Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

AxelSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Läste i "Mitt i Västerort" att sopsaltarna skall
> utökas från fjolsäsongens två till fem
> enheter. I Västerort skall det sopsaltas från
> Hässelby in till stan, Solvalla, Ulvsundaleden,
> St Mossen samt Bergslagsleden in till
> Bergslagsplan. Blir nog en bra sopsaltad vinter.

Hoppas vi slipper saltlaken i söderort. Förra året var det superbra vinterväglag hela säsongen med enbart plogning. Dessutom skönt med ren och fin cykel när man kom fram.

Mötte cyklist med Philipslampa och CX vid diskoteksbrandsmonumentet vid Backaplan. Måste nästan ha varit en happyit?

Sen fick jag följe från centralen till Gårda. Trevligt.

Tyckte jag trampade på bra men lyckades komma en kvart sen till jobbet. Osäker på om det gömmer sig en minneslucka någonstans eller om det bara var ovanligt många rödljus...

Första turen på en månad tror jag. Har jag inte varit bortrest så har jag varit förkyld. Eller både förkyld och bortrest.
Pulstaket nåddes ungefär lika fort som en Top Fuel dragster når maxvarv och kroppen kändes allmänt förbryllad över vad jag utsatte den för, men det lugnade sig efter några kilometer.
Såg en ambulans vid Slussen, men ingen ledtråd om vad som hänt.
Morgonluften rev rejält i luftrören, väntar med viss bävan för att se om jag trillar dit igen.

Manen framför mig kollade inte bak innan ha snöt sig. Han hade ingen kamera på sadelstolpen, så att ge honom fingert va inte möjligt.
Så jag kände mig tvungen att rulla fram och uppplysa honom om att titta bak nästa gång.

Annars är det nu riktigt fint pendlingsväder.

-Åke

Lingon skrev:
> AxelSthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Läste i "Mitt i Västerort" att sopsaltarna
> skall
> > utökas från fjolsäsongens två till fem
> > enheter. I Västerort skall det sopsaltas från
> > Hässelby in till stan, Solvalla,
> Ulvsundaleden,
> > St Mossen samt Bergslagsleden in till
> > Bergslagsplan. Blir nog en bra sopsaltad
> vinter.
>
> Hoppas vi slipper saltlaken i söderort. Förra
> året var det superbra vinterväglag hela
> säsongen med enbart plogning. Dessutom skönt med
> ren och fin cykel när man kom fram.
>
Ha, Surt sa räven!

Gillar normalt sett inte saltlake, men sopsaltaren är faktiskt asgrym. I princip sommarväglag året om.

16 Oktober

Bilagor

• 16_oktober.jpg
    16_oktober.jpg
    142.5 KB · Besök: 47
Så fruktansvärt sega ben var längesen jag hade. Låg nog på lite för hårt hem igår, samt att det var motvind. Nu börjar temperaturen krypa ner så sakteliga med, men jag slapp dimman idag iaf. Två idiotomkörningar blev det bara på dom 30 kilometrarna. En bil som körde om vid möte, men höll ut ordentligt, så det var inte stor marginal till bilen den mötte. Nästa bil (vit skåpbil såklart) tyckte det var lämpligare att hålla liten marginal till mig istället.

Spottade djur: 1 rådjur. Då jag blev väckt av äldsta dottern 20 minuter innan larmet kom jag också iväg hemifrån 20 minuter tidigare vilket resulterade att hela pendlingen skedde i mörker så jag trodde inte att jag skulle se några djur idag. Men 200 meter innan jag var framme kom det iaf 1 rådjur springande över vägen upp på cykelbanan. Stackarn försökte ta sig igenom ett högt stängsel genom att hoppa rakt in i det, men han studsade bara tillbaka. Sprang runt hörnet på stängslet istället, dvs tog sig cirka 1 meter åt höger.

Lugn och fin pendling, perfekt klädd, underbart väder. Två saker störde något dock. En lastbil som hade parkerat mitt på cykelbanan längs Gibralatargatan där det redan är trångt. Det som störde mest var dock att i en GC-tunnel så höll de på att sanera klotter. Ingen förvarning om vad som väntade och hela tunneln full med klottersaneringsmedel i luften. Inte säker på att det var helt nyttigt då det rann lite ur ögonen och kändes smått tungt i halsen en bit efteråt.

xyz-saft skrev:
. Det
> som störde mest var dock att i en GC-tunnel så
> höll de på att sanera klotter. Ingen förvarning
> om vad som väntade och hela tunneln full med
> klottersaneringsmedel i luften. Inte säker på
> att det var helt nyttigt då det rann lite ur
> ögonen och kändes smått tungt i halsen en bit
> efteråt.

Var det långa tunneln vid backaplan? Kom genom där från innestadshållet och kände hur det luktade lösningsmedel. Det var en sanerare utanför, men de kanske redan var klara när jag åkte förbi strax innan 8.

Lola skrev:
> herrejösses @federico!
>
> starta ett kickstart-jippo och ge ut en bok,
> pronto!

Klockrent, en fotobok om hur vackert det är att cykelpendla :-)
Vart sätter jag in pengarna?

Federico,
Jag vet precis var det där är, kör där varenda dag. Ändå kan jag inte påstå att jag någonsin tyckt att den där kurvan är något speciellt. Hej vad vackert du får allt att se ut, Bravo.

Får man medalj eller åtminstone nån liten dekal när man passerar jämna 1000-tal i antal inlägg? Nu såg jag iofs att Harri är på väg mot 27 000 så 2000 kanske inte är nåt att fira...

Bilagor

• 1999.JPG
    1999.JPG
    26 KB · Besök: 49
federico skrev:
> 16 Oktober

Snyggt. Jag är mest bitter när jag passerar där bara för jag aldrig lyckats bli KOM åt andra hållet. Trots många försök... Jag får på det igen nästa år...

Taxi parkerad på cykelbanan i kurvan från liljeholmsbron upp på hornsgatanJ
Billist såg en parkeringsficka på andra sidan cykelbanan men inget annat på hornsgatan. Jag klarade mig med knapp marginal.
Stannade vänligt vid övergångsstället vid slussplan men så klart kom en man på MTB, reflexväst och överdragskläder i fullt ös bakifrån och tillintetgjorde min fina gest.
Kvinna utan hjälm på damtralla cyklade från vasagatan mot rött i korsningen tegelbacken och genade över bilvägen. Suicidal...?

slimm skrev:
> Lola skrev:
> -----
> > herrejösses @federico!
> >
> > starta ett kickstart-jippo och ge ut en bok,
> > pronto!
>
>
> Klockrent, en fotobok om hur vackert det är att
> cykelpendla :-)
> Vart sätter jag in pengarna?

Tack! Fotoboksprojektet kommer jag att ta tag i under vintern, ska bara flytta till en ny bostad först vilket har slukat all fritid under ett par månader. Flyttar inom samma område så det blir bilder från samma spännande pendlingsväg i fortsättningen också ;)

BOFH skrev:
> Federico,
> Jag vet precis var det där är, kör där varenda
> dag. Ändå kan jag inte påstå att jag någonsin
> tyckt att den där kurvan är något speciellt.
> Hej vad vackert du får allt att se ut, Bravo.

TAck! Jag såg kullen med dom utspridda löven från andra sidan Hägerstensvägen på väg hem igår, men jag cyklar alltid mot Aspudden hem så det fick bli den svängen idag.

Snabbt i rapportotakt ...

Hem sent i gårkväll, asfaltfräsning på Ringögatan i min riktining, men inget gegg på hjulen.. Lite höga kanter dock.

Höll på att klippa en löpare under en bro vid Frihamsnmotet i ett skymt hörn, han såg min philips-flod på marken och höll ut. My bad. Får ta det lugnare i kväll. "uph" var det enda som sades.

Inte många folk ute mina tider, gôtt det. De vanliga utan reflexer och/eller lysen.

I morse var det lite kyligare, men fortsätter med tunn vindjacka och löparbyxor.

På Artillerigatans cykelbana mötte jag en trippel varav två såg ut att satsa på omkörning ...

Snart hemåt igen.

Virusko skrev:
> xyz-saft skrev:
> -----
> . Det
> > som störde mest var dock att i en GC-tunnel
> så
> > höll de på att sanera klotter. Ingen
> förvarning
> > om vad som väntade och hela tunneln full med
> > klottersaneringsmedel i luften. Inte säker på
> > att det var helt nyttigt då det rann lite ur
> > ögonen och kändes smått tungt i halsen en
> bit
> > efteråt.
>
> Var det långa tunneln vid backaplan? Kom genom
> där från innestadshållet och kände hur det
> luktade lösningsmedel. Det var en sanerare
> utanför, men de kanske redan var klara när jag
> åkte förbi strax innan 8.

Jag åkte förbi runt 8.30, då var det en vit sörja på väggen som stank, på vänster sida precis utanför tunneln om man kommer från backaplanhållet.
Misstänker att dom när du åkte förbi innan 8 höll på att kleta ner väggen med detta lösningsmedel för att sedan återvända (från kafferasten) när medlet fått verka nån timme eller så för att spola rent..
Annars inga konstigheter under dagens pendling.

ynkade ur och klev på tåget. Gubbkroppen lade in sitt veto mot 2x24 km som en bra premiärdos efter en månads uppehåll och påtvingad vila. Att jag körde på Dumslöjden hjälpte ju knappast.

crust skrev:
> Virusko skrev:
> -----
> > xyz-saft skrev:
> >
>
> > -----
> > . Det
> > > som störde mest var dock att i en GC-tunnel
> > så
> > > höll de på att sanera klotter. Ingen
> > förvarning
> > > om vad som väntade och hela tunneln full med
> > > klottersaneringsmedel i luften. Inte säker
> på
> > > att det var helt nyttigt då det rann lite ur
> > > ögonen och kändes smått tungt i halsen en
> > bit
> > > efteråt.
> >
> > Var det långa tunneln vid backaplan? Kom genom
> > där från innestadshållet och kände hur det
> > luktade lösningsmedel. Det var en sanerare
> > utanför, men de kanske redan var klara när
> jag
> > åkte förbi strax innan 8.
>
>
> Jag åkte förbi runt 8.30, då var det en vit
> sörja på väggen som stank, på vänster sida
> precis utanför tunneln om man kommer från
> backaplanhållet.
> Misstänker att dom när du åkte förbi innan 8
> höll på att kleta ner väggen med detta
> lösningsmedel för att sedan återvända (från
> kafferasten) när medlet fått verka nån timme
> eller så för att spola rent..
> Annars inga konstigheter under dagens pendling.

Äh, det var nog bara Mr Creosote som passerat.

Trampade kort till Odenplan för röntgenundersökning. Att hitta en plats att låsa fast cykeln var som reverse-plockepinn, fast troligen svårare. Väl inne i röntgenmojängen sa jag "-visst var det inget speciellt med den där kontrastvätskan va?". Svar: "-Jo, det är det visst det! Du kommer att känna dig varm och sen som att du kommer att kissa på dig men det gör du inte.". OK... och det stämde. Tog max 5-10 sekunder så kändes det som att nu kommer det i kalsongen :) Hempendling var nice men det är jätte många cyklister som knappt syns. Mest spotting på de med bockstyre och minimal liten Knog eller liknande. Obehagligt om man kör ihop med deltahastighet på 60-70 knyck... Nåja, helt grymt vad det är bra väder hela tiden! (nu kommer det att bli monsunregn)

Plötsligt händer det! Glömde hjälmen för första gången i år.

Försökte ta rygg på en elcykelgubbe på väg hem på Kungsholmen, men en vit jätte-BMW hamnade emellan och körde väldigt långsamt och ojämt. I början av Igeldammsgatan tröttnar bilen bakom mig, tutar och påbörjar en omkörning som får BMW:n att tvärnita för att inte köra in i den första parkerade bilen. Jag som också är sugen på omkörning har inte en chans och kör rakt in i den vita fina bilen. Faller åt vänster (tack!) med pedalerna fast och slår i knät. Upptäcker att BMW:n börjar backa och får lite bråttom. Lyckas vrida ur vänsterskon och springa fram och dunka i sidorutan. Kvinnan har inte en aning om att jag kört in i hennes bil eller att min cykel ligger bakom den. Hon undrar om det var hennes fel och säger att hon inte bryr sig det minsta om bilen och undrar hur det gick för mig. Hon upprepar frågan hur det gick för mig, men jag får känslan av att hon inte bryr sig så mycket. Kanske blev hon lite chockad när en speedad kille flög fram och bankade på rutan och skrek stopp.

Upptäcker att mitt nya dyra sadelöverdrag fått ett litet hål, men pallar inte ta upp det. Och nej, BMW:n fick inte en skråma.

Lärdom? För många för att listas.

Undrar lite hur mitt merinounderställ pallade marksyningen samtidigt som mitt knä skrubbades blodigt.

mhenry skrev:
> Försökte ta rygg på en elcykelgubbe på väg
> hem på Kungsholmen.

Inte bra.

> Lärdom? För många för att listas.

Nja, en grej kan man ta upp. Sluta ta rygg och håll längre avstånd till framförvarande. Särskilt nu inför den annalkande vintersäsongen! :-/

Jag menar absolut inte att vara spydig, och beklagar olyckan och är glad att det inte slutade värre.

Labanos skrev:
>
> > Lärdom? För många för att listas.
>
> Nja, en grej kan man ta upp. Sluta ta rygg och
> håll längre avstånd till framförvarande.
> Särskilt nu inför den annalkande
> vintersäsongen! :-/
>
> Jag menar absolut inte att vara spydig, och
> beklagar olyckan och är glad att det inte slutade
> värre.

Ta rygg är kanske fel uttryck? Ville hinna ikapp gubben utan att ligga nära.

Självklart har du rätt i det du säger. Det gick ju inte så bra med min ambition. Det blir nog mest vanilla-pendling utanför stadsgatorna för mig i vinter.

Skön morgonpendling där jag fick visa lite vägar in till stan för en ny pendlare, alltid kul att lura in fler i cykelpendlarträsket!

Börjar bli smått läskigt på sina ställen när man möter helt nedsläckta cyklar som dyker upp från ingenstans.

Aha. Det är alltså på Igeldammsgatan man ska hojja om man vill ha lite action. Nära till S.t Göran också, min favvoakut.

Mr Orange skrev:
> Aha. Det är alltså på Igeldammsgatan man ska
> hojja om man vill ha lite action. Nära till S.t
> Göran också, min favvoakut.

Ja, vi kanske skulle samlas där och banka på bakluckor och spotta på vindrutor. Högt kalabalikväntevärde.

Pendling o pendling, tog en City-bike från södra station till Karlaplan. Vid Mariatorget verkade Polisen ha cykelrazzia. En cykelburen konstapel tittade myndigt på mig när jag cyklade förbi och det stod även några Polisbilar där.

Sen fick jag uppleva något som jag trodde jag aldrig skulle få uppleva. Två bilar men inte enda cyklist som tydligt brände rödljus vid Skeppsbron. Bla en vit BMW med kvinnlig förare (samma som i inlägget högre upp? ;)

crust skrev:
> Virusko skrev:
> -----
> > xyz-saft skrev:
> >
>
> > -----
> > . Det
> > > som störde mest var dock att i en GC-tunnel
> > så
> > > höll de på att sanera klotter. Ingen
> > förvarning
> > > om vad som väntade och hela tunneln full med
> > > klottersaneringsmedel i luften. Inte säker
> på
> > > att det var helt nyttigt då det rann lite ur
> > > ögonen och kändes smått tungt i halsen en
> > bit
> > > efteråt.
> >
> > Var det långa tunneln vid backaplan? Kom genom
> > där från innestadshållet och kände hur det
> > luktade lösningsmedel. Det var en sanerare
> > utanför, men de kanske redan var klara när
> jag
> > åkte förbi strax innan 8.
>
>
> Jag åkte förbi runt 8.30, då var det en vit
> sörja på väggen som stank, på vänster sida
> precis utanför tunneln om man kommer från
> backaplanhållet.
> Misstänker att dom när du åkte förbi innan 8
> höll på att kleta ner väggen med detta
> lösningsmedel för att sedan återvända (från
> kafferasten) när medlet fått verka nån timme
> eller så för att spola rent..
> Annars inga konstigheter under dagens pendling.

Det stämmer tidsmässigt. När jag passerade så höll de på att dra ut slangen och det var blött på vägen inne i tunneln. Det som nog ändå fick mig att fundera mest var att saneraren till synes inte hade någon mask, undrar hur nyttigt det är i längden...

Lingon skrev:

> Hoppas vi slipper saltlaken i söderort. Förra
> året var det superbra vinterväglag hela
> säsongen med enbart plogning.

Vi verkar ju bo i helt olika söderorter isf. Det är inte riktigt mitt minne av vintern =)

Inget särskilt, lite fuktigt i luften, dimma på gränsen till duggregn, fegar i kurvorna på liggisen, rädd att halka. Fast det är sådär en sju-åtta-nio grader. Folk som går och cyklar utan lysen och reflex. En mamma(?) med barnstol och hjälm, men utan lyse, två dagar på raken. Inget barn med, me kanske vill hon komma hem till barnet levande?

Ska börja ta omvägar när jag blir varm i kläderna ...

rikard skrev:
> Lingon skrev:
> -----
>
> > Hoppas vi slipper saltlaken i söderort. Förra
> > året var det superbra vinterväglag hela
> > säsongen med enbart plogning.
>
> Vi verkar ju bo i helt olika söderorter isf. Det
> är inte riktigt mitt minne av vintern =)

Håller med rikard. Fast den där gången i november de plogade var det ju bra...

För övrigt intet att rapportera, jag börjar komma tillbaka efter den evighetslånga förkylningen så det flyter på som vanligt i det behagliga vädret.

Tittade ut genom fönstret i morse och kunde konstatera dimma.
Det var fel, istället var det sånt där fint duggregn som kommer från alla håll samtidigt.
Dessutom tilltog det under pendlingen.

Jag chansade på en kompromiss genom att inte ta regnjacka, men rainlegs och regnskydd på ryggsäcken för att synas lite bättre.

På hemvägen blir det regnjacka och är vädret likadant imorrn så åker skoskydden fram.

I övrigt trevlig pendling utan trängsel. Fotgängarna är dock ännu mer blinda nu när regnjackor och paraplyer är framme.

Den gick via Eriksdalsbadet för ytterligare gång konstatera att jag är en kass simmare. Annars var det väl mest grått. Tur att höstfärgerna livar upp lite.

Lyckades hänga på morgonens överkränkare i Globen-slakmotan ända upp till toppen, kändes fint.
Tyvärr hade jag bytt mitt helsvarta till pendlargul jacka idag, annars hade vi sett ut som ett riktigt pro team, två helsvarta åkare på helsvarta hybrider i adhoc-klunga.

Tillbaka
Topp