Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > -24 idag. Tog bilen.
> >
> Kyckling!

Japp. Hustrun var ledig så hennes bil stod uppvärmd i garaget... Ångrar mig djupt och ber detta forum om ursäkt.

Endast -15 & jag har kläder för -25 så kändes faktiskt inte att det var lite kallt. Lite it oppen av vänster långfinger :) Det är kallare i bilen.

Skitskönt.... & Skoj!

Fin morgon. Få cyklister och bilar ute vid 06-tiden i Sthlms-trafiken.

Lite kallt på näsan och om fötterna. Det är ju lite irriterande att det nödvändigtvis måste vara Gore-Tex i vintercykelskorna, man vill ju inte ha in kalluft?

Fick delar från cc igår så nu är jag äntligen igång och cyklar igen efter förra onsdagens haveri på kedja och bakväxel. Hoppas nya DuraAce-kedjan håller bättre än nn skiten som Charge levererade cykeln med. Den växlade i alla fall smoooth.
Fina vintervägar hela vägen in till kungsan gjorde att snittfarten kunde hållas på rätt sida om 25.

Snakebiten av tvärbanespåren vid Liljeholmen (ja, jag var lat och lade för mycket tyngd mot marken), löpning med cykel till Kungsholmen och lift av bror med punkterad cykel till Rissne.

Trodde att alfinenavet hade havererat i kylan men det var en ospänd kedja som hoppat vilket blev tvärnit. Tur att det gick uppför och inte så fort.
Nu är den spänd, dock inte ren och smord.

23 Januari

Bilagor

• 23jan1.jpg
    23jan1.jpg
    51.8 KB · Besök: 67
  • 23jan2.jpg
    23jan2.jpg
    40.1 KB · Besök: 64
  • 23jan3.jpg
    23jan3.jpg
    46.7 KB · Besök: 62
  • 23jan4.jpg
    23jan4.jpg
    46.1 KB · Besök: 56
  • 23jan5.jpg
    23jan5.jpg
    47.1 KB · Besök: 58
federico skrev:
> Poopzilla skrev:
> -----
> >
> > Vacker utsikt, som vanligt, från
> Liljeholmsbron.
> >
>
>
> Snyggt!
>
> Synd att man börjar jobba så tidigt, vilken tid
> är det här? 9-9.30?

Tack. Strax före 9 var det, tror jag.

Beskådade lite road rage light på Liljeholmsbron på vägen in idag: Svetto plingar för omkörning och vill att framförvarande ska flytta på sig ut till höger i gångbanan. Framförvarande ignorerar. Pling, pling igen. Framförvarande vinkar fram på höger sida varpå Svetto armviftar lite upprört och säger något i stil med att man inte ska behöva köra om på fel sida. En ska tydligen ut i gångbanan, men vilken av dom...?

Thomas

Riktigt mäktig dimma/dis, från Västerbron syntes inte ett spår av stan, det kunde varit Högakustenbron...

Jag trodde det skulle vara kallt, men -15 var ju ingenting i de kläderna jag hade tagit på mig. Punka på vägen gjorde att jag köpte ett nytt dubbdäck spontant. Kändes som att cykla i klister efter det, det var nästan bättre med punka...

Ordentligt kallt i morse. Njöt av att gc banan utmed Johanneshovsvägen plogades tidigare i veckan. Blev kränkt av en cyklist som satsade nedför backen innan Slottsbron, han orkade dock inte trampa på särskillt länge för att upprätthålla farten och jag kom snart ikapp.

Vacker GBG pendling i morse. Hade neoprenmask och skidglasögon. Inge problem med kylan.
I princip ensam på cykelvägarna.
/Peter

Dimmig.

Gårdagens handstest visade sig funka till jobbet men hem blev värre.
Det blir helt enkelt svalt om händerna när man håller i ett styre som är -15.

Idag prövar jag med arbetshandskar ytterst och ingen underställshandske...

Det finns ju en falang i samhället som tror att man ska gå i vänstertrafik och enstaka som har samma tänk vid cykling. Blev intensivt plingad och fick en "men åh!"-blick av cyklande brevbärare när jag gick till höger på en bred kombinerad gång/cykelbana här om dagen.
>
> Beskådade lite road rage light på Liljeholmsbron
> på vägen in idag: Svetto plingar för omkörning
> och vill att framförvarande ska flytta på sig ut
> till höger i gångbanan. Framförvarande
> ignorerar. Pling, pling igen. Framförvarande
> vinkar fram på höger sida varpå Svetto
> armviftar lite upprört och säger något i stil
> med att man inte ska behöva köra om på fel
> sida. En ska tydligen ut i gångbanan, men vilken
> av dom...?
>
> Thomas

johan44 skrev:
> Det finns ju en falang i samhället som tror att
> man ska gå i vänstertrafik och enstaka som har
> samma tänk vid cykling. Blev intensivt plingad
> och fick en "men åh!"-blick av cyklande
> brevbärare när jag gick till höger på en bred
> kombinerad gång/cykelbana här om dagen.
> >
> > Beskådade lite road rage light på
> Liljeholmsbron
> > på vägen in idag: Svetto plingar för
> omkörning
> > och vill att framförvarande ska flytta på sig
> ut
> > till höger i gångbanan. Framförvarande
> > ignorerar. Pling, pling igen. Framförvarande
> > vinkar fram på höger sida varpå Svetto
> > armviftar lite upprört och säger något i
> stil
> > med att man inte ska behöva köra om på fel
> > sida. En ska tydligen ut i gångbanan, men
> vilken
> > av dom...?
> >
> > Thomas

För de som aldrig har lämnat storstan kan de te sig främmande men generellt ska man röra sig på vänster sida av vägar utan trottoarer för att kunna ha bra koll på mötande trafik medans bilarna som kommer bakifrån hålls på lite längre avstånd. Underförstått då att man håller sig långt ut i kanten på vägen och inte mitt i som många verkar tycka är lämpligt.

Huruvida det är tillämpningsbart på gångvägar råder det väldigt delade meningar om. Problemet blir ju inte så stort om folk bara lär sig att inte gå i cykelbanan. :P

Senast ändrad:
johan44 skrev:
> Det finns ju en falang i samhället som tror att
> man ska gå i vänstertrafik och enstaka som har
> samma tänk vid cykling. Blev intensivt plingad
> och fick en "men åh!"-blick av cyklande
> brevbärare när jag gick till höger på en bred
> kombinerad gång/cykelbana här om dagen.

Förstår inte. "Vänstertrafik" innebär väl per definition att gående går till höger och fordon framförs till vänster?
En falang är NTF som anser att "högertrafik" gäller även för fotgängare på gemensamma g/c-banor även om det inte finns skrivit om det i någon lag. http://www.ntf.se/konsument/fraga970.asp?katid=32

Kall. Trevlig pratstund från Islandstorget och ca 4 km västerut med en annan pendlare som höll samma tempo på vägen hem. Någon som hänger här oxå?

Senaste cykelpendlingen var igår, underbart, efter en förvirrande arbetsdag är det superskönt att trampa hemåt.
Nu ca 6 minus, medvind och med de nya däcken går det både lätt och komfortabelt, för första gången kan jag nu vintertid nästan vara framme på samma tid som på sommarn, nästan.
Det är en himla tur att de mest komfortabla däcken också rullar bäst.
Vintertid gäller nu Vittoria Cross Evo XN tuber 32mm, bäst hittils, eller, jag hade en urgammal Volber 28 mm Crosstub som var ännu bättre.

federico

Det där är så vackert att jag blir tårögd. Och det i en del av staden som de flesta nog beskriver som rätt menlös. Hatten av!

-15 och dimma, hur fan går det ihop? Såg ut som en piggelin när jag kommit fram i morse.

Var hittar man ett par lobster till bra pris btw?

Precis fått mina Lobster från actionsports.de. 45E får anses vara prisvärt tycker jag. Förbaskat nöjd med dem iaf. Pearl Izumi tror jag dom heter. Tog XL på chans och det visade sig motsvara 10,5 så do passade mig fint.

bruce skrev:
> -15 och dimma, hur fan går det ihop? Såg ut som
> en piggelin när jag kommit fram i morse.
>
> Var hittar man ett par lobster till bra pris btw?

Om priset är bra kan det säker råda delade meningar om - dessa hanskar tycker iallfall jag, såhär efter två veckors användning, är suveräna och därmed värda sitt pris. Hestra Terry Wool Lobster, 650 pix. Räknar med att skriva av dem på 5-6 år :-)

Lagom imorse, såg hela 2st andra psyklister imorse. Jag letar febrilt efter en BRA frontmatad/brösthängd (kul ord) väska till lilla kameran, jag ska ge mig in på Federicos bana och ta minst en bild per pendling.

Tvingades till bilen idag och de slår mig alltid att man fryser dubbelt så mycket när man tar bilen. De är väll de att man klär sig så mycke sämre när man bara ska lämna på dagis, skrapa rutor och vänta på att det blir varmt i bilen. Nej tacka vet ja hel ombyte då fryser man ju aldrig på väg till jobbet.

-Åke

Har fått problem med konstant svidande ögon nu av kylan. Hur gör ni? vanliga glasögonen räcker tydligen inte för mig.

Den i går inköpta airtrimen kom till användning i dag. Det är kallt och jag svettas och när jag når toppen på tranebergsbron är det också vackert när solen är på väg upp.

Nån gång då och då tvingas jag ner i tuben pga jobb- eller fritidsrelaterade händelser som gör att cykellogistiken (eller klädseln) inte passar. Träffprocenten på "vagnfel", "störning", och som i dag "banfel", är så gott som hundraprocentig, agghhaaa!

Inga lobsters, men dessa är fantastiska:

http://www.stadium.se/sport/alpint/...?SelectedProductUUID=o4_CROio8XAAAAEqihYq_O6G

Klarade minus 17 i 40 minuter imorse utan problem, och det är fingerhandskar!

Seerinmian skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > -15 och dimma, hur fan går det ihop? Såg ut
> som
> > en piggelin när jag kommit fram i morse.
> >
> > Var hittar man ett par lobster till bra pris
> btw?
>
> Om priset är bra kan det säker råda delade
> meningar om - dessa hanskar tycker iallfall jag,
> såhär efter två veckors användning, är
> suveräna och därmed värda sitt pris. Hestra
> Terry Wool Lobster, 650 pix. Räknar med att
> skriva av dem på 5-6 år :-)

Vackert vindstilla och kyligt.

Åke skrev:
> Tvingades till bilen idag och de slår mig alltid
> att man fryser dubbelt så mycket när man tar
> bilen.

En av fördelarna med att köra Citroen 2cv på vintern.
"Man slipper ta av sig alla vinterkläder i bilen"

Helt perfekt! Jag brukar alltid gnälla över vintern, men när det är så här kallt så finns det en rad fördelar:

- Underlaget hårt och jämt. Ingen nederbörd så snösvängen har hunnit ploga överallt.

- Inget utvräkt salt, dvs inget slask med påföljande sönderrostad cykel.

- Bilisterna tycks tycka synd om en/undra vad det är för jäkla galning, så de håller undan och visar hänsyn på ett helt annat sätt än annars.

- Cykelrummet på jobbet befriande tomt, äntligen kan man låsa fast cykeln ordentligt. Omklädningrummet och duscharna helt fritt från håriga hybridgubbar som nervöst pratar om att de vill cykla Vättern runt. De är fasen håriga på ryggen och axlarna. Äckligt.

- Man slipper cykla ifrån alla anda mamilgubbar som har läst på ett forum nära dig att man måste "kränka" allt och alla. Ensam mamilgubbe på täppan således.

Fhk skrev:
> Kallt. Otroligt vackert. Blev det några bra
> bilder från toppen av Västerbron idag Federico?

Japp! Cyklade du förbi mig?

24 Januari

Bilagor

• 24jan1.jpg
    24jan1.jpg
    103.9 KB · Besök: 51
  • 24jan2.jpg
    24jan2.jpg
    106.3 KB · Besök: 61
  • 24jan3.jpg
    24jan3.jpg
    92.3 KB · Besök: 47
-18 så jag tog fram goggles, airtrim (äntligen), pogies och en extra mössa till grenen. Det var som att cykla inomhus. Blir det kallare får jag nog ta på mig mina kamik också, tårna känns som den del av kroppen som kommer klaga först om det blir svalare.

Fantastiskt ljus! Cyklade på andra sidan bron på väg söderut med tanken på att nu har jag något att se fram emot.

federico skrev:
> Fhk skrev:
> -----
> > Kallt. Otroligt vackert. Blev det några bra
> > bilder från toppen av Västerbron idag
> Federico?
>
> Japp! Cyklade du förbi mig?
>
>
> 24 Januari

JKolmo skrev:
> - Bilisterna tycks tycka synd om en/undra vad det
> är för jäkla galning, så de håller undan och
> visar hänsyn på ett helt annat sätt än
> annars.

Det där kan jag skriva under på. Även om jag inte brukar råka ut för speciellt mkt hänsynslösa bilister till vardags så känns det ändå som att bilisterna är snällare än vanligt just nu, trots att man håller lägre tempo och cyklar mer i gatan än vanligt. Men de måste väl vara halvt blinda för att inte se att cykelfilerna i gatan oftast är fulla med snömodd.

Fina bilder som vanligt, Federico! Har dina bilder från senaste tiden sparade i en egen mapp på jobbdatorn och kör dem som skärmsläckare just nu. Kan du inte göra det lite enklare och lägga alla dina bilder i en mapp du delar ut via Dropbox? ;D

Seerinmian skrev:
> bruce skrev:
> -----
> > Var hittar man ett par lobster till bra pris
> btw?
>
> Om priset är bra kan det säker råda delade
> meningar om - dessa hanskar tycker iallfall jag,
> såhär efter två veckors användning, är
> suveräna och därmed värda sitt pris. Hestra
> Terry Wool Lobster, 650 pix. Räknar med att
> skriva av dem på 5-6 år :-)

Jag kör också med Hestra Terry och jag har inte frusit om fingrarna än i vinter. Håller också med om att dom är helt suveräna. 599:- på Naturkompaniet

YR lurade mig att det bara var -11 imorse. Näer jag väl klätt mig såg jag i köket att det var -18... Då hade jag redan mentaliserat mig på cykling och så blev det. Kallt om näsan och tummarna men annars rätt ok.

Tillbaka
Topp