Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Ni som ännu inte lämnat Stockholm för färd norrut, ett hett tips: Skit i det idag! Hempendlingen idag kvalar lätt in på topp 3 djävligaste pendlingar jag varit med om de senaste 7-8 åren! 90% helt orörd snö, ofta i navhöjd, spårigt och moddigt, samt millioner mördarbilar som ska ligga en cm bakom och rusa motorn... Misär delux! Jag lär ta en whisky ikväll kan jag meddela.

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni som ännu inte lämnat Stockholm för färd
> norrut, ett hett tips: Skit i det idag!
> ...

Undra om det är likadant för oss som just lämnar norrut för färd mot Stockholm...
Känns som jag valt rätt dag att att börja cykla på efter 3 veckors uppehåll :)

//j

Selast skrev:
> Ni som ännu inte lämnat Stockholm för färd
> norrut, ett hett tips: Skit i det idag!
> Hempendlingen idag kvalar lätt in på topp 3
> djävligaste pendlingar jag varit med om de
> senaste 7-8 åren! 90% helt orörd snö, ofta i
> navhöjd, spårigt och moddigt, samt millioner
> mördarbilar som ska ligga en cm bakom och rusa
> motorn... Misär delux! Jag lär ta en whisky
> ikväll kan jag meddela.

Jag åkte hemåt från stan (till Bromma) kring 15 för att hämta kidsen, förmodligen första gången denna vinter som det inte var renplogat på cykelvägarna. Från Brommaplan och sista km var det hardcore, navdjup snö som sagt! Karaktärsbyggande, blev inte sämre efter att hämtat barnen på snowracer och sen skottat uppfarten för andra gången på 90 min..! :-)

Innerstan så gott som oplogad. All cykling måste ske på "bilvägen". Detta gällde kl 1630 men jag tror inte det ändrats.

Selast skrev:
> , samt millioner
> mördarbilar som ska ligga en cm bakom och rusa
> motorn...

Just det, om det inte vore för alla dessa jävla bilar!

I stort sett helt oplogat hela vägen förutom någon km från Hjulsta till Rinkeby. Kom på att man kunde åka i djupsnön då slapp man att framhjulet levde sitt egna lilla liva, nackdelen uppenbarades snabbt, snö i kassetten gjorde att kedjan började hoppa. Det var bara att köra där andra hade gått och skutta runt där, fort gick det inte.

Det är inte helt omöjligt att det blir pendel imorgon, man måste ju hinna jobba också.

Det positiva var medvinden...

Mjaa. Sä djävligt var det väl inte? Några cm pulver ovanpå annars hårt underlag.
Iofs jeanspendlade jag, så kanske missade det där med snabbast hem vinner.

/E

moody skrev:
> Mjaa. Sä djävligt var det väl inte? Några cm
> pulver ovanpå annars hårt underlag.
> Iofs jeanspendlade jag, så kanske missade det
> där med snabbast hem vinner.
>
> /E

+1, förutom sista biten så hade jag bra flyt i pudret likt offpistskidåkning i medvinden.

Kom iväg från jobbet tidigare så jag kunde köra i den navdjupa snön där ingen gått. det gick finfint har navväxlar så inget kedjehoppande. Det var nära att jag hoppade av och gick men det ska fan gå sa han och det gick hela vägen hem. Satte knappt ner foten men fort gick det inte. Årstabron var väääldigt lång idag.

Jag kan och får inte hoja och är avundsjuk. Har iofs bara 9 km och promenaden från pendeln och det jag såg på lunchen i stan var då klart farbart med mina grova 40 mm dubbdäck. Att trängas på Centralen för 9 minuter pendeltåg är fruktansvärt. Man blir bara stressad, svettig och irriterad.

Hånad och kränkt.
Första dagen på 6 veckor när jag inte hojat till jobbet då jag kände mig sliten i morse.
Tog SL.

Hahahaha...

Hemresa: Efter en oändlighet: snöpromenad hem till slut 30 min från brommaplan. Imorgon: cykel som fan !!!!

Kränkte ett oändligt antal köende bilar när jag i god fart plöjde genom ett par decimeters nysnö. Oplogade - men också ganska ospårade och otrampade cykelbanor - så hemfärden till Västerort gick bättre än förväntat :-)

Edit: stavning...

Senast ändrad:
Dagens pendling var... stärkande för både kropp & själ, men mest för balanssinnet och lårmusklena. Oplogade g/c-vägar med packad gropig snö med pudersnö ovanpå var nog det mest utmanande, och så såg ca 80% av sträckan från Karolinska till Sumpan ut. Välte in i en snödriva bredvid cykelvägen när cykeln slirade en gång för mycket, men det gick så långsamt att det inte gjorde nåt.

Nöjd med att jag inte behövde leda cykeln en enda meter, men ibland var det bra nära. 32 min hem mot 19 min som bästa tid (sommartid). Puh.

Har insett att min blygsamma vikt (60 kg) är en ganska stor nackdel vintertid - jag får sjukt dåligt fäste i snömodden. Större/tyngre cyklister (även de på MTB) kränker mig ständigt på plana gator där jag kämpar med att få fäste och inte slira ut framför en bil.

Nibbe skrev:
> Började bra med plogat helt ok fram till Alvik,
> kränkt av en Scott med remdrift strax innan
> Tranebergsbron, sen kränkt av en skärmlös cross
> på västerbron (såg väldigt lätt-trampat ut),
> kom ikapp Scott med remdrift efter Liljeholmsbron,
> dagens jumboplogningspris får cykelvägen längs
> med Örbyleden som inte sett ett plogblad på hela
> dagen, shame!

Du kanske kom ikapp men ej förbi :-)

Den skärmlösa crossen släppte jag förbi så gott det gick vid Liljeholmen, problemet var nog cykeln framför mig, crossen gick ut för långt till vänster och asfalten försvann och där låg han. Men han kom förbi strax innan Aspudden avfarten och försvann.
Cykelvägen på östra sidan Huddingevägen mellan Östberga och Örby var ett skämt annars mysigt.

från bromma till rotebro via rissne , kista.
helt ok morgon , 85 min mot 60 på sommaren men hyffsat plogat .
det gick bäst där dom plogat på riktigt o inte kört med heliumplogen 10 cm över marken, annars
lättcyklat i snön trots typ 15 cm nysnö.
nu är det bara att börja ladda inför moddcyklingen hemåt ikväll

Förjävligt igår hem, inte plogat nånstans, bilar i stan som prompt ska trängas och preja cyklister trots att det står helt still 10m framför... *suck*!

Hamnade bakom saltbilen från helvetet från kungsträdgården en bit framåt, den spydde ut salt konstant även när den stod still vid rödlysen... undrar vad det är mer än salt i de där tankarna, det smakade typ fotogen i käften ända hem!

Idag t-bana tyvärr...

Helt överraskande plogat i princip överallt från Telefonplan in till stan. Vad är skillnaden mot förra ordentliga snöfallet, då såg det ju inte ut så här en vecka senare? Nya entreprenörer efter årsskiftet? Uppsträckning?

Nåja, lite väl lite misär, jag är lite ledsen att jag missade puderfesten i går kväll...

Kanonfint plogat hela vägen från Hässelby Villastad till Norra Station via Huvudsta/Solna :-) Ja, utom Solnabron då, oväntat - NOT. Ganska få andra cyklister.

Lite moddigt inne på Enskedes villagator, annars superfint på cykelbanorna hela vägen från trångsund in till city.
Tack Huddinge kommun och Stockholm stad för att ni plogar cykelbanorna åt mig och dom 5 andra som cyklar. :)

Seerinmian skrev:
> Kanonfint plogat hela vägen från Hässelby
> Villastad till Norra Station via Huvudsta/Solna
> :-) Ja, utom Solnabron då, oväntat - NOT. Ganska
> få andra cyklister.

Detsamma. Bra till mycket bra plogat från Södermalm, genom stan, Solna, Ulriksdal, Kista förutom just Solnabron. Ska prova att göra en felanmälan.

Premiär imorse efter lång jul- och nyårssemester på varmare breddgrader samt en veckas t-baneåkande. Långsamt men inte så illa som jag trodde. Bromma-Kista.

Lingon skrev:
> Lite moddigt inne på Enskedes villagator, annars
> superfint på cykelbanorna hela vägen från
> trångsund in till city.
> Tack Huddinge kommun och Stockholm stad för att
> ni plogar cykelbanorna åt mig och dom 5 andra som
> cyklar. :)

+1

Det var med lite ångest jag gav mig ut idag. Lite moddigt inne i Fullerstas villkvarter men annars riktigt bra.

Fegade ur och tog SL imorse, skyller på föräldrarmöte på skolan ikväll. Var rätt nöjd med mitt beslut när jag såg den djupa dödsmodden inne i stan. Belv sånär ihjälkörd av en stor betongbil som svängde vänster trots att det är förbjudet i den korsningen OCH trots grönt ljus på övergångsstället... Killen satt i telefon...

Lite lätt spårigt bitvis men i stort sett välplogat och fint från Fruängen och in till Kungsholmen. Riktigt trevlig pendling. (förutom surgubben som mumlade nåt om pannlampa vid hornstull :) )

BRa tack. Snösvängen får klart godkännt. Södermalm till Rissne via N Mälarstrand - TRaneberg och Ulvsunda inte större problem. Vissa partier i Alvik och bredvid Ulvsundaleden med DÖDSmodd annars bra röjt.

Vällingby-City var så välplogad att man fick en klump i halsen. Spottade en gäng CX varav en med fin-fin kompislapp. Seerinmian?

Det var svettigt minst sagt. Svor som en borstbindare, förbannad på all denna snö, plogbilar och hela världen, nästan...
Från Frescati /Naturhistoriska museet fram till Albano korsningen var det helt hopplöst oplogat sedan förrgår... minst.
Förjävligt

Olof E skrev:
> Håll ut - frälsningen är nära för det utvalda
> folket:
> http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/index.htm

Det känns som att frälsningen redan anlänt. Såg asfalten nästan hela vägen Lövstavägen-Fridehemsplan. På cykelbanan!
I Skälby var det däremot som vanligt, dödsmodd på småvägarna och totalt oplogat på alla utom den minsta ?!? cykelvägen jag nyttjar...

Körde på 30-vägarna från Bandhagen till Stureby som var fint plogade sen Årstafältet var perfekt plogat med ett lager sand på, helt onödigt. Årstaberg var ok mot vad det har varit, sen var det väl lite modd här och där men i överlag var det rätt bra hela vägen till Vreten, medelhastigheten på strax under 17km/h säger väl att det är rätt tungtrampat på sina ställen. Inte många cyklar idag på jobbet, igår tog väl musten ur dom flesta.

Mr Orange skrev:
> Vällingby-City var så välplogad att man fick en
> klump i halsen. Spottade en gäng CX varav en med
> fin-fin kompislapp. Seerinmian?

Det var tyvärr inte jag - har ingen CX :-( Inte ännu iallafall ;-)
Sitter med pekfingret på "köpknappen" till ett budget/pendlings-alternativ varje kväll...
Var lite overkill med MTB:n idag - men bra igår kväll!

Riktigt bra plogat mälarhöjden - östermalm imorse. Tyvärr har dom redan börjat skotta av taken ner på dom föredömligt plogade cykelbanorna...

Igår var det värre, tur att snön var lätt annars hade det varit jobbigt på riktigt. 50kg cykelvagn från Aspudden till Mälarhöjden igår tog skönt på benen!

Tillbaka
Topp