Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Som tidigare sagt, vilken tjocka! Luftfuktigheten måste ha varit minst 100%! Blev tutad på av mördarbilister som upptäckte mig försent när dom satt och SMS'ade i dimman... Annars händelselöst och rätt sega ben efter kompiscrossen igår.

Hamnade bakom en, vad det verkade, helt ny Ridley cross med skivbromsar på Ringvägen. Den såg mullig ut.

Lite lurt i dimman idag, körde med lampor men det kändes som det var fler bilister som inte såg mig, får bra adrenalinpåslag när de kommer nära.
Väldigt fuktigt men hoppas på en glimrande em hem

Glasögon + dimma = obra. Krypkörning idag. Ganska skönt faktiskt, nästan lite zen-cykling. Fast det tenderar att bli till sen-cykling, tar för lång tid helt enkelt.

9 September

Bilagor

• 9sept1.jpg
    9sept1.jpg
    38.3 KB · Besök: 45
  • 9sept2.jpg
    9sept2.jpg
    52.3 KB · Besök: 45
  • 9sept3.jpg
    9sept3.jpg
    68 KB · Besök: 41
  • 9sept4.jpg
    9sept4.jpg
    62.8 KB · Besök: 37
Zen-cykling bakom en svartklädd Assos-man, på kolfiber med stänkor, från Helenelund till Ulriksdal. Han körde mycket snyggt; inga tajta omkörningar, inga oväntade tempoväxlingar eller sidoförflyttningar.

Solen tittade fram lite senare och visade Sjöstan i mjukt ljus.

Vad är egentligen cykelbana resp gångbana på den sista bilden, nån som vet, förefaller vara nån eller några som är på fel plats :)

Maddafakkin taxibilsförare försökte avliva cyklister på skeppsbron denna måndagsmorgon. Fanskapet misslyckades naturligtvis, då vi alla var proffspendlare och vana vid dylik behandling.

/E

AxelSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är egentligen cykelbana resp gångbana på
> den sista bilden, nån som vet, förefaller vara
> nån eller några som är på fel plats :)

Tror faktiskt att det är odefinierat på just den platsen. Till vänster i bild är det iofs renodlad cykelbana så det är möjligt att hela området till höger om pelarna är menat som gångbana.

AxelSthlm skrev:
> Vad är egentligen cykelbana resp gångbana på
> den sista bilden, nån som vet, förefaller vara
> nån eller några som är på fel plats :)
>
Tegelbacken. Ytterligare ett exempel på kass trafiklösning för cykel/fotgängare. Man la ner ett par miljoner på att förbättra området förra året men resultatet blev lika uselt som innan.

Fast köerna till rödljusen som blockar cykelbanan. Oh my God. Och komma upp på cykelbanan efter tunneln från Rosenbad är förenat med livsfara.

Mr Orange skrev:
> Trafikljus är ett uselt sätt att
> reglera trafik, skapar oftast bara proppar och
> irritation.

Trafikljus är ju viktiga för att kunna prioritera biltrafik 1 minut framför patrask 10 sekunder.
(Körde 2 ggr över Nybroplan i morse)

Senast ändrad:
staine skrev:
> Ont överallt efter kompiscrossen igår.
> Och då var jag ändå bara där och tittade .-(

Samma här.

Jag var ju inte ens där...

bonbon skrev:
> När hålls förhöret på Mellqvist i morgon om
> varför Heklamama inte var på kompiscrossen?

7.45? eller?

federico borde ha en egen tråd eller ett fotoalbum.
Blir dock att lägga in dubbelt eftersom jag verkligen uppskattar bilderna i den här tråden, men att titta på äldre bilder är jobbigt.

Vackert vid Ulvsundasjön i morse. Den svarta pricken i luften är inget UFO, utan skit på iPhonens sensor eller lins. :/

2013-09-0908.21.33.jpg

Inväntar för övrigt en billig ($14!) videokamera från http://dx.com/p/300k-pixel-mini-camcorder-spy-camera-with-tf-card-slot-32022 som jag planerar att dokumentera pendlingen med. Har inga höga förväntningar på bildkvalitén, men till det priset är det värt en chansning.

staine skrev:
> bonbon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När hålls förhöret på Mellqvist i morgon
> om
> > varför Heklamama inte var på kompiscrossen?
>
>
> 7.45? eller?

Shit.
Duger frånvaro p.ga anledning, "lapp från målsman"
(kvart i passar)

En billist körde lite lätt på en en stillastående cyklist på Götgatan. En andra cyklist slår då till bilen. Det blir grönt ljus och alla kör iväg, då går billisten ut och börjar skälla på en tredje cyklist som ännu inte hunnit iväg. Såg ut som smockan hängde i luften.

heklamama skrev:
> staine skrev:
> -----
> > bonbon skrev:
> >
>
> > -----
> > > När hålls förhöret på Mellqvist i morgon
> > om
> > > varför Heklamama inte var på kompiscrossen?
> >
> >
> > 7.45? eller?
>
>
> Shit.
> Duger frånvaro p.ga anledning, "lapp från
> målsman"
> (kvart i passar)

Detta måste det lyssnas på... Kanske skulle dyka upp med tortyr utrustning.

Nu skickade jag ett förbättringsförslag till stockholms kommun:

(Det gäller cykel/övergångsstället mellan strandvägens allé och cykelbanan vid kajen (Den västligaste övergången)).

"Min empiriska forskning visar att de flesta gångtrafikanter här skall rakt över cykelbanan för att komma till båtarna/kajen. De flesta cyklister skall till cykelbanan och sedan västerut mot nybroplan. Genom att byta plats på cykelöverfarten och övergångsstället minimeras många konfliktsituationer.

Jag vill ha återkoppling i det här ärendet, gärna på epost: "

cykelverfart.png

Skickade till Solna Stadsbyggnad om den här obehagliga skylten jag skrev om tidigare. Det går jäkligt fort nedför, lätt 40-50, och med möte ligger man väldigt nära den där "yxan" i aluminium.

image.jpg

image2.jpg

image4.jpg

Men ehh....tar dem bort den så cyklar du ju ändå in i trappräcket om du skall ligga så långt ut, kan du inte bara köra på vägen istället? :)

Edit: Glömde smileyn....

Senast ändrad:
AxelSthlm skrev:
> Men ehh....tar dem bort den så cyklar du ju
> ändå in i trappräcket om du skall ligga så
> långt ut, kan du inte bara köra på vägen
> istället?

Trappräcket är, misstänker jag iaf utan att klämt på det, lite mindre vasst.

Den är grov och vass så finessen med den jämfört med räcket är att man garanterat förblöder till döds trots max en km till Karolinska :) Nu är det ju perfekta förhållanden men tänk vinter, lite slirigt före och ett eller två möten. Då känns den inte klockren. Har iofs cyklat förbi där ~200 ggr och klarat mig hittills men placeringen känns inte helt OK.

AxelSthlm skrev:
> Men ehh....tar dem bort den så cyklar du ju
> ändå in i trappräcket om du skall ligga så
> långt ut, kan du inte bara köra på vägen
> istället?

AxelSthlm skrev:
> ...om du kör i 40-45 km/h in i ett
> trappräcke....

Jag skulle väl säga att det handlar mer om ett övergripande brist på eftertanke vid placeringen snarare än att platsen skulle bli enormt mycket säkrare utan. Men det är ju alltid trevligt att slippa allt för många vassa objekt intill cykelvägen.

Utan skylten finns i alla fall en teoretisk chans till OTB men det är mest att den är så jävla vass så man lär kapa kroppsdelar. Trappräcken, staket och stenmurar finns ju överallt men den där känns obehaglig. Liten risk men jättestora konsekvenser om man prickar den.

AxelSthlm skrev:
> ...om du kör i 40-45 km/h in i ett trappräcke....

Pendling och pendling, ska bara ge utlåtande om Pedalogerna, får bli 5 prinsesstårtor ( obs den korrekta stavningen) av 5 då dom löste mitt problem som annan LBS sagt inte gick, plus att dom fixade lite annat oombett så hojen blev som ny, inte jättedyrt heller. Ny styrlinda, bara en sån sak. Lite minus för längre väntetid än beräknat men knappast deras fel. Plus ett minus för läget. Lite grann.

Som sagt, tjocka på morgonen. Jag signalerade pliktskyldigt med mina Magura-mistlurar i varje kurva och korsning. Funderade ett tag på att plinga ankarliggarsignaler med plingklockan när jag fastnade vid ett rödljus en stund, men lät bli.

Helt sanslös dålig sikt med daggutfällningen på glasögonen. Stannade två gånger och torkade av, men det var ju lönlöst, blev ju lika illa efter nån minut. Bättre att bara svepa med fingret. Det här var ju värre än blötsnö.
Man märker verkligen i hur dåligt skick vägbeläggningen är på sina ställen när man inte längre kan se potthål, sprickor och dylikt skarpt. Intressant också hur mycket av sin uppmärksamhet man måste ha på själva underlaget, och inte på det runtomkring.

Skön kompispendling hem.

Började med att kränka en svennependlare som sen kränkte tillbaka nedför och svängde av. Dubbel poäng.... :)

Såg en kille i svart med fluor-gula fält på kläderna på lvg vid Järnbrott och försökte hänga med. Jag låg väl 30 m efter och lyckades hänga med söderut upp mot Hult men systemet kollapsade i flåsandning och mjölksyrestinna ben dock nytt PR så rätt nöjd ändå.

Sen gjorde jag dålig reklam då jag oavsiktligt skrämde en grabb på mtb som kom in på cykelbanan från sidan där Xenomorf bor, det var en lvg-kille med honom. Borde förutsett manövern.... Kände mig lite dum efteråt.

Blev omkörd nedför Västerbron av en Valhallcyklist som pacade en röd ciao. Undrar om det räknas som kränkning tänkte jag och tog rygg, men karln var stark och höll sig väl framför sillmjölken Axel. Var åter på väg ikapp efter Tranebergsbron men så i Alvik klippte han 2 rödljus och då räknas ju inget. Hepp, okränkt! :)

Om det nu var en kränkning ens från början?

AxelSthlm skrev:
> Blev omkörd nedför Västerbron av en
> Valhallcyklist som pacade en röd ciao. Undrar om

Han hade legat bakom ciaoen ända från Skanstull då. Han drog ifrån lite vid rödljuset Ringvägen/Hornsgatan, där det var lite kaos med en barnvagnsfamilj som stod och väntade på grön gubbe mitt i cykelbanan, men moppen måste ha kommit ikapp.

efter gårdagens kalla o minst sagt fuktiga morgon så var det ett litet lager extra
kläder på idag , stort stort misstag för det var varmt som sjutton så jag badade i svett
när jag kom till jobbet..
den här perioden är absolut sämst när det gäller att ha rätt kläder eller om det bara
är jag som är sämst på att välja rätt....

Kanonfin morgon, förutom att det säkert är sista pendlingen på ett tag då nån sorts hals-ebola visade sig imorse (jäkla dagisungar att dra hem skit).

gasbinda skrev:
> efter gårdagens kalla o minst sagt fuktiga morgon
> så var det ett litet lager extra
> kläder på idag , stort stort misstag för det
> var varmt som sjutton så jag badade i svett
> när jag kom till jobbet..
> den här perioden är absolut sämst när det
> gäller att ha rätt kläder eller om det bara
> är jag som är sämst på att välja rätt....

Ett tips är ju att kolla utetemperaturen innan man klär på sig. Då hade du sett att det var 10ºC varmare idag än för en vecka sedan.

Jag vaknade en kvart innan larmet idag (05:30) så jag kunde stiga upp i lugn och ro och dessutom ta det lugnt till tåget. Än så länge känns pendlingen riktigt bekväm. En kollega frågade hur länge jag tänker cykla till jobbet... Tänker då inte sluta. Det gick bra förra året så i år tänker jag trappa upp det ytterligare en nivå. Nästan så man längtar efter att få klä på sig lager på lager, på med airtrimmen och sätta sig på dubbdäckscykeln och dra iväg i cykellysets sken och jaga KOMs.

Arsozath skrev:
>
> Ett tips är ju att kolla utetemperaturen innan
> man klär på sig. Då hade du sett att det var
> 10ºC varmare idag än för en vecka sedan.
>

Och ett tips på detta ämne är att kolla några av tempgivarna som finns på http://www.temperatur.nu. Det brukar jag göra och ibland diffar det rätt duktigt mellan min närmaste och den i City.

Tillbaka
Topp