Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Många slängda cyklar längs hemvägen idag 3 cyklar liggandes på cykelvägen vid Alvik Tranebergsbron 2 cyklar i diket vid Södra Ängby och 2 cyklar i diket mellan Råcksta rondellen och Vällingby rondellen annars en lugn och trevlig cykeltur.

gsb skrev:
-------------------------------------------------------
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nibbe skrev:
> >
>
> > -----
> > > Den obligatoriska vita hantverkarbilen som
> > absolut
> > > måste köra om där det är som smalast, i
> > > nerförsbacke (30väg) med gupp på slutet
> så
> > han
> > > får tvärnita. Har tänkt åka
> Slagstafärjan
> > > flera gånger men nu vet jag inte om jag vill
> > > längre efter man läst hur skoj det är att
> > > betala.
> >
> > Äh! Så farligt är det inte. Kom och åk lite
> > båt. Jag gnäller mest för att man tar något
> > fungerande och gör det sämre trots att många
> > har protesterat. Sen drabbas jag ju alla
> > arbetsdagar hela året. Klart du skall
> > miljöpendla och äta frukostmacka på färjan.
>
>
> Hur lång tid tar färjan? Måste planera höstens
> pendling till Tumba (från Viksjö).
> Kan det löna sig tidsmässigt att cykla runt via
> Essingen/Aspudden?

Färjan tar ca tio minuter inklusive lastning och lossning. Ett månadskort för cykel kostar 200 kr och du slipper krångla med betalautomaterna hela tiden. Tidtabell finns på vv.se Jag tror att du kan hitta en någorlunda bra väg om man letar efgter Bergslagsvägen och sedan Ängbybadet och ut vid Nockeby. Du kommer cykla "åt fel håll", på cykelbanan till Ekerö kommer du möta massor av cyklister men inte behöva köra om många och hem blir det likadant. Färjan är ju en möjlighet att äta lite, värma sig i passagerarutrymmet, byta kläder osv. Helt klart värt att prova i alla fall. Tumba-Slagsta går fort i fin miljö det har jag cyklat många gånger. Ängbybadet till färjan går också fort och i fin miljö. Övriga delen kan jag inte uttala mig om, jag har cyklat där men inte ofta. Att åka runt och ta tex tvärbanebron är inget jag kan uttala mig om det är en alltför onödig omväg för min del plus att jag inte är så road av pendlarkaos deluxe.

"Rör inget så händer inget" sa man på skoj när jag började jobba i kontrollrummet på Stockholm Energi för en massa år sen.....gäller visst cyklar också. Lossade snabbkopplingarna på fulräcern i morse och stängde dem igen. Dumt! Nu knackar det rytmiskt vid varje pedalvarv....suck!

Deja vu känsla idag, blev omkörd av samma snubbe förra veckan på kolfiberracer med högprofilshjul innan Årstaberg, kör om honom på samma ställe och han körde om mig senare på samma ställe sen vek han av efter Årstaberg (Theme to Twilight Zone). Trevlig pendling, lagom varmt i början. Böjar komma in i att pendla med racern nu, synd att man måste släpa på ryggsäcken bara.

Edit: Såg också flera slängda cyklar idag, vid Älvsjö och Östberga, mysko.

Senast ändrad:
Fick bli racern till jobbet även idag. Fin morgon även idag fast lite mer höstkänsla i luften. Sista arbetsdagen innan 3 veckors semester 8-)

Nibbe skrev:

>
> Edit: Såg också flera slängda cyklar idag, vid
> Älvsjö och Östberga, mysko.

Jag med, ute i Vällingby/Hässelby......verkligen konstigt!
Edit: Kollegan kommenterade det med att det kanske var som i en Charlie Chaplin film där han nasar glasrutor och nån unge springer kvarteret före och pangar dem. Alltså att en cykelhandlare har kampanj just nu och vill skaffa nya kunder :)

Senast ändrad:
Skön och lugn pendling från Ekerö till Sumpan imorse. Kände inte ens för att försöka kränka tillbaka de 3 personer som körde om mig på sina racers imorse utan bara njöt av solen och nästan tomma cykelbanor. Men galet varmt, knappt så att fartvinden svalkade.

MrA skrev:
> Skön och lugn pendling från Ekerö till Sumpan
> imorse. Kände inte ens för att försöka kränka
> tillbaka de 3 personer som körde om mig på sina
> racers imorse utan bara njöt av solen och nästan
> tomma cykelbanor. Men galet varmt, knappt så att
> fartvinden svalkade.

Är du en Ö-granne, eller är det sommarnöje?

Hasse#7 skrev:
>
>
> Är du en Ö-granne, eller är det sommarnöje?

Jag bor i Knalleborg och pendlar minst 3 dgr i veckan till Sumpan. Kör just nu en Canyon Nerve AL+. Så att man får lite extra motstånd förutom vinden :) Vi kanske har passerat varandra utan att veta om det.

Skön pendling hem idag trots vinden. Fick trevligt dragsällskap av en tjej på racer från golfbanan till Tappströmsrondellen som skulle åt Troxhammarhållet. Om du läser detta, så skulle mannen som var tvungen att köra om oss precis innan rondellen åt mitt håll....det blev en tillbaka kränkning

MrA skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> >
> >
> > Är du en Ö-granne, eller är det sommarnöje?
>
>
> Jag bor i Knalleborg och pendlar minst 3 dgr i
> veckan till Sumpan. Kör just nu en Canyon Nerve
> AL+. Så att man får lite extra motstånd
> förutom vinden :) Vi kanske har passerat varandra
> utan att veta om det.

Munsö-Södertälje medelst cykel och färja, delvis bil oftast, nu även kajak. Har även sprungit en gång men det var för jobbigt. Jag kan ha sett dig på vägarna, min fru föredrar att köra eftersom jag kollar så mycket på cyklar :-)

Cyklistjävlar!

Nu är måttet rågat. Nu har t.o.m. überpräktiga jag (som alltid stannar för rött, tackar vänliga bilister, stannar för fotgängare på overgångsställen, skänker pengar t CAncerfonden varje jul etc etc...), fått mig en skopa...

När jag skulle hem idag, hoppade jag i vanlig ordning upp på cykeln, och rullade i promenadtempo de ca 60 meterna på trottoaren, som jag brukar göra för att slippa korsa gatan 2 gånger. Det är en gata på Kungsholmen i Stockholm, med en bred och fin trottoar. Mot mig kommer en lirare i solbrillor och obligatoriska Ajfån-lurar. Det är bara han och jag, på hela trottoaren. I korsningen så blir trottoaren extremt bred, från de vanliga 3 metrarna till + 10 m. Där håller jag tydligt t vänster för att visa min intention, och då sidsteppar han åt samma håll. Jag håller då höger, och han sidsteppar åt mitt håll igen. Jag stannar då, från mitt promenadtempo, eftersom jag inte vill SPD-vurpa. Han är då ca 3 meter framför mig, och måste ta ett par steg fram mot mig. Jag säger "Hej", med ett leende, och tror han vill fråga mig om vägen. Då kommer det: "Cykla på vägen!" konstpaus "Idiot!" Sen går han vidare.

Jag häver ur mig några väl valda ord (eller inte) och cyklar lika lugnt vidare. Måste sett rätt komiskt ut, särskilt att han var tvungen att gå mot mig för att komma nära.

Det är synd om människorna...

Nibbe skrev:
> Deja vu känsla idag, blev omkörd av samma snubbe
> förra veckan.
Tänkte precis samma sak. ;-) Antar att det är du som är kompis med rödlyset? Fast förra gången var nog i tisdags. Hade semester förra veckan.

swetrixie skrev:
> Cyklistjävlar!

lägg av!

Bete dig som en riktig cyklist och cykla på väg eller cykelbana. Vi vill inte ha flanörer på cykelbanorna eller hur?

Bemöt andra som du vill bli bemött själv. (Andra salamanderboken, korinter 7)

Skönt att det inte var DÖDSvarmt på kvällen nu iaf!

Tack för spontansällskapet igen du på en Specialized från Kungsholmen om du finns här!

Misärpendlaren skrev:
> swetrixie skrev:
> -----
> > Cyklistjävlar!
>
> lägg av!
>
> Bete dig som en riktig cyklist och cykla på väg
> eller cykelbana. Vi vill inte ha flanörer på
> cykelbanorna eller hur?
>
> Bemöt andra som du vill bli bemött själv.
> (Andra salamanderboken, korinter 7)

Känns som en lagom kompromiss är att leda cykeln de 60 metrarna eller stå på fel pedal och bara sparka sig fram lite sakta tills man kan cykla på riktigt. I övrigt verkade fotgängaren något överdriven i sitt förhållningssätt. Kan även beskrivas som idot!

Hur hade du reagerat om en bil körde 60meter på cykelbanan bara för att det är enklast så?

[edit]stavningen, som vanligt

Senast ändrad:
Misärpendlaren skrev:
> swetrixie skrev:
> -----
> > Cyklistjävlar!
>
> lägg av!
>
> Bete dig som en riktig cyklist och cykla på väg
> eller cykelbana. Vi vill inte ha flanörer på
> cykelbanorna eller hur?
>
> Bemöt andra som du vill bli bemött själv.
> (Andra salamanderboken, korinter 7)

Absolut, håller med dig helt där. Och jag blir faktiskt inte upprörd över fotgängare på cykelbanor, eller ens bilar, så länge båda parterna löser det på ett säkert och smidigt sätt. Om någon bryter mot regler, och därmed försätter mig i en farlig eller obehaglig situation, då kan jag surna till. Ergo, jag bemöter andra som jag själv vill bli bemött. (Och det är nog det enda lagbrottet jag gör mig skyldig till som den "riktiga cyklist" jag är ;) )

Det låter nog värre än det var, det kan knappt kallas att cykla ens, eftersom jag rullar i promenadtempo. Och jo, om jag ser att det kommer fotgängare på den normala smala trottoardelen, så väntar jag tills de passerat, eller går själv tills den bredare delen av trottoaren (som i en mellansvensk stad är så stor att den skulle benämnas torg...). Jag skulle f.ö. vara förvånad om det passerar fler än 100 fotgängare på just den trottoaren per dag, så det är inget välfrekventerat promenadstråk där jag får kämpa mig fram genom folkmassorna a la TdF.

Jag vill inte outa mig helt här, men om ni som tycker jag är en cykelhuligan PM.ar mig, så bjuder jag gärna på en espresso och visar platsen. Jag skulle bli mycket förvånad om ni inte skulle bete er som mig just här.

Jag tyckte bara det var en lite lustig anekdot, måste som sagt ha sett riktigt komiskt ut eftersom det gick så långsamt, och aldrig var nära något obehagligt för någon inblandad (förutom det verbala utbytet då...)

swetrixie skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> -----
> > swetrixie skrev:
> >
>
> > -----
> > > Cyklistjävlar!
> >
> > lägg av!

[Massa välskriven text]

Det är okej, min reaktion var onödigt kantig, nu över till något viktigare:

Var f-n kom all vind ifrån plötsligt? Och varför är den ALLTID rakt i nyllet på mig? Median +4 minuter idag, helt sjukt.

Misärpendlaren skrev:
> swetrixie skrev:
> -----
> > Misärpendlaren skrev:
> >
>
> > -----
> > > swetrixie skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Cyklistjävlar!
> > >
> > > lägg av!
>
>
>
> Det är okej, min reaktion var onödigt kantig, nu
> över till något viktigare:
>
> Var f-n kom all vind ifrån plötsligt? Och
> varför är den ALLTID rakt i nyllet på mig?
> Median +4 minuter idag, helt sjukt.

Men vad är det för misärindex då?

Misärpendlaren skrev:
.....//..... nu
> över till något viktigare:
>
> Var f-n kom all vind ifrån plötsligt? Och
> varför är den ALLTID rakt i nyllet på mig?
> Median +4 minuter idag, helt sjukt.

Vadå nu, har det inte blåst hela jefla sommaren? Sjuuuuuk medvind i morse, blir nog kul hem idag....

AxelSthlm skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> .....//..... nu
> > över till något viktigare:
> >
> > Var f-n kom all vind ifrån plötsligt? Och
> > varför är den ALLTID rakt i nyllet på mig?
> > Median +4 minuter idag, helt sjukt.
>
>
> Vadå nu, har det inte blåst hela jefla sommaren?
> Sjuuuuuk medvind i morse, blir nog kul hem
> idag....

Eller sjuuuukkkk motvind.

Bodde på annan plats i natt så pendlingen blev Sumpan-Vallentuna igår. Jag slogs av att det är så sabla svårt att hitta på cykelbanor på platser man inte varit på förut. I Solna följde jag skyltar mot Bergshamra men körde flera gånger fel eftersom en bra placerad skylt vid en korsning inte följs av någon skylt alls vid nästa. Varför skyltar de inte ordentligt om de ändå ska skylta?

Måste erkänna att jag också kört mot rött ett par gånger nu. I ingenmansland utanför Stockholms innerstad tog jag mig friheten på bilfria gator, samtidigt som jag tänkte tanken att stoppljusen borde vara programmerade så att cyklister/fotgängare har grönt per automatik och bilarna får grönt när de aktiverar sensorerna.

Rödvitgrön skrev:
> Jag slogs av att det är
> så sabla svårt att hitta på cykelbanor på
> platser man inte varit på förut....en bra placerad skylt vid en
> korsning inte följs av någon skylt alls vid
> nästa. Varför skyltar de inte ordentligt om de
> ändå ska skylta?

+1

Det har jag också funderat på, finns det nån sträcka nånstans (i sthlm) som faktiskt går att cykla enbart efter skyltarna? Jag tror inte det.
I söderort verkar det vara 1:4 ungefär - för varje skyltad korsning följer fyra oskyltade, och oftast utan någon självklar kandidat.

Teorier:
- samhället föredrar cyklister som har tur. alt cyklister som alltid är väl förberedda.
- det är ett lömskt sätt att tvinga på folk lokalkännedom de annars aldrig hade skaffat
- cyklister har tid att köra lite fel och leta sig fram. Hade de haft bråttom så hade de ju åkt bil som vanliga människor
- Den ansvarige tjänstemannen är helt enkelt en sadist, alt en med liks god lokalkännedom som dålig empati att han tycker att hela idén med skyltar är alldeles onödig ändå
- Svenska cykelbaneskyltar har blivit ett hett samlarobjekt, och stjäls i stor utsträckning. Förklarar förstås inte varför vissa skyltar blir kvar år efter år.

Sjukt hård motvind. Som tur fick jag hjälp av en kille på en White räser, tack för det. Sista dagen innan semester. Jag är laddad inför fjallturen.se. Ska tydligen vara otroligt vackert och fantastisk cykling. Hoppas att det blir medvind då iaf, för det ska blåsa ordentligt på söndag oxå...

dabac skrev:
> Rödvitgrön skrev:
> -----
> > Jag slogs av att det är
> > så sabla svårt att hitta på cykelbanor på
> > platser man inte varit på förut....en bra
> placerad skylt vid en
> > korsning inte följs av någon skylt alls vid
> > nästa. Varför skyltar de inte ordentligt om
> de
> > ändå ska skylta?
>
> +1
>
> Det har jag också funderat på, finns det nån
> sträcka nånstans (i sthlm) som faktiskt går att
> cykla enbart efter skyltarna? Jag tror inte det.
> I söderort verkar det vara 1:4 ungefär - för
> varje skyltad korsning följer fyra oskyltade, och
> oftast utan någon självklar kandidat.
>
> Teorier:
> - samhället föredrar cyklister som har tur. alt
> cyklister som alltid är väl förberedda.
> - det är ett lömskt sätt att tvinga på folk
> lokalkännedom de annars aldrig hade skaffat
> - cyklister har tid att köra lite fel och leta
> sig fram. Hade de haft bråttom så hade de ju
> åkt bil som vanliga människor
> - Den ansvarige tjänstemannen är helt enkelt en
> sadist, alt en med liks god lokalkännedom som
> dålig empati att han tycker att hela idén med
> skyltar är alldeles onödig ändå
> - Svenska cykelbaneskyltar har blivit ett hett
> samlarobjekt, och stjäls i stor utsträckning.
> Förklarar förstås inte varför vissa skyltar
> blir kvar år efter år.

Ditt alternativ 3. Bilden av att ingen som faktiskt ska någonstans cyklar tror jag ligger närmast sanningen.

Småtrötta ben, klistrigt av bladlöss på cykelbanan och nya pendlarskor (Chrome Truk Pro) med feljusterad kloss.

Tomt i garaget på jobbet, lär bli en lång dag.

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    74.2 KB · Besök: 44
Kör över en serie fartgupp i ett bostadsområde, hör en tung MC närma sig bakifrån. Till slut är han jämsides med uppfällt visir, en sportbike, en sån där riktig riskokare med fräsiga linjer. Han betraktar mig, inte ovänligt, och utbrister sen:
- Du har ännu sämre fjädring än mig!

Bävar inför hempendlingen när prognosen säger vind från nord 10 m/s - kommer att bli kallt, jävligt och jobbigt...

Har slirat runt lite i Luleå och blev glad att se att de satt upp cykelräknare. Frekvensen var helt i osynk med min iFån så texten försvann. Stod typ 445 och 850 igår på skylten (lör och fre tror jag det var).

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    78.3 KB · Besök: 45
Hå och hej vad jag blev träffad av en vägg med vind idag med.
Höstcykling i juli är inte ok!

Men det trevliga är att folk verkar vara lediga från sina arbeten den här veckan också :)

Motvind, segt, arga miner från kollegorna när man kommer 5 min sent.
Fortfarande inte hittat nått bra verktyg att banka ut mitt trasiga hjullager med, det gick i 2 bitar så bara yttre ringen är kvar i hjulet. Kommer inte åt att slå med mejsel längre.

Rödvitgrön skrev:
> Bodde på annan plats i natt så pendlingen blev
> Sumpan-Vallentuna igår. Jag slogs av att det är
> så sabla svårt att hitta på cykelbanor på
> platser man inte varit på förut. I Solna följde
> jag skyltar mot Bergshamra men körde flera
> gånger fel eftersom en bra placerad skylt vid en
> korsning inte följs av någon skylt alls vid
> nästa. Varför skyltar de inte ordentligt om de
> ändå ska skylta?

Tell me about it, igår skulle jag cykla genom Varberg där jag aldrig har varit innan. Om jag hade cyklat på bilvägen så hade jag cyklat efter den lila kurvan, men nu tänkte jag vara snäll mot alla och försöka använda cykelbanorna. Det gick inte så bra, den blå kurvan visar detta. Det fanns visserligen skyltar, men de alla pekade bara mot olika stadsdelar.

62308_10201011918293660_1016687442_n.jpg

När ska den här kraftiga motvinden försvinna...Sjukt tungtrampat idag och med ytterligare pulshöjning, när jag mot all kutym fick för mig "vila" lite genom att rulla på några öppna rakor, varpå kastvindar höll på att skicka mig och cykel i diket.

Ingen jobbpendling egentligen.
Däremot lite träning för kommande pendlingssäsong när jag har tänkt skjutsa hunden i cykelkärra.
Tungt som fan med 30kg Doris i kärran :-)

dorisikrran.jpg

Doris ser ut att trivas. Men är det inte bekvämare om hon drar dig istället?

Tänkte ta en lugn hempendling men det blev nytt PR när några snabbcyklare trissade upp tempot. Vilket var bra för jag frös lite.

slimm skrev:
> Bekvämare visst. Men då får man ju varken
> träning eller misärpoäng :-)

Är Doris så bra på att cykla? Får du verkligen plats i kärran?

Riktig blåsdag här i Stockholm idag, nordlig vind och jag bor norr om stan så jag fullkomligt flög fram på väg till jobbet. På väg hem var det inte lika roligt, morgonens solsken var borta och det blåste ännu mer nu fast naturligtvis motvind. Det var så pass kallt att jag fick stanna och ta på mig reinlegsen för att inte knäna skulle frysa ihop totalt.
Jajaa det regnade i alla fall inte ;-)

Edit: som ett kuriöst exempel, så cyklade jag förbi ett bygge där ett antal "balar/förpackningar med frigolit hade blåst över ett staket och nu låg utspridda över en äng. Såg rätt lustigt ut med dessa stora vita klossar ute i gräset.

Lasse

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp