Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Lite action på söder när personen i den vita hantverkarbilen som stod i cykelboxen tyckte att jag var en idiot. Detta trots att jag inte ens sa något utan bara cyklade när det blev grönt. Vi skrek lite på varandra och skiljdes som ovänner. Resten av resan var inte lika spännande.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Bodie: Skotork är svaret på illaluktande skor.
> De blir helt luktlösa.

Nja, jag får köpa en tork till, för att ha en på jobbet också. Och så ska jag investera i nya överdrag, som håller tätt (tätare).

BOFH,
Ullstrumpor använder jag redan.

Många rapporter om få cyklister idag. Jag tror inte på höstutrensning. Det är väl likadant varje fredag? Tusentals jobbar hemma. Fantastiskt land detta där så många dealat till sig tre dagars helg med bibehållen lön...

VAB igen, och fortfarande förkyld själv, agghhaaa! Fick dock slowmo-tura till jobbet och hämta datorn. Vilken fantastisk morgon/förmiddag!

Blev av med min gamla pendlarcross förra veckan. Så idag blev första pendlingen med min nya Trek Crocket. En liten extrasväng i Lidingöloppsspåret, lite grusväg och sedan raka vägen till Kungsbron. Nya hojen känns faktiskt lite rappare, lite tajtare vid kurvtagning. Vi kommer nog att trivas ihop.

Kallt imorse, men fint. Långa vägen hem över vissvass i höstsolen, hösten är sjukt vacker.
Totalt 5 mil cykelpendling idag.

Tänkte skriva en kort rad om alla kan tacka mig för den fina hemcyklingen, jag hade nämligen bara kläder för kallt och/eller regn med mig till jobbet -> varm och soligt väder blev det!

Men så lyckades jag hitta åt två riktiga kioskmongon på vägen hem och blev på dåligt humör. Västerut ner mot dolda svängen vid Rålis så kör en kvinna i orange jacka på elcykel nästan om mig. Hon kör tills min framaxel är jäms med hennes bakaxel. Då viker hon in ända in till asfaltskanten så jag måste pallnita eller ta ut i geografin för att inte slå ihop. Inte en reaktion när jag ropar och undrar vad hon håller på med. Till saken hör att jag idag, precis som vanligt, håller alltid högerkanten noga med vetskap om att jag inte är Sveriges snabbaste cyklist alla dagar, speciellt idag med analkande förkylning i kroppen.

Nåväl, börjar uppfärden mote Tranebergsbron och märker att pulsen ligger på nästan 180 trots knappt styrfart på 14 km/h så jag märker tydligt att nått skit i kroppen gör att det får fortsätta bli zenpendling hem. Trots min låga fart kör jag ändå om ett gäng cyklar, bland annat orangea tanten. Vidare bland dessa är det en gubbe i femtioårsåldern på hybrid som tydligen snedtänder på att bli omkörd. Han tar ikapp och lägger sig till vänster om mig och ligger kvar. Strax före rampen tvingar han ut mötande i gångbanan när han vägrar att cykla om eller lägga sig bakom. Jag frågar vad han håller på med, och påpekar det olämpliga i att ligga på vänster sida där mötande cyklar kommer fort. Då svarar han att "jag får väl cykla snabbare". ??? Då frågar jag "Har du körkort? Du uppträder väldigt suicidalt", då ökar han farten och kör ifrån.

Har jag träffat på en av de ökända Brommagubbarna som är kända för att förpestera cykelvägarna i västra Stockholm. Först blir jag väldigt irriterad och tänker mindre vänliga tankar. Sen kommer sanset tillbaka och jag inser att med deras livsinställning så är nog livet i sig straff nog för sådana människor.

Senast ändrad:
Som någon redan konstaterat ovan så blev inte åka-hem-vädret riktigt så kallt som utlovat. Det hade varit jobbigt nog utan feber. Ack så risig jag blev från ingenstans.

Medan jag kämpade mig hemåt badande i svett och en snittfart på typ 20-22 tänkte jag för mig själv att om alla mina arbetskamrater hade cyklat istället så hade de inte smittat mig med sina kollektivtrafikbaciller. Nu blir det en helg under täcket!

En väldigt fin hempendling på eftermiddagen med blå himmel och skinande sol - hösten när den är som bäst! Känns som om det är dags att lägga på CX däcken snart då vägarna lär vara lövade inom en snar framtid.

14 grader här i Fjollträsk kl 20:30. Trots att jag nött förra hösten och vintern med Philips-lampan känner man sig när man var liten och ute med ficklampa. Så jäkla nöjd att man kan blåsa på lika snabbt som på dan i ljuset av den. Alla bilar och gående har inte en chans att missa när man kör på högläget. Nu en veckas paus i pendlandet pga semester.

Stötte på två hantverkaridoter idag. Den första låg bredvid mig på vägen när jag cyklade på cykelbanan. Det gick svagt utför och jag höll 45-50 kmh. Helt säker på att han hade koll på mig. Helt plötsligt accelererar han iväg, bara för att 50m längre fram svänga höger över cykelbanan. Om jag inte haft skivbromsar så hade jag suttit som ett frimärke i hans högerdörr.
Det andra ljushuvudet bjöd på en dusch spolarvätska när han körde om mig på dalarövägen. Suck.

Lingon skrev:
> Stötte på två hantverkaridoter idag. Den
> första låg bredvid mig på vägen när jag
> cyklade på cykelbanan. Det gick svagt utför och
> jag höll 45-50 kmh. Helt säker på att han hade
> koll på mig. Helt plötsligt accelererar han
> iväg, bara för att 50m längre fram svänga
> höger över cykelbanan. Om jag inte haft
> skivbromsar så hade jag suttit som ett frimärke
> i hans högerdörr.
> Det andra ljushuvudet bjöd på en dusch
> spolarvätska när han körde om mig på
> dalarövägen. Suck.

Om du någonsin undrat vart grundskolans rötägg tog vägen - they are back to haunt you :-(

Medvindspendling lär få igen det på vägen hem. Ganska kyligt vilket gör att hobbypendlarna kryper in i sina bilar, bussar/T-Banor och pendeltåg.

Idag öppnade dom nya E18 över Rissne, blev tyvärr precis som jag förutspått mycket sämre för oss cyklister (och gående) som numera måste över gatan från en hårt trafikerad avfart, ger det 6 månader innan den första allvarliga incidenten kommer att inträffa där.

Man blir ju lite bitter när man vet att bilvägen har kostat i runda slängar 4 miljarder och dom inte ens bemödar sig att göra GC vägen lika bra/säker som den var innan bygget!

Som sagt var, lite kallt om öronen var det allt. Trotsar elementen och kör i 3/4 Humvees och en softshell jacka för att inte dö på hemvägen när det är varmt igen... De få andra pendlare jag såg i norrort var dock påpälsade som dom skulle cykla till nordpolen.

Svalt och skönt, kör med löpartights under baggyshortsen. Kom till kontoret och hann duscha, läsa mail och stämma av ärenden sen ringdes det hemifrån och jag cyklade hem igen för att VAB'a.

Kallt, krispigt och en styv NV motvind in mot stan, lite glädje när jag vände näsan söderut i sjöstan mot Farsta och fick vinden sida/med.
Premiär med långa tights.

Bara en tutande bilist i Nacka som inte kunde trafikreglerna, jag vinkade glatt tillbaka.
Börjar bli mycket löv och barr på vissa cykelvägar så det är väl på upphällningen med racerpendling.

Räknar med att få med mig vinden på returen hem i em

Vilodag - för ben, så det fick bli dubbelstak in. Mötte fellow stakare. Det märks vilka som hållit igång helsäsong. Mooootvind, det är då det ger, lyckades ändå hålla strax under 17.
Hoppas vinden håller i sig hem ;)

Vad är det med vissa taxichaffisar egentligen? På sträckan utanför centralen i göteborg där cyklister måste cykla i bussfilen så accade en taxi under tutningar förbi mig (som cyklade snabbare än vad "normala" bilister kör där) och trängde in sig i min fil där jag låg och skulle svänga höger genom mig. Efter ett ivrigt bankande på sidorutorna så gav han sig och forsatte att tuta. Suck.

Alltid spännande saker i stan. Mötte en tjej vid rödljusen vid Grand som hade shorts och var barfota. Hon körde vespa(!)

Annars mycket elitpendlare som sörplar sportdryck, verkar vara det nya svarta på sträckan Bromma-City. Är det månne Stuvstaix som skapat en ny trend?

Fyra grader i söderort i morse, precis på undre gränsen för kortbraxor. Skönt och fint, men fortsatt förkylt. Ganska mycket folk fortfarande.

Fanstastiskt.

KLart väder.
Färgglada träd.
Vältempererad i Jeans från topp till tå samt lagom varm tack vare tunn (LUKTLÖS!) ulltröjja.

23 September

Bilagor

• 23sept.jpg
    23sept.jpg
    58.7 KB · Besök: 44
Mr Orange skrev:
> Alltid spännande saker i stan. Mötte en tjej vid
> rödljusen vid Grand som hade shorts och var
> barfota. Hon körde vespa(!)
>
> Annars mycket elitpendlare som sörplar
> sportdryck, verkar vara det nya svarta på
> sträckan Bromma-City. Är det månne Stuvstaix
> som skapat en ny trend?

Just sportdryck är inget jag använder utom när jag springer in (2*14km).
Inte ens när jag kör rullskidor, har inte ens vatten med mig. Jag är hydrerad från start.
Det jag rekommenderar är preworkout tillsammans med frukost.
Sen ser jag inte skillnaden på "träning" och "pendling" ligger man på rätt pulsintervall under en given tid så får man väl samma effekt pendling eller inte. Det ska dock påpekas att jag har en väg in som inte går "i trafiken" i någon större omfattning och att de är safe att ligga på.

Incidenter lär hända dag 1, allvarliga olyckor inom 6 mån... Helt otroligt otidsenligt att bygga en trafikplats som är som lilla Los Angeles, men det är klart, i anslutning till miljonprogram kan man göra vad man vill. (här en avhandling som en kompis gjort om just detta: http://www.avhandlingar.se/om/karolina+isaksson/)

izar skrev:
>
> Idag öppnade dom nya E18 över Rissne, blev
> tyvärr precis som jag förutspått mycket sämre
> för oss cyklister (och gående) som numera måste
> över gatan från en hårt trafikerad avfart, ger
> det 6 månader innan den första allvarliga
> incidenten kommer att inträffa där.
>
> Man blir ju lite bitter när man vet att bilvägen
> har kostat i runda slängar 4 miljarder och dom
> inte ens bemödar sig att göra GC vägen lika
> bra/säker som den var innan bygget!

izar skrev:
> Medvindspendling lär få igen det på vägen hem.
> Ganska kyligt vilket gör att hobbypendlarna
> kryper in i sina bilar, bussar/T-Banor och
> pendeltåg.
>
> Idag öppnade dom nya E18 över Rissne, blev
> tyvärr precis som jag förutspått mycket sämre
> för oss cyklister (och gående) som numera måste
> över gatan från en hårt trafikerad avfart, ger
> det 6 månader innan den första allvarliga
> incidenten kommer att inträffa där.
>
> Man blir ju lite bitter när man vet att bilvägen
> har kostat i runda slängar 4 miljarder och dom
> inte ens bemödar sig att göra GC vägen lika
> bra/säker som den var innan bygget!

Var passerar du? "Rissnekorset" (snart känd som Rissnerondellen)?

Tuuuunga ben. Men rätt gött ändå. 30 km avklarade. Körde med dubbla lampor men det var lite overkill, det var ju ljust innan jag drog. Att cykla i soluppgång är faktiskt riktigt trevligt.

Kallt och dödsmotvind (ja, jag har inte riktigt vant mig vid "höst" ännu). Vind/regnjackan och handskarna fick hänga på hela vägen till jobbet, vilket var någon slags premiär (bortsett från när det regnat på riktigt då). Annars brukar de åka av senast vid Johanneshovsvägsbacken.

F.ö. var 100% av dagens rödljuskörare och 100% av dagens "svänga-vänster-utan-att-titta-sig-över-axeln"-cyklister av kvinnligt kön. Tjejer cyklar ju som höns alltså...

Annars är det fortfarande en hel del pendlare som fortfarande cyklar och det dröjer nog innan det är så där härligt lugnt och tomt på cykelvägarna. Och bortsett från allt det där var det ju faktiskt en otroligt vacker och härlig morgon.

Selast skrev:
> De få andra pendlare
> jag såg i norrort var dock påpälsade som dom
> skulle cykla till nordpolen.

Då missade du undertecknad i knickers och underställströja med kortärmad cykeltröja över som hade någon sorts uppgörelse med annan pendlargubbe i G4S kortbrallor och långärmat. Fast allt detta ägde väl rum när du redan var på jobbet :-)

Emmet skrev:
> izar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Idag öppnade dom nya E18 över Rissne, blev
> > tyvärr precis som jag förutspått mycket
> sämre
> > för oss cyklister (och gående) som numera
> måste
> > över gatan från en hårt trafikerad avfart,
> ger
> > det 6 månader innan den första allvarliga
> > incidenten kommer att inträffa där.
> >
> > Man blir ju lite bitter när man vet att
> bilvägen
> > har kostat i runda slängar 4 miljarder och dom
> > inte ens bemödar sig att göra GC vägen lika
> > bra/säker som den var innan bygget!
>
> Var passerar du? "Rissnekorset" (snart känd som
> Rissnerondellen)?

Så här såg det ut innan dom förstörde:

http://kartor.eniro.se/m/nvKhO

Numera ska man passera över Rinkebysvängen med trafik till/från E18. Kl 06:40 var det köer där i morse, vill inte ens tänka på hur det ser ut vid 8 tiden.

> Så här såg det ut innan dom förstörde:
>
> http://kartor.eniro.se/m/nvKhO
>
> Numera ska man passera över Rinkebysvängen med
> trafik till/från E18. Kl 06:40 var det köer där
> i morse, vill inte ens tänka på hur det ser ut
> vid 8 tiden.

Jo, jag vet. Pendlade till Mörby fram till i våras. körde där för första gången sen dess förra måndagen. 60-makadam hade man då som ytskikt på cykelbanan -> punktering...

Håller med dig att det är en mycket märklig lösning. Man borde ha kunna förlänga rampen som kommer ner från cykelbron och dragit den i tunnel under avfarten från nya stora rondellen och sen svängt höger när man är på samma sida som Rissneskogen. Den betongkonstruktionen kan inte i sammanhanget inte ha rört sig om några stora summor.

izar skrev:

>
> Numera ska man passera över Rinkebysvängen med
> trafik till/från E18. Kl 06:40 var det köer där
> i morse, vill inte ens tänka på hur det ser ut
> vid 8 tiden.

Det var inte roligt där klockan 8. Det kommer hända olyckor snarare än man tror känns det som.

Annars var det rätt tungt att pendla efter att ha tillbringat en vecka vid medelhavet, liggandes i en solsäng bredvid poolen, lapat sol och druckit öl.

Rätt klädd på underkroppen, rätt klädd på överkroppen. Fel handskar. Jag övervägde att stanna och byta till varmare handskar, men jag såg ingen lämplig stolpe att luta cykeln mot. Det var kanske inte så väldigt angeläget trots allt. Ensam på cykelbanan.

Efter en golfweekend i Alicante med 30 graders värme kändes morgonens pendling i episk motvind rent ut sagt förjävlig. Sällan har jag varit så omotiverad.

Motivationsbrist: 10
Motvind: 8
Kyla: 7 (Kort/kort med vindjacka)
Mindes fortfarande helgen: 10

87% misär.

MattiasK skrev:
>
> F.ö. var 100% av dagens rödljuskörare och 100%
> av dagens
> "svänga-vänster-utan-att-titta-sig-över-axeln"-
> cyklister av kvinnligt kön. Tjejer cyklar ju som
> höns alltså...

Du glömde nån slags smiley här hoppas jag. Idot.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp