Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

nigeltufnel skrev:
-------------------------------------------------------
> Stockholms stad ska börja sopsalta
> Bergslagsvägen:
>
> http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/breakin
> g-news.htm
>
> ...och kolla bilden från Drottningholmsvägen som
> postades i kommentarerna på
> https://twitter.com/Rilger/status/2915053805787176
> 96/photo/1
>
> Ser ju otroligt lovande ut. Enda nackdelen är
> väl att alla vinternpendlande västerortsmemils
> inte kan inhösta lika många machopoäng....

Nämen, va skall jag då göra av min cross-with-low-pressure-tire-mad-skills? Ska man inte få svära över DÖDSmodd längre, va? va?! va?!

Lugnt och fint både i går och idag. Det mesta hade hunnit plogas över natten så det gick fina fisken att ta sig Stuvsta - Fridhemsplan. Hem igår gick utmärkt genom fluffsnön. Cykelbart hela vägen, fick ta emot mig med foten tre gånger.

nigeltufnel skrev:
> Stockholms stad ska börja sopsalta
> Bergslagsvägen:
>
> http://www.kadens.se/blogs/kristerisaksson/breakin
> g-news.htm
>
> ...och kolla bilden från Drottningholmsvägen som
> postades i kommentarerna på
> https://twitter.com/Rilger/status/2915053805787176
> 96/photo/1
>
> Ser ju otroligt lovande ut. Enda nackdelen är
> väl att alla vinternpendlande västerortsmemils
> inte kan inhösta lika många machopoäng....
>
För att inte tala om hur usel form man kommer ha på vårkanten, moddpendling är basen i min träning inför räsersäsongen. Någon borde göra något!

Senast ändrad:
Uuhhh, saltlake!? Hur fort kommer drivlina/vevlager/nav/nipplar att rosta sönder när de börjar vräka ut sådant där blask?

Onajs hempendling idag. Bakväxeln valde att hoppa in i bakhjulet helt oprovocerat!?

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    210.1 KB · Besök: 49
Friska -6 grader, ett par centimeter snö och blöta cykelbanor. Verkligen trist med saltet. Annars verkar det som att den första trängselskatteeffekten klingat av en aning. Inte lika många cyklister ute som förra veckan.

Fantastiskt fin hempendling idag. Kista-Bromma rullade på bra förutom någon enstaka snövall som skulle forceras. Inga problem alls och riktigt njutbart!

Lingon skrev:
> Onajs hempendling idag. Bakväxeln valde att hoppa
> in i bakhjulet helt oprovocerat!?

Skön flaskhållare.

Väldigt välplogat i Solna idag, jämfört med hemfärden igår var det som dag och natt. Kändes inte jobbigt när jag cyklade, men har varit totalt däckad hemma ikväll. Antar att de senaste dagars vinterpendling i utmanande väderlek har tärt lite på kroppen, trots att jag pendlat 5 dagar i veckan sedan sommaren 2011.

Såg förresten en man som försökte ta sig fram på skidor (!) intill GC-banan vid Solnavägen idag. Hur han tacklade den helt snöfria tunneln lite längre fram hann jag tyvärr aldrig se...

I förrgår såg jag också en moped köra sakta på cykelbanan i snöyran, idag en motorcykel här i Sundbyberg. Vet inte hur vanligt det är med dubb/vinterdäck till motodrivna tvåhjulingar, men är det inte rätt korkat oavsett?

Senast ändrad:
kanonmorgon mellan bromma och rotebro.
skitbra plogat överlag och bara några korta ställen med heliumplogning.
nu väntar man bara på DÖDSkylan !! fan , alltid är det nått på G.

Delvis bra plogat efter snöfallet i tisdags men som vanligt sinnesdåligt på vissa ställen. En del cykelbanor/gångbanor är endast saltade, på 4dm nysnö blir det en festlig slurry som till och med fotgängare har problem med och drattar omkull i!

Blev förnedrad från Skanstull till Medis av en fakenger på en nattsvart aluminium-häst med betydligt tyngre fixie-utväxling än jag själv idag, det var jobbigt. Sen blev jag prompt omcyklad av ett crossover-miffo precis innan Götgatsbacken som sen bestämde sig för att sakta dö av och mest bara ligga i vägen... han blev arg när jag cyklade om på insidan uppe på toppen av Götgatsbacken och kväste ur sig något oförståeligt.

Det var väldigt blött och äckligt innanför tullarna och det smakar fortfarande fotogen i käften från saltet!

Gårddagens cykelpendling ställdes in, men idag så är den igång igen. Gick fint nästan hela vägen. Bilvägen bakom Hornbach vid Hallonbergen var dock lite för spännande för min smak, oplogad uppkörd bilväg.

Solnabron var som vanligt oplogad. Lite förundrad över hur dåligt resp bra en och samma väg kan vara. Solnavägen längst ner vid centrum är dåligt plogad med DÖDSMODD men lite längre upp vid polishuset och uppåt så är det helt underbart!

Skapligt uppröjt från Täby in till Stockholm. Vissa partier i Danderyd och utmed E18 luriga med plötsligt uppdykande dödsmodd. Fegade ur och körde Roslagstull-Birger Jarlsgatan istället för Drottning Kristinas väg förbi KTH.

Det verkar som om det sista snökaoset rensade upp lite bland "fin-väders pendlarna", imorse var jag nr 34 vid cykelräknaren på Stocksundbron, den brukade ligga på 70 vid samma tid tidigare i vinter.

Senast ändrad:
!"#¤%&/()

Första fallet på snö sen jag började åretruntpendla för 11 år sen. Frusna spår under dödsmodd vid järnvägsövergången vid Liljeholmen. Inga skador på varken mej eller cykeln men attans irriterande.

Det var nära att det blev lite väl spännande idag då jag försökte bunny hoppa över ett schakt. Jag är urusel på korrekta hopp utan använder alltid mina spd:er och glömde nu bort att jag har så svag spänning på dem på vintern... Så båda fötterna lossnade. Men jag höll mig upprätt som tur var

silverman834 skrev:
> Det var nära att det blev lite väl spännande
> idag då jag försökte bunny hoppa över ett
> schakt. Jag är urusel på korrekta hopp utan
> använder alltid mina spd:er och glömde nu bort
> att jag har så svag spänning på dem på
> vintern... Så båda fötterna lossnade. Men jag
> höll mig upprätt som tur var

Hoppa över ett "schakt"!! Jag ser typ gruvschakt framför mig och det låter rätt vågat att hoppa över...

De senaste dagarna har cykel/gångbanan utmed Johanneshovsvägen varit brett plogad och det har gått bra att cykla där. Det verkar man velat åtgärda genom att trycka ut hela den snövall som låg mellan vägen och cykelbanan över cykelbanan så nu är den delen värre än någonsin tidigare under vintern.
Annars gick det bra.

Selast skrev:
-----------------------------------------------------
> Hoppa över ett "schakt"!! Jag ser typ gruvschakt
> framför mig och det låter rätt vågat att hoppa
> över...

Haha, riktigt så illa var det inte! Göteborgs Trafikkontor använder ordet schakt då de pratar om ställen där asfalten är borttagen. Just det här stället är lite extra djupt med vassa kanter.

Det slog mig i morse varför det var så mycket folk som går nu. Nyårslöfterna! De som går ex ifrån Blåsut till söder kommer nog lyckas bättre än gymlöfterna.
Annars? Snömodd o sisådär plogat. Får se det som sandträning på crossen.
Väntar på appen som Stockholm stad planerar att släppa i vår gällande felanmälan. Med foto och gps funktion. Oj vad jag ska felanmäla.

Aghhaa! Måste tappat puls-/GPSklockan vid hämtning på skolan i går. Fördömt! Det som inte är mätt och loggat har inte hänt, eller hur!?! Vad är det nu för mening med pendlandet... Tur man har klanskalleförsäkring i alla fall.

Annars intet att rapportera annat än vanligt mys in mot stan. Jag förstår dock att det är möjligt att "göra en Greup" vid Tvärbanekorsningen vid Liljeholmen, hamnar man snett i spåren före spåren så att säga, så kan man nog få syna marken.

kalis skrev:
> Blev förnedrad från Skanstull till Medis av en
> fakenger på en nattsvart aluminium-häst med
> betydligt tyngre fixie-utväxling än jag själv
> idag, det var jobbigt.

Kanske jag? Körde den sträckan runt kvart över 7 med min nattsvarta Pompetamine... Å andra sidan hade jag en helt vanlig rygga och det blir ju inte så mycket fakenger av det.

Annars en helt okej pendling. Välplogat, motorväg på Årstafältet. Enda missen var som vanligt den delen av Johanneshovsvägen där snövallen från vägen tryckts ut över hela cykelbanan. Men jag är inte så förvånad. Man kan ju inte begära att en vägplogare ska hålla koll på var hans snö tar vägen...

MattiasK skrev:
>
> Kanske jag? Körde den sträckan runt kvart över
> 7 med min nattsvarta Pompetamine... Å andra sidan
> hade jag en helt vanlig rygga och det blir ju inte
> så mycket fakenger av det.
>

Nää, detta var vid 06:40 och ryttaren grenslade en Dolan Pre Cursa, så du kan inte ta åt dig äran för det ;-)

Många pro's vid Alvik imorse, den längst bak till höger har nog nyaste Shimano fashion-SPD:

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    75.5 KB · Besök: 39
kalis skrev:
> MattiasK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Kanske jag? Körde den sträckan runt kvart
> över
> > 7 med min nattsvarta Pompetamine... Å andra
> sidan
> > hade jag en helt vanlig rygga och det blir ju
> inte
> > så mycket fakenger av det.
> >
>
> Nää, detta var vid 06:40 och ryttaren grenslade
> en Dolan Pre Cursa, så du kan inte ta åt dig
> äran för det ;-)

Attans! Jag vill ju också fixie-kränka någon nån gång ;)

Selast skrev:
> Det verkar som om det sista snökaoset >rensade upp lite bland "fin-väders pendlarna", >imorse var jag nr 34 vid cykelräknaren på >Stocksundbron, den brukade ligga på 70 vid >samma tid tidigare i vinter.

Jag har aldrig blivit registrerad av den. Hur gör du? Har utgått från att den reagerar på magnetism och inte triggas annat än av stålramar.

Kaffekask skrev:
> Många pro's vid Alvik imorse, den längst bak
> till höger har nog nyaste Shimano fashion-SPD:

Sådär många har jag inte sett sen i höstas. Vilken tid är det där?

Maran skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Det verkar som om det sista snökaoset >rensade
> upp lite bland "fin-väders pendlarna", >imorse
> var jag nr 34 vid cykelräknaren på
> >Stocksundbron, den brukade ligga på 70 vid
> >samma tid tidigare i vinter.
>
> Jag har aldrig blivit registrerad av den. Hur gör
> du? Har utgått från att den reagerar på
> magnetism och inte triggas annat än av
> stålramar.

Jag har aldrig heller sett mig själv bli registrerad om jag ska vara ärlig. Dock såg jag häromdagen hur den räknade upp en passering när en mötande cyklist passerade. Tror kanske att det finns tillräckligt med stål även i en aluminiumhoj för att det ska registreras.

Lite intressant info från Danderyds hemsida: http://www1.infracontrol.com/cykla/bikedata.asp?system=Danderyd

Senast ändrad:
Oroväckande många ute i Göteborg vid halv åtta. Ska det fortsätta såhär kommer det ju att vara köer på cykelbanorna framåt våren. Tur att jag är student och oftast cyklar på lite mer udda tider ;)

Jo förresten. DÖDSGRUS. Det är ju fan knappt så att man ser asfalten på vissa ställen och man riktigt känner hur cykeln plöjer djupa spår i gruset. Jag trodde att anledningen till att de börjat hälla salt på cykelbanorna var för att slippa grusa men uppenbarligen sker båda delar ... :p

Varmt, en del polare, hyfsad ventilation, inget dödsgrus eller snö, tre hårda backar forcerade på en timme, jag kom ändå ingenstans.

Misstänker att jag var på spinning...

kalis skrev:
> MattiasK skrev:
> -----
> >
> > Kanske jag? Körde den sträckan runt kvart
> över
> > 7 med min nattsvarta Pompetamine... Å andra
> sidan
> > hade jag en helt vanlig rygga och det blir ju
> inte
> > så mycket fakenger av det.
> >
>
> Nää, detta var vid 06:40 och ryttaren grenslade
> en Dolan Pre Cursa, så du kan inte ta åt dig
> äran för det ;-)

Skyldig! Men någon medveten kränkning var det inte, för jag trodde jag var ensam. Kom du upp bakom när jag väntade på rödljuset vid Ringvägen? Hälsa nästa gång nu när du vet vem den där fakengern är ;)

släpp räcket rippa!! :)

btw, vem är det jag har mött/sett på strax innan räknaren på stocksundsbron? orange jacka och långa skärmar. i tisdags morse vek jag ner från bron över E18 strax före och idag strax efter samma person.

Edit: svårt det här med motorvägarna.. :/

Fyra års åretruntpendlandes värsta kontrovers på vägen hem, lite överraskande med en annan cyklist i skepnaden av en aggresiv skägghipster på gubbcykel. Han härsknade till rejält för att jag lite försynt undrade om jag inte kunde få passera, och om han händelsevis kunde hålla lite höger för att underlätta detta. Bland annat fick jag veta att om jag varit "en riktig cyklist" så hade jag begripit bland annat att jag ju egentligen borde köra bland bilarna (över St Eriksbron), att det "möjligen" går att köra om på cykelbana på sommaren, att det förresten var hans tur att köra förbi framförvarande cykeldam (vilket tydligen gick även på vintern), och att han inte var sugen på att bli utträngd bland bilarna (av att hålla till höger på cykelbanan, märk väl). Intressant!

Förutom denna near-idiot-accounter var det toppenföre. Spottade sedan federico när han med en ursinnig attack vid Liljeholmen var i färd med att hänga av några herrar på gissningsvis 60 år nyare cyklar. Som grädde på moset iklädd gummistövlar! Starkt!

kking skrev:
> Fyra års åretruntpendlandes värsta kontrovers
> på vägen hem, lite överraskande med en annan
> cyklist i skepnaden av en aggresiv skägghipster
> på gubbcykel. Han härsknade till rejält för
> att jag lite försynt undrade om jag inte kunde
> få passera, och om han händelsevis kunde hålla
> lite höger för att underlätta detta. Bland
> annat fick jag veta att om jag varit "en riktig
> cyklist" så hade jag begripit bland annat att jag
> ju egentligen borde köra bland bilarna (över St
> Eriksbron), att det "möjligen" går att köra om
> på cykelbana på sommaren, att det förresten var
> hans tur att köra förbi framförvarande cykeldam
> (vilket tydligen gick även på vintern), och att
> han inte var sugen på att bli utträngd bland
> bilarna (av att hålla till höger på cykelbanan,
> märk väl). Intressant!

Nåja, i stort har han ju faktiskt rätt. Även om jag förstår att det aldrig är kul att bli avsnäst av en hipster ;)

Rippa skrev:
>
> Nåja, i stort har han ju faktiskt rätt.

Om det fysiskt omöjliga i att köra om på cykelbana, att jag borde kört bland bilarna, att han riskerade liv och lem om han höll till höger på cykelbanan, eller i att ifrågasätta att jag var "en riktig cyklist"?

Hipsterskäll är aldrig kul, han måste haft en dålig dag eller ett lättstött ego som snedtände ner till dagisnivå. Jag var ju till och med ganska trevlig när jag kom ikapp.

Edit: typo

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp