Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Det var ingen höjdare att cykla hem idag.
Det fanns ett smalt spår att hålla sig i och man fick vänta till trafiksignalerna för att kunna cykla förbi.
Tänkte med arslet imorse och tog singlespeed hojen med Nokias smala dubbdäck ( A10? ), som egentligen inte är bra till nånting alls.
Gled omkring som en spottloska hela vägen hem :-)

bvs skrev:
-------------------------------------------------------
> Fram med borstsaltaren!
>
+1!!!

Nu när staden miljardinvesterat i en borstsaltare för oss i västerort så vill jag se den jobba!

Mr Orange skrev:
> bvs skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fram med borstsaltaren!
> >
> +1!!!
>
> Nu när staden miljardinvesterat i en borstsaltare
> för oss i västerort så vill jag se den jobba!

Kan jag ha mött dig i em vid tranebergsbron? Orange jacka och svart keps, ingen hjälm....runt 1630 ca.

zodah skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > bvs skrev:
> >
>
> > -----
> > > Fram med borstsaltaren!
> > >
> > +1!!!
> >
> > Nu när staden miljardinvesterat i en
> borstsaltare
> > för oss i västerort så vill jag se den
> jobba!
>
>
> Kan jag ha mött dig i em vid tranebergsbron?
> Orange jacka och svart keps, ingen hjälm....runt
> 1630 ca.
>
Japp, klädsel och tid stämmer bra. Åkte vi åt samma håll?

Glömde ta på långärmade merinoullströjan vid hemfärd. Visade sig vara perfekt, kortärmad cykeltröja och vindjacka räckte gott i den tungtrampade decimetern snö. Den enda gång "sop/saltaren" i Västerort kunde gjort lite nytta lyste den med sin frånvaro. Och plogbladen har de väl skrotat? Sämst denna vinter undantaget något enstaka rejält snökaos vilket man knappas kan kalla dagens decimeter på en hel dag för...

Mr Orange skrev:
> zodah skrev:
> -----
> > Mr Orange skrev:
> >
>
> > -----
> > > bvs skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Fram med borstsaltaren!
> > > >
> > > +1!!!
> > >
> > > Nu när staden miljardinvesterat i en
> > borstsaltare
> > > för oss i västerort så vill jag se den
> > jobba!
> >
> >
> > Kan jag ha mött dig i em vid tranebergsbron?
> > Orange jacka och svart keps, ingen
> hjälm....runt
> > 1630 ca.
> >
> Japp, klädsel och tid stämmer bra. Åkte vi åt
> samma håll?

Nä, vi möttes. Jag på väg mot stan och du mot Alvik.

Alla möjliga intressanta underlag i dag. Lite läskigt var det knottriga hårda som var på gatorna i stan, där var båda hjulen på väg i sidled hela tiden.

För övrigt börjar jag undra om samtliga (eller i alla fall tre) kvinns runt Hornstull kollektivt återgått till tiden före -67 och trafikomläggningen, alternativt drabbats av svårartad death wish? I måndags mötte jag en dam, precis runt kröken när man svänger upp på Liljeholmsbron från Hornstull, rullande nedför i innerböj. Hon blev svårt överraskad när jag kom runt hörnet praktiserande högertrafik (dessutom mycket tydligt påbjudet genom målningen på cykelbanan), och agerade prompt genom en fotbromsad bredsladd. Döm om min förvåning när EXAKT (förutom att jag låg bakom en annan herre runt hörnet) samma sak hände i går! Oklart om det var samma dam, men det var på samma kvadratmeter, samma överraskning, och samma bredsladd. Något luttrad blev jag inte riktigt lika överraskad när jag i dag för tredje dagen råkade ut för en så gott som identisk händelse, med den lilla skillnaden att innerböjsdamen hade hunnit före mig runt hörnet den här gången. Deja vu känner jag till, men när det händer tre gånger? Deja tre?

MI-10
Riktigt illa, helt oplogat hela vägen från Norrtull till Jakobsberg. Sönderskakad, snö i kassetten, icke fungerande bromsar och småspik i ögonen, det är en bra sammanfattning.

Körde punktering i morse. Inte alls kul när snön vräker ner. Men lite flyt iallafall då jag får punktering precis är det finns ett tak och belysning.

578205_10151403416756866_1201909596_n.jpg

Upplevde asfalt med fläckvis is, halvfruset slask, hårdpackad snö, lös snö samt mot slutet av pendlingen på Årstavägen, iskana med tvättbrädeform utmed i stort sett hela vägen. Fick ett antal liter vatten och isslask över mig när en buss körde genom en pöl. Rätt intressant pendling med andra ord. Blev dessutom omkörd på Malmskillnadsgatan av en snubbe med väldigt kraftig baklampa som blinkade ganska långsamt, samtidigt som de andra sken bra. Han verkade helt obekymrad över väglaget, någon härifrån?

Hempendlingen sög verkligen idag! Inte en mm plogat från stan till Täby och en dm kladdig nysnö. Vågade inte köra så mycket bilväg som jag egentligen borde med då det kryllade av mördarbilar överallt. CX med smala däck var inte optimalt ikväll. Imorgon blir det MTB helt klart

03.jpg

Idag tog det fan 2h 23min hem mot 50-55minuter på sommaren och ca 1h15min i normalfallet under vintern. Fick helt enkelt lite bonustid i sadeln.

Från Alvik till Brommaplan var det inget att klaga på. Det var sen det blev roligt på riktigt. Framförallt Järfälla kommun var riktigt dåligt. Där hade dom bara kört med en traktor utan att ploga så däcken skar i sidled helatiden. Jag tror jag åker på något annat sätt imorgon så att dom hinner ploga lite.

Som selast, fast andra hållet, noll snöröjning. Men det var ändå lite skön omväxling från de senaste dagarnas grådask. Skönt med 600 dubb i backen.

Pendlar Kista -> Barkarby. Att ta sig fram i Stockholm i morgon går säkert bra men jag befarar att cykelvägen längs landsvägen inte är plogad. Är mindre kul att pulsa fram på väg till jobbet istället för att cykla, men nattbuss och hemma 05 istället för 01:30 efter jobbet är inte trevligt det heller.

Snöar fortfarande och det är helt oplogat....nä, idag blir det tricken. Usch, nu började jag direkt må lite dåligt inombords.

ojojoj, jobbig morgon men här kommer en liten plograpport.
bromma- sumpan oplogat
sumpan-rissne plogat
rissne-rinkeby-husby oplogat
husby över dn/expressen tryckeriet ner mot häggvik o vidare mot rotebro var det plogat !!
( cykelbanan från b-plan in mot stan var plogad så långt jag såg i alla fall)
nu fett med kaffe

kalis skrev:
> Snöar fortfarande och det är helt
> oplogat....nä, idag blir det tricken. Usch, nu
> började jag direkt må lite dåligt inombords.

+1

Ska bli skoj och se hur Arriva lyckas lösa busstrafiken i norrort... hahahahaha!

gasbinda skrev:
ner mot häggvik o vidare mot rotebro var det plogat !!

Visst serru, jag fick en chock !

;-)

Bangar för första gången i vinter inklusive snöstorm. Inte sugen att ge mig ut i oplogad djup blöt modd. Skall dessutom inte till kontoret så måste släpa grejer.

Mellan Fridhemsplan och Vreten via Pampas marina var det ok, det var mestadels plogat förutom i alla backar av nån anledning och vissa gång/cykelbanor, blir säkert värre på hemvägen när det är upptrampat.

Goggles på. Det var inga större problem, lite segt i modden längs Johanneshovsvägen (som vanligt) men annars rullade det på rätt bra. I stan är det mest vått.

De små lokalgatorna i villaområdena i Bromma där jag bor var plogade/plogades för fullt men cykelvägarna tvärs till sumpan var katastrof. Jag ställer mig lite frågande till prioriteringen.

De hade fått inse "kvastbilens" begränsningar och tagit fram de hederliga gamla plogbladen i Västerort imorse :-) Fint från Hässleby till Brommaplan alltså, därefter sedvanligt halvdan plogning. Årets 1:a vurpa, en semi-OTB när jag satsade istället för fegade igenom en rejäl snövall. Ett snett styre, en öm arbåge och ett förlorat baklyse samt en uppvisning i tävlingsklassen "sköldpadda på rygg" blev resultatet. Nu vet jag hur man INTE skall göra ;-) Annars relativt händelselöst - ja kanske förutom 2 väääääldigt-nära-påkörd på ett par cykelpassager. Den ena av en bil som svängde höger, den andra som vägrade stanna trots lämna företrädesskylt före passagen. Hade god lust att sakta glida fram de få centimetrarna som fattades och sätta några av Ice-Spiker-dubben i sidan på bilens fina lack.... Men sån är jag ju inte :-)

Vill börja med att be om ursäkt för påhoppet på Arriva tidigare idag, bussresan gick UA. Verkade vara plogat på vissa gång och cykelbanor i Täby där jag bor och bitvis inte. Frågan är väl hur det såg ut efter Stocksundsbron och vidare söderut jäms med E18, där brukar plogbilarna som frenetiskt städar undan all snö åt dom högprioriterade bilarna vräka upp massor med snö och vi cyklister får klara oss bäst vi kan i den halvmeter djupa modden. Mitt val att åka ebolaexpress känns så här långt som ett bra val, dessutom får jag hem längdskidorna som stått på kontoret några veckor i eftermiddag :-) Hade jag haft pjäxorna i Stockholm kunde jag kanske ha åkt lagg hem...

Ansträngande! I alla fall i oplogad söderförort, i stan var det bra (om än vått), det var inte ens ett glapp i plogningen på StEriksbron!

Bättre än igår.
Helt okej plogat från Horntull till Rissne, inte lika bra mellan Örby Liljeholmen.
Känner mig starkare än på länge, men det hinner nog gå över det med.

Äntligen lite motstånd igen, hittade några underbara oplogade avsnitt där det var omöjligt att hålla styr på cykeln.
I närheten av backen ner mot nya tvärbanebron vid Ulvsunda small det till mot hjälmen, trodde det var snö som trillat ner från ett träd, men så hörde jag ngn skrika -Förlåt!! , jag vände på huvudet och såg en spoling som antagligen kastat en snöboll och träffat bra. Han var i sällskap med sin mamma, förmodligen på väg till skola, hon tittade bara ner i marken :).

Stannade och fikade vid Liljeholmstorget.
Skänkte därefter alla växelpengar till en av situationsthlms försäljare.
Bra start på dagen.

Tjänstgöring vid kräkskontoret i kakelrummet hemmavid. Således lyckligt(?) ovetandes angående snökaosstatus i norrort mot stan.

tobiascyklar skrev:
> Bangar för första gången i vinter inklusive
> snöstorm. Inte sugen att ge mig ut i oplogad djup
> blöt modd. Skall dessutom inte till kontoret så
> måste släpa grejer.

Äh sen dagislämning så jag tänkte att de hunnit ploga - och det gick ok. Obangad i vinter! Litet kortare idag också bara 8 km, så sket i svettokittet och tog ett miniombyte. Samt tog det lugnt.

Ja, idag var det lätt att hålla sig för skratt. Helt oplogat från Vreten till Torsgatan/Vasastan. Vissa delar av bilvägen var riktigt obehagliga med tvättbrädepressad snö med slask över. Halt var bara förnamnet.

Fick rätt ont i handlederna av den extremt skumpiga resan till jobbet. Blir nästa vinter lika snörik som den här måste jag fan skaffa en MTB med dämpare fram.

Selast skrev:
> Vill börja med att be om ursäkt för påhoppet
> på Arriva tidigare idag, bussresan gick UA.
> Verkade vara plogat på vissa gång och cykelbanor
> i Täby där jag bor och bitvis inte. Frågan är
> väl hur det såg ut efter Stocksundsbron och
> vidare söderut jäms med E18, där brukar
> plogbilarna som frenetiskt städar undan all snö
> åt dom högprioriterade bilarna vräka upp massor
> med snö och vi cyklister får klara oss bäst vi
> kan i den halvmeter djupa modden. Mitt val att
> åka ebolaexpress känns så här långt som ett
> bra val, dessutom får jag hem längdskidorna som
> stått på kontoret några veckor i eftermiddag
> :-) Hade jag haft pjäxorna i Stockholm kunde jag
> kanske ha åkt lagg hem...

jo, längst med Naturhistoriska var kaos som vanligt, gick knappt att ta sig igenom på cykel (ungefär samma som igår kväll).

Helt oplogat!

Mestadels lös snö så det var framkomligt om än tungt och långsamt.

Mest spännande var killen som promenerade med cykeln på västerbron i högra bilfilen mitt i morgonrusningen!

Västerbron var så fint så fint plogad när jag åkte hem. På 40% av min pendlingsväg är dock cykelbanorna antingen o- eller igenplogade, där blir det bilväg. Tyvärr skiter jag i att felanmäla då jag vet att plogningen som cykelbanorna skulle få skulle vara så dålig att jag inte den inte är värd att bli av med ursäkten att cykla på vägen för.

På Västerbrons krön satt en stor kråka i lugn och ro, följde mig med blicken och kraxade när jag passerade.

Vardagspoesi!

mmmrrrr skrev:
> På Västerbrons krön satt en stor kråka i lugn
> och ro, följde mig med blicken och kraxade när
> jag passerade.

Tidvis riktigt bra, sorgebarnet Rinkebyfältet var riktigt bra plogat för en gång skull. Järfälla står för dagens sämsta plogning. Annars så var det ganska händelselöst.

Tillbaka
Topp