Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Slasket hade blivit hårda ärr på sina ställen. Annars kalas motvinden gjorde att det inte gick så fort. Mötte kvinnan som cyklar året runt utan hjälm och mössa hu va kallt.

johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> Var det nån som hade medvind?

Troligen inte. Medelhård mjölksyreskapande blåst nästan hela vägen från Sundbyberg till city. Ganska välplogat/borstat på de flesta ställen ändå, utom förstås vid Pampas marina.

Jag får för övrigt en del märkliga blickar från medcyklisterna när jag cyklar i fleecetröja (dvs utan jacka) när tempen är runt nollan...

Rippa skrev:
> jesperC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men cyklar vi i samma stad? Tycker min
> vinterpendling mer liknar Olof E's bild ovan.
>
>
>
> Vet inte var du cyklar, men här i Gotham City ser
> det ut så här när man kvällspendlar ;)

Ska fantisera om att jag är BAtman nästa gång jag cyklar där (i em mao). Fin bild!

Ingen medvind här heller, som bäst sida/mot. Skönt att det är så ljust, helt Ok underlag förutom på cykelbanorna runt Telefonplan.

Då var man banan igen. Kallt, rejält blåsigt, uselt skötta cykelbanor - precis som vanligt alltså!

Nya pendlarcrossen (ROSE Pro DX-Cross) funkade ypperligt. Kändes lite kortare än vad jag förväntat mig, ingen nackdel för pendlingen med mer upprätt sittställning, men för landsvägsrundor blir det nog till att vända styrstammen.
Gick från en Cannondale CAADX 58 med 100mm styrstam till DX-Cross i 60 med 90mm stam.

Gick även från cantileverbromsar till skivbromsar (Avid BB-7 Road). Kan inte påstå att jag tycker att bromsverkan är så mycket bättre, men å andra sidan var det torrt idag och då har det aldrig varit problem med cantis. Lite mindre skrapljud kanske :)

Caadxen pressades upp i 45 i medvinden på skeppsbron, smattrade fint från de 480 dubbarna! Annars fail då jag tappade min sprillans baklampa på det frysta moddknagglet någonstans norr om stan, 200 spänn i sjön. Jag ska gnälla lite hos wiggle och se vad som händer...

johan44 skrev:

En liten bit på Katarinavägen bara. Annars låg den hårt från sidan eller snett framifrån. Segt.

Janek skrev:
> Jag får för övrigt en del märkliga blickar
> från medcyklisterna när jag cyklar i
> fleecetröja (dvs utan jacka) när tempen är runt
> nollan...

Jag är nog en sån, brukar lyfta på ögonbrynen när jag ser alla varmt klädda cyklister. Förstår inte hur de/du pallar :) Fast jag vet ju inte hur du är klädd i övrigt och fleece kan ju vara både tunn och välventilerande.

Toppenföre från Järvastaden (Solna) till Hötorget. Blev bönhörd så det hade frusit och var hårt och fint. Härlig känsla och nu känns inte vintercykling så drygt för tillfället bara jag lyckas klä mig lagom. Vinterskor och Hakka-dubb är en stor hit. 102 ggr ToR jobbet nu, dåliga stats i december och januari pga förkylning, operation, jul och resa men nu blir det fem dagar i veckan framöver.

Någon som känner igen sig från Nynäsvägen i morse? Tyckte det såg så jäkla jobbigt ut och jag var grymt imponerad över att någon orkade cykla i 30 centimeter frusen modd.

2xo93Mh.jpg

Händelselös cykling, såg en på racerhoj med 23mm slicks på Västerbron bara, ganska sällsynt, gick inte fort.

Mathias skrev:
> Någon som känner igen sig från Nynäsvägen i
> morse? Tyckte det såg så jäkla jobbigt ut och
> jag var grymt imponerad över att någon orkade
> cykla i 30 centimeter frusen modd.
>
> http://i.imgur.com/2xo93Mh.jpg

Är det där "ålning medelst cykel"?

Fattar inte hur ni hinner med dessa action bilder.

I övrigt händelselöst

johan44 skrev:
42 km/tim lätt som en plätt kan det vara medvinden?

Wheer skrev:
> > Jag får för övrigt en del märkliga blickar
> > från medcyklisterna när jag cyklar i
> > fleecetröja (dvs utan jacka) när tempen är
> > runt nollan...
> Jag är nog en sån, brukar lyfta på ögonbrynen
> när jag ser alla varmt klädda cyklister.
> Förstår inte hur de/du pallar :) Fast jag vet ju
> inte hur du är klädd i övrigt och fleece kan ju
> vara både tunn och välventilerande.

Tror du missförstod mig här, jag har alltså bara 2 lager och inget vindstoppande på överkroppen. Så "varmt" klädd kan man inte direkt påstå att jag är... ;)

> Fattar inte hur ni hinner med dessa action
> bilder.
>

Krypfart och jag hade redan telefonen i handen eftersom jag skulle fota personen som utmanade Stockholms snöröjning. Antingen det eller så skulle Billy the kid kunna leta efter nytt jobb.

Helt ok snitt i mot/kantvinden med 800 dubbar rasslande mot asfalten - även om benen fortfarande var lite Ötzi-sega... Hjälpte en medcyklist med rulle från Ängbyplan till Huvudstabron. Kul att kunna bjuda igen lite nån gång :)

Janek skrev:
> Wheer skrev:
> > > Jag får för övrigt en del märkliga
> blickar
> > > från medcyklisterna när jag cyklar i
> > > fleecetröja (dvs utan jacka) när tempen är
> > > runt nollan...
> > Jag är nog en sån, brukar lyfta på
> ögonbrynen
> > när jag ser alla varmt klädda cyklister.
> > Förstår inte hur de/du pallar :) Fast jag vet
> ju
> > inte hur du är klädd i övrigt och fleece kan
> ju
> > vara både tunn och välventilerande.
>
> Tror du missförstod mig här, jag har alltså
> bara 2 lager och inget vindstoppande på
> överkroppen. Så "varmt" klädd kan man inte
> direkt påstå att jag är... ;)

Jo, jag tror jag förstod. För mig är fleece alldeles för varmt när det inte är en bunt minusgrader. Men naturligtvis finns det en mängd parametrar som spelar in hur varm man blir :)

Sidvind, medvind och motvind.

Blev trött, min motor känns rätt orkeslös.

Hur länge ska arbetet vid Londonviadukten hålla på? Urusel förbifart med grova stenar. Aldrig en människa där när man passerar, fikarast?

Bodie skrev:
> Sidvind, medvind och motvind.
>
> Blev trött, min motor känns rätt orkeslös.
>
> Hur länge ska arbetet vid Londonviadukten hålla
> på? Urusel förbifart med grova stenar. Aldrig en
> människa där när man passerar, fikarast?

Tidig morgon är det full rulle där. Sedan tomt. Vill minnas att de skulle vara klara i januari.

Mathias skrev:
> Någon som känner igen sig från Nynäsvägen i
> morse? Tyckte det såg så jäkla jobbigt ut och
> jag var grymt imponerad över att någon orkade
> cykla i 30 centimeter frusen modd.
>
> http://i.imgur.com/2xo93Mh.jpg

Haha! Sjukt förnedrande bild, tur för hen att den är tagen bakifrån. Men undrar lite hur vederbörande tänkte från första början?

kalis skrev:

>
> Haha! Sjukt förnedrande bild, tur för hen att
> den är tagen bakifrån. Men undrar lite hur
> vederbörande tänkte från första början?

Det är bra nedförsbacke fram dit, och om modden inte hade varit frusen så hade det gått att plöja igenom bara på farten man har med sig från backen. Det kan ha varit helt annat före fram dit.

Den sträckan är f.ö. nästan altid sönderplogad av väghållaren, gäller bägge sidorna av vägen. Vintertid väljer jag nästan alltid att köra längs kyrkogården istället.

zodah skrev:
> Bodie skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sidvind, medvind och motvind.
> >
> > Blev trött, min motor känns rätt orkeslös.
> >
> > Hur länge ska arbetet vid Londonviadukten
> hålla
> > på? Urusel förbifart med grova stenar. Aldrig
> en
> > människa där när man passerar, fikarast?
>
>
> Tidig morgon är det full rulle där. Sedan tomt.
> Vill minnas att de skulle vara klara i januari.

Ok, jag försökte hitta info på stadens sidor men hittade inget. Hade också för mig (minst?) januari. Letade även info ang. Danvikstullsbrons renovering. I de dokument som finns nämns inte ordet cykel. Det bådar inte gott.

Äntligen passerat 100mil, målet var 140mil i slutet på februari, det kan man glömma.
Blev lite extra vikt i ryggsäcken i form av en gammal bärbar dator.

Det var ett "halleluja moment" på hemvägen idag. Stockholms stad har tagit bort räcket vid busshållplatsen Albano som effektivt hindrat snöröjningen. Plogat var det också!

emilh skrev:
//
>
> Gick även från cantileverbromsar till
> skivbromsar (Avid BB-7 Road). Kan inte påstå att
> jag tycker att bromsverkan är så mycket bättre//

Ha! ( http://happymtb.org/forum/read.php/1/2062059/page=3 )

F ö var det rena nöjet att pendla idag, helt ok underlag hela vägen Solna-Sollentuna i morse!! När det var dags att dra hemåt var jag laddad och hojsugen och drog en extrasväng över Rinkebyfältet. Därefter inträffade något helt magiskt, sträckan mellan vägbygget vid Rinkeby, längs med Kymlingeleden var plogad igen efter en månads uppehåll!! Jublade inombords, blev nästan lite tårögd.

Väl hemma var jag mör och fin i benen, klämde lite indiskt käk och snart börjar Arsenal-Bayern Munchen, ibland ler livet mot en!

Tog en alternativ väg som jag trodde skulle ge mig 2 km extra, men ack så jag bedrog mig. 800 meter extra blev det. Jakten på den perfekta 2-milaren till jobbet fortsätter.
Det är inte lätt med geografin i Tokholmen.

Blåste snålt i Göteborg idag, tog fel keps under hjälmen och fick det kallt om öronen. Som tur är inte motvind på Götaälvsbron i alla fall.

bsandborgh skrev:
> Det var ett "halleluja moment" på hemvägen idag.
> Stockholms stad har tagit bort räcket vid
> busshållplatsen Albano som effektivt hindrat
> snöröjningen. Plogat var det också!

Jag märkte detsamma imorse, helt absurd känsla att komma där och inte riktigt kunna sätta fingret på vad som var annorlunda förutom att det var 1000% bättre än tidigare! För övrigt mötte/cyklade jag om fler löpare än cyklister imorse! Löparboom!

Första dagen på pendlarfixin efter 2 veckors influensa och några dagars kollektivtrafik. Ren och skär lycka. Och som grädde på moset var det plogat hela vägen. Bara en sån sak!

Fiasko!

Drivlinan gav upp med besked idag. Min Stronglight-framklinga visade sig ha blivit nedsliten så till den milda grad att det inte gick att lägga på nån kraft alls utan att kedjan rappade. Fick GÅ uppför Tranebergsbron.

Tycker egentligen att det borde blivit en gradvis försämring men istället gick det från fungerande igår till helt katastrof idag...

Upp i sadeln igen efter att pestsmittan har gett med sig. Väldigt olika underlag, höll på att gå omkull 2 ggr men lyckades rädda upp situationen.

Annars så var det ganska tomt men nu börjar det märkas att vi går mot ljusare tider!

Emotsedd kompispendling inställd. Tråkigt, mina vintertrötta ben hade behövt lite draghjälp. Förundras fortfarande över att man så TOTALT kan missa att snöröja cykelbanan väster om E4 mellan Statoil Midsommarkransen och OKQ8 i Västberga. I övrigt en händelselös resa.

Tillbaka
Topp