/150 men en bra stighoj med bra geo, lär klara sig bra i endurospår också. Ut jeffsy som någon kommenterade är såklart också en bra kandidat, de är alla bättre prissatta än cannondale/Trek/spez.

Ja YT, liksom Canyon har ju nästan oemotståndligt bra spec:ar jämfört med traditionella märken... YT verkar ju iaf ha en 29a som på pappret skulle kunna passa geometrimässigt. Hmmm, svårt detta!

Låg ju en jäkligt fin Slash 9.8 2019 i Strl S på blocket/köp och sälj för 27,5 tkr i helgen men den gick väl kanske åt? Var en tjej som var ambassadör åt Trek som sålde den, hade inte gått mycket.

Jag testade en kompis Slide trail lite kort i höstas eller somras, tyckte den var trevlig det lilla jag testade den men kan inte ge en fullständig review. De andra har jag inte testat alls.

När jag har funderat på en ny cykel så ligger Slide trail på min shortlist.

OK, ju mer jag läser på om den där YT Jeffsy blir jag mer och mer sugen på pro eller prorace-varianterna. Bra geometri, även för minimänniskor vad det verkar, toppenspec och bra åkegenskaper. Är dock lite osäker på om jag själv kommer klara av att serva eländet mtp avsaknad av fysisk support. Hur har ni som köpt YT upplevt 'aftermarket'-biten?

OK, ju mer jag läser på om den där YT Jeffsy blir jag mer och mer sugen på pro eller prorace-varianterna. Bra geometri, även för minimänniskor vad det verkar, toppenspec och bra åkegenskaper. Är dock lite osäker på om jag själv kommer klara av att serva eländet mtp avsaknad av fysisk support. Hur har ni som köpt YT upplevt 'aftermarket'-biten?

Tipsade om Jeffsy, även om jag har ingen erfarenhet alls.

Titta här för erfarenheter:

Nåväl, jag var ändå lite osäker på Slashen, tror att det blir lite för 'mycket' cykel med tanke på användningsområdet. Har kollat i den där Jeffsy-tråden, är så lång att jag lite tappar bort mig efter typ 5 sidor... ? Men den ser jäkligt lockande ut!

Haft min capra på garanti ärende. Bra support smidig logistik. Behåll kartongen den kommer i så kan du skicka cykeln till dem för service mm dom löser allt. På deras hemsida finns mer info om service.

Jag är mycket nöjd

Tillbaka
Topp