Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Gårdagens hempendling i Gbg gick i vardagskläderna via färjan över älven till Järntorget. Alltid mysigt att åka färja. Men inte så kul när man kliver av att de som inte har cykel skyndar sig av först och sedan fyller gång-och-cykelbanans hela bredd så ingen kommer fram. Favoriten en kvinna med damtralla och cykelkorg som ledde sin cykel och pratade mobil och tog upp halva cykelbanan själv. Gå åt sidan tills du pratat klart föreslår jag.

Trångt och massor av folk i Järtorget och Haga. Skitjobbigt. Cykelbanan längs Linnégatan som består av en 1m bred remsa på trottoaren är inte heller min favorit. Körde sedan mot rött av misstag, kom fel i vägarbetet vid Linnéplatsen och hamnade sedan bland bussarna. Urk. Därefter gick det bättre.

Väldigt nice. Kort-kort. Galet mycket folk. Mycket vingel. Kränkte (trött) moppe på vägen uppför tranebergsbron imorse. Mycket mobilande cyklister, fattar inte hur punschiga folk är....
Pigga ben. Njuter var dag på cykeln men ser trots detta fram emot lite sämre väder så den värsta trängseln lättar.

MartinC skrev:
-------------------------------------------------------
> Väldigt nice. Kort-kort. Galet mycket folk.
> Mycket vingel. Kränkte (trött) moppe på vägen
> uppför tranebergsbron imorse. Mycket mobilande
> cyklister, fattar inte hur punschiga folk är....
> Pigga ben. Njuter var dag på cykeln men ser trots
> detta fram emot lite sämre väder så den värsta
> trängseln lättar.

Sämre väder skrämmer en del. Men det är inte som förr när det tunnade ut i sept. Nu håller många ut till nov-dec. Första snön och isen är det som skiljer oss idoter från de normala.

zodah skrev:
> MartinC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Väldigt nice. Kort-kort. Galet mycket folk.
> > Mycket vingel. Kränkte (trött) moppe på
> vägen
> > uppför tranebergsbron imorse. Mycket mobilande
> > cyklister, fattar inte hur punschiga folk
> är....
> > Pigga ben. Njuter var dag på cykeln men ser
> trots
> > detta fram emot lite sämre väder så den
> värsta
> > trängseln lättar.
>
>
> Sämre väder skrämmer en del. Men det är inte
> som förr när det tunnade ut i sept. Nu håller
> många ut till nov-dec. Första snön och isen är
> det som skiljer oss idoter från de normala.

+1 på den. I år var det inte ens lugnare efter vätternrundan.

MartinC skrev:
> Kränkte (trött) moppe på vägen
> uppför tranebergsbron imorse.

En gammal Puch eller liknande, med en gubbe på, som har problem med växellådan?
En så har iallafall jag kränkt flera ggr på Tranebergsbron, han fortsätter sen mot Västerbron, fett irriterande när han kommer ikapp vid varje trafikljus :)

Cyklade efter en tjej på Liljeholmsbron som höll i styret med handflatorna upp, på ett vanligt rakt styre. Ny trend?

Gjorde en federico och fotade lite på hemvägen.

20 augusti, Drottningholmsvägen
621.jpg

Såg några äldre herrar med annorlunda style. Den första måste tycka cykling göra ont, hade en jättesadel monterad på cykeln hämtad från en puch florida eller liknande. Den andre äldre mannen imponerade på mig väldeliga när han susade fram sittandes damsadel på överröret! Hur i helsike han gjorde för att trampa hann jag tyvärr inte se.

Lite annorlunda pendling idag, hade ett ärende i Huddinge. Kom upp på Västerbron från Rålambshovsparken blev snabbt omkörd av två svetton innan jag hade hunnit få upp någon fart. Kom ikapp ganska snabbt och kränkte bägge svettona. Efter det så var jag konstant vilse i jakten på Huddinge, sakta men säkert så arbetade jag mig fram till målet.

Blev ikappkörd av en snubbe på CX i närheten av Huddinge, när han sedan gick om så sänktes farten han upptäckte att det blåste endel. La mig snett bakom en kort stund innan jag gick upp och tryckte mig förbi - kul!

Nu kan jag har åkt sjukt mycket fel men mitt förvirrade intryck var att cykelvägnätet hängde ihop ganska dåligt om man jämför med bilvägen (Huddingevägen)

AxelSthlm skrev:
> MartinC skrev:
> -----
> > Kränkte (trött) moppe på vägen
> > uppför tranebergsbron imorse.
>
> En gammal Puch eller liknande, med en gubbe på,
> som har problem med växellådan?
> En så har iallafall jag kränkt flera ggr på
> Tranebergsbron, han fortsätter sen mot
> Västerbron, fett irriterande när han kommer
> ikapp vid varje trafikljus :)
>
Nej. Annan mopedist. Sjavig svart Ciao med ung brud bakom styret. Garanterat otrimmad;-)

Närmade mig en cykelöverfart där en snäll bilist stannat för att släppa över en cyklist. Den arge bilisten bakom den snälla tyckte inte alls att det var en bra idé och hängde sig på tutan. Den snälla bilisten såg dessutom mig komma mot överfarten i sin backspegel och bestämde sig för att stå kvar en liten stund och släppa över även mig. Oj vad det tutades :)

Misslyckades totalt med att ta det lugnt även idag.

Skön morgon idag dock lite kyligt så fick cykla i tjocktröja. Inte så värst mycket folk ute heller och drog om ett par stycken i uppförsbackar vilket alltid ger en extra kick :)

Imponerande att du kom fram, jag har gett upp en gång på väg till ett bussgarage i Älvsjö, stört omöjligt att vara på rätt sida om alla leder samtidigt...

izar skrev:
> Lite annorlunda pendling idag, hade ett ärende i
> Huddinge. Kom upp på Västerbron från
> Rålambshovsparken blev snabbt omkörd av två
> svetton innan jag hade hunnit få upp någon fart.
> Kom ikapp ganska snabbt och kränkte bägge
> svettona. Efter det så var jag konstant vilse i
> jakten på Huddinge, sakta men säkert så
> arbetade jag mig fram till målet.
>
> Blev ikappkörd av en snubbe på CX i närheten av
> Huddinge, när han sedan gick om så sänktes
> farten han upptäckte att det blåste endel. La
> mig snett bakom en kort stund innan jag gick upp
> och tryckte mig förbi - kul!
>
> Nu kan jag har åkt sjukt mycket fel men mitt
> förvirrade intryck var att cykelvägnätet
> hängde ihop ganska dåligt om man jämför med
> bilvägen (Huddingevägen)

BOFH skrev:

>
> Misslyckades totalt med att ta det lugnt även
> idag.

+1.

Fin pendling idag. Bra väder men vind och ingen sol, så ganska öde på cykelbanorna.

Blev kränkt av en krallig 2XU-klädd cyklist på svart racer. Hade absolut ingen chans att haka på.
Mötte två kvinnor på damcykel som grejade med telefonerna. Försökte ge dem en arg blick. :D
Testade två alternativa vägar. En blev bra och en blev dålig.

Upptäckte på jobbet till min bestörtning att mina vardagsbyxor begåvats med ett fult storklingeavtryck. Priset för att cykla i vardagskläder.

izar skrev:

> Nu kan jag har åkt sjukt mycket fel men mitt
> förvirrade intryck var att cykelvägnätet
> hängde ihop ganska dåligt om man jämför med
> bilvägen (Huddingevägen)

Ganska dåligt är en underdrift. Det finns inget "nät" utan man måste pröva sig fram, köra fel flera ggr och sedan efter tag så hittar man. Sorgligt men sant.

MartinC skrev:

> Nej. Annan mopedist. Sjavig svart Ciao med ung
> brud bakom styret. Garanterat otrimmad;-)

Mötte denna brud imorse vid Lindhagensplan, hon tutade och såg arg ut. Förövrigt fint med mycket folk, framförallt mycket kvinnlig fägring ute och vinglar....

Fin hempendling igår, blev kränkt till höger och vänster av svetton på racers. Mycket jobbigt mentalt för mig som sällan kränks, fattar nu att en MTB med skogsdäck är inte det optimala pendelverktyget om man ska regera i Norrort... Nu får ersättningsramen dyka upp snart så jag kan återställa ordningen. Imorse fick jag sällskap av en starking på en Corratec cross och vi växeldrog från Täby kommunalhus hela vägen in till Universitetet, någon här?

Blev en extra sväng på morgonen, tänkte haka på Le Peloton från Nacka men missade dem och fick soloköra hela vägen runt, blev en bra fika i Sjöstaden innan jag rullade till Farsta. summerar 54km innan jobbet och det får väl anses som en rätt ok morgonträning, sen får man 37 ny friska i em :-)

salle skrev:
> BOFH skrev:
> -----
>
> >
> > Misslyckades totalt med att ta det lugnt även
> > idag.
>
> +1.

Stäng av Strava, det hjälper :-)
Deluxe pendling utan strava, grymt skön cykelmorgon och hade jag inte haft en tid att passa så hade det bara varit att ånga på några mil till. Idag ska cykeln till doktorn som ska se över mina bromsar.

Lugn och fin.
En och annan bil i cykelboxarna.
För få bilister där.
Borde jag upplysa mina medtrafikanter om hur de skall användas?

Hamnade bakom en kille på en just Klein igår. Söderut i höjd med Västberga. Vi växlade några ord innan vi skildes. Någon här? Cykeln, en landsvägs-Klein från 1998, var något av det snyggaste jag sett på länge.

Izar och ni andra som ska cykla från Kungsholmen till Huddinge. Västerbron, Liljeholmsbron, följ E4:an förbi Västberga, sväng ner vänster under E4:an vid första eller andra viadukten. Därefter mot Älvsjö och över tågspåren vid Älvsjö pendeltågsstation. Härefter skyltat mot Huddinge. Cykelbana hela vägen från Älvsjö. När du har passerat Älvsjöbadet, cykla över till cykelbanan på höger sida av vägen och sväng höger ner genom litet industriområde så följer cykelbanan utefter Huddingevägen. Riktigt bra cykelväg hela vägen från Kungsholmen till Huddinge Centrum. Ca 18 km.

Härligt väder, lite småkyligt med 15C och tshirt men man blir ju bra mycket mindre svettig. Just 14-16C tycker jag är nästan optimal pendlingstemp pga detta, är det över 18C brukar bli blött...

Såg en cyklist från begåvningsreserven på gång/cykelbron över Klarastrandsleden (vid Karlberg). Kvinnan i fråga hade stannat sin cykel mitt på cykelbanan för att trassla loss sitt mobilheadset. Hon stod snett och blockerade alltså hela cykelbanan, dessutom i en nerförsbacke där sikten är rätt begränsad.

körde racer i full stass för en gångs skull istället för fulpendlare och t-shirt. Blev stängd av en audi i en nerförsbacke vilket inte har hänt förr, undrar om det hänger ihop. Jag tror på att se anspråkslös ut för smidig stealth-färd :)

Fin morgon, jobbade lite kort hemma och cyklade in sent. Råkade ut för sämsta sortens bilist. JEEP Grand Cherokee och två gubbs med hantverkarkläder. Han blinkar inte, kollar inte speglarna och klipper cykelbanan med en högersväng. Första gången jag inte bara är tangentbords-tarzan och vrålar "BLINKERS DÅ!?!?" på 50 cm avstånd genom hans öppna ruta (rundade bilen på förarsidan). Hoppas det bet han såg lite rolig ut. Egentligen borde man ha hängt på och resonerat om det dåliga med sånt beteende men det hände så snabbt.

Blev påkörd idag av en annan cykel. Jag stannade framför ett övergångsställe där den stod en kostymnisse och spanade som inför övergång. Strax efter dammade killen som jag spurtat ifrån vid föregående rödljus in i mitt bakhjul. Lite uppjagad bad jag kostymnissen att inte stå och vänta på upphämtning vid övergångsstället pga möjligheter till misstolkning. Cyklisten, som talade mest engelska, bad hemskt mycket om ursäkt. Cyklarna oskadade. Men vart tittade han egentligen då han varken såg mig eller kostymnissen?

Mysig hemfärd i lökigt tempo.

Tog omvägen runt Säröbanan och uppförde mig extra väl.

Såg Mikkey Dee från Motörhead utanför hans hus. Kvävde reflexen att vinka och heja.

Plingade på kvinna. Hon stannade precis mitt i cykelbanan med cykeln på tvären och började greja med mobilen. Fyllde alltså de två fälten själv. Idotiskt!

Antal hundar i utrullat rullkoppel på gc-bana: En.

Antal övriga cyklister som misskötte sig: Två ungdomar på mtb.

Kom på nu att Strava är på fortfarande.

Kul hemfärd, not.

Kommer fram till en nerförsbacke och blir precis på krönet omblåst av en bil. Bilen bromsar därefter in och maskar ned för hela backen och jag ligger precis bakom, när backen tar slut och övergår i raksträcka kör hon i ett tempo som gör att jag kan ta häng. Så jag cyklar bakom henne och utnyttjar suget från bilen, som tack för det dränker hon mig med en massiv dos spolarvätska och blinkar med bromsljusen. Bilen tillhör en lokalt stor städfirma i området där jag jobbar, vi får se om jag orkar ta kontakt. Resten gick fint....

Samma sak på hemvägen!, trängd och tutad på. Kört sträckan i åratal på fulhoj och i Svenssonkläder utan incidenter. Tidningarnas skriverier om lycrapendlare har helt klart haft effekt.

johan44 skrev:
> körde racer i full stass för en gångs skull
> istället för fulpendlare och t-shirt. Blev
> stängd av en audi i en nerförsbacke vilket inte
> har hänt förr, undrar om det hänger ihop. Jag
> tror på att se anspråkslös ut för smidig
> stealth-färd :)

Rullarpå skrev:
> En o annan rödljusblåsare som vanligt. Annars
> vanlig pendling.

Får inte ihop detta rent logiskt. Förutom nåt som var som vanligt så var det som vanligt?

Intressant händelse vid götgatsbacken.
Cyklar på lite i norra nedförsbacken med min hund bredvid. Cyklar bakom en äldre herre i löjligt lång grå hästsvans. Vid de två övergångställena i slutet av backen är det en massa folk på väg över så jag saktar ner. Den äldre herren cyklar på och klipper en man som går över på övergångsstället. Inte jättedramatiskt, men ändå en ordentlig träff. Vid rödljuset i slutet av gatan stannar han och efter kommer den överkörda mannen springandes. Han tar tag i hästsvansen och sliter bak mannens huvud medan han ger honom en ordentlig utskällning. Jag trodde det skulle bli slagsmål, men inget mer hände.

Jag och hunden stod fem meter bort med stora ögon...

Galet mycket cyklister. Blev förmanad av en äldre dam att ta det lilla lugna när jag rullade förbi henne i ca 5km i timmen i kön förbi Tegelbacken och sakta gled in i det ganska stora avståndet som bildades mellan henne och cyklisten framför henne. Kunde inte låta bli att börja skratta.

Mötte ett blinkmonglo, i fullt dagsljus vid halv sex-tiden.

CarlMichael skrev:
>. Cyklar bakom en äldre herre i
> löjligt lång grå hästsvans.

Var mannen relativ mager och solbränd? En sådan hade jag bredvid mig i samma puckel men åt andra hållet. Han ringklockade ihärdigt hela puckeln.

Misärpendlaren skrev:
> CarlMichael skrev:
> -----
> >. Cyklar bakom en äldre herre i
> > löjligt lång grå hästsvans.
>
> Var mannen relativ mager och solbränd? En sådan
> hade jag bredvid mig i samma puckel men åt andra
> hållet. Han ringklockade ihärdigt hela puckeln.

Vet vi verkligen om hästsvansen sitter kvar efter utskällningen? :-) Fick en känsla av det nog kan ha gjort ganska ont, ungefär lika så ont som att bli påkörd utan att ens få en ursäkt.

Skön pendling hem, alla tre kilometrarna. :-) Ovanför -långa backen- trålade bängen, men dom hade fått en lätt lastbilschaufför som sprattlade i nätet så jag passerade lika obemärkt som en klädd julgran framför näsan på en femåring som just öppnat sina julklappar. (bildligt och bokstavligt talat.)

Firman som drar fjärrvärme i området och som under senaste året utsatt mitt tålamod genom upprepade avbrott på el, tele, och internetförbindelsen till jobbet till följd av sitt planlösa grävande har nu spärrat av cykelvägen nästan helt med grindar för att skydda sin elkabel. Den är dessutom försedd med andra utgåvan av extremt cykelovänlig (värre än en normal trottoarkant) hög trekantig kabelskyddsränna. Den första dito "försvann" några veckor efter utläggandet, i början på sommaren, men nu var antagligen själva kabeln sönderkörd så dom fick göra ett nytt försök.

Som tur var upptäckte jag på hemvägen att man kunde ta en extra sväng över "gräsytan" intill och med viss precision pricka hålet mellan avspärrningarna så man slapp kabelskyddsrännan och kunde sladda sig över kabeln som vanligt, så den lär snart vara avkörd igen.

Senast ändrad:
Makalöst fint pendlarväder. Jag kände mig fett taggad i dag och hade inga kottar att dumpa på skolor och dagis, så det var som upplagt för hornen att växa lite. Enligt Strava blev det 4 nya personliga rekord.

Skön morgonpendling tills jag kommer fram till Lidingövägen, värst är att alla cyklister ska skifta sida om vägen vid korsningen Lidingövägen - Tegeluddsvägen samtidigt som signalerna är på gul blink. Som cyklist känner man sig väldigt liten... Sedan om man ska vidare mot Tegeluddsvägen så landar man på trottoaren men man får ju inte cykla på trottoarer... och Stockholm Stad vill kalla sig cykelvänligt :-(

Idag flög jag fram - swisch! men när jag kom fram hade det tagit en halvtimme, precis som vanligt. Härligt var det i vilket fall som helst!

Regnade ihållande då jag åkte hemifrån men 3-4km bort var det snustorrt och lite soligt. När jag stannade och tog av mig armvärmare och väst kom det en pappa på cykel med son på liten cykel bakom. Trodde jag. Sonen var inget barn utan liggcyklist och susade förbi mellan oss.

Sen blev jag omkörd av Saeco-Cannondalen igen, fast det var en annan cyklist med likadan (?) hoj på samma ställe... Någon här? helklädd i svart lycra och liten Salomonrygga. Hängde på 5 meter bakom och som tur är hade jag både laptop, tunga hjul och termosmugg med kaffe så lägesenergin gjorde att jag lätt åkte förbi i nästa uppförsbacke.

Lös hund på cykelbanan: 1
Par kvinnor som stannat för att samtala mitt på cykelbanan. 1, dessutom i korsningen där man svänger upp mot Älvsborgsbron. Listigt, NOT.

Lycramän som misskötte sig. 1, jag själv. Körde om en annan cyklist på bron och såg framför mig en MC-kille som hade fått stopp på körbanan och klättrat över staketet till cykelbanan. Hade god marginal att men sen visade sig att det var en arbetskamrat. Medan huvudet processade alternativ (stanna? hjälpa? putta motorcykel? Nej, att kliva ut i körbanan är självmord, och han pratade i telefon så sannolikt proffshjälp på väg från trafikpolisen) tappade jag fokus på omkörningen och det blev inte dåligt men inte heller perfekt.

Väldigt skönt väder, var inställd på regnmisär och det blev istället kalas.

Sköna mornar nu! Imorse plussade jag på karma kontot genom att låna ut en insexnyckel till en snubbe i fullt BMC ställ som hade problem med en vevaxelmutter. För övrigt börjar jag tröttna på att pendla på skogshojen och bli kränkt i minut och parti... Min nya CX ram är enligt DPD trackingen nu i Segeltorp så förhoppningsvis kan jag bygga ihop en "ny" CX i helgen.

Hade ärende till Bromma på eftermiddagen igår så jag tog vägen över Ekerö hem.

När jag kom till färjan var det tusen pensionärer på cykeltur där. Alla skulle köpa var sin biljett med kreditkort i automaterna. Det var frågor hit och dit, glasögon som skulle tas på eller av, pinkoder som blev fel etc.

Inte en chans att hinna med första färjan så det var bara att sätta sig och vänta.

Såg en kul grej på vattnet utanför. En kille åkte omkring på någon slags Hoverboard (de ska ju inte fungera på vatten :-)). En bräda med två jetstrålar under som var ansluten med lång slang till något som såg ut som en jetski. Kanske har funnits länge man jag aldrig sett det förr. Killen åkte flera meter upp i luften på brädan och svängde runt. Ibland dök han ner och upp i vattnet som en delfin. Såg väldigt enkelt ut men är det antagligen inte.

Morgonens pendlig var skön men händelselös. 3 cyklister körde förbi mig när jag stannat för rött vid hornstull. De sista fick en arg tutning av en bil som fick stanna.

Tillbaka
Topp