Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Valde en annan väg för att få lite längre sträcka hem. Dryg motvind, men det är ju Skåne, så vad ska man göra :) sträckan slutade ungefär på det dubbla, 17km, mot de 8km jag brukar köra. Lugna bilister och knappt en cyklist denna gången heller.

Oj vad hala blöta brunnslock kan vara... Gick bra, men klart överraskande då jag inte hade mkt nedlägg. Imponerande med nästan 7000 på räknaren vid GamlaStan när jag rullade hemåt strax e 18.

Är det nån som har tips på bra handskar för 5-15 grader o regn? Alla andra väderlekar är täckta.

Äntligen! Någon har Gjort Något!

(Kan Någon göra Något vid tvärbanespåren vid Liljeholmen också?)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    90.1 KB · Besök: 32
Senast ändrad:
Har de äntligen separerat trottoaren från cykelbanan med en kant, så att virrpannorna förstår var de skall vara?

Lite fuktigt blev det allt idag.

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Äntligen! Någon har Gjort Något!
>
>
>
>
>
> (Kan Någon göra Något vid tvärbanespåren vid
> Liljeholmen också?)

Är det vid trottoaren över vägen som leder in mot Årstafältet (mitt emot Södermalms Trä)?

Den kanten är ingen lek när man kommer från backen med rullskidor.

staine skrev:
> Äntligen! Någon har Gjort Något!
>
>
>
>
>
> (Kan Någon göra Något vid tvärbanespåren vid
> Liljeholmen också?)

Haha! Ren och skär frustrationshumor. Ingen kan ju misstolka vad som tycks om utformningen och funktionen.

Gubbstark skrev:
> Där höll det på att bli cykelkrig igen...

Krigar inte mot kvinnor och barn.
Men hade det varit en hen, då jävlar...

Senast ändrad:
Tog en omväg hem igår. 11km endruospår (för cross). Inkluderade ett antal spd-vurpor, 2 OTB varav en tiopoängare, dvs rak volt över styret hamnade brevid spåret med cykeln rakt över mig och fötterna satt fortfarande fast. Som att cykla upp-och-ner ungefär. En rejäl pungsmäll vart det med och en tidig genomslagspunka (borde kontrollmätt trycket tror jag) +ANNAT. Tog 1 timme och 33minuter totalt.
30km transport hem sen var jag rätt mör men hade hyffsat tryck imorse iaf...

Stuvstaix skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Äntligen! Någon har Gjort Något!
> >
> >
> >
> >
> >
> > (Kan Någon göra Något vid tvärbanespåren
> vid
> > Liljeholmen också?)
>
> Är det vid trottoaren över vägen som leder in
> mot Årstafältet (mitt emot Södermalms Trä)?
>
> Den kanten är ingen lek när man kommer från
> backen med rullskidor.

Jo men tycker iof den helt onödiga murjäveln bakom är jobbigare, har ännu inte lärt mig bunnyhoppa över den.

Arsozath skrev:
> En rejäl pungsmäll vart
> det med och en tidig genomslagspunka (borde
> kontrollmätt trycket tror jag) +ANNAT.

Aj! Det där verkar allvarligt...

9 grader i Solna. Klädde mig för varmt. Som tack för hjälpen hade någon rackare skruvat upp termostaten i omklädningsrummet på varmaste + två torkskåp igång. Härligt. Premiär med lång skärm bak och inte fasen regnade det och ser ju ut att bli torrt resten av veckan. Misärpoängen uteblir.

hade förväntat mig dödsregn idag, men ljust och fint. Väldigt få cyklister ute vid 6:30, lugn och skön pendling.

Rätt behaglig faktiskt jmfrt med de två senaste dagarnas misär. Ont om folk var det också vilket ytterligare spädde på mysfaktorn. Låt hösten komma in!

Cyklade från stan norrut i mörker och på biten mellan Sveaplan och Roslagstull insåg jag att det finns en fördel med damer som envisas med att faceboka samtidigt som de cyklar. Skenet från skärmen lyser upp deras ansikte så de syns bättre än "riktiga" ninjacyklister.

+
Premiär för paddlarstrumpor istället för skoöverdrag. Varmt och gosigt i dödsregnet!

-
Någon hade glömt att packa ned underkläder i min väska. Tur nog har jag en stash i skåpet, men tydligen ingen t-shirt. Någon måste ha glömt att fylla på det.

Svalt.
Passerade en kollega som väntade på bussen vid Hornstull.
Jag var först till Vanadsiplan.

Då cyklar jag så långsamt att jag nästan tappar balansen.
Cykel: 1
Blåbuss: 0 (Eisern Null)

Pendling med 18kg Crescent 50-talscykel, en som inte ville se sig omkörd och skulle visst om till varje pris, även om det var på fel sida och sen bromsade han och svängde av...till vänster, så jag fick tvärnita, tack.

federico skrev:
> 18 September

Men vad farao, står du och spanar på stjärtar på morgnarna?!?!? Skäms!

Snyggt annars!

Punka halvvägs till jobbet. Varken slang eller pump i ryggan.
Då är jag ändå killen som alltid har en sadelväska full med allt möjligt man kan behöva. Men den här cykeln är relativt ny och jag har inte orkat ta tag i att köpa en massa tillbehör än. Typiskt.

Tur att jag har ett cyklotek på gångavstånd från jobbet. Blir att spendera lite pengar på lunchen :)

Kramade en okänd man på väg till jobbet idag!

Cyklade bussfilen Renstiernas gata norrut, till vänster stillastående bilkö. Ung, vältränad man genar plötsligt mot övergångsstället utan att se sig om. Jag yttrar gutturala strupljud och gör en OTB, staplar rakt i famnen på honom. Lyckligtvis för oss bägge är han reslig och står pall. Jag hänger på honom och han kramar om mig. Vi står still ett ögonblick tills vi inser att vi klarat oss utan skador. Sedan ömsesidiga ursäkter. Cyklade sedan vidare, lite försiktigare.

Vi kanske ska kramas lite mer! :)

/Johan

oxr skrev:
> Arsozath skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En rejäl pungsmäll vart
> > det med och en tidig genomslagspunka (borde
> > kontrollmätt trycket tror jag) +ANNAT.
>
> Aj! Det där verkar allvarligt...

Nja, jag är rätt van egentligen från att ha haft häst hela uppväxten :)
Dock var det en rätt märklig smäll. Bägge fötterna åkte ur SPDerna från stående samtidigt och jag föll med andra ord rakt ner på sadeln, fast med fart bakåt. Slutade med att jag hamnade stående bakom cykeln med sadeln i handen. Blev med andra ord en sån där "" aoooo haha aooo haha ajjj haha jävlar hahah" vurpa.

Det är i alla fall första gången jag hör talas om genomslagspunka på pungen! Ryttare är uppenbarligen hårda typer.

oxr skrev:
> Det är i alla fall första gången jag hör talas
> om genomslagspunka på pungen! Ryttare är
> uppenbarligen hårda typer.

Är nog lite trött tror jag, brukar vara en mästare på att detektera syftningsfel... :(

3 mil cykelfärd i dödsregn igår kväll. Inga PR och inga KOM.

I Slussens komplex, där man kommer från Stadsgårdsleden och ska vidare mot Munkbroleden, har idoterna målat farthindrande streck i cykelbanan. Dessutom har de smalnat av cykelbanan och gjort om den till gång- och cykelbana. Nu är det alldeles för smalt, svårt att mötas.
Dessutom har de INTE målat stopplinjen och de farthindrande strecken i gatan där bilarna kör ner i komplexet från G:a Stan. Jag har flera gånger påtalat problemet, strecken och stopplinjen har varit bortsliten sedan länge, med bilarna som korsar övergången utan att stanna i den skymda korsningen.

Bodie skrev:
> 3 mil cykelfärd i dödsregn igår kväll. Inga PR
> och inga KOM.
>
> I Slussens komplex, där man kommer från
> Stadsgårdsleden och ska vidare mot Munkbroleden,
> har idoterna målat farthindrande streck i
> cykelbanan. Dessutom har de smalnat av cykelbanan
> och gjort om den till gång- och cykelbana. Nu är
> det alldeles för smalt, svårt att mötas.
> Dessutom har de INTE målat stopplinjen och de
> farthindrande strecken i gatan där bilarna kör
> ner i komplexet från G:a Stan. Jag har flera
> gånger påtalat problemet, strecken och
> stopplinjen har varit bortsliten sedan länge, med
> bilarna som korsar övergången utan att stanna i
> den skymda korsningen.

+1. Idoter!

Black planet skrev:
> Oj. Det börjar att bli mörkt på vägen hem.
> Kanske skulle ta mig lite lyse i ryggan. Nu är
> det bara ladda för syndafallet imorgon.
>
> @ Johan A Saknade dig morse vid finfikat.

Ja, att jag MÅSTE läsa här för att få en inbjudan är inte mer än en ren SKANDAL!!

Johan A skrev:
> Ja, att jag MÅSTE läsa här för att få en
> inbjudan är inte mer än en ren SKANDAL!!

Va!?
Läser du inte protokollen?

Trevlig hemcykling, delvis, kom ifatt en KBCK cyklist i Norra Ängby-ish och tog häng hela vägen ut till Hässelby, ville gå upp och betala tillbaka men hade ingen bakbroms så jag tyckte det var lugnare att bara åka med.

richsu skrev:
> Tänk om alla bilister fotade alla cyklister som
> cyklar på bilvägen när det finns cykelbana ;)

Personligen så föredrar jag att en bilist fotograferar och polisanmäler en cyklist framför att agera privatpolis med risk för liv och hälsa.

F.ö. "samplade" jag Stockholms cykelinfrastruktur i somras :P, specifikt cykelbanan (med höjdskillnad mot gångbanan) som löper parallellt med de gamla spåren längs kajen i norra Hammarbyhamnen. Efter att ha sett ett otal barnvagnsekipage och joggare på cykelbanan surnade jag till och började fota dessa - varvid dessa snabbt klev över på sin sida - så fotografi är ett nyttigt sätt att unvika olyckor.

Skön pendling lyckades undvika regnet. Höll på att krocka med en tant som kom ner för en backe rakt över ett övergångsställe, jag kom farande på bilvägen i god fart. Såg inte henne förrän hon var precis framför mig, skivbromsarna på CX:en gjorde sitt jobb. Tanten tittade inte ens åt mitt håll, hade det kommit en någorlunda tyst bil i 50-60 km/h så hade det varit tantmos av henne.

Jag tyckte om regnet. Det var lagom nivå på det. Dessutom var jag klädd lite för varmt igen så regnet svalkade skönt.

Fint imorse och förvånansvärt lite folk. Fick dock erfara att de bråttlånga inte sover en torsdagsmorgon som idag. En av de bråttlånga tvingade mig att bunnyhopa upp på en refug där jag i min ensamhet kunde segla på in framför den bråttlånga på cykelbanan igen. Det är ju iof rätt skoj att bunnyhopa och surfa lite refuger osv, så det gjorde ju inte så mycket men man undrar ju varför de bråttlånga måste trängas så när det är helt tomt på gatan i övrigt liksom.

Jag såg även en snabb herre på en Canyon29'a med bra pump, han försökte gnugga skinka med en fixist med feminint färgad (lila) cukel. Samma fixist gjorde en riktigt vacker rödljuskörning efter strömsbron när han kommit ikapp mig ;-)

Bråttlånga [brott'longaa] s.oböjl * grupp av personer som ofta har bråttom på cykelbanan men i slutändan är långsamma.

Slapp regnet, fick ett par droppar innan jag svängde ner i garaget. Gick fort trots trötta ben och kassa knän.

Tillbaka
Topp