Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Snygg men kall pendling i tweed och denim.
Tursamt nog väntade två kannor nybryggt kaffe på kontoret.
En kanna för var hand som blivit helt kryofierade på hitvägen...

Fin pendling till skillnad från igår. Solen sken och vindstilla, nu ska vi bara ha lite värme också, så blir det riktigt bra!

Helt grymma morgnar med sol, sol och sol varenda dag här i Sthlm. Lite gnek om SPD-pedalerna som behöver lite olja och min bakbromsvajer fryser fast när det är minus. Bättre att inte tvätta - tydligen. Försökte med 5-56 innanför vajehöljet och nu kom jag kanske 5 km innan det var bye bye bakbroms. Nåja, man börjar bli bortskämd med vädret nu :)

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> krip skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Första dagen med sommarsulorna! Kändes
> underbart
> > på väg till jobbet men på hemvägen blåste
> det
> > så det kändes som jag bytt tillbaka till
> > vinterbäcken!
> >
> > Råkade snyta mig på en som hade lagt sig
> bakom
> > på rulle. Vad gör man? Stannar man och ber om
> > ursäkt eller kör man bara på? Var inte alls
> > medveten om att han låg där.
>
> Bor du i Yttersta Norrland kan man ju fatta att du
> inte väntade dig en hjulsugare.
> Ingen ursäkt nödvändig.

> Men i Kungliga Huvudstaden, The Capital of
> Scandinavia, är man lite korkad om man tror man
> är ensam på vägen.
> Där bör man alltid vända sig o kolla innan man
> snyter sig.
> Har man inte gjort det är en ursäkt på sin
> plats.
> I ärlighetens namn i Övre Sameland också när
> man tänker efter.

Jag har spytt på en "wheelsucker" en gång (för mycket mjölksyra). Men det var på tävling och inte pendling och reglerna stipulerade 10m lucka. Jag hann inte be om ursäkt.

Dock tycker jag man kan ge sig till känna om man verkligen suger hjul.

Velodrompendling

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    165.7 KB · Besök: 46
Tråkigt. Kallt som satan. Riktigt tungt efter en tids uppehåll. Mjölksyra i benen efter en km. Ett glasöga som hela tiden immade igen och gjorde mig enögd.

Irons skrev:
> Blev en tur till förlossning på söndag, så
> ingen pendling på två veckor, men pappa ledigt
> och ny cykel som skickas på onsdag, inte fel
> endå :)

Grattis!!

det gäller att hålla avstånd även som cyklist. Smyger man sig på någon annan och hamnar obemärkt inom snytavstånd får man skylla sig själv.

I övrigt verkade det som om polisen hade kontroll vid slussen idag igen för det stog inga budbilar i cykelbanan i morse.

rikard skrev:
> det gäller att hålla avstånd även som cyklist.
> Smyger man sig på någon annan och hamnar
> obemärkt inom snytavstånd får man skylla sig
> själv.
>
+1, i synnerhet sånna där jefla gubbwheelsuckers som bromsar in om man slutar trampa. Hjälpa till, who me??

Första pendlingen sen mellandagarna, har haft massvis med bra ursäkter. Blev återigen ordentligt irriterad på er cyklister som skall envisas med att tränga er förbi till höger.

Polisen hade rödljuskontroll vid södermalms torg, men det stod ju en stor "Polis" triangel så den stackare som ändå torskade måste inte bara vara dum utan blind också.

Det verkar som om vintern söder om stan är begränsad till Hökarängen. Där är det fortfarande långa sträckor med decimetertjock is på cykelbanan. I övrigt är det bara välgrusat från Farsta till stan.

Nu känns det som att det snart är vår. 17 grader om 1½ vecka enligt yr. Få se om det stämmer. Stenhårt pumpat idag och fortfarande lite motcyklister. Härligt!

Snabb och skön, medvind och sol på vägen hem. Provade en ny väg hem lite kortare men mycket sämre, fastnade i en bilkö - Fail!

Så här går det med DÖSgrus. Jag ser tonåringen framför mig, hen får sladd i ingången av kurvan och lyckas inte räta upp ekipaget. Hen går om kull. Gnistbildning uppstår och WOOFFFF. Ett stort eldklot reser sig mot västbergahimlen. Hen kastar sig handlöst bort från explosionen och lyckas mirakulöst undkomma med några skråmor (ungefär som John McClane alltså).

vrak.jpg

Sopa NU!

Ledsnade på bilkö igår, tog cykeln på kroken till ungarnas dagis, ställde bilen i ett villaområde och cyklade in från Spånga. Mycket mer grus och skit i den delen av västerort än Hässelbyvägen som jag brukar ta. Men slog bilköandet med 5-10 min så det var värt krånglet imorse med dubbla kläder och påmontering av krok mm.

Glömde skoöverdragen och frös om tårna....

Nån som kör över Stora Essingen, Alvikstrand? Hur är isläget på broarna??

AxelSthlm skrev:
> Nån som kör över Stora Essingen, Alvikstrand? Hur är isläget på broarna??

I helgen var det 10 meter dödsis i svackan där Alviksbron angör Essingen, i övrigt isfritt men grusigt.

Inte så kallt som termometern indikerar, hyfsat sopat, och inte allt för mycket folk: helt OK.

Appel skrev:
> Så här går det med DÖSgrus. Jag ser
> tonåringen framför mig, hen får sladd i
> ingången av kurvan och lyckas inte räta upp
> ekipaget. Hen går om kull. Gnistbildning uppstår
> och WOOFFFF. Ett stort eldklot reser sig mot
> västbergahimlen. Hen kastar sig handlöst bort
> från explosionen och lyckas mirakulöst undkomma
> med några skråmor (ungefär som John McClane
> alltså).
>
>
>
> Sopa NU!

Låter mycket dramatiskt, jag instämmer. Ta också bort vattnet (som övergår i fast fas under natten utmed stadsgårdskajen.

Flickvännen har börjat cykla idag igen sedan hon bröt vadbenet i slutet av förra året då hon föll från sin mtb. Hon verkar känna sig mer bekväm på sin damcykel, lite nojig över mtb fortförande. Jag startade lite senare och tog en längre runda men kom ikapp innan jobbet. Hon såg glad ut så jag hoppas det blir lite helgcykling tillsammans framöver.

Skön pendling idag. Nya Sport Contact fram gick jäkligt fint. Sopat i princip hela Värmdövägen, tyst, dammfritt och snabbt.
Av anledning ställde cykeln igår och sprang hem från jobbet. Segt när man vet hur fort det kan gå med hojen. Men lyckades ändå kränka på två cyklister i uppförsbacke. Fast det var väl inte Pantani och Kessiakoff direkt. Säger nog mer om deras climbing skills än mitt löpsteg.

Hyfsat lättpendlat idag, sol och ett par minusgrader. Börjar bli rätt många cyklister ute.
Tror det var Klavikel som rullade upp jämte mig innan Gamla Ullevi för att sen köra förbi bort mot Gårda?

Tarfikstockning deluxe innanför tullarna. Cyklade runt 08:30 och det var mormor och gud-jag-vet-inte-vad som rullade runt och vinglade. Dessutom inte mindre än två bilar som kör ut rakt framför mig. Föraren tittar åt andra hållet...
Många ovana, både cyklister och bilister.

Kör försiktigt kollegor. Det kommer inte bli mindre stökigt de närmaste månaderna.

"Så här går det med DÖSgrus. Jag ser tonåringen framför mig, hen får sladd i ingången av kurvan och lyckas inte räta upp ekipaget. Hen går om kull. Gnistbildning uppstår och WOOFFFF. Ett stort eldklot reser sig mot västbergahimlen. Hen kastar sig handlöst bort från explosionen och lyckas mirakulöst undkomma med några skråmor (ungefär som John McClane alltså).

Sopa NU!"

Jag cyklar förbi moppevraket varje dag och vad jag ser är resultatet av att folk inte kan skilja mellan mitt och ditt. Att de avslutar sitt vidriga verk med att roa (?) sig med att elda upp moppen gör inte saken bättre. Alternativt kan jag tänka mig någon slyngel som tröttnat på sin gamla moppe, "arrangerar" en stöld för att därefter gråta sig till en nyare moped av sina föräldrar som sliter arslet av sig för att göda sitt ättelägg. Ingen hjältehistoria i mina ögon alltså. :-) Dessa synpunkter från en (idag) riktig surgubbe.

SuperApe skrev:
> Säsongens sista vinterpendling fick man ju inte
> missa.
Nu vet vi alla vems det fel är det snöar imorgon...
Annars är det intressant hur damcyklister lyckas balansera över zebra sträcken. När jag står stilla för släppa över folk som går över dem. Att missa glada leende av de som går över som tack. Roligaste var en lastbil som bromsade ordentlig för släppa över mig. Jag försökte vinka förbi honom. Han skakade huvudet. En annnan lastbil som körde förbi mig med god marginal. Vad har hänt? Vår?

Tog av dubbdäcken igår, fått ny större slang i sommardäcken. Rullade 2 mil imorse och noterade att något är inte som det ska (bakbromsen nämligen är trög)
Åkte till Sportson och kolla upp bromsen, och köpte även nya spd-pedaler (Shimano XT) och nya mtb-skor.
Hempendlingen kommer vara spännande minst sagt... Ni får ha överseende med mig i stan ikväll helt enkelt :)

Fullt med yra vårcyklister i Göteborg.

Att det blir trängre på cykelbanorna stör mig inte men måste de cykla på fel sida i en slingrande rörelse samtidigt som de pratar med kompisen och därmed inte tittar framåt?

Och hur tänkte mamman som ställde barnvagnen tvärs över båda filerna cykelbana över Heden för att rota fram något från korgen under?

Annars trevligt. Har ingen komplett fungerande pendlingscykel så fick bli racern idag. Rejält svettigt hem bara för att det gick så lätt och blev roligt att trycka på :)

Ja, allt kändes bra på årets premiärpendling. Jag körde lungt och myste... Men pulsklockan tjatade hela tiden om att jag körde för hårt :S Första gången jag provade att använda en pulsklocka, men resultat var minst sagt lite överaskande.

När jag låg i 160-170bpm hade jag kunnat ringa ett samtal utan att låta ansträngd. Märkligt kan jag tycka...

/G

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    90.1 KB · Besök: 41
Chrissofsweden skrev:
> Ja, allt kändes bra på årets premiärpendling.
> Jag körde lungt och myste... Men pulsklockan
> tjatade hela tiden om att jag körde för hårt :S
> Första gången jag provade att använda en
> pulsklocka, men resultat var minst sagt lite
> överaskande.
>
> När jag låg i 160-170bpm hade jag kunnat ringa
> ett samtal utan att låta ansträngd. Märkligt
> kan jag tycka...
>
> /G

Du har antagligen följt Polars riktlinjer för maxpuls, 220-ålder, och det blir för lågt, börja med 210 - halva åldern och justera efterhand. Om du kan prata utan att låta anstängd brukar man säga att det är under 60% av maxpuls.

Vippen (fd kking) skrev:
> AxelSthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som kör över Stora Essingen, Alvikstrand?
> Hur är isläget på broarna??
>
> I helgen var det 10 meter dödsis i svackan där
> Alviksbron angör Essingen, i övrigt isfritt men
> grusigt.

Dödsisen ett minne blott, ingen is alls över broarna mellan gröndal och Alvikstrand, däremot galet med grus.

DT verkar ha blivit bönhörd för det är sopat mellan Alvik och Brommaplan, även om det är en del vatten/slush mellan Abrahamsberg och Brommaplan ännu.

Hela vintern har min hoj stått solo i cykelskjulet på jobbet. I morse när jag kom fanns det inga platser kvar. Våren är här!

S.Englund skrev:
> Hela vintern har min hoj stått solo i
> cykelskjulet på jobbet. I morse när jag kom
> fanns det inga platser kvar. Våren är här!

Hela vinter har jag, i jobbets cykelrum, passerat 15-20 långtidsparkerade cyklar för att ställa min cykel bland de lediga platserna längst in.
Om en vecka blir det nog problem om inte fastighetsskötarna gör en utrensning.

Tillbaka
Topp