Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Härligt väder, lagom svalt men inte kallt. Varför så tomt på cykelbanorna?
Ngt tunga ben dock efter 4or och benstyrka igår.

/H

Cyklade förbi nån sorts olycka vid värmeverket vid Vreten/Solna Strand på vägen hem i förrgår. Såg en medelålders kvinna ligga på rygg och grimasera, samt 4-5 personer i en cirkel runt henne. Noterade inte ifall hon bar hjälm eller inte, så jag vet inte om hon var cyklist eller fotgängare. Hoppas det gick bra för henne.

Har äntligen invigt min 100-kronorsvideokamera jag köpte från Dealextreme för att dokumentera pendlingen med. Största problemet hittills: optiken gör att bilden blir väldigt "inzoomad".

För 4e gången eller så nu i höst har jag cyklat förbi dessa harar som sitter
längst med cykelbanan och halvsover.
Trots att man stannar bredvid de så rör de knappt en fena. Kanske vänder sig bort
en aning.

Whats up with that?
Det kanske är skadade/gamla harar som inte orkar bry sig om nåt så tramsigt
som cyklande människor. De kanske bara vill njuta av en soluppgång i lugn och ro.

kaninhare.jpg

Looks can be deceiving...
"We better not risk another frontal assault. That rabbit's dynamite!"

pirx skrev:
-------------------------------------------------------
> Whats up with that? Det kanske är skadade/gamla harar som inte orkar bry sig om nåt så tramsigt som >cyklande människor. De kanske bara vill njuta av en soluppgång i lugn och ro.

Senast ändrad:
Nu är det förvisso kaniner och inte harar :) Men jag har sett samma här nere i Malmö, de flesta verkar även ha problem med pälsen, så kanske någon typ av skabb?

garfunkah skrev:
> Nu är det förvisso kaniner och inte harar :) Men
> jag har sett samma här nere i Malmö, de flesta
> verkar även ha problem med pälsen, så kanske
> någon typ av skabb?

Myxomatos, eller som det kallas.. kaninpest?

90-talister?

json88 skrev:
> Myxomatos, eller som det kallas.. kaninpest?

pirx skrev:
> För 4e gången eller så nu i höst har jag
> cyklat förbi dessa harar som sitter
> längst med cykelbanan och halvsover.
> Trots att man stannar bredvid de så rör de
> knappt en fena. Kanske vänder sig bort
> en aning.
>
> Whats up with that?
> Det kanske är skadade/gamla harar som inte orkar
> bry sig om nåt så tramsigt
> som cyklande människor. De kanske bara vill njuta
> av en soluppgång i lugn och ro.
>
>
Får man inte lära sig skillnaden mellan en kanin och hare nuförtiden?..>:)
Detta är en kanin och den har helt klart (myxomatos) kaninpest. Svullna ögon, blind
och kraftiga infektionen, förhoppningsvis dör den innan kråkfåglarna börjar picka ut ögon på den levande. En grym sjukdom men tyvärr så behövs den för att decimera beståndet.

pirx skrev:
> cyklat förbi dessa harar som sitter
> längst med cykelbanan och halvsover.

Det ger ju bunnyhopping en helt ny innebörd.

garfunkah skrev:
> någon typ av skabb?

Yepp, det är just mellan Lund och Malmö jag pendlar och ser de.
Kaninerna alltså, inte hararna:) (jag har ju läst på nu...)

Jo de har sett lite sorgsna ut kring ögonen. Stackars gnagare.

På Gotland där jag tillbringade större delen av min barndoms somrar återkom myxamotos vartannat-vartredje år eller så och drabbade öns vildkaniner/rabbisar. Redan som nioåring fick man lära sig slå ihjäl dem med spade!

json88 skrev:
> Får man inte lära sig skillnaden mellan en kanin
> och hare nuförtiden?..>:)

Jag har lärt mig att om man kan vika öronen så de rör vid nosen så är det en hare (eller en kanin, jag blev osäker nu...). Är det säkert att röra vid kaniner (eller harar) med misstänkt pest?

Första dagen det kändes lite kallt med endast tshirt under jackan idag och en del ställen med väldigt mycket våta löv på cykelbanan.
Annars sol och svettfritt pga kylan samt finsällskap av Ermokratis över Götaälvsbron. :)

Skaplig medvind imorse från Norrort, lär bli segt hem om inte vinden vänder under dagen som den alltid brukar göra när det är motvind till jobbet. Gott om snorhala blöta löv bitvis också, fick ett mäktigt släpp imorse men lyckades undvika att vurpa.

Alla löv mellan jobbet och hemmet låg på backen, regn hela natten och lite snöblandat på det gav DÖDSHALKA. Drog på en vurpa på rullisarna trots mycket försiktig åkning. Dubbdags fram på cykeln månne?

DÖDSvind och DÖDSlöv till trots så hade jag det ganska mysigt på vägen till jobbet idag. Blev på riktigt gott humör faktiskt.

silverman834 skrev:
> Är det säkert att röra vid kaniner (eller harar)

Nej. Inte utan the holy handgrenade.

badass-rabbitpouncing.jpg

Det är *inte* bra att peta på kaniner med harpest. Googla. Man vill varken ha harpest eller sorkfeber som farsan fick. Han är äldre och hans njurar tog rejält med stryk efter att ha varit sjuk i flera månader.

Väldigt bra tur idag, varmt och mysigt med benvärmare under shortsen. Måste ju va det bästa plagget nu när det är 3 grader när man kör till jobbet och 14 när man cyklar hem.
Har varit lite blött i Göteborg så nu börjar lövhalka bli en faktor vid kurvtagning.

-Åke

Jag kommer ihåg från 10-årsåldern min granne som sprang ut med en spade och slog ihjäl den söta kanin som jag just tänkte klappa.

Road rage i Annedal. Fullstor lastbil gör vansinnesomkörning av V70 bland bygge och bostäder, tvärnitar och backar så att bilen får fly bakåt för att inte mosas. Jag vet inte vad som föregick eller hur det förlöpte, men det var ju en lite grå morgon som främjade dåligt humör...

Yihaa, äntligen lite misär! Tung motvind och snöblandat vid rödljusen vid Hornstull. Longboards på precis i tid.

Benen hade synpunkter på Nybohovsbacken i går, som straff skall de få smaka på den varje dag framöver!

garfunkah skrev:
> någon typ av skabb?

Skulle tro att den där dunbollen med största sannorlikhet "lider av" att tappa sin sommarpäls till förmån för vinterpälsen.

Mellan 8 och 8:30, från Örby till Östermalm, fick jag INGEN snö på mig. Bara motvind och regn och kallt. Jag känner mig LURAD. "Supermemil misärlurad" kommer Aftonb**det att toppa med i morgon.

Vid den tiden är det ju knappt någe folk ute :P Var det en snygg vurpa då?

dr octagon skrev:
> Spd vurpade runt 11:20 vid övergångsstället vasagatan tegelbacken.

nikasp skrev:
> Vid den tiden är det ju knappt någe folk ute :P
> Var det en snygg vurpa då?
>
>
>
>
> dr octagon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spd vurpade runt 11:20 vid övergångsstället
> vasagatan tegelbacken.

Från typ stillastående.
En söt tjej såg det också.
Det enda snygga var att jag la mig på vänstersidan.

När kommer det en Hitler-film om SPD-vurpor?

Hur ska man lyckas slå personbästa när det bara är rött hela tiden? Grymt irriterande att stå och vänta fem minuter var femtionde meter på ljus som aldrig slår om såvida man inte kommer med buss, bil eller full riddarrustning och 3,5-tons Kronantralla i gjutjärn och överbliven pansarplåt från Sav m/43-tillverkning. Otack är världens lön för att man kolfiberberikar gatumiljön. Tror nästan att jag ska bli en sådan där rödljuskörande cykeldåre när jag blir stor, bara för att hämnas på världen.

Tyckte inte jag fick riktigt payback på morgonens motvind, men benen fick sig en läxa till om inte annat. Och det är ju en ganska behaglig temperatur för cykling egentligen.

Ursäkta att jag skriver om ondagens pendling, men de bajsmackor som serverades på jobbet och privat i onsdags förtog skrivarglädjen.

Besparar er jobbskiten, men hempendlingen bajskrönte min dag när kedjan gick av vid Stora Mossen. Fick använda cykeln som spark och jag tyckte nästan att den stillastående bilkön från Abrahamsberg hånlog åt mig. Var min dag straffet för att jag hittade och behöll en röd blinkande diodlampa på Spångavägen? (hör av dig om det var din)

För övrig är det spännande att cykla genom lövlagret som nu täcker hela GC-banan på Spångavägen genom Bromma kyrka. Sedan blir det ett blött halt lövslem och till sist en knacklig frusen lövskorpa.

Larm från kontoret -> söndagspendling. Tjoho.

Kallt och halt imorse, behagligare vid tretiden.

Körde om en snubbe som skjutsade en liten kille på kanske tio år. Killen låg på hans rygg och klängde sig fast med armarna runt halsen. Inga hjälmar och en plastkasse på styret. Vad är det för FEL på folk egentligen??

Va, på sidan 3 fick jag fiska upp den här tråden. Ni har väl inte gett upp redan?

Tur det ska bli varmare i veckan, annars hade jag nog dragit på dubbdäcken i kväll. Fick ett fint bakhjulssläpp i korsningen Ringvägen Hornsgatan. Tror inte bilarna bakom insåg vilka hiskeliga watt jag tryckte på med...:-)

Tillbaka
Topp