Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Min gissning:
>

Väldigt likt det exemplar jag såg, fast troligen en annan individ.

Thomas

OTB på väg till jobbet idag. Det kunde ha gått riktigt illa. Passerar genom en grönyta, ca 30 meter. Kollade som vanligt efter trafik på andra sidan, buskage ger ca två sekunders skymd sikt åt vänster. Tyvärr missade jag bilen precis och fick tokbromsa, vilket gick som det brukar med panikbroms både fram och bak. Rätt ut framför en förvånad bilförare som tack och lov höll låg hastighet. Mitt fel, men det där buskaget skymmer sikten riktigt bra :-(

Höger underarm och höger fotknöl ömmar, i övrigt inget mer än en erfarenhet rikare.

Bilagor

• vlcsnap-2013-06-28-16h28m21s140.png
    vlcsnap-2013-06-28-16h28m21s140.png
    89.1 KB · Besök: 39
JSP skrev:
> Stort tack till medpendlaren som lånade ut
> verktyg och pump till mig när jag linkade hem med
> punkterat bakdäck strax efter Solnabron! Kväll
> och sol är uppenbarligen bättre än moln kvavt
> och morgon... Höll på att bli påkörd, blev
> besprutad av spolarvätska, bevittnade kraschad
> cyklist i korsningen torsgatan/norra stationsgatan
> och fick punktering. Dålig pendling till jobbet,
> bra hem.

Karma till medpendlaren! Bra att det löste sig! Du vet aldrig när du kan behöva dra ett tempolopp till Slagstafärjan. :-)

Två dagars dinousaurcrosspendling Slagsta-Södertälje-Slagsta 05:45 färjan dit. ca 17 hem torsdag och 14 hem fredag.

Rapporterbara händelser torsdag:
Mötte en pendlare i motsatt riktning på hybrid. Jag ropade godmorgon men ingen reaktion alls. Såg ytterligare ett par cyklister i motsatt riktning som hejade glatt bla annat en med något som kan ha varit en Cinelli med rakt styre. Fin pendling i medvind. Hem blev jag omcyklad av en klunga på 7-8 cyklister. De låg i bredd och typ var tredje bil tutade oavbrutet när den passerade dem. Överdrivet och onödigt av bilisterna. Min önskan att haka på en bit drunknade i motvind och olust att bli tutad på. Mötte den eventuelle Cinelliåkaren igen plus en till som bägge hejade glatt. Färjan lyfte stängd bom och släppte på mig, hjälmen av för kaptenen! Han kanske är cyklist?

Rapporterbara händelser fredag:
Fick sällskap av en pendlare på Columbusracer (Pinta) vi följdes åt och snackade hela vägen till Moraberg. Trevligt! Det var motvind så vi såg båda fram mot hemfärdens medvind. Mötte hybridsnubben jag räckte upp handen viftade och ropade HEJ! Ingen reaktion.... Mötte några glada som hejade också, eventuellt Cinellimannen igen. På vägen hem var det.....motvind. Jag mötte en touringkvinna med enhjulig kärra bakom, kanske en Bob Yak. Hon hälsade fantastiskt när jag hejade. Vid Botkyrka k:a hade någon kört hela vägen in på cykelbanan med bilen och parkerat vid skolans grind samt låtit grinden stå öppen så att den med lätthet kunde fånga en cyklist i farten, Idot!

Förutom att bägge dagarna varit superba kan jag även rapportera sällsynt trevlig interaktion med alla gående. Jag har saktat ned lite och hejat, hundar har fösts åt sidan, barnvagnar i bredd har lagt sig åt ena kanten eller i ett led, grupper med folk har samordnat sig på en sida. En äldre man jag mötte sken som en sol när jag sa hej.

Inget regn alls trots tunga skyar, en hel del sol och hyfsat mycket motvind. Livet är bäst!

Hempendlingen var inte kul, sega ben, motvind, fel pendlarcykel, kunde inte ens få fram lite HTFU så det blev cruising hem. Vila sig och nya tag på måndag.

Hasse#7 skrev:
> Förutom att bägge dagarna varit superba kan jag
> även rapportera sällsynt trevlig interaktion med
> alla gående. Jag har saktat ned lite och hejat,
> hundar har fösts åt sidan, barnvagnar i bredd
> har lagt sig åt ena kanten eller i ett led,
> grupper med folk har samordnat sig på en sida. En
> äldre man jag mötte sken som en sol när jag sa
> hej.

Det går inte att överskatta ett "Hej" när man möter fotgängare på lite trängre passager.

Planen var att gå upp tidigare och ta en runda innan jobbet. Försov mig.

Straffade mig lite på hemvägen genom att ta en strava-top-10-plats på Johannelundstoppen.

Idag var det dags för årets sommarstugependling.
Innebär MTB till jobbet, gå tidigare, ta pendeln till Gnesta och sen 60km på kuperade och slingriga södertörnsvägar. Ungefär en tredjedel grusväg. Har sett typ 20 bilar på hela sträckan. Ren njutning även om rullsnitt på 26,5km/h ger lite sega ben på slutet.
Nu är man nyduschad, solstolen injusterad på altanen, snacks och öl framdukat och middag väntar.

Synd att man måste åka hem för en sista jobbvecka efter helgen.

På hemfärden över Västerbron var det en kvinna som slog nytt rekord. Cyklande söderut precis längst ner i backen på norrgående sida vinglade hon över hela cykelbanan med en hand på styret och andra hållandes och pratandes i mobilen tittande rätt ner i backen. Tur vi som körde åt rätt håll såg henne, hon hade ännu inte upptäckt mig när jag hade mindre än 10 meter kvar.

Vid Bromma flygplats var det ovanligt många plane spotters. Någon ovanlig fågel på besök eller bara turistsäsongen som kommit igång på allvar?

Gubbstark skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förutom att bägge dagarna varit superba kan
> jag
> > även rapportera sällsynt trevlig interaktion
> med
> > alla gående. Jag har saktat ned lite och
> hejat,
> > hundar har fösts åt sidan, barnvagnar i bredd
> > har lagt sig åt ena kanten eller i ett led,
> > grupper med folk har samordnat sig på en sida.
> En
> > äldre man jag mötte sken som en sol när jag
> sa
> > hej.
>
> Det går inte att överskatta ett "Hej" när man
> möter fotgängare på lite trängre passager.

Tydligen fler som aspirerar på att bli "Den Perfekta Cyklisten". Trevligt! Kompletteras gärna med en glad vinkning till bilister som släpper över en vid cykelöverfart.

Gulöga skrev:
> Gubbstark skrev:
> -----
> > Hasse#7 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Förutom att bägge dagarna varit superba kan
> > jag
> > > även rapportera sällsynt trevlig
> interaktion
> > med
> > > alla gående. Jag har saktat ned lite och
> > hejat,
> > > hundar har fösts åt sidan, barnvagnar i
> bredd
> > > har lagt sig åt ena kanten eller i ett led,
> > > grupper med folk har samordnat sig på en
> sida.
> > En
> > > äldre man jag mötte sken som en sol när
> jag
> > sa
> > > hej.
> >
> > Det går inte att överskatta ett "Hej" när
> man
> > möter fotgängare på lite trängre passager.
>
> Tydligen fler som aspirerar på att bli "Den
> Perfekta Cyklisten". Trevligt! Kompletteras gärna
> med en glad vinkning till bilister som släpper
> över en vid cykelöverfart.

En självklarhet att vinka i den mån man har möjlighet att utföra vinkningen beroende på hur rörigt det blir. Kul är att det faktiskt fungerar bra åt andra hållet också. Stannar du med bilen vinkar cyklisten. Visserligen är det nån bil som tutar bakom men det får gå på deras minuskonto. Sen måste jag återigen säga att cyklar man för kombinera transport och träning så är upprepade stopp och igångdrag samt extra omvägar inte att förakta ur träningssynpunkt. Det gäller bara att se dem som det och inte som problem, man får sticka hemifrån i tid för att hantera det helt enkelt. Alternativt cykla jättefort där det är möjligt och säkert.

Edit: Min väg och tidpunkt gör det ju enkelt att vara vänlig. Det är svårare att applicera på innerstan men belyser ändå möjligheterna som uppstår om man lyckas separera trafikslagen. Då kan man hålla transporten effektiv nog för att ha tid att vara vänlig där särskild hänsyn krävs.

När kommer den första försökssträckan där cyklister har dubbelriktat, fri fart, krav på att hålla höger och inga gående eller bilar får vara? Nånstans med stor mängd cyklister borde det väl gå att prova? Mät genomsnittstiden för passage nu, ändra, mät igen. Bästa sättet att få folk att välja miljövänligt är om man vinner mest på det. Tid och säkerhet är faktorer som inte skall föraktas.

Senast ändrad:
Ett "Hej" är trevligt att använda, liksom "Tack". Bäst är kombon ringklockan på cykeln och ett "Tack", i lagom hastighet när man cyklar förbi. Ett litet "tack" med handen uppskatas troligen av bilister när man korsar en cykelöverfart där bilar stannat för en.

Sunt förnuft kanske sådan kallas...me like!

Klantade mig igår när jag skulle ställa in en stol och slog i knät på ett olyckligt sätt. Hade ont som f-n med en liten svullnad som påföljd såklart.

Glad i hågen trampade jag iväg till jobbet, insåg snabbt att det inte skulle gå så snabbt, blev mycket vänsterbens cykling idag men knät känns bättre nu!

Det börjar bli ganska tomt på vägarna, känns som om semestern har börjat för dom flesta nu.

Strålande morgon, men överraskande mycket cykeltrafik än. Kanske kom jag mitt i en våg?

Nåja, detta måste utnyttjas, vilken omväg skall man ta på väg hem måntro? Vuvuältan? Färjan?

Min fulmekaniker bröt visst kedjan på pendlarcx med trasig kedjebrytare. Så ingen kedja... Men det blev ta rosa cruxen till jobbet. Det funkade utmärkt. Det märks att Sthlm sover och är bakis nu...

Årets första "solidaritetspendling" med min fru (som jobbar medans jag har semester). Start 05.55, morgonsol över Järvafltet, sedan längs Norrvikens stränder. Kan man ha finare pendlingsväg ? (rätt svar = nej). Körde lite på de vanliga pendlarstråken tillbaka, rätt många glada cyklister ute.

Gick igenom sommarpendlaren i söndags, slutade med isärplockat baknav då lagret på drivsidan glappar ordentligt, så nytt beställt från cyclecomponents.
Fick bli gammelmtb'en utan stänkskärmar, så om det regnar sen är det mitt fel.
Inget klipp i benen idag heller, vet inte om jag ska skylla på pollen eller gammelmtb'en. Trevlig pendling var det iallafall, få cyklister.

Kollade tempen, 15,5°C. Långärmad underställströja och vindväst på. Stort misstag. Tog en timme att sluta eftersvettas. Annars fint och normalmycket cyklar ute. Glad att slippa såna där pendlarkaoZ-ställen som Götgatsbacken och liknande på min pendlingsväg.

heklamama skrev:
> Solskenspendling.
>
> Såg en rosa Crux med rosa ass-saver blåsa förbi
> på västerbron.
> Oklart om det var Black planet.

Såg en rosa Crux med rosa ass-saver igår kväll och det var helt klart Black Planet.

Johan A skrev:
> Såg en rosa Crux med rosa ass-saver igår kväll
> och det var helt klart Black Planet.

Där ser man.
Han körde nära ljushastigheten så han syntes lite otydligt....

Vippen skrev:
> Strålande morgon, men överraskande mycket
> cykeltrafik än. Kanske kom jag mitt i en våg?
>
> Nåja, detta måste utnyttjas, vilken omväg skall
> man ta på väg hem måntro? Vuvuältan? Färjan?

Jag är ledig. Men från och med idag införs nya betalsystemet på Ekerö-Slagstafärjan. Jag som pendlat sedan 1994 med färjan anser att detta är ett idiotiskt system, ett hån mot oss resenärer och ett dråpslag mot miljön. Inlägget här var dock avsett att göra er uppmärksamma på att det kommer bli annorlunda och kanske krångligare att åka med färjan. Bland annat måste man lösa biljett innan man åker ombord, känns kanske sådär kul om man jagat livet ur sig på cykel för att hinna med och blir kvar för att det tar tid att få ut ett resebevis.

Hasse#7 skrev:
> Men från och med idag införs nya betalsystemet på Ekerö-Slagstafärjan.

Jag läste lite om det där, det verkar ju helt sinnesjukt. Hur tänkte de nu?

Hoho, så alla bilister ska alltså GÅ ur sina fordon och betala vid en automat innan man rullar ombord? Synd att det inte ösregnade vid premiären.

Mr Orange skrev:
> Hoho, så alla bilister ska alltså GÅ ur sina
> fordon och betala vid en automat innan man rullar
> ombord? Synd att det inte ösregnade vid
> premiären.

Nu är det här ju fel tråd att snacka färjor i men som jag förstått det går det att lösa månadskort för oss som åker ofta. Skillnaden som jag stör mig på är att förut kunde jag "sponsra" denna avlastande miljöresa i Stockholm genom att köpa ett månadskort för bil och sedan åka med bil 1, 2 eller tre (har två bilar nu vilket är ganska normalt på landsbygden då man väljer att åka med den mindre då man är själv) eller allra helst cykla och använda detta månadskort. Nu kommer det krävas att man köper ett kort per fordon. Dessutom är det tänkt att man skall bli övervakad och bötfälld om man gör fel, däckspersonalen får sparken så när informationsperioden är över kommer det inte finnas nån assistans för de resenärer som inte vet hur man skall göra. Jag kommer fortsätta åka färja eftersom det är bästa alternativet ändå, bara krångligare. Men de som inte tjänar lika mycket tid och bryr sig lika mycket om miljön kommer antagligen vinna på att åka via Stockholm istället. Jag gråter inombords över att det har kunnat bli så här. Var är Katarina Elmsäter-Svärd? Hon gillar ju att pröva olika transportsystem, nu har hon chansen att få lite feedback igen.

Edit tillägg: Jag anser egentligen att färjeleden är av hög regional miljö och infrastrukturintresse. Borde därför vara helt gratis. Men vi som är beroende av den alltid, ser vissa fördelar i att det kostar lite grann. Kostnaden gör att man tänker sig för innan man åker, alltså är den inte full med nöjesåkare/cirkussällskap hela dagarna som gör att man inte kommer med när man skall till jobbet. Läser man om färjelinjen och dess historia kan man konstatera att den dels bär sina egna kostnader vilket är ovanligt, och att det är ett minst sjusiffrigt antal bilar som inte varit inne i Stockholm och vänt söderut pga av att den finns.

Senast ändrad:
Sol och lagom varmt med ca 13 -14 grader (enligt fultermometern från kina). Här kom jag rullandes i ganska bra tempo i nedförsbacke där jag skulle korsa en bilväg och ser då hur en buss kommer från vänster..... Åh nej tänker jag..... En stor buss som skall blockera vägen i 300 år. Döm om min förvåning när chauffören SER mig komma på GC och snällt vinkar att jag skall korsa vägen. Jag vinkar till tack och hela turen går sedan som smort :)

slaktarn skrev:
> Sol och lagom varmt med ca 13 -14 grader (enligt
> fultermometern från kina). Här kom jag rullandes
> i ganska bra tempo i nedförsbacke där jag skulle
> korsa en bilväg och ser då hur en buss kommer
> från vänster..... Åh nej tänker jag..... En
> stor buss som skall blockera vägen i 300 år.
> Döm om min förvåning när chauffören SER mig
> komma på GC och snällt vinkar att jag skall
> korsa vägen. Jag vinkar till tack och hela turen
> går sedan som smort :)

Trevligt när det händer. Idag hände det motsatta, högersvängande sopbil har inte den blekaste om att jag kommer på CB men vis av erfarenhet har jag redan börjat bromsa långt innan det ens kan bli en incident... jaja. Annars hel ok. Lite intervaller upp till Nybohov.

slaktarn skrev:
> Sol och lagom varmt med ca 13 -14 grader (enligt
> fultermometern från kina). Här kom jag rullandes
> i ganska bra tempo i nedförsbacke där jag skulle
> korsa en bilväg och ser då hur en buss kommer
> från vänster..... Åh nej tänker jag..... En
> stor buss som skall blockera vägen i 300 år.
> Döm om min förvåning när chauffören SER mig
> komma på GC och snällt vinkar att jag skall
> korsa vägen. Jag vinkar till tack och hela turen
> går sedan som smort :)

Hände igår ute vid Kungsängen att en busschaufför stannade i mycket god tid och släppte fram oss över vägen. Han gjorde dessutom tydligt handtecken att vi kunde passera, gissningsvis en bra vana från sydligare breddgrader som fått följa med. Vi vinkade glatt tillbaka. Trevligt som glass I solsken.

heklamama skrev:
> Johan A skrev:
> -----
> > Såg en rosa Crux med rosa ass-saver igår
> kväll
> > och det var helt klart Black Planet.
>
> Där ser man.
> Han körde nära ljushastigheten så han syntes
> lite otydligt....

Fort? jag? Bara om jag får glass.... Och det får jag på vägen hem.
Hmm det var väl andra gången i vår.

Förlängde hempendlingen med fem mil. Glömde dessvärre bort att jag hade vanliga kalsonger under cykelbyxorna... :/

I dag har dom inför ett nytt biljettsystem på Ekeröleden, eller som dom själva skriver på sin hemsida:

"Test av enklare biljettsystem på Ekeröleden"
"Från den 1 juli testar Trafikverket och Färjerederiet ett nytt system för biljetter på Ekeröleden.
Med det nya systemet tas steget in i en helt digital hantering av biljetter, Biljetterna är papperslösa"

Men dom glömde skriva att förenklingen bara gäller bilister.
För cyklister och gående innebär det nya "enklare" biljettsystemet att man måste trycka ett tiotal knapptryckningar på en automat och titta på två olika displayer och i slutändan få en pappersbiljett...

Långsam hempendling och lite genomgång av bakhjulet vid hemkomsten då jag tyckte att det var lite vint. Upptäckte en eker som hade gått av, blir ett besök till min LBS imorgon.

ipv6 skrev:
> Förlängde hempendlingen med fem mil. Glömde
> dessvärre bort att jag hade vanliga kalsonger
> under cykelbyxorna... :/

Aouch, men det brukar läka fort om man tvättar av och håller luftigt, type ligga o vresa i soffan! :-)

Min egen pendling är helt händelselösmen igår blev det axel-mot-axel med högersvängande motorcykel(!) den var helt ny for mig, och troligen för honom också. (Jodå, jag kände på mig att det skulle bli fel så jag hade bara styrfart på mitt 110kg ekipage (se annan tråd) men ville ändå markera, dum som man är)

Ledig som man är tog jag hojen från västerort in till city vid 1630, dvs MOT pendlingsströmmen. Sällsynt obehaglig upplevelse, fick förståelse för Tv4-Jennys ilskna bloggande. Cyklistjävlar en masse. Brukar i det längsta undvika omkörningar vid möte, men det är jag tydligen ganska ensam om. Efter blivit utträngd 2 gånger i gångbanan och en gång halvvägs ut i buskarna så var måttet rågat. Resten av sträckan väjde jag inte en millimeter vid möte, det höll på att sluta illa... :/

Blåsigt och mycket motvind både till och från jobbet idag, men i övrigt helt perfekt.

Jag mötte en annan cyklist som också satt på en svart Surly imorse, vid Citybanan-tunnelbygget Slussen. Den hade ett högt riserstyre, kanske en Ogre eller Karate Monkey, men det gick fort så jag hann inte se.

HappyMTB-medlem ge dig till känna? :)

Fick ett lätt migränanfall då jag cyklade hem och då får jag alltid lite blindspots i synfältet. Innan jag skulle stanna och vänta på att det skulle gå över så skulle jag bara korsa en väg. Och hur mycket jag än försökte titta efter ljussignalen som jag vet finns där så kunde jag inte se den och tänkte att det berodde på blindspotsen tills jag inser att ett hål i marken betyder att stolpen är borttagen...

DT skrev:
> 4000
+ 1

edit: + 1

Senast ändrad:
Ny kassett och kedja till pendlaren ligger i förrådet och frambromsen skrapar i, annars härlig cykling till jobbet. 16°C och soligt i Solna kl 07 = perfekt!

Tillbaka
Topp