Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Mötte en riktigt senior tant med solglasögon och cykelhjälm på. Jag har sett henne ett par gånger tidigare och blir lika glad varje gång.
Vi lyckas dessutom passera varandra utan de problem som beskrivs i GP och som avhandlas i annan tråd, oavsett om det handlar om möte eller omkörning. Jag hoppas att jag får möjlighet att fortsätta cykla när jag når samma aktningsvärda ålder. Gumman är stencool! ...och hon håller till höger..

izar skrev:
-------------------------------------------------------
> Börjar inse hur det kommer se ut vid
> Rinkeby/Rissne över E18, klar försämring för
> oss cyklister mot hur det har varit. Det verkar
> som om vi kommer att behöva korsa bilvägen
> vilket man inte behövde göra innan dom började
> riva! Som vanligt så prioriteras biltrafiken!
>
Hela E18 norr om stan är nån form av rekord i märkliga trafiklösningar. Nya Hjulstakorset får mig att må fysiskt illa.

Ritning_hjulsta_stor.jpg

Mr Orange skrev:

> Hela E18 norr om stan är nån form av rekord i
> märkliga trafiklösningar. Nya Hjulstakorset får
> mig att må fysiskt illa.

Du saknar ändå hälften av alla vägar på den skissen. Förbifarten kommer gå i ytläge precis där

gsb skrev:
> thumper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @federico vilka härliga bilder du får till
> > jämt! :D
>
>
> Fast det fär med att cykla till vänster i
> färdriktningen?
> ;)
>
> Snygga bilder!

Tackar!

Man måste väl köra om till vänster även på cykel ;)

Nära att bli överkörd av en rödljuskörare, det var inte ens nyrött utan gammelrött. Han hade den goda smaken att tuta då jag ropade till.

Vid en annan korsning så stod en man precis på kanten till vägen så en bil tutade. Mannen pekade finger åt bilen. Jag ropade att hans mage stack ut över vägen. Det var kanske inte så snällt sagt.

Luftfuktighet en miljard. Blev nästan frontalkrock med en moped som dundrade utför Götalvbron mot enkelriktat och mötte mig jämte en elcyklist plus en fotgängare. Trångt värre.

Nu blir det helg med vård av stressfraktur i foten medelst 140km Vårgårda Velofondo.

Blev på vägen hem omkörd vid Specialized-butiken av en snabb MTB-cyklist i lycra på en Canyon MTB, han svängde sen in mot HBB. Tog sen ett snabbt middagsstopp, take-away intagen i solskenet på berget vid Dammtorpssjön (en favorit när vädret är fint.)

Åkte sen Hellas-stigar hem och mötte samma cyklist igen i motsatt riktning på blåa spåret vid skjutbanan. Vi bytte några ord om stigens stökigaste drop där, med en liggande trädstam och trasig plankbro nedanför. Var det kanske någon som hänger på Happy?

Sjukt stötigt och jobbigt på stigarna när man har tung packning från jobbet och låsets nästan 2 kg extra på cykeln. Men man blir ändå glad av att ta stigen hem när det går. :)

Stön. Vurpade på slutet av tranebergsbron nästan framme vid alvik. Låg i dryga 35 enligt GPS. Mitt tunga abus lås hade skakat loss och hamnade in i bakhjulet på nåt sätt. Kort-kort och slide på asfalten=substansdefekter på läderhuden. Brallorna och mobilen inte hela men hojen höll.
Jaja. Kunde ha blivit värre.

Bilagor

• 20130816_161220.jpg
    20130816_161220.jpg
    95 KB · Besök: 49
Ajajaj, körde just MTB och för andra gången i år drog jag knät i en sten. Helvetiskt ont men gick över efter 5 minuter. Måste kolla mitt Abus nu!

Aha, det var det som hänt. Såg väldigt konstigt ut på avstånd. Stannade till lite snabbt men du såg mer irriterad ut än skadad.

Det där gula crosstrainer ekipaget har jag sett några gånger nu, senast igår på Solnavägen.

Sen hempendling då det blev AW. Trampade hem strax efter 22, vid Solnavägen hör jag något snabbt närma sig på bilvägen. Ser en snubbe på racer som trampar för allt han är värd nerför Solnavägen. Så vem var det som jagade Strava segmentet där?

Måndag morgon med nya föresatser och möjligheter. Nattens kyla dröjer sig fåfängt kvar, dömd att skingras av solens trevande första strålar. Ett stilla duggregn kittlar sinnena. Morgonens stillhet i förorten trasas sönder av brusande bilar. Jag är en konstant, trampande bakom mörka glasögon, avskärmad. Hjulen rullar mot asfalt medan staden vaknar omkring mig och jag väcks av den. En ljum bris mildrar mitt sinne och motar bort kölden. Jag vaknar långsamt, flyter upp mot ytan och möter dagen.

Trevligt men mycket folk. Tror vi var 10 st på rad när jag passerade Finntorp men det var skönt att kunna ta det lite lugnt för en gångs skull också :)

15 grader vid start och för varmt med vindjacka efter 10 minuter. Första gången på länge då jag behövt köa och köra om en del. Märks att sista semesterfirarna är tillbaka. Störande med folk som kör med hörlurar och inte hör när man vill om också. Riktigt fin morgon i alla fall här i Fjollträsk!

Cyklade tidigt och fick alla fördelarna: Frisk sval luft, ont om andra cyklister och bara "man in white van" samt sopbilar överallt.

Tog vindväst men fick inte upp temperaturen ordentligt, antagligen cyklade jag för långsamt.

På torsdag är det bellmanstafetten, det går nog bra, jag löptränade ju så sent som september förra året, det där är rent muskelminne. Eller hur? Visst är det?

nikasp skrev:
Riktigt fin morgon i alla fall
> här i Fjollträsk!

+1
Fast som ovan också sagts, det börjar bli väl mycket folk.

Hej pendlartråden!

Det var ju synd att vi skulle ses så här pass snabbt. 5 veckor kan gå snabbt.
Snabbt gick det dock inte på cykeln. Öl, vin och grillning tar ut sin rätt. Endast 4 träningspass under semestern underlättar inte heller.

Nu blir det till att plocka fram pannbenet och hårdhandskarna.

/fd svetto numera fetto.

Första dagen efter semestern:-( Jag försökte hålla samma snitthastighet som på cykelvasan men det gick inte alls. 25.4 istället för 26.7 blev det och ändå så är det bara 16.4 km asfalt till jobbet.

Motvind, lär ju vrida framåt em så det blir motvind hem oxå, men varmt.
Lite knakande från vevpartiet tyder på bristande aktivitet och service på pendlarcykeln under sommaren.

Omkörd av en kille på en rätt fin racer som bevisligen hade mer tryck i benen än mig idag. Lade mig bakom uppför Västerbron och kände mig sådär lagom kränkt. När han drog rödljuset vid st eriksplan kändes det mycket bättre eftersom en rödljuskörning nullifierar alla kränkningar.

Tog beslutet att vila min fot som har en misstänkt stressfraktur i ett mellanfotsben genom att ta bilen i morse. Tog idag bara 15-20 minuter längre än att ta cykeln samt lade grunden för mental stressfraktur.

Hej pendlare.

Bästa vägen Danvikstull - Kista?

Tänker mig Munkbron - vasagatan - torsgatan - Solna (typ) - Lötsjön - men sen då? Eller finns det bättre alternativ, kan tänka mig att Vasagatan Torsgatan är dötrist.

Ah, Råstasjön och sedan korsa Järvafältet. Kan de vara ngt?

Första pendlingen sedan i oktober förra året. Detta pga mitt höger knä. Fick gå den långa vägen med först magnetröntgen, sjukgymnastik, tre månaders väntan på arteskopi, hyvlade insidan av knäskålen ( väldigt mycket artros enligt läkaren, löst brosk som skvalpade runt, tog bort en del av en sena på insidan av knät ), sjukskriven tre veckor, rehabträning i tre månader nu och idag första försöket att pendla. Blev 12,75 km på 30 min, så jag är rätt nöjd med det. Förhoppningsvis så kan jag börja pendla igen från Huddinge till Västberga ind.

Seg i benen efter CV i lördags och pga rambrott på pendel CX var jag tvungen att ta MTB'n till jobbet. För att inte slita ut de dyra tävlingsdäcken bytte jag igår till Conti Traffic däck, bra träningsdäck kan man väl säga. Träffade på en riktig idot som körde Sita sopbil på smitvägen förbi köerna på E18 via Riksmuséet och Liljansskogen som ilsket tutade på mig när han passerade. Cyklade ikapp honom på 30 vägen i Liljansskogen och frågade vad han tutade på. "Håll dig på cykelbanan idiot" skrek han varpå jag på ett vänligt sätt förklarade att jag har exakt lika stor rätt som honom att befinna mig på vägen som han och sen förstärkte detta med att damma till hans backspegel. Har mailat Sita och bett dom mentalundersöka och medicinera chaffören.

Den röda beläggningen som dom lagt på vägen i alla korsningar/rondeller längs Bergslagsvägen, måste den vara som en tvättbräda? Det lär bli spännande att cykla där när det fryser på sen.

bvs skrev:
> Den röda beläggningen som dom lagt på vägen i
> alla korsningar/rondeller längs Bergslagsvägen,
> måste den vara som en tvättbräda? Det lär bli
> spännande att cykla där när det fryser på sen.

Min glädje över att de i somras verkar ha lagt ny beläggning på (det troligen tillfälliga) cykelfältet på Torsgatan (östlig riktning mot Norra bantorget) dämpades fort, eftersom det också är tvättbrädsunderlag. Den gamla ojämna asfalten var nästan bättre än den här rödbruna versionen... :/ Hoppas på en vettig beläggning när de är klara med tunnelbygget, men det dröjer ju några år till.

zodah skrev:
> Bästa vägen Danvikstull - Kista?
> Tänker mig Munkbron - vasagatan - torsgatan - Solna (typ) - Lötsjön - men sen då?
> Eller finns det bättre alternativ, kan tänka mig att Vasagatan Torsgatan är dötrist.
> Ah, Råstasjön och sedan korsa Järvafältet. Kan de vara ngt?

Har förstått att området runt SEB-huset vid Rissne är en riktig infarkt men har inget att bidra med eftersom jag inte cyklar längre än till Sundbyberg. Men jag kan rekommendera att köra genom Birkastan, förbi Karlbergs slott och Pampas marina och sedan uppför Huvudsta allé istället för att ta Torsgatan mot Solna (som är trist som du säger). Sen kan du fortsätta Storgatan (Huvudsta) en bit, ta vänster vid Tritonvägen och sedan fortsätta mot Duvbo/Rissne/Kista.

Vidare har man ju bara "hällt ut" den rödbruna sörjan på befintlig, ofta dålig, asfalt. Potthål är fortfarande potthål men med rödbrun sörja i......

thumper skrev:
> Vad har du för kamera Federico? :D
> Eller redigerar du bilderna i något? :)

Canon 1100D + Sigma 10-20 alternativt EF 50 1,4 + RAW + Lightroom

thumper skrev:
> Misstänkte att det inte var en mobilkamera ;)
> Man kanske skulle släpa med sig systemkameran
> nån gång

Det här enkla plasthuset har två fördelar, det är lätt och billigt. Med ett fast 50mm som också är lätt så presterar kameran tillräckligt bra bilder för att användas i tryck m.m. Under det mörka vinterhalvåret är det många fördelar med systemkamera, att snabbt kunna styra fokuseringen, bländare/tid och iso-talen manuellt. Skulle vara kul att testa någon av dom nya små kamerahusen, men det blir väl först när det här går sönder.

Jobbpendlare är väl va så många nu att det borde gå att få till lite seriösa debatter om detta i valrörelsen. Dax att ställa okunniga beslutsfattare och imkompotenta statsplanerare inför svar.
Läge att börja mailbomba lokalpolitiker.

Har precis tänkt samma tanke efter att jag läste att Nacka kommun inte kommer prioritera plogning av cykelbanor... Är dock värdelös på att uttrycka mig i skrift

thumper skrev:
> Har precis tänkt samma tanke efter att jag läste
> att Nacka kommun inte kommer prioritera plogning
> av cykelbanor... Är dock värdelös på att
> uttrycka mig i skrift

Det funkade ju bra här....:)
Oplogade cykelbanor borde va en sten i stöveln hos lokala miljöpolitiker.

Men jag fick ju kämpa för att skriva det där ;) Nä skämt och sido, jag ska nog ta tag i att kontakta någon i Nacka om inte bara plogning utan lite allmänna tankar kring cykelbanor i allmänhet. Kanske som jag läste någon annanstans, en refug mellan gång och cykelbana. Klart då lär dom behöva bredda cykelbanorna och det kommer nog ej att hända-

En sak jag inte begriper och har sett många exempel på: Man bygger nya vägar med kombinerad gång/cykelbana på båda sidor. Varför kan man inte göra ena sidan till ren, hindersfri cykelbana och hänvisa gående till andra sidan?
Tror hela trafikförordningen måste ändras, dax att sluta likställa gående-cyklister.

Tillbaka
Topp