Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Min nya zen-pendlingsstrategi gör att jag både vid slussen söderut igår och slussen norrut idag missade en grön period och fick vänta på nästa. Skall vi ha så smala cykelbanor att svansen blir uppåt 50-60cm så kommer det fortsätta köras mot rött.

Fenomenet att som cyklist plötsligt stanna i cykelbanan för att svara i telefon alternativt inte åka vid grönt av samma anledning kvarstår.

Irons skrev:
-------------------------------------------------------
> Första morgon med kort/kort, lite kaldt när man
> började men gud vad skönt efter ett tag,

+1. Blev en kvart sen hemifrån och det var riktigt mkt folk redan vid sjusnåret. Kö på Skeppsbron.

Också för mig blev det kortbyxpremiär imorse, fegade dock ut och använde armvärmare då det bara var 11 grader när jag drog. Helt ändamålsenlig klädsel skulle det visa sig. Skön känsla att kränka ett 10 tal sommarpendlare mellan Bergshamra och Kräftriket för att sen bli omcyklad av alla utom en vid rödlyset där när dom körde mot rött, moralisk seger för mig.

Först i dag uppmärksammade jag att cykelbanan förbi det nya fina Hornstull är belagd med typ nån sån där lekplatsbeläggning. Är tanken att ge lite extra rullmotstånd och således bättre träningseffekt och bättre folkhälsa, eller är det tänkt att mildra effekterna av fallet NÄR någon blir påkörd (det gäller att ramla med kontroll dock så man prickar det röda)? Båda tankarna kanske kan räknas som goda, men jag är skeptisk!

Mötte förresten la Maglia Rosa på lilla Västerbron, jag visste inte att de har vilodag i dag...

Kort, kort Mullimullimull!

Inget att gnälla på utom möjligen (lite gnäll måste till) att jag 3 dagar i rad fått nedfällda bommar bakom solvalla. Imorse gick de upp direkt bara för att vända på toppen och gå ner igen. Inga problem för mig men långtradaren bredvid mig var nog måttligt road.....Banverket borde få en reprimand för det där stället!

Edit: Egna påkomna skrivfel och nedanstående kritik av Johan44 korrigerat.

Senast ändrad:
Körde om en tant med dubbdäck. Tror faktiskt inte det blir nån mer halka innan November men det är ju bara min teori...

/T

AxelSthlm skrev:
> Kort, kort Mullimullimull!
>
> Inget att gnälla på utom möjligen (lite gnäll måste till) att jag 3 dagar i rad fått
> nedfällda bommar bakom solvalla. Imorse gick dem upp direkt bara för att vända på toppen och gå
> ner igen. Inga problem för mig men långtradaren bredvid mig var nog måttligt road.....Banverket
> borde få en reprimand för det där stället!

Har helt slutat köra där pga omöjliga bommar
Kör alltid runt uppe vid bromstensvägen, en liten omväg men mycket mindre frustration :)

Finpendling i finväder. Korta bibs och en underställströja samt en kortärmad cykeltröja var dagens klädsel, perfekt!

Kör där dagligen också, hopplöst, har träffat två trafikanter som oberoende av varandra hade ca 45 minuter som "personbästa" i neretid.

ps: kolla lite på reglerna för de och dem också :ds

AxelSthlm skrev:
> Kort, kort Mullimullimull!
>
> Inget att gnälla på utom möjligen (lite gnäll
> måste till) att jag 3 dagar i rad fått
> nedfällda bommar bakom solvalla. Imorse gick dem
> upp direkt bara för att vända på toppen och gå
> ner igen. Inga problem för mig men långtradaren
> bredvid mig var nog måttligt road.....Banverket
> borde få en reprimand för det där stället!
>
> Edit: skriver ofta fel på men och med?

Dagens bikt: jag tappade zen-koncepten vid ett tillfälle och gjorde en onödigt farlig omkörning på skeppsbron, förlåt kära medtrafikanter!

Var jäkligt trångt på cykelvägarana idag. Seg i benen efter att under gårdagen kört med traktor Konan. Lite trevligt prat med en tjej vid ett rödljus också, tyckte jag skulle köra Vättern.

Izar, vad kör du med för underställs tröja?

AxelSthlm skrev:
> johan44 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > ps: kolla lite på reglerna för de och dem
> också
> > :ds
> >
>
> Kan inte du vara pedagogisk nog att berätta
> istället för att bara kritisera......

De = subjekt, dem = objekt.

"I morse gick de upp" eftersom bommarna är subjekt i den satsen.

Ibland kan det vara lite lurigt. Då kan man testa huruvida det skulle passa med "vi" eller "oss" istället, det brukar man se tydligare. Om det är "vi" så ska det vara "de", om det är "oss" så ska det vara "dem".

I meningen ovan är det ju rätt tydligt att man säger "I morse gick vi upp" och inte "I morse gick oss upp"...

Om man trots det är osäker så kan man fega ur och skriva "dom". Det är visserligen talspråk, men bättre än att skriva "dem" när det ska vara "de". :-)

Passerar Liljeholmen-Hornstull-Västerbron mellan halv nio och kvart i nio på morgnarna. Alla tre dagar den här veckan har det varit oerhört lugnt. Riktigt fascinerande tycker jag.

I en coctaildimma av kemikalier och trädens sexliv.

Bilar, fotgängare, cyklister, brädåkare i en strid ström.

Kaos är granne med Gud.

Åh, glömde att jag hälsade på AxelSthlm igår. Eftersom jag missade det för ngn vecka sedan så nästa heilade jag en hälsning igår em utmed Drottningholmsvägem. Man vill ju hälsa tydligt.
Det är också en väldigt tydlig star and stripes-jacka du har :-)

SweBender skrev:
> Izar, vad kör du med för underställs tröja?

En Craft underställströja i funktionsmaterial, den är ganska tunn.

Misärpendlaren skrev:
> Skall vi ha så smala cykelbanor att
> svansen blir uppåt 50-60cm så kommer det
> fortsätta köras mot rött.

Det börjar låta som i biltrafiken "Vi måste ha fler filer på vägarna, det är för trångt!" :)

zodah skrev:
> Åh, glömde att jag hälsade på AxelSthlm igår.
> Eftersom jag missade det för ngn vecka sedan så
> nästa heilade jag en hälsning igår em utmed
> Drottningholmsvägem. Man vill ju hälsa tydligt.
>
> Det är också en väldigt tydlig star and
> stripes-jacka du har :-)

Så det var du, funderade lite över den överdrivet tydliga hälsningen :)
Stars and stripes-jackan är dock icke amerikansk utan fransk, från Antibes.
Just idag har jag en kortärmad dito, det är ju sommar :)

Trevligt med hälsning, tackar!

finish.JPG

Firade värmen med en extra lång pendling ut på Ekerö. Brukar inte komma in mot stan på morgonen via Tranebergsbron, vilken trafik! Fick skön draghjälp av en moppe över bron. Lite vanskligt dock då hon helt saknade klungetikett. Ursäktar också för benlurvet. Värmen har överrumplat mig.

Gjorde mitt livs första OTB i uppförsbacke imorse på Noragårdsvägen. Det slutade med tre stygn på hakan.

En lvg-cyklist hade av någon anledning knapp styrfart uppför backen och just när jag skulle köra om vinglade han in i det utrymme där jag tänkt göra min omkörning. Jag tvärnitade för att undvika kollision, flög över styret och landade på hakan. Aj!

Note to self: Plinga vid omkörning, så att den man ska köra om vet att man finns där.

Jag brukar plinga på fotgängare rätt ofta och har lärt mig att de behöver förvarnas långt i förväg. En del reagerar så förskräckt på att man plingar, så ibland känns det smidigare att bara glida förbi, men då gäller det ju att de håller rak kurs...

Vic skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> -----
> > Skall vi ha så smala cykelbanor att
> > svansen blir uppåt 50-60cm så kommer det
> > fortsätta köras mot rött.
>
> Det börjar låta som i biltrafiken "Vi måste ha
> fler filer på vägarna, det är för trångt!" :)

Jo, jag märkte det medan jag skrev. Men så länge det är så orimliga proprtioner mellan cykelfälten och bilfälten per fordon kan jag tycka att, åtminstone sommartid, kan man använda en av bilfilerna för kombitrafik.

Sorry, tänkte att det är rätt lätt att googla upp reglerna.

AxelSthlm skrev:
> Tack snälla!

woop woop!
FÖRSTA pendlingen sedan i höstas någon gång. Drog upp kidsen tidigare och ställde av dem på dagis 30 minuter tidigare än normalt, bara för att hinna hem, ställa bilen och hoppa på hojen.
Riktigt riktigt skönt!!

Men, de 8 graderna hemma som fick mig att ta underställströja steg till 20 innan jag var framme, så turen blev helt klart av det varmare slaget.

Hem i eftermiddag blir det kort-kort-premiär!!

Noterade också att vägarna blivit rejält mycket sämre under den här vintern. Vissa partier är verkligen under all kritik. Sandfällan vid Sjöstaden var till exempel ett riktigt spännande inslag...

17 grader och regnstänk i förmiddags. 11 grader och ihållande regn nu efter lunch. Hade för tunn jacka/för lite under jackan så blev ganska kallt på hemvägen.

Fy f*n vad nice väder idag också. Sopat och fint överallt utom ett ställe. Vinglade runt i Hagaparken en sväng och kunde inte motstå att köpa en glass och kolla på damer som sprang förbi. Låg bakom en kille på 29er som gjorde en rätt onödig körning vid avstängslingen vid Friends Arena, han fick tvärnita för att slajda rätt och tjejen han mötte skrek till och såg INTE glad ut. Gick bra i alla fall.

Det är fortfarande rätt uselt sopat på banorna längs 73:an. Såg en kamikazecyklist som tog själva 73:an istället för att jönsa runt på omledningen kring globen. Att stänga av på matcherna är väl ok, men dagtid är det ju inget annat än avstängningen i vägen på cykelbanan.

Det blev dock en rätt sen ankomst hem för mig. Först träffade jag på en femåring på cykel som stog och grät. Efter att ha luskat ut vad hens pappa hette och hittat ett nummer på internet så dök han upp på egen hoj och allt var väl.

Inte mindre än två km senare så hittade jag en lite äldre man i en slänt som inte såg ut att ha det helt bekvämt. Han hade vurpat och förmodligen är han fortfarande på sjukan och väntar på att få röntga axeln. Han fick låna min mobil så han kunde ringa hem och få assistans. Bortsett från axeln och framskärmen verkade det ha gått bra.

Hempendlingen förlöpte utan incidenter, men om mina hjul är raka nu ska jag köpa en trisslott.
Sjöstaden kan fara åt h****te!

Rejsade lite med ett cykelbud i morse. Kul att se deras kreativa spårval.
På hemvägen blev det ett par mils omväg. Gôtt att kunna psykla i kortärmat.

OT: Jag har fått en eerie feeling att jag ser ut som en champinjon i min SCOTT-hjälm. Dumma happy, ska inte läsa så mycket.

Såg massor av tonåriga tjejer som vallfärdade mot Friends Arena, spännande att cykla där dom vimspellarna var, det här med att inte gå på bilvägen verkar inte gälla tonårstjejer som går i klunga, fick nästan sår på fingret av allt plingande.

Lite längre fram så såg jag en okopplad hund som uppvaktade en annan kopplad hund. Helt plötsligt får den okopplade hunden fara upp i en villa trädgård som en avlöning. Ca 100m längre fram så började Hemste (Husse/Matte) titta efter sin hund, orkade inte vara snäll och peka åt vilket håll den sprang. Har man så dålig uppsyn över sin okopplade hund så förtjänar man ingen snällhet från mig.

Avslutade pendlingen med att köra på lite grusvägar, riktigt mulligt!

Jäklar vad skevt det där såg ut. Bakis?

paxel skrev:
> Dagens morgonpendling

nikasp skrev:
> Jäklar vad skevt det där såg ut. Bakis?
>
> paxel skrev:
> -----
> > Dagens morgonpendling

nope. iphone.

Härlig, körde NICK hem med nytt riserstyre och nya däck. Första turen i enbart tischa på överkroppen. Nu är det vår! Det stod några andra cyklister vid starten i Ursvik, antar att dom också skulle ta sig an NICK.

Min pendling mellan östra Lidingö och Gärdet är för det mesta väldigt händelsefattig jämfört med vad man läser om här. Jag är rätt tacksam för att jag slipper cykla genom stan. Jag har inte ens sett till galningen på Lidingöbron som med utsträckt arm försöker hindra andra från att cykla om honom. Han kanske är intagen på sluten anstalt...

Öde som på vintern och shortsväder, trevligt värre, inget klipp i benen bara.
Var nära att kommentera till en cyklist som kanske höll 20 i kadens på högsta växeln, gjorde ont i knäna bara att titta på.

Lite "The day after tomorrow"-känsla på cykelbanorna idag.

Hoppas att det beror på klämdag och inte att 90% av stadens befolkning har dött av ett virus. :-/

DT skrev:
> Lite "The day after tomorrow"-känsla på
> cykelbanorna idag.
>
> Hoppas att det beror på ....//... att 90%
> av stadens befolkning har dött av ett virus. :-)

+1

Edit: Har nu gjort en runda på mälaröarna, då jag är en av de lediga, men där var det inte så mycket cyklister heller.....talar för virus....

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp