Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Slarvade bort sambon mellan Tyresö golfbana och Äventyrsbanan. Det var andra gången hon var med genom skogen och hon missade tydligen en sväng när jag var utom synhåll. Hon är nu återfunnen.

Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> Varmt och vindstilla, kändes som en
> augustimorgon. Sen finfika på Knivsöder med
> trevliga gubbar, dock ingen staine.

äsch missade kaffet, tyckte Farstanäset Orhem Flaten Erstavik och masterna var så lockande i dag :-)

borosen skrev:
> Ser världen ut för dig på samma sätt som dina
> bilder ser ut Federico?
> Galet avundsjuk i så fall.

TAck! jag gillar den här årstiden, lite mörkare, ljusspel, färger, blöt asfalt...

här kommer 8 Oktober

Trevligt att träffas på Mellqvist!

Bilagor

• 8okt.jpg
    8okt.jpg
    92.8 KB · Besök: 39
Jag monterade till slut min baklampa, och det har lett till att bilisterna faktisk ser mig när jag skall korsa en ganska trafikerad cirkulationsplats. Jag fortsätter med Daylight Running Lights. Uppsättningen är Alfine navdynamo + Philips saferide dynamomodell fram och bak. framljuset har "Standlicht", men av någon anledning saknas det i bakljuset. Det hade varit bra. Man kanske skulle pillra in en liten konsensator i lampan någonstans. Jag kan inte känna att det blir tyngre att cykla, och även om det skulle vara så blir det bara lite mer träning.

Ledig idag, men pendlingen igår var underbar! Såg en bekant Surly-cykel med hög riser på Söder Mälarstrand igen. Min Karate Monkey slits med pendlingen denna vinter också (tredje året.) Lite rasslig, ska bli ljudlös med ny bakväxel och kedja i samband med navservice inom kort.

Hittat en bra rutin med att känna på morgonluftens temperatur på balkongen innan jag väljer kläder, och fått slippa både kyl- och svettmisär sen jag började med det. Men kallt är alltid lite jobbigare ändå, värmen alltid välkommen.

Cyklingen går bra i allmänhet; inget SL-kort sen i Juni, cykelpendlat varje arbetsdag, snittat iaf 15 mil i veckan sen dess. Ändå är det kul att nöjescykla i skogen tills till och med cykeln är dränkt i svett.

Jag är f.ö. tillbaks på happy efter en liten paus från forum och dylikt (pga. lite jobb-stress.)

Slutnotis: Upptäcker till min fasa att jag missat happys 10-årsjubileum, på min hemmaplan Hellas, meh! :) Vad är en bal på slottet.. snyft. (Tack och gratulerar till alla arrangörer, det verkar ha varit en succe.)

Höll nere på mängden kläder. Blev kokt ändå. Mötte någon annan med Philipslampa på svart/röd hoj strax efter Backaplan mot Götaälvbron till ungefär kvart i åtta. Någon här kanske?

Dagens pendling var fin, dock ngt svettig i det oväntat varma vädret. Underbara höstfärger och våt asfalt idag.
Igår träffade jag under cyklingen till arbetet på en liten söt mus som sprang runt på vägkanten nära Universitetet! Den var så fin och uppiggande! Jag blir fortfarande glad när jag tänker på den lilla musen!

Fuktig. Det regnade inte men det hänger ju vatten stilla i luften som bara väntar på att man ska cykla in i det och bli fuktig. Men ändå riktigt skönt. Nästan 15 grader en vecka in i oktober är man inte bortskämd med.

Dr. Freak. skrev:
> Igår träffade jag under cyklingen till arbetet
> på en liten söt mus som sprang runt på
> vägkanten nära Universitetet! Den var så fin
> och uppiggande! Jag blir fortfarande glad när jag
> tänker på den lilla musen!

:-)

På vägen hem igår kväll var det en total omdömeslösperson som cyklade med hund i koppel, mitt i city på cykelbanan vid Skeppsbron/Slottet, i skymningen utan lampor... hur fan tänker man när man ger sig ut på något sådant? Hade verkligen lust att fråga vad han höll på med när vi båda stod stilla vid rödljus men som vanligt knyter man handen i tysthet och kör vidare.

BKD skrev:
> Glad överraskning när jag imorse upptäckte att
> man har tagit bort enkelriktningen för cyklister
> på en del av Sankt Paulsgatan och Repslagargatan.
> Nu slipper jag den värsta biten av Götgatan på
> min pendling. Fina vägvisningar i gatan fanns det
> också.

Precis!
http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/gotgatsbacken-breaking-news.htm

Finfika på Mellqvist i morse. Några nya ansikten. Mycket trevligt. Pendling i jeans, skjorta och tröja och direkt till möte (det funkar faktiskt). Fixade nya batterier till min Happykorrekta Philipslampa på lunchen (originalbatterierna höll typ 10 laddningar... DÅLIGT!).

Nu till Chinateatern, Magnus Betnér och Soran Ismail. Tror att hemvägen kommer att gå lätt efter lite bitter humor och med en nyladdad Philips.

Det där borde du reklamera. Jag har haft minväldigt länge och den tuggar på bra än. Ligger och USB-laddar på skrivbordet nu. Brukar ladda varje eller varannan dag beroende på hur glömsk jag är.

MattiasK skrev:
Fixade nya batterier till min Happykorrekta Philipslampa på lunchen (originalbatterierna höll typ 10 laddningar... DÅLIGT!).

nikasp skrev:
> Det där borde du reklamera. Jag har haft
> minväldigt länge och den tuggar på bra än.
> Ligger och USB-laddar på skrivbordet nu. Brukar
> ladda varje eller varannan dag beroende på hur
> glömsk jag är.
>
> MattiasK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> Fixade nya batterier till min Happykorrekta
> Philipslampa på lunchen (originalbatterierna
> höll typ 10 laddningar... DÅLIGT!).

Det beror väl lite på hur man laddar dem? Om inte jag har helt fel så skadas väl den här typen av batterier om man laddar upp dem trots att de bara är halvfulla? Om mina är halvfulla då jag vill ladda upp dem så brukar jag tömma dem först genom att ha lampan på maxeffekt under tiden som jag kyler den med ett ispack liggandes på ett bord.

staine, var det vid Högdalens skatepark det där?

Skön hempendling i kort kort, var rätt ensam om det trots nästan 17 grader.
Snart 500mil för i år...borde varit mer men augusti och september blev det inte många mil.

Senast ändrad:
KRÄNGKT!11

Av en överklädd pendlare på en celeste-färgad Bianchi (j*vla posörhoj), som jag först trodde var en hybrid i ögonvrån (inte så konstigt att jag vägrade slå av). Du låg & försökte snålsuga från stan & ut till Djursholm, där passerade du mig efter individuella spår/vägval. Sedan låg jag och jagade dig till Visinge, samtidigt som du hela tiden kollade över axeln.

Du är härmed min pendlar-nemesis, prepare to be återkränkt! Så snart jag får syn på dig & din löjliga "passionerade italienska racer med Känsla", så är handsken kastad - the race is on!

Här tänkte jag mig en lugn hempendling efter 2v förkylning utan cykling & med en massa abstinens/frustration och då "tvingar" du mig till 4st PR i Strava och PB på hela sträckan... och sedan avslutas det med en punka hemma efter en gravt misslyckad bunnyjump över en löjligt obefintlig trottoarkant. Fy f*n..

image.jpg

Fy f*n.. vilken suverän pendling!
;-)

Hehe nice post!

O jag som trodde jag såg dig på herkulesgatan idag (som skrivits i spottingtråden). Tills jag insåg att du nu mera kör rose och inte fokus som jag av ngn anledning fått för mig.

Fin hoj också! Men passar den där verkligen 196cm cyklist, ser liten ut ?

Nibbe skrev:
> staine, var det vid Högdalens skatepark det
> där?

Ja hur visste du det, är det du som taggat kanske? ;)
Måste erkänna att jag hade lite svårt att fatta budskapet, hjälp någon?

båtbensbudet skrev:
> Hehe nice post!
>
> O jag som trodde jag såg dig på herkulesgatan
> idag (som skrivits i spottingtråden). Tills jag
> insåg att du nu mera kör rose och inte fokus som
> jag av ngn anledning fått för mig.
>
> Fin hoj också! Men passar den där verkligen
> 196cm cyklist, ser liten ut ?

Oj jag anar förveckling, jag är blott 1,79 (& en halv) meter över marken (det är ju du som är lång). Men min person verkade kanske mer imponerande i verkligheten... ;-)

Jag pendlade tidigare på en ljusblå stålracer, tills den gick av & byttes ut mot Rosen (toppenhoj faktiskt). Jag hade varit tvungen att byta ivf som helst, smala tubdäck & vinterpendling (gammelracern) är nog en alltför stor utmaning.

Fantastiskt skön hempendling, 15 grader varmt den 8:e oktober. Hade jag inte varit förkyld så hade det blivit en extrasväng idag.

Rikligt med motvind hem. Gick inte fort. Men jag fick syn på älg igen. Samma ställe som i morse, så den lär nog skjutas på måndag morgon... :(

En ros till taxicaffiSSen som varken blinkade när han svängde höger eller vänster när han sicksackade cykelbanan på sveavägen vid Nordic Light.

En tulipan till mannen som höll till höger på cykelbanan på hornsgatan i höjd med häktet och sen slängde ut vänsterarmen precis när han började svänga vänster och utbrast "meh" när jag körde om honom på utsidan (vänstersidan) i precis detta ögonblick... Ingen facepalm och ingen krock.

Annars är jag så jävla förkylningskränkt! Men underbart med +16°C i oktober.

Arsozath skrev:
> Rikligt med motvind hem. Gick inte fort. Men jag
> fick syn på älg igen. Samma ställe som i morse,
> så den lär nog skjutas på måndag morgon... :(

Skjutas av dig under din pendling på måndag morgon?

/Fedde (förlåt, kunde inte låta bli att fråga)

Dagens pendling var lugn och fridfull, såg en lite kul grej på väg till jobbet dock. Ett par i 25-årsåldern kommer på två likadana cyklar ála xxl (herr- och dammodell) i typ likadana "sport"-kläder (inga cykelkläder)
Såg spännande ut!

fedde skrev:
> Arsozath skrev:
> -----
> > Rikligt med motvind hem. Gick inte fort. Men
> jag
> > fick syn på älg igen. Samma ställe som i
> morse,
> > så den lär nog skjutas på måndag morgon...
> :(
>
>
> Skjutas av dig under din pendling på måndag
> morgon?
>
>
> /Fedde (förlåt, kunde inte låta bli att fråga)

Har Arsozath en fyrhjulig pendlare/jaktmaskin?

Bilagor

• GBArmoredPoweredQuadracycleJune1899.jpg
    GBArmoredPoweredQuadracycleJune1899.jpg
    135.4 KB · Besök: 27
Hehe, åkte förbi där igår och idag.
Stannade dock inte och läste men det kanske var lika bra.

staine skrev:
> Nibbe skrev:
> -----
> > staine, var det vid Högdalens skatepark det
> > där?
>
> Ja hur visste du det, är det du som taggat
> kanske? ;)
> Måste erkänna att jag hade lite svårt att fatta
> budskapet, hjälp någon?

Pendlar med lampa på fram och bak numera. Känner mig så jävla reko. Men effekten är tydlig, bilar och gående ser mig långt tidigare än utan lampor.

heklamama skrev:
> Gick upp innan jag vaknat.
> Sprang en runda i mörkret.
> Pendlingen grå och händelselös.
> När får man kaffe?

Snutkaffe?

Måste fråga, har hört det där på annat håll också, vad är eg snutkaffe?

Elitpendlade för första gången i mitt liv. Tog en omväg över Vuelta d'Älta mot pendlarströmmen och noterade att halva CK Valhall måste bo i Älta/Tyresö-trakten?

På andra sidan gatan ligger Cyklopen, troligtvis någon därifrån som taggat (förutfattade meningar?) ... de strävar efter antikapitalism, ett ekologiskt samhälle, mångfald och en pluralistisk kultursyn.
Tunga grejor, så försök inte analysera allt för mycket.

> staine skrev:
> > Ja hur visste du det, är det du som taggat
> > kanske? ;)
> > Måste erkänna att jag hade lite svårt att
> fatta
> > budskapet, hjälp någon?

zodah skrev:
> Snutkaffe?
>
> Måste fråga, har hört det där på annat håll
> också, vad är eg snutkaffe?
>
En slät kopp svart pizzakaffe.

Najs väder btw. Korta bibs Oktober ut?

DSC_000001.JPG

Cykel(?)olycka vid avfarten mot Bilia vid Alvik i morse 7:05.
Två ambulanser och polis vid platsen, polisen tog upp vittnesmål från någon som jag hörde säga "kom på tvären ...... över styret"

Hoppas det gick bra.

Annars en lugn pendling.

Tillbaka
Topp