Hadley-nav

Hadley-nav
Ditt svin!

Här har jag gått och nästan tryckt på beställknappen för ett par guldiga Hope Pro2. Tänkte bli blingigast på happy liksom. Och så kommer du med ett par nav som är guldigare, har 3ggr så många POE och dessutom kostar dubbelt så mycket. Nu måste jag sparat till ett par I9 hjul, TACK FÖR DET HARRI!

Hadley-nav
>Är man sjuk på något sätt när man får ståpäls när man vrider på boddyn och hör/känner hur härligt >tätt kuggen sitter!?! ;)

Nu är du fast. Aldrig mer kommer du vilja cykla med andra nav än dylika. Vill du inte låna ett titanstyrlager av mig när du ändå är på gång? Första gången är gratis vettu... ;)

Hadley-nav
Som sagt bakhjulet blir nog helt nytt, bygger gör jag nog själv, tyvärr bor ju doktor eker så oländigt till för att vara praktiskt, brickor lät ju intressant. :)

Då mitt nav fram är kass i lagren så fick det bli lite hjulbugge mellan springet till tvättstugan.

hadley02.jpg ht=632

Fått loss gamla navet och börjat passa in den nya.

hadley03.jpg ht=591

Kollar in loggan genom ventilhålet, skall tydligen vara så.. ;)

hadley04.jpg ht=589

Hade ju varit smidigare med nya prylar, fick pilla rent ekrarna i böjjen, nipplarna fick bli nya, kom ut en del lera från gängorna på de gamla, som tur var så var de nya nipplarna kortare, flänsarna på Hadleynavet var ett par millimeter större i diameter.

hadley05.jpg ht=725

Blev några gram tyngre faktiskt. Kan nog leva med det. ;)

hadley01.jpg ht=585

Före.

hadley06.jpg ht=537

Efter:

hadley07.jpg ht=662

Fertisch!

Fredrik Larsson: Låter bra, det var enbart därför jag köpte dem! ;)

Tommy E: Usch, ja, är riktigt orolig för det nu, som tur är har jag inte råd att fortsätta med sånt här. :)

JojjeM: Tack, ville bara få sjukheten konfirmerad!

Hadley-nav
Ja, säg den lycka som varar.. :(((

Tarv som jag är så passade jag på att måtta baknavet i ramen på lunchen, tog loss bakhjulet och började hänga i baknavet när jag upptäcker att det finns inte en chans i he***te att få plats med den i ramen.

Kallsvettig inser att jag måste ha beställt fel, mycket riktigt har jag beställt ett 150mm brett nav istället för 135mm, måste ha stirrat mig blind på QR-axel i prislistan och kollade uppenbarligen bland DH-naven (150mm)!!

P I N S A M T ! ! :(

Så, är det någon som är intresserad av ett sprojtans nytt guldfärgat 150mm Hadley DH-nav med QR-axel?!

Hadley-nav
Ajdå!...vilken ossis.

Köpa ny ram...;)

EDIT: Så länge navet är helt oanvänt borde du mot lite fraktkostnad få byta ut det.

Senast redigerad av en moderator:
Hadley-nav
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Ajdå!...vilken ossis.

Framförallt otroligt klantigt! :(
>
> Köpa ny ram...;)

Tanken slog mig! ;)

> EDIT: Så länge navet är helt oanvänt borde du
> mot lite fraktkostnad få byta ut det.

Jo, jag har dialog med Daner, det ordnar sig nog, var lite svettig ett tag...

Hadley-nav
Kanske är någon på forumet som känner sig nödgad att köpa loss ditt nav + ett till framnav annars! =)
Den här tråden borde sorteras in under feteschism. Jag vill bli spankad med ett sånt där nav för fabulen!

Hadley-nav
Daner skrev:
> Jag kommer inte på några just nu.

Det borde väl dock gå att byta ut axeln mot en för 12mm bolt on eller dylikt? Då borde det vara relativt lätt att hitta en ram till navet.

Hadley-nav
Kanske bäst för Harri att behålla navet som han har och beställer en 135mm med 12mm axle ends. Då är det bara att byta ut axle ends och vips har han navet som han behöver idag samt navet som han kommer att behöva så småningom. Eller?

;)

Hadley-nav
[Tangier street hustler voice]
Missa, you drive a hard bargain. I tell you what - I make special deal for you. I throw in Hadley quick release. Gold or silver, you choose! You buy then? OK?
[/Tangier street hustler voice]

Just kidding! Send it back, I've got a 135 on order for you!

Hadley-nav
Harri:

Jag har 150x12 på F1:an, konverteringskittet till 12mm axel behöver du inte skaffa åt mig! Det kan jag köpa själv... ;-)

PM:a mig för min adress så löser vi det på ett smidigt sätt! =P

Hadley-nav
varför Hadley när det finns en CK distributör för Swe och Fin from. några veckor sedan.
Allt finns på lager inom två veckor, också det efterlängtade SS-navet.
tarmin-mtb.com

Hadley-nav
Chride skrev:
> varför Hadley när det finns en CK distributör
> för Swe och Fin from. några veckor sedan.
> Allt finns på lager inom två veckor, också det
> efterlängtade SS-navet.
> tarmin-mtb.com

Det kan vara väldigt svårt att veta. En förutsättning för att folk ska köpa är nog att de vet att de kan köpa.

Av det jag kan se på tarmin-mtb.com så hittar jag inget om CK, men väl prislappen på Ellsworth Dare -04.

Jag vill inte vara neggo, men det ger inte direkt förtroende för att företaget fortfarnade verkligen finns och frodas.

Hadley-nav
Svaret skrev jag på sidan 1 23 januari.

erik h skrev:
> Varför "bara" 72 POE? Blev det till slut gonatt
> med de där 108 punkterna?

Hadley-nav
Aha, tack Daner, så för dem som är lika lata som jag:

"De fick en leverans av 6804-lager som höll inte tillräckligt hög standard, och nav med 108 punkter som byggdes med dessa lager blev problematiska pga högre interna belastning med denna konfiguration. De hade inte samma problem med 36-punkt nav byggda med samma lager, och har inte heller haft samma problem med 108-punkt nav med lager från tidigare leveranser"

Undrar hur sambandet ser ut mellan lager och frihjulsbelastning, var det isåfall så att de faktiskt körde med bara en pawl i taget för att få 108 POE - det borde ge snedbelastningar. På t.ex. Hope borde man kunna ha massiva lagerglapp utan att störa frihjulet. Jag får väl ta en titt på en Hadleysprängskiss någon dag för att förstå det där.

Hadley-nav
erik h skrev:
> Aha, tack Daner, så för dem som är lika lata
> som jag:
>

> Undrar hur sambandet ser ut mellan lager och
> frihjulsbelastning, var det isåfall så att de
> faktiskt körde med bara en pawl i taget för att
> få 108 POE - det borde ge snedbelastningar. På
> t.ex. Hope borde man kunna ha massiva lagerglapp
> utan att störa frihjulet. Jag får väl ta en
> titt på en Hadleysprängskiss någon dag för att
> förstå det där.

Såg någonstans att det är en pawl i taget på 108-varianten som du säger, funkar säkert bra för ett lätt XC-svetto. Det var visst tre pawls med förskjutna spår.

Hadley-nav
108 POE-modellerna belastade ett pawl i taget, och var därmed snedbelastad. De dåliga lagren klarade inte att motstå deformationskrafterna. Med bättre lagren hade de inte samma problem (även med trials- och SS varianterna), men Hadley valde att ändra till 72 POE med symmetrisk belastning.

Hadley-nav
Inte ännu, men jag kommer att ha en del bilder upplagd på nya hemsidan inom kort. Produktsortimentet och priserna för Hadley finns inlägd på databasen nu, men vi är inte klara med att ordna allting ännu.

Ett tips - Uppgradera till FireFox 2 eller IE 7...

Tillbaka
Topp