Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

AxelSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Blåsigt men ok, börjar bli svårt att klä sig
> rätt.....kör fortfarande med vinterskor och
> flossade brallor, törs man fimpa dem och bara ha
> 1 lager....
> +7 och vind kan paja knän men nu är man helt
> kokt när man kommer till jobbet. Marigt.

Kan tipsa om knävärmare! Jag kör med vulcan året runt, det är som balsam för knäna! :-)

Såg idag flera klungor med sammanlagt över 30 (trettio) cyklister med likadana reflexvästar och de flesta på lånecyklar! Några hade nummerlappar också. Någon hade en webaddress synlig, typ cykelturism.se eller något sånt. Såg någon annan dem? Vad var det för några?

För övrigt så såg jag en som kanske hänger här? Du med en canticross låg bakom en elcykel tills jag med skivbromscross gjorde en omkörning och du hängde på över götaälvsbron i riktning mot stan.

Supertramp skrev:

>
> Kan tipsa om knävärmare! Jag kör med vulcan
> året runt, det är som balsam för knäna! :-)

såg en snubbe häromdagen som körde i korta byxor med just vulcanskydd på båda knäna, på Liljeholmsbron....det var inte du......Verkar sinnessjukt tänkte jag men kanske är han liksom du frälst?

Ska testa benvärmare imorgon så får vi se om jag fryser sönder apparaten. Idag vart det flossat som sagt.

MartinC skrev:
> Eg: vem bryr sig?

Ingen, men det är kul att posta något. Idag pendlade jag hem en stravaKOM. På Lingvägen dessutom. :-)

Fast....om ingen bryr sig, What´s the point med forum överhuvudtaget?
Martin C har fel. En massa skit skrivs men nån bryr sig, faktiskt.

silverman834 skrev:
> Såg idag flera klungor med sammanlagt över 30
> (trettio) cyklister med likadana reflexvästar och
> de flesta på lånecyklar! Några hade
> nummerlappar också. Någon hade en webaddress
> synlig, typ cykelturism.se eller något sånt.
> Såg någon annan dem? Vad var det för några?

Ja du, det där var nog dagens underdrift! De var 500 st med lika reflexvästar! Tydligen arkitekter som cyklade för ett öppnare göteborg http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1583789-cyklar-for-ett-oppnare-goteborg

Jorå, jag såg dem också. Några hade stannat uppe på bron samt vid Vågmästarplatsen och såg rätt förbryllade ut över kaoset bland trafikljus och vägarbeten.

emilh skrev:
> Jorå, jag såg dem också. Några hade stannat
> uppe på bron samt vid Vågmästarplatsen och såg
> rätt förbryllade ut över kaoset bland
> trafikljus och vägarbeten.

Måste vara ganska chockartat om man aldrig cyklar i stan i vanliga fall. Det krävs ju en speciell sorts kreativitet på sina ställen :)

OTB:ade i Götgatsbacken. Skulle på 09:00 möte och var sen. Hamnade i kö på cykelbanan. Gick ut i vägen istället, hjärnsläpp - mot trafiken enkelriktat. Vit hantverkarbil mot mig (oskyldig), försöker Bunny hoppa tillbaka på cykelbanan. MEN jag glömde att jag bytt till Time-pedaler (fr SPD) och de löser ut. Summa summarum: Det ser ut som jag skjuter mig själv ut som en projektil in på cykelbanan i en båge, släpper inte handtaget på cykeln. Slår en volt. Växelvajjern lossar, stora jack i underbenet (fr pedalerna?), mosad axel, blödande knä samt ont i revbenet som inte läkt sen sist. Tappade 3-4min och blev sen.

Höll på att bli prejad av en bil på vägen hem i en rondell. Slog till hans bil. Sedan va helvetet igång. Tydligen insåg han senare att han felade å hävde ur sig "lär dig cykla för fan".

Ska han säga som:
1, tränger sig förbi oss när vi bromsar in för att förbereda oss för rondellen.
2, använder inte blinkers så vi vet var han ska ta vägen
3, försöker preja mig när vi ska svänga av
4, kör på fel sida av vägen för att försöka skrämma upp mig/köra på mig
5, skiter fullständigt i all annan trafik runt om. Han skulle helt enkelt efter mig.

Å Nej! Det fanns ingen cykelbana att tillgå.
Men visst, jag kanske bara skulle låta honom tränga sig före inför rondellen. Han hade säkert jättebråttom!!!

Stuvstaix skrev:
> Växelvajjern lossar,
> stora jack i underbenet (fr pedalerna?), mosad
> axel, blödande knä samt ont i revbenet som inte
> läkt sen sist.

Aj! Som fan.

> Tappade 3-4min och blev sen.

Typiskt.

No offense. Ville inte dissa ngn. Läser gärna vad ni alla skriver. Var högljutt introspektiv. Började skriva om vilken sinnessjuk medvind det var imorse från västerort mot stan men fick generalknas och summerade med ett vem bryr sig. Posta på. Läser gladeligen alla inlägg....

M

MartinC skrev:
> No offense.
>
> M

Non taken, svårt att veta vad du menade bara. Nu vet vi. :)

Kanon, äntligen premiär för Järva-pendling på morgonen.
Nu kan jag undvika galna bilister, övergångsställen och barnvagnsmaffian ett tag...

;-)

Såg en cyklist cykla på rött samtidigt som en bil hade grön pil vid högersväng. Det roliga är att cyklisten i fråga tittade åt vänster med brydde sig tydligen inte om att det kom en bil. Detta skedde strax efter kl 6 då det i stort sett är tomt på bilar på vägarna, varför väntade han inte 10s för att sedan cykla på rött?

Tänkte åka fram och snacka med honom med han hade lurar i öronen så jag kränkte honom istället, självklart så hade han en reflexväst! Annars så var det en ganska händelselös pendling förutom att jag hade motvind och mjölksyrestinna ben som ändå pinnade på.

izar skrev:
> Såg en cyklist cykla på rött samtidigt som en
> bil hade grön pil vid högersväng. Det roliga
> är att cyklisten i fråga tittade åt vänster
> med brydde sig tydligen inte om att det kom en
> bil. Detta skedde strax efter kl 6 då det i stort
> sett är tomt på bilar på vägarna, varför
> väntade han inte 10s för att sedan cykla på
> rött?

Det måste väl vara samma princip som gäller när bilister tycker att det är smart att köra om en cyklist vid ett övergångsställe eller en refug (med typ 10 cm tillgodo) istället för att vänta 5 sekunder och köra om _efter_ den avsmalnande delen. Men nej, då förlorar man ju några sekunder...

Det är märkligt/läskigt hur pass lite tålamod det finns bland många trafikanter. De där sekunderna som hen skulle förlora på att vänta med en omkörning/visa hänsyn/släppa fram/etc. verkar vara väldigt viktiga för vissa.

Annars var det nice (om än lite kall) pendling med jeans, nyputsad Langster och axelremsväska. True fakenger style...

Lite sent ute till jobben, massor med folk på cykel i dag!
Första dag till jobbet med nya CX:en, 10 minuter snabbare till jobbet, snittade på 25,82km/t, det här gillar jag!

Stuvstaix skrev:
> OTB:ade i Götgatsbacken. Skulle på 09:00 möte
> och var sen. Hamnade i kö på cykelbanan. Gick ut
> i vägen istället, hjärnsläpp - mot trafiken
> enkelriktat. Vit hantverkarbil mot mig (oskyldig),
> försöker Bunny hoppa tillbaka på cykelbanan.
> MEN jag glömde att jag bytt till Time-pedaler (fr
> SPD) och de löser ut. Summa summarum: Det ser ut
> som jag skjuter mig själv ut som en projektil in
> på cykelbanan i en båge, släpper inte handtaget
> på cykeln. Slår en volt. Växelvajjern lossar,
> stora jack i underbenet (fr pedalerna?), mosad
> axel, blödande knä samt ont i revbenet som inte
> läkt sen sist. Tappade 3-4min och blev sen.

Aj aj, hur mår axeln? Ta det försiktigt ett tag, spricka i revben kan bli brutet revben som kan punktera saker.

Standardpendling för egen del, tjockt med cyklister imorse.

Idag blir det vila men helgen bjöd på 3mil enkel pendling både lördag och söndag. Bättre väder gick knappt att önska sig utom att tårna gnällde lite på morgon när det bara var någon grad.

Kändes typ en halvmil för långt för att vara en sträcka jag skulle kunna tänka mig dagligen men annars var det riktigt skönt. Rak och fin cykelbana nästan utan korsningar halva vägen och landsväg andra halvan. Riktigt zencykling jämfört med min vanliga sträcka rakt in i smeten.

Första cykelturen på 1,5 vecka, riktigt härlig pendling på gammelmtb'en. Mot när jag cyklade sist så har det exploderat med antal cyklister, blev inte kränkt så har väl lite kondis kvar.

Superhärlig pendling imorse! Äntligen dubbfritt för min del, andra rundan utan dubbar på crossen! =) Snittade nog första delen runt 31-32km/h innan det blev stadstrafik och annat där jag tar det lugnare.

Det var första pendlingen till jobbet sommartid från nya huset. 5-10min längre tid inkluderad dusch på kontoret än att åka kommunalt. Känns som om det kan bli fler pendlingsrundor min del!

Bloggande om det i vanlig ordning: http://stizze.blogspot.se/2013/04/helgcyklingen-tomten-och-jobbpendling.html

Shortsväder och alldeles för många cyklister, MÅSTE komma iväg tidigare. ca 2min snabbare än mediantiden ändå.

Måste också säga att jag tycker bilister överlag börjat visa mycket mer hänsyn än vad jag är van vid. Det beror nog på att det är så många cyklister ute på gatorna att de inte enkelt kan negligeras längre.

Det är tydligen inte riktigt dags för kortfingrat på morgnarna än... fingrarna har precis tinat.

Tog det lugnt, kändes ändå som jag cyklade om alla.

Helt i linje med vad trafikforskarna säger, blir vi tillräckligt många så får bilfloden anpassa sig. Blandtrafik är modellen, cykelbanor ett tveeggat svärd tror jag...

Misärpendlaren skrev:
> Shortsväder och alldeles för många cyklister,
> MÅSTE komma iväg tidigare. ca 2min snabbare än
> mediantiden ändå.
>
> Måste också säga att jag tycker bilister
> överlag börjat visa mycket mer hänsyn än vad
> jag är van vid. Det beror nog på att det är så
> många cyklister ute på gatorna att de inte
> enkelt kan negligeras längre.

MartinC skrev:
> No offense. Ville inte dissa ngn. Läser gärna
> vad ni alla skriver. Var högljutt introspektiv.
> Började skriva om vilken sinnessjuk medvind det
> var imorse från västerort mot stan men fick
> generalknas och summerade med ett vem bryr sig.
> Posta på. Läser gladeligen alla inlägg....
>
> M

Men - men - just den typen av poster jag gillar att läsa! Du borde skrivit klart den.

Själv missbedömde jag dagislogistiken och tog idiotiskt nog tunnelbanan istället.

Körde första racerrundan igår, på mälaröarna och var ju inte direkt ensam.....
Det kändes iallafall i benen imorse. Dessutom satte jag på mig sommarskruden och frös som ett mongo...
Spånga-St Mossen typ ensam, därefter en miljard tanter och gubbar, svetton och puckon. Hajjar ju verkligen varför bilisterna blir arga. Många civilister på damtrallor och gubbditon som flagrant skiter i alla regler..

Någon som kan ge en rapport på hur sopat det är på Ältavägen ut mot Brevik och hur det är Sickla - Nacka - Gustavsberg?

Lite kyligt idag, körde vinterskor, vinterhandskarna, vintertights och vinterkepan men helt ok, lite mycket grus på sina håll fortfarande.
Hade bra häng på en Vespa från Nacka Forum till Sickla, blev en skön resa

zodah skrev:
> Någon som kan ge en rapport på hur sopat det är
> på Ältavägen ut mot Brevik och hur det är
> Sickla - Nacka - Gustavsberg?

Sickla - Gurra är det delvis sopat, vissa partier innan Skurubron är fortfarande osopade, likaså bron och några ställen innan Gurra

anilson skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som kan ge en rapport på hur sopat det
> är
> > på Ältavägen ut mot Brevik och hur det är
> > Sickla - Nacka - Gustavsberg?
>
>
> Sickla - Gurra är det delvis sopat, vissa partier
> innan Skurubron är fortfarande osopade, likaså
> bron och några ställen innan Gurra

Tack, börjar se ljuset i vintertunneln och vill så gärna ut på Ingarö. Blir def en tur kommande helg :-)

Körde sommarskorna med Craft-tåvärmare och merinostrumpor. Fungerade ju bra, förutom att tåvärmarna håller på att ramla i småbitar efter ~10 mils användande. Är de engångs?

JMT skrev:
> Stuvstaix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > OTB:ade i Götgatsbacken. Skulle på 09:00
> möte
> > och var sen. Hamnade i kö på cykelbanan. Gick
> ut
> > i vägen istället, hjärnsläpp - mot trafiken
> > enkelriktat. Vit hantverkarbil mot mig
> (oskyldig),
> > försöker Bunny hoppa tillbaka på cykelbanan.
> > MEN jag glömde att jag bytt till Time-pedaler
> (fr
> > SPD) och de löser ut. Summa summarum: Det ser
> ut
> > som jag skjuter mig själv ut som en projektil
> in
> > på cykelbanan i en båge, släpper inte
> handtaget
> > på cykeln. Slår en volt. Växelvajjern
> lossar,
> > stora jack i underbenet (fr pedalerna?), mosad
> > axel, blödande knä samt ont i revbenet som
> inte
> > läkt sen sist. Tappade 3-4min och blev sen.
>
> Aj aj, hur mår axeln? Ta det försiktigt ett tag,
> spricka i revben kan bli brutet revben som kan
> punktera saker.
>
> Standardpendling för egen del, tjockt med
> cyklister imorse.

Axeln mår bra. Bara ytliga skråmor, hade ju ingen fart. Revbenet känns bra. Jag tror det är läkt nu. Det var väldigt mycket cyklister i morse.

AxelSthlm skrev:
> Ska testa benvärmare imorgon så får vi se om
> jag fryser sönder apparaten. Idag vart det
> flossat som sagt.

Dagens tips är att köpa ett par thermobibs, typ http://www.assos.com/en/19/singleProduct.aspx?cat=6,19,22&prod=351 sen variera med benvärmare eller knävärmare. Mycket skönare än att ha långbyxor på sig och varmare än att köra med vanliga sommarbibs.

Själv är det sista pendlingsveckan innan jag ska vara pappaledig året ut. Kommer kännas bra sen att försöka göra comeback mitt i vintern. Otroligt mycket folk ute och tjockt i cykelrummet.

Blåsigt men nice!

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    98 KB · Besök: 23
Första pendlingen efter en magiskt bra vecka på Mallis. Bytte till sommardäck och även kedja och kassett på pendel CX'en vilket gjorde omställningen från Mallis till Stockholm uthärdlig. Dock kände jag förra veckans 65 mil och 7.500 höjdmeter rejält i benen och fick slita hårt i motvinden. Ser fram emot en lugn medvindspendling hem i eftermiddag i alla fall.

Vanudå sidan två fiskade jag upp den här på vad håller folk på med men skulle bara säga att på VuÄltan så tänkte jag man ska inte ha för bråttom att döma och underskatta Nishikipendlarhybridcyklister med träningsoverallsbyxor fladdrande rygga och knäna utåt samt vaggande framfart men det var lugnt fördomen höll den här gången :-)

Tillbaka
Topp