Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

federico skrev:
-------------------------------------------------------
> 2 Juli

Hej federico! Saknad men inte glömd. Bra att du fixar sommarbilder av Stockholm så man kan titta på dem nu och igen när snön yr utanför fönstret.

På hemvägen började bakväxeln spontanväxla så fort jag stod upp och bröt. Kollade höljet vid bakväxeln då jag tyckte det hade en lite ny och annorlunda böjning. Upptäckte att höljet hade gått nästan av och börjat fransa upp sig! Konstigt nog gick det att växla OK men spontanväxlingarna är rätt obehagliga när man står upp och trycker på. Lyckligtvis hittade jag en bit hölje hemma i förrådet som passade dock ingen metallhatt till vajeränden så det ser lite "o-pro'igt" ut nu... Annars rätt händelselöst pendlande på sista tiden, dock har jag noterat en ökning av snygga tjejer som verkar ha annamat svetto stilen och kör i tights och cykeltröjor, I like!

Selast skrev:
.....dock har jag noterat en
> ökning av snygga tjejer som verkar ha annamat
> svetto stilen och kör i tights och cykeltröjor,
> I like!

Femiler?

Solskenspendling.
Mågna tyskahusbilar under Västerbron.
Blev omcyklad av en tjej med ansiktsmask, blommor i hjälmen samt fjärilar i ckelkorgen.

Uppiggande.

Mr Orange skrev:
> Ledig som man är tog jag hojen från västerort
> in till city vid 1630, dvs MOT pendlingsströmmen.
> Sällsynt obehaglig upplevelse, fick förståelse
> för Tv4-Jennys ilskna bloggande. Cyklistjävlar
> en masse. Brukar i det längsta undvika
> omkörningar vid möte, men det är jag tydligen
> ganska ensam om. Efter blivit utträngd 2 gånger
> i gångbanan och en gång halvvägs ut i buskarna
> så var måttet rågat. Resten av sträckan väjde
> jag inte en millimeter vid möte, det höll på
> att sluta illa... :/

Åh, det där gjorde jag i fem-sex år eller så. Efter den tiden kan jag konstatera att det är tre män i 40-45 års-åldern som står för 90% av alla omkörningar med möte. I de flesta fall möter man dom en och en, men ibland kommer dom tillsammans och då är det bara hålla sig undan, dom verkar helt blinda för mötande trafik eller annan trafik. Farligast är eftermiddagen i nedförsbacken från Tranebergsbron mot Alvik där dom öser på för allt dom är värda (vilket är mycket då dom verkar ha bra klipp i benen). Näst farligaste situationen är på morgonen när dom genat tvärsöver Alviksrondellen rätt igenom alla andra cyklister och bilister.

Tankspridd. Glömde sätta på mig hjälmen. Kom inte på det förrän jag halvvägs till jobbet såg min egen skugga, och att ngt saknades. Kände mig lite naken resten av vägen.

PEK skrev:
> Tankspridd. Glömde sätta på mig hjälmen. Kom
> inte på det förrän jag halvvägs till jobbet
> såg min egen skugga, och att ngt saknades. Kände
> mig lite naken resten av vägen.

Hur ändrades attityden från de du mötte? Märkte du skillnad när du inte hade hjälm?

Idiotmemil+ på racercykel kör in i min arm som var utsträckt åt vänster för att med (det för honom kanske hemliga?) TdF tecknet visa att jag skulle svänga vänster. Hände på strandvägen.

En vanlig pendling utan att glömma bort att hälsa på Heklamama.. Eller missade jag idag igen?
Annars verkar Sthlm tagit semester och det är riktigt skönt..

Bytt kedja, kransar, kassett, växel/bromshandtag och alla kablar och höljen. Spenderade kvällen igår med att finjustera allt.

Cykeln gick tyst, och med snabba och korrekta växlar.

PÅ det hela taget en mysig pendling. :)

Lite seg i benen och tog en dags paus i cykelpendlandet idag, för att spara lite extra krafter till helgen. Fick ångra det bittert efter att jag upptäckt att SL gör spårarbete på Saltsjöbanan.

Det tog nästan en timme att ta sig till södermalm, i förvirrade horder med irriterade människor och dålig luft.. Längtade enormt efter cykeln.

qma skrev:
> Fick ångra det bittert efter
> att jag upptäckt att SL gör spårarbete på
> Saltsjöbanan.
>

Cyklade igenom en enorm hop med folk på gatan vid Storängen i morse. Förstod att nåt var tokigt med Saltsjöbanan, men visste inte vad.

Annars första pendlingen från sommarbostaden. Lite nervigt att komma till Slussen och åka upp på Skeppsbron, men kunde andas ut eftersom folk verkar ha semester. Fantastisk fint-väder-pendling. Och skönt att slippa Hornstull som är min normala färdväg.

Black planet skrev:
> En vanlig pendling utan att glömma bort att
> hälsa på Heklamama.. Eller missade jag idag
> igen?
> Annars verkar Sthlm tagit semester och det är
> riktigt skönt..

Kanske att du hejade.
Då det är så läskigt i trafiken numer kör jag med mörka solglasögon och skramlig Indiepop på R-U-FAKKING-INSANE volym i öronen för att undvika att bli upprörd och skrämd.

+ Klippte krossat glas utan punktering

- P.g.a. vägarbete börjar hemsträckan med en 45 graders, typ, backe med start från 0km/h.. svänger gör den också.

Sen blev jag kränkt, knirr, knarr, knirr, knarr om for en tjej i kanske 20 års åldern på en halvfärdig hybrid med skärmar och för låg sadel. Hon cyklade som ett litet barn, fort fort, axlarna upp över öronen och inte var det någon spurt heller för det höll i sig så jag svängde av till lbs istället och snacka kosttillskott.

Hon har nog potential bara någon vecklar ut kroppen på henne och fixar till cykeln =0)

Såg efterspelet av en olycka mellan Ciao-moped och cykel mellan östberga och älvsjömässan vid kyrkan som är där i nerförsbacken där det alltid går undan, ambulans på plats, en på bår, såg inte så bra ut. Hoppas det inte var allvarligt.

Såg en cykelolycka idag, i Stockholm. Jag kom från Gamla stan och var på väg i riktning mot Kungsholmen för att fortsätta på Vasagatan. Nåväl...hur som helst.

Många cyklister i kombination med att inte se sig för gjorde att två cyklister krockade vid samlingspunkten som uppstår när man väntar på att få grönt ljus.

En som såg tävlingsutrustad ut, men inte hade tävlingskroppen, krockade med en annan cyklist. Han drog över styret och landade typ på ansiktet/huvudet. Såg inte så trevligt ut. Andra i närheten tog hand om honom.

Hur svårt kan det vara? Är det trångt så tar man det lugnt. Räkna med att alla tänker olika.

Be careful out there!

Jo, min pendling gick bra. Tyresö-Norra Bantorget.

Blev en kortpendling från Solna i morse efter att jag lämnat bilen på service. Fy vilka ruttna cykelbanor det var på den sidan stan.

En skön morgon som förökte ligga som mycket som möjligt i solen. Jag frös..
Annars var dagens stora trend damer på reijser. Kul att se. Ja de är snabbare än mig.

Edit. Ingen Mats på västerbron..

Senast ändrad:
Vilken väg är bäst om man ska åka från Norrtull till Stadsgårdsleden?
Har tidigare kört Sveavägen->Sergels Torg->Kungsträdgårdsgatan->Skeppsbron men den vägen är inte så värst kul.

Igår provade jag att köra förslaget som ges på http://cykla.stockholm.se
Den föreslog att köra Sveavägen->Sergels Torg->Klarabergsgatan->Klara Vattugränd->Vasagatan. Den vägen var mindre lyckad eftersom Klara Vattugränd är helt avstängd och man tvingas upp på en trottoar med drösvis med flanerande turister från t-banan.

En idé jag hade var Dalagatan->Norra Bantorget->Vasagatan. Hur är Vasagatan att cykla på i rusningstrafik från Norra Bantorget till Vasabron?

Prejad & påkörd av en Volvo vid helenelund. Han påstod sig inte ha sett mig när jag försökte cykla om honom på insidan. Jag tror han såg mig och hatar cyklister.

Det är lite hetsigt i trafiken, jag trodde det var semestertider.

Helt OK. Lite trafikanter över lag. Många vackra, snabba kvinnor på cykel. Säkert lika många vackra, snabba killar, fast jag upptäckte inte dem.

orm skrev:
> Prejad & påkörd av en Volvo vid helenelund. Han
> påstod sig inte ha sett mig när jag försökte
> cykla om honom på insidan. Jag tror han såg mig
> och hatar cyklister.
>
> Det är lite hetsigt i trafiken, jag trodde det
> var semestertider.

Trist att bli påkörd, hoppas det gick bra för dig.

Men för fn., kör inte om på insidan, aldrig!
Kör man på vägen beter man sig som övrig trafik och kör om på vänster.

Glada barn vid frukosten och finpendling med racern. Inga elaka bilister eller vårdslösa bilister - kunde inte varit bättre start på dagen! Mörkret och snöslasket känns långt borta

Var är alla dessa vackra snabba kvinnor på racer? Hinner jag inte se dem?

Annars överraskande mycket cyklar efter min väg, varav de flesta framfördes i mycket sakta mak.

perzzon skrev:
> Men för fn., kör inte om på insidan, aldrig!
> Kör man på vägen beter man sig som övrig
> trafik och kör om på vänster.

Trafikförordning (1998:1276)
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

oxr skrev:
>
> Trafikförordning (1998:1276)
> 7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det
> körfält som är längst till höger i
> färdriktningen och som är avsett för fordonet.
>
>
> Cykel, moped och fordon som är konstruerat för
> en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller
> som inte får föras med högre hastighet än 40
> kilometer i timmen skall föras så nära som
> möjligt den högra kanten av vägrenen eller av
> den bana som används.

"31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger."

Jag upplever inte det som något jätteproblem när jag kör bil, det är ju lite därför man har backspeglar och vridbar nacke. "Inte sett" är en usel bortförklaring.

ipv6 skrev:
> "Inte sett" är
> en usel bortförklaring.

Rätt i sak, men många bilar är verkligen svåra att titta ut snett bakåt höger från när man kör. Det verkar inte vara en designparameter. Jag försöker verkligen vrida nacken ur led när jag kör bil och svänger höger, men 100 koll på allt är galet svårt att ha om man inte sitter på en cykel, och knappt ens då.

Var det inte lite kallt i morse?! Det bådar inte gott för vinterpendlingen att man blivit mesig.

Cykelns främre region började knäppa oregelbundet på Götgatan. Riktade framhjulet i helgen (gamla räcerhjul som jag fått av en polare). Stannade och kollade ekerspänningen med nävarna och upptäckte inga större variationer. Hjulet är spikrakt. Det låter bara när cykeln rullar och ju högre hastighet desto mer knäppande. Försökte gunga på styret och se om det var något med styret/tappen/lagret men kommer inte på något. Spelade in lite i lågt tempo:

http://www.tunescoop.com/play/323031393038/ljud-m4a (klicka på play där det står "Click play to hear the preview of the song" längst ner på sidan så slipper ni råka ladda hem skitprogram)

Vad tror ni? Någon som känner igen det? Bör jag vara orolig för hemresan (1,5 mil)?

Lite skumt det där med omkörning på högersida. När jag tog lektioner för E-kortet ca två år sedan så placerade jag mig , vid rödljusen, så att cyklar kunde komma förbi på högersidan fick då en tillrätta visning av läraren som i princip gick ut på att lägg dig till höger så att cyklar inte kommer förbi på högersidan. Om det är rätt i lagen vet inte jag men det kändes fel. Kan tillägga att bland det läskigaste med att dra hästsläp, vilket jag gör ibland, är just det stora blinda yta som är på högersidan och vill inte gärna ha cyklar eller andra fordon där.

bossjo skrev:
> Lite skumt det där med omkörning på högersida.
> När jag tog lektioner för E-kortet ca två år
> sedan så placerade jag mig , vid rödljusen, så
> att cyklar kunde komma förbi på högersidan fick
> då en tillrätta visning av läraren som i
> princip gick ut på att lägg dig till höger så
> att cyklar inte kommer förbi på högersidan. Om
> det är rätt i lagen vet inte jag men det kändes
> fel. Kan tillägga att bland det läskigaste med
> att dra hästsläp, vilket jag gör ibland, är
> just det stora blinda yta som är på högersidan
> och vill inte gärna ha cyklar eller andra fordon
> där.

Det är juridiskt fel och bygger helt och hållet på bilden av bilen som norm och det viktigaste fordonet i trafiken. Grundprincipen oavsett fordon är att du aldrig får stanna så att du blockerar trafik i onödan. Att avsiktligt blockera ytterligare ett körfält (cykelbanan) är ett ganska solklart brott mot det. Sen att det är korkat att ställa sig till höger om en lastbil är en annan femma.

Sen borde både korsningar och lastbilar se ut helt annorlunda.

Förstår inte, en räcer är väl konstruerad för fart över 40 och får köras över 40, alltså håll mitt i vägen och kör om till vänster. :D ;)

Kör jag bil lägge jag mig också i filer så jag spärrar för ev. oönskade trafikanter på sidor där jag inte vill ha dem. Skall jag svänga höger försöker jag se till att cyklar inte kommer fram där. Inte för att jävvvlas utan för att undvika plötsliga oförutsedda olyckor pga min bristnade uppmärksamhet eller snabba dumma cyklar. Eller bilar. Eller mopeder.

Dagens pendling idag innefattade en omväg på nästan 4 härliga mil.
Det gäller att passa på att njuta av sommaren. :)

Underbar morgon. Men liten tankevurpa gjorde jag allt när jag beslöt att ta helt civila kläder med vanliga skor till utvecklingssamtalet för dottern. Saknade mina cykelskor väldigt. Byter ju om på jobbet och har skor där ju...

Senast ändrad:
Cyklade en annan runda idag, från runt kallhäll in mot Stockholm, 24km. Riktigt skönt väder och cyklign. Strax före stäket passerade jag en samling bestående av en räcercyklist, 3 polisbilar, en långtradare, ett par personbilar och en kille som satt på vägen och fick hjälp av poliserna att hålla armarna rakt upp över huvudet, moped stående på vägen. Vet inte om poliserna tagit en fortkörare eller om han kört omkull/krockat och fick lite hjälp med andningen?
Så skönt väder att det fick bli en löptur på 5km när jag kom fram.

Otäckt att jag får lite ont i handleder och ett knä av att cykla, kanske skall sluta med det? Annars kan jag tänka mig att köpa en räcer, ta bilen ut till infartsparkeringen och sedan cykla in till stan, men det känns så bakvänt på något vis..... men väldigt lockande.

perzzon skrev:
> orm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Prejad & påkörd av en Volvo vid helenelund.
> Han
> > påstod sig inte ha sett mig när jag
> försökte
> > cykla om honom på insidan. Jag tror han såg
> mig
> > och hatar cyklister.
> >
> > Det är lite hetsigt i trafiken, jag trodde det
> > var semestertider.
>
>
> Trist att bli påkörd, hoppas det gick bra för
> dig.
>
> Men för fn., kör inte om på insidan, aldrig!
> Kör man på vägen beter man sig som övrig
> trafik och kör om på vänster.

Jag klarade mig oskadd och tror jag och bilisten skiljdes åt som vänner. Jag uppmanade till försiktighet kring cyklister då vi är oskyddade och önskade fortsatt trevlig dag.

Sen att jag hade puls och jagade pb till kontoret kan såklart ha inverkat negativt på min förmåga att bedöma trafiksituationen.

Spännande läsning om omkörning till höger! Men jag borde nog "juridiskt rätt" kört på cykelbanan .. men den är svår att komma upp på från mitt håll och full av långsamma cyklister.

Apropå omkörning på höger sidan... Körde Katarinavägen efter slussen, mot Renstiernas. Hade en taxi framför mig, och anade vad som var på väg att hända. Mycket riktigt svänger han höger in till den underjordiska macken utan att blinka. Det var aldrig nära, eftersom jag var beredd, men eftersom jag är en Klugscheisser, så hängde jag på in på macken. Föraren babblade för fullt i telefon, och hade svängt in på macken för att vända tillbaka mot slussen. Han vevade ner rutan, och jag hälsade artigt, och påpekade att han nästan klippt mig vid högersvängen, och bad honom använda blinkersen lite. Chockerande nog så bad han artigt om ursäkt! Fantastiskt, jag var beredd på en hetsig ordväxling... Det finns hopp!

Underbart med näst intill tomma cykelvägar in till stan nu. Nytt PB till jobbet och det högsta snitt jag noterat. För 3 år sen när jag började cykla till jobbet så var jag i rätt dåligt skick och cyklade samma sträcka på 40-45 minuter. Idag tog det mindre än 30!

BOFH skrev:
> Underbart med näst intill tomma cykelvägar in
> till stan nu. Nytt PB till jobbet och det högsta
> snitt jag noterat. För 3 år sen när jag
> började cykla till jobbet så var jag i rätt
> dåligt skick och cyklade samma sträcka på 40-45
> minuter. Idag tog det mindre än 30!

Du är ett Kinderegg!

Tre överraskningar i en. Hälso, miljö och utrymmesoptimerare. Allt i ett i tre år. Grattis och tack!

Crossen idag, var ett tag sen. Nu sitter jag och tittar lite vemodigt på den och funderar på om jag verkligen fattade rätt beslut när jag beställde en ny igår.

Dessutom påminner den om att det kommer en tid efter sommaren, det är lite jobbigt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp