Hackande vid trampande, ny cykel

Rävling

Medlem
Hej!

Har skaffat en helt ny cykel, för första gången en med utanpåliggande växlar. Nu efter en veckas cyklande (ca 16 mil totalt) har det börjat "hacka" när jag trampar: under bråkdelen av en sekund försvinner trampmotståndet helt och kommer sedan tillbaka. Tittar man på växelföraren verkar det se ut som om cykeln försöker växla ned men sedan hoppar tillbaka? (se länkat videoklipp).

Min första tanke går till växeljustering, men har aldrig varit med om det här problemet vid dåligt justerade växlar tidigare. Det brukar vanligen bli att man inte får i vissa växlar alls, inte att den hoppar ur en kort stund och sedan tillbaka... Det är i övrigt inga problem med att växla vare sig upp eller ner.

En gratis efterjusteringsservice ingår i köpet, men bara gratis om jag lämnar in cykeln efter 3 månader... Vill gärna se om jag kan åtgärda detta själv innan jag lägger ut pengar på det.

Har aldrig justerat utanpåliggande växlar förut, och brukar ta det rätt långsamt när jag ger mig i kast med något nytt så hade gärna först fått höra om någon tror problemet ens beror på justering eller om det är något annat innan jag ödslar tid på det.

Tacksam för svar!

Verkar som om du behöver släppa lite på vajerspänningen. Testa att vrida justeringen på växelreglaget ett halvt varv emot dig om du står bakom styret. Blev det bara lite bättre så testar du ett halvt varv till. Blev det sämre så gå tillbaka till utgångsläget och testa istället ett halvt och/eller varv åt andra hållet. Kom ihåg utgångsläget så du kan gå tillbaka om det blir pannkaka av allt.

EDIT: Om problemet uppträder på samtliga växlar funkar nog ovanstående. Om problemet flyttar till en annan växel efter att du justerat så är troligtvis växelörat krokigt och behöver riktas.
Och för övrigt ska den grå spaken vara i läget ON=uppåt. Tror inte det har något med problemet att göra, men det skadar inte att testa det innan du gör något annat.

Senast ändrad:
Jag skulle testa att sträcka lite på vajern. När nya höljen sätter sig kan vajern bli lite "för lång" (om man inte varit anal vid kapning av höljena).

Det verkar som om den försöker klättra till en lättare växel så jag tror vajern behöver slackas något.
Och eftersom det gått bra första dagarna (och blivit sämre) misstänker jag ff att höljena satt sig. För hur skulle vajern sträcka sig själv av en veckas cyklande? Den kan dock bli slappare av sig själv (då allt sätter sig). Har upplevt det själv flera gånger.

Och eftersom det gått bra första dagarna (och blivit sämre) misstänker jag ff att höljena satt sig. För hur skulle vajern sträcka sig själv av en veckas cyklande? Den kan dock bli slappare av sig själv (då allt sätter sig). Har upplevt det själv flera gånger.
Oavsett så funkar det jag skrev i mitt första svar.

Så har nu testat att justera vajerspänningen, men det blir inte bättre oavsett åt vilket håll jag skruvar, resulterar bara i att kedjan helt hoppar över till nästa växel antingen upp eller ner.
Innan jag började skruva noterade jag att problemet bara uppstod på tredje växeln och uppåt, på första och andra växeln gick det bra... Nu lyckas jag inte komma tillbaka till det läget, så nu håller sig kedjan helt på plats endast på första växeln.

Provade även att justera yttre ändläge lite. Testade då att koppla loss vajern helt med kedjan på minsta drevet och bara justera ändläget för att se om det gick att hitta något läge där detta fenomen slutade, men det gick inte. Det får ju dock mig att undra om det verkligen är vajerspänningen som är boven för den borde väl inte ha påverkat i detta läge?

Flytta ändläge? Menar du ändra stoppskruvarna? Då har du nog skaffat dig mer jobb.
Jag misstänker också bakväxeln. Om du köpt den ny-ny så får eho ta och fixa det åt dig.
Kolla så bakhjulet är i linje med ramen och inte s a s lutar.

Tillbaka
Topp