Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Rödljusmisär. Lyckades pricka in samtliga utom ett. De flesta precis när de slog om också. Till och med såna där som alltid visar grönt förutom nån gång i halvåret. Jämfört med cykeldatorns tid så tog rödljusen 8 minuter extra i anspråk, vilket är ett rejält rekord för mig. Det brukar diffa 2-3 minuter annars.

14 grader kl 06:45 men blev snabbt varmt. Fick stanna och stoppa undan vindjackan. Någon med osmord kedja tog in på mig så då var dagens lugna cykling förstörd, i alla fall tills jag inte hörde hens gnissel med. Nu blir det bara någon MTB-repa kommande två veckor.

Efter ca 16km och med 6-7kvar i regnet i onsdags...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    147.3 KB · Besök: 36
"-DET VAR VÄL FÖRBANNAT ONÖDIGT!" :)

SweBender skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter ca 16km och med 6-7kvar i regnet i onsdags...

98 km finpendling från sörmlands skärgård, via Järna, Tveta, Södertälje och in till stan. Skulle man göra varje dag!

Nu går jag på semester och i höst så kommer man vara tjock och trött igen. På det igen bara...

Sista pendlingsdagen innan semestern. Passade på att ge pendelcrossen lite försenad TLC igår kväll så den skulle vara fin dagen till ära. Den sken fint i solskenet men trissorna bak kvittrade ilsket så jag borde nog ha gett dom lite olja också. Tomt och ödsligt i Norrort när jag åkte men det dök upp en och annan sommarpendlare närmare stan. Längtar till hempendlingen och semester nu!

Sommarpendlade genom Täby på min väg söderut, så någon av de som kränkte mig var kanske Selast.
9 grader när jag vaknade, så det blev kaffe hemma i soffan tills det åtminstone var 13 innan jag trampade iväg. En skön tur på 38 km genom gles trafik.

Även min sista pendlig före semestern. Fick grön våg hela götgatan norrut. Man behöver snitta minst 37km/h för att hinna förbi sista rödljuset innan götgatsbacken. Inte så cykelvänligt precis.

Hep skrev:
> Sommarpendlade genom Täby på min väg söderut,
> så någon av de som kränkte mig var kanske
> Selast.
Kanske det, jag åker på en vit och svart Ridley Crossbow och hade idag vitt/rött/svart ställ med DNBNOR text på och blå fakenger väska. Hur såg du ut?

Selast skrev:
> Hur såg du ut?

Svettig och kränkt. Och det på en grå Specialized iklädd lite lös knallgul tröja och en svart svamphjälm från POC. Min väg går rätt rakt genom Täby från Kyrkbyn/Vikingavägen till Täbyvägen/Enebyberg och vidare förbi Mörby söderut. Är det den vägen du kränker folk på?

Hep skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur såg du ut?
>
> Svettig och kränkt. Och det på en grå
> Specialized iklädd lite lös knallgul tröja och
> en svart svamphjälm från POC. Min väg går
> rätt rakt genom Täby från Kyrkbyn/Vikingavägen
> till Täbyvägen/Enebyberg och vidare förbi
> Mörby söderut. Är det den vägen du kränker
> folk på?

Nej jag brukar åka utmed Roslagsbanan från Täby kommunalhus till Djursholms Ösby och sen vidare förbi Mörby och Stocksunds stationer och sen in brevid E18 förbi Riksmuseet och till slut upp för backen på Drottning Kristinas gata och KTH. Tror inte vi passerade varandra imorse då.

Skön morgonpendling från Ekerö idag.

Stort tack till er två på racer som jag såg i allen upp mot Ekerö Möbler när jag befann mig på Tappströmsbron. Ni fungerade som inspiration till att inte slå av på takten. Det behövdes eftersom jag kom om er först vid reningsverket vid Brommaplan...mera träning alt lätta FS:n.

Sedan slutar man aldrig att förundras över folk och deras satans mobiltelefoner. I höjd med infarten till K-Rauta mötte jag en man på en gammal damcykel som kom emot mig med ena handen på styret och andra handen hållandes en mobiltelefon, fullt upptagen med att titta på den. Ingen hjälm hade han heller. Efter ett barskt "Se vart du cyklar någonstans!" från mig, rätade han upp sig i givakt som han fått en stöt. Såg rätt så kul ut ifs. Men att man inte är mer rädd om sig själv och sina medtrafikanter....

Orsaken till att man cykelpendlar till jobbet... Här var från Centralen och en av de få men hemska pendlingarna i september 2012. Jag har bara 9 minuter med pendeln men det strular alltid när jag ska åka. Nu går jag på två veckors ledigt! Bara cykling hem först.

Tbana.JPG

Försenad pendelrapport. Igår hade jag perfekt pendling från Slagstafärjan till och från Södertälje. Mötte en kille på orange racer både på ditvägen och hemvägen. Du åker över med färjan till Ekerö. Tror det var blåröda kläder. Eftersom du hälsade tillbaka och cyklar fort tänkte jag att det är mycket möjligt att du hänger här.

Idag var planen att pendlingspaddla till och från jobbet, men jag orkade inte. Men en kille på fotbollsträningen igår fick domningar i vänster arm. Jag skjutsade honom till St. Göran och blev kvar hela kvällen. Som tur är verkar det inte vara något av det farliga som förknippas med domningar i vänsterarmen.

Paddelpendlingen blir eventuellt på måndag istället.

Spännande cykling hemåt på mälaröarna. Undgick med nöd att smälla med två älgar respektive en grävling

MrA skrev:
> Spännande cykling hemåt på mälaröarna.
> Undgick med nöd att smälla med två älgar
> respektive en grävling

Välkommen till vildmarken :-)

Inte många som cyklade idag, mötte dock 2st! som inte fattat omdragningen vid Västerbron, dom fortsatte rakt ut mot trafiken i bussfilen.

Tillbaks till verkligheten och en nästan tom arbetsplats efter tre veckors semester med massvis av fincykling på Korsika och i franska alperna.

Göteborg välkomnar med motvind på 10 sekundmeter, bil som försöker köra på en vid Frihamnen och halsont.

MrA skrev:
> Spännande cykling hemåt på mälaröarna.
> Undgick med nöd att smälla med två älgar
> respektive en grävling

Farligt därute. Krockade nästan med en panikslagen hare igårkväll. Jag blev nog mest rädd av oss bägge för den kom som en raket rakt emot mig och tog ett lejonsprång åt sidan strax innan den förestående kollisionen - mördarharen strikes back.

I går när jag cyklade hemåt från Ekerö och kommer till Nockebybron så möter jag en kille med dubbla Magicshine 808 på blink! WTF?

nikasp skrev:
> Halvt-OT men kan ju bli aktuellt som pendlare.
> Fick det här nyss så nu blev jag lite glad att
> blodet kommer till nytta. Tror det är tredje
> gången nu jag får SMS. Jag har 0- så det kan
> man ge till alla då det är för bråttom att
> utreda vilken blodgrupp patienten har.
>

Ja visst blir man glad när man får uppskattning för sina goda gärningar.
Fick också ett SMS igår!

vrdcentralen.jpg

(redan postad i TdF-tråden men jag tänkte att alla penlare kanske inte läser den)

bvs skrev:
> I går när jag cyklade hemåt från Ekerö och
> kommer till Nockebybron så möter jag en kille
> med dubbla Magicshine 808 på blink! WTF?

Jag har noterat hur bra man dagtid ser någon hyrcyklarna jämfört med en vanlig. Just för att de har lampan på hela tiden.

Edit: Lade till ordet "bra" så att meningen fick någonsomhelst innebörd.

Senast ändrad:
En mycket lugn pendling efter förra veckans onödiga vurpa i Rålis, dom målade linjerna börjar bli farligt höga, skrubsår, blåslagen, ont i handen/handleden och ett djupt jack i armbågen.

Supertramp skrev:
> nikasp skrev:
> -----
> > Halvt-OT men kan ju bli aktuellt som pendlare.
> > Fick det här nyss så nu blev jag lite glad
> att
> > blodet kommer till nytta. Tror det är tredje
> > gången nu jag får SMS. Jag har 0- så det kan
> > man ge till alla då det är för bråttom att
> > utreda vilken blodgrupp patienten har.
> >
>
> Ja visst blir man glad när man får uppskattning
> för sina goda gärningar.
> Fick också ett SMS igår!
>
>
>
> (redan postad i TdF-tråden men jag tänkte att
> alla penlare kanske inte läser den)

Hehe! Fyndigt och elakt. Gillar.

Misärpendlaren skrev:
> Lite fruset imorse tills jag började se andra
> cyklister och kunde elitmotionspendlingstävla
> igen. Nu syndafall i panna och kropp.

Det har varit lite knepigt väder ett par morgnar nu. Känns som man ska frysa ihjäl i kortkort och tar man på sig en skaljacka eller motsv så dör man av svett efter 5-6km. Igår stannade jag och klädde av mig, idag valde jag att svettas. Givetvis kommer jag undra hur fan jag kunde frysa i +13 grader när det börjar krypa ner mot nollan om ett par månader, men man är väl inte så hård helt enkelt :)

I övrigt fortsatt underbar pendling utan en massa folk i vägen. En buss svängde ut från en hållplats när jag hade kört om ungefär halva bussen, men det var inget jag inte var beredd på så det var lugnt.

Motvind av bara tusan igår på vägen hem. Idag pendling mellan espressomaskin och köksbord, jobbar hemma.

Är det ok som engångsföreteelse att skriva här att man paddlingspendlat til jobbet. Första gången jag pendlat utan att se en enda människa om man exkluderar de som man såg åkte bil. Magisk morgon men jobbigare tur än jag föreställt mig. Stadig lunch idag och sen skall man hem också.

Höll på att bli rammad i sidan av sömnig, lurförsedd morgoncyklist när han kom körandes på övergångsstället och skulle korsa cykelbanan där präktiga jag körde helt lagenligt.

"Hey mannen!" ropade jag. Oklart varför.

Finpendling i morse. Idag fick racern göra jobbet som pendlingsåk. Solen i ansiktet och vinden i ryggen. Kortbyxor och kortärmat, bara en vindväst som förstärkning :-).

Gick bra idag trots skakiga nerver efter att nästan ha gjort på mig för ett par dagar sen när jag glömde att vrida loss foten från pedalen...

Det var nära jag gjorde min första stillastående vurpa men jag klarade mig konstigt nog.

Ah, pendlingspaddlat lät trevligt!
Själv hade jag trötta ben efter Hellas igår och försökte ta det lugnt. Min sadelstolpe är på väg med UPS så det blir nog att pendla hem och sätta sig att arbete dock. Stackars mig :).

I princip helt ensam på cykelbanorna nu. En stressad civilcyklist med en jävla kadens och ett skrapande kedjeskydd tvingades jag släppa för jag pallar inte cyklar som rasslar, vare sig min egen eller andras.

Det går inte särskilt fort, måste nog spänna bågen lite mot personliga mål.

Hej alla glada.

jag tänkte höra om någon vet har koll på bästa sätt att cykla från Kista till Solna.
Idag cyklade jag för första gången och tog mig igenom Ursvik motionsområde.
men efter alla backar (otränad som jag e) så kände jag att det måste finnas nått lättare
sätt/spår.

ha det fint
Robban

Jättbra tills jag kommer till en snubbe inte gillade att jag körde före honom in i en rondell, hänger på tutan och kör om ganska precis 2,5 cm från mitt vänsterben. Jag har ganska bra med vind i ryggen så tappar inte så mycket på bilen som även måste hejda sin framfärd då andra före honom faktisk kör lagligt, jag ligger kanske i 35km/h med 15-20 meter fram till bilen varpå samma snubbe saktar i helt utan anledning mitt på vägen för att när jag är fem meter ifrån bilen tvärnita, båda bromsarna i bott och jag stannar en meter innan hans baklucka. Föraren vevar ner rutan och skriker "sug kuk"

Underbara människor det finns där ute!

Hasse#7 skrev:
> Nibbe skrev:
> -----
> > Den obligatoriska vita hantverkarbilen som
> absolut
> > måste köra om där det är som smalast, i
> > nerförsbacke (30väg) med gupp på slutet så
> han
> > får tvärnita. Har tänkt åka Slagstafärjan
> > flera gånger men nu vet jag inte om jag vill
> > längre efter man läst hur skoj det är att
> > betala.
>
> Äh! Så farligt är det inte. Kom och åk lite
> båt. Jag gnäller mest för att man tar något
> fungerande och gör det sämre trots att många
> har protesterat. Sen drabbas jag ju alla
> arbetsdagar hela året. Klart du skall
> miljöpendla och äta frukostmacka på färjan.

Hur lång tid tar färjan? Måste planera höstens pendling till Tumba (från Viksjö).
Kan det löna sig tidsmässigt att cykla runt via Essingen/Aspudden?

På väg till jobbet i morse var det lite kallt i början. Dålig nattsömn gjorde inte saken bättre, men det gick över när pulsen o temperaturen steg.
Efter jobbet tog jag en tur till stan. Att cykla till Sthlm från Järfälla har jag aldrig gjort förut, men det var väldigt fina cykelvägar genom Tensta och därikring. Sen blev det ju vägarbeten, felkörningar och omvägar mm..
Lite socialt häng i stan en timme, sen hem till Täby nu.
Med tanke på att det är en av de stränga dagarna i 5:2-dieten som jag kör, så dagens energiintag uppgår till ca 550kcal, så är jag ändå förvånansvärt pigg och fräsch. Men jag kommer förmodligen somna lätt..
Den största frestelsen var ju att fara förbi alla uteserveringar där folk sitter med god mat och dricker öl. Det blir nog en vända till stan i morgon efter jobbet för en uteserveringsöl.

Måste bara tillägga att jag är ganska glad att jag inte vardagspendlar i innerstan. Cykelvägarna är ju obegripliga för en förortslantis som jag. Helt plötsligt försvinner cykelvägen med skyltar, för att sedan dyka upp på andra sidan vägen, eller några hundra meter i en annan riktning.. Jag kände mig stundtals ganska fånig när jag stod och tittade efter vägmarkering eller skyltar.

Tillbaka
Topp