Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Jag ska aldrig mer klaga på cykelbanorna i Göteborg! Efter två timmars cykling i stockholm så vill jag redan kräkas. Hur fan har de ansvariga tänkt? Trottoarcykling delux, träd i cykelbanan och allmänt urusel cykelplanering! Nu förstår jag bättre all pendlarfrustration här i tråden.

silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska aldrig mer klaga på cykelbanorna i
> Göteborg! Efter två timmars cykling i stockholm
> så vill jag redan kräkas. Hur fan har de
> ansvariga tänkt? Trottoarcykling delux, träd i
> cykelbanan och allmänt urusel cykelplanering! Nu
> förstår jag bättre all pendlarfrustration här
> i tråden.

Detsamma gäller ju å andra sidan när man kör bil i Stockholm också tycker jag. Blir lika förvånad varje gång jag är där och kör i jobbet hur folk ens orkar ha bil i vardagen. Apkrångligt ju.

Va fina självmordsräckena på Västerbron blev! Kanske man skulle ta och lägga lite spänning på dem också, så att de blir sämre att klättra på? Och lägga ut ett dansgolv av sultan-madrasser på den gissningsvis hårda vattenytan under bron?

Såg coolaste neonvästen idag. Första gången jag känt att det kanske kan vara coolt med neonväst. Paris - Brest - Paris stod det på den. Herrn hade dessutom orange merino tröja under som såg väl använd ut. Svarta armvärmare. Rose hybrid, vit, med massa lampor (mj 808?) och annat på styret.

Motljusfestival och finaste höstfärgerna.
Fullt med båtar under Västerbron, färre lås.
Vem har rensat?
Såg en å annan dubbdäckspendlare.

Det kändes förvånansvärt fint att cykla i fint regn. Härlig känsla. Kanske var avsaknaden av vind. Oväntat många cyklister som kör helt utan lysen och reflexer. Lite vanskligt att möta dessa när man dessutom får möte med bil, dvs bländad +regn +trångt +cyklister utan lysen +ANNAT. Fortsätter det såhär kommer jag börja använda bilvägen istället.

Fin-fin tur idag, Huddinge - Sköndals CX - Stan!
Som vanligt panikångest Gullmarsplan-Stadshuset (är uppriktigt förvånad hur man kan köra denna tur varje dag utan att köra ihjäl sig?)

http://www.strava.com/activities/88942537

Snor en bild från dagens tur-kamrat!

instagram.com.jpg

Senast ändrad:
Stuvstaix skrev:
> Stannade tre gånger och fotade.

Trodde du såg pendlingen som ett träningspass ;-)

Mycket behagligt väder. Säsongen då alla mina kläder är svarta, oerhört strategiskt i trafiken.

Bevittnade en episk kamp om det tunga slakmote-bergsprijset upp till krönet vid Globen, då en skinsuiteklädd dåre med gammal Fisher-mountainbike och kadens som en eltandborste skulle trippel-köra-om en elitpendlare på de 58 cm som fanns kvar mellan stålräcke och elitpendlare.

Årstaskogen var helt tom utom en royale-pendlare som körde Ibis Mojo.

Punka upptäcktes när jag lyfte ut cykeln ur förrådet. Liten glasflisa jobbat sig in genom däcket. Cyklade försiktigt mellan tunga lastbilar och bussar idag, kände mig lite skör efter natten med nyfödding hemma. Måndag.

Grön våg från Vågmästarplatsen ända fram till Linnéplatsen, skönt!

Lite sega ben efter gårdagens träning.

Lite småtjock i halsen så det blev en lugn pendling idag men det är inte lätt.

Vanligtvis kan man ligga i omkörningsfilen när det är trångt och bara följa med strömmen. När man tar det lugnt så varierar hastigheten så mycket att man hela tiden måste vara koncentrerad.

La märke till att många har börjat cykla med dubbdäck och såg flera rullskidåkare. Tog en tur ut på Färingsö igår och där såg jag fler rullskidåkare än cyklister. Vintern verkar vara på väg :-)

Lastbil hade parkerat på cykelbanan i backen ner från Midsommarkransen mot Liljeholmen. Container på vägen mellan Hornstull och Västerbron.

TAck för alla fina kommentarer om förra veckans höstbilder!

zodah skrev:
>
> Oj, det där fick du till riktigt bra. Gillar
> speciellt bild 1 och 3. Mkt fint.

heklamama skrev:
> Tack Federico!

JojjeM skrev:
> Oj vad fina bilder federico!

Seg i benen idag så det blev en lugn pendling. Mötte ett antal cyklister som upptäckt att det finns starka lampor att köpa samt ett antal ninjacyklister, funderade på vilket som är sämst, röstar nog på ninjorna!

Glad att tog cykeln ändå, En skön tur till jobbet i ett vindstilla sthlm. Släppte över en pappa med sin son på ett övergångsställe. Han gjorde tummen upp. Sånt blir man glad över. Sen att se Pettersson båtarna vid långholmen är en anna sak som gör mig glad.
Imorgon blir det ta den andracx till jobbet via en finfika plats.

Incidentfri pendling i ett fortfarande otroligt trevligt klimat. Tröja och armvärmare. Träffade på en orange fara vid Nybroplan som trampade på bra trots förra veckas dystra handledsprognoser. Sånt blir man glad av. Lite småsega ben efter gårdagens Hässelbylopp.

EDIT: I morgon blir det självklart finkaffe på morgonen! Mellqvist 7:45-ish som vanligt.

Senast ändrad:
MattiasK skrev:
> Incidentfri pendling i ett fortfarande otroligt
> trevligt klimat. Tröja och armvärmare. Träffade
> på en orange fara vid Nybroplan som trampade på
> bra trots förra veckas dystra handledsprognoser.
> Sånt blir man glad av.
>
Tackar. Handleden gick från Hellboy-storlek till nästan normal över helgen. Helt magiskt.

> I morgon blir det självklart finkaffe på
> morgonen! Mellqvist 7:45-ish som vanligt.
>
Jupp.

Sega ben men vad gör det i finvädret? (Inte så lite som man skulle vilja.) Pendlade med oriktat bakhjul och otränade cykelben och från Norrort. Inget speciellt hände, utsattes för kränkningförsök och såg en snabb tjej som cyklade snyggt mot alla rödljus hon kunde, utom ett. Då ryckte jag!

edit: Just ja, jag spottade Bruse. Han såg lika bestämd ut som för två veckor sedan när jag spottade honom i hemlighet.

Senast ändrad:
Idag cyklade jag med dottern till skolan, innan jag cyklade till jobbet. Det blir en omväg på 12 km och skolan ligger på helt fel håll i jämförelse till var mitt jobb ligger. Idag är det måndag och det betyder att dottern ska bli hämtad på skolan av sin pappa och måste ha hela veckans aktivitetsmaterial med sig, d.v.s. fiol, gympapåse, stallväska och ett extra ombyte. Väskorna fyllde cykelkärran till brädden.
Allt packades dagen innan. Till dotterns stora lycka monterade jag en av mina Magicshine 808 på hennes styre.
Min gamla Pinewood fick vara draghäst. Det var länge sen den rullade men jag har fått ordning på styrlagret nu. Att cykla i mörkret till skolan var ett äventyr. Det tog sin lilla tid men räknar med att tiden kommer kapas rätt snabbt när vi får mer rutin. Efter att ha lämnat barn och alla väskor trampade jag hem och lämnade vagn samt bytte cykel.
Till skolan: 6 km. Fullastad vagn. 40 minuter
Tillbaka hem: 6 km. Med tom vagn. 15 minuter
Till jobbet: 13 km. 32 minuter
Totaltid vid cykelpendling skola+jobb 1 timme och 45 minuter.
Har ju dottern varannan vecka och varje måndag byter hon. Har ambitionen att göra så här varje måndag (varannan blir det ju omvänt så jag hämtar ist) och en dag till i veckan när hon är hos mig. Hon tycker ju att det är kul och jag vill ju cykla så klart men det tar bara väldig massa tid.

SuperApe skrev:
Pendlade med oriktat
> bakhjul och otränade cykelben och från Norrort.

Ja cyklar är ett jävla skit, bytt eker bak ena veckan och nu fram i helgen, det vobblande framhjulet har riktat upp sig och går rakt men nu ligger bromsjefeln imot istället. Xtra träning iofs men grymt irri....

Annars fint.

Men det känns rätt skönt när den risiga cyklen matchar den risiga framföraren.

AxelSthlm skrev:

> Ja cyklar är ett jävla skit,

Premiär för nya vinterpendlarhojen idag. Cykeln kändes bra, men en länk i kedjan gick upp och fastnade i bakväxeln 300m innan jag kom fram till jobbet. :(
Får ge mig ut på lunchen och shoppa kedjelås + brytare. Hoppas att växeln klarade sig.

Sliten efter pendlingen idag. Trots att jag höll ett relativt lugnt temopo, i alla fall större delen av vägen. Tror det beror på tidig middag igår och dålig kvällsmat kombinerat med en kopp kaffe till frukost. Var hungrig och lätt illamående innan jag cyklade iväg.

Nu mår jag bättre. Önskar mig något kallare väder dock, runt 2-4 grader kanske. Så slipper man bli så varm. Tycker det är svårt att klä sig rätt. Beror troligtvis på oerfarenhet :-)

Lingon skrev:
> Premiär för nya vinterpendlarhojen idag.

Körde inte du på en charge cross ifjol. Vad blev det för hoj i vinter då?

Appel skrev:
> Stuvstaix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stannade tre gånger och fotade.
>
> Trodde du såg pendlingen som ett träningspass
> ;-)

Yes, intervallpass.
Däremellan cyklade jag hårt och omdömeslöst.

Felde skrev:
> Sliten efter pendlingen idag. Trots att jag höll
> ett relativt lugnt temopo, i alla fall större
> delen av vägen. Tror det beror på tidig middag
> igår och dålig kvällsmat kombinerat med en kopp
> kaffe till frukost. Var hungrig och lätt
> illamående innan jag cyklade iväg.
>
> Nu mår jag bättre. Önskar mig något kallare
> väder dock, runt 2-4 grader kanske. Så slipper
> man bli så varm. Tycker det är svårt att klä
> sig rätt. Beror troligtvis på oerfarenhet :-)

Jag har BCAA'n hemma hos mig! :)

Appel skrev:
> Lingon skrev:
> -----
> > Premiär för nya vinterpendlarhojen idag.
>
> Körde inte du på en charge cross ifjol. Vad blev
> det för hoj i vinter då?

Jo, det stämmer. Chargen var 1/2 storlek för liten så jag sålde den i våras. I vinter skall jag prova en annan engelsk stålcross. Bjuder på en bild :-) Innan montering av skärmar:
Genesis-CdF.jpg

Vattenkylning på väg till jobbet. Rundade elegant en fotgängare som tyckte att det var en bra idé att gira 90 grader och *hoppa* tvärs över GC-banan från vänster till höger sida en halvmeter framför mig.

Så nära grön våg man kan komma på hemvägen kombinerat med extra energi som satt i från helgens underbara nöjesåkning resulterade nog i någon slags personbästa på hemvägen.

Ljuspremiär på allvar nu när det är halvskumt både till och från jobbet och engelskt högsommarväder. Morgontrött som jag är har det i princip bara varit befogat på hemvägen hittills. Okvember har börjat på riktigt. Väck mig i maj, men bara om solen skiner.

Trodde jag skulle få bevittna den beryktade högersvängande bussen och mosad cyklist men föraren till bussen hade stenkoll, tjejen som cyklade hade det inte. Sen längre fram vid Alvik så mötte jag en moped som skulle köra om ett gäng cyklister, rakt mot mig, när försvinner mopederna, gillar inte dom alls. Sen mötte jag en med röd blinkande lampa framåt, var tvungen att peka och påpeka felet. Sen var det lugnt från Alvik och hem söderut.

Nibbe skrev:
> Trodde jag skulle få bevittna den beryktade
> högersvängande bussen och mosad cyklist men
> föraren till bussen hade stenkoll, tjejen som
> cyklade hade det inte. Sen längre fram vid Alvik
> så mötte jag en moped som skulle köra om ett
> gäng cyklister, rakt mot mig, när försvinner
> mopederna, gillar inte dom alls. Sen mötte jag en
> med röd blinkande lampa framåt, var tvungen att
> peka och påpeka felet. Sen var det lugnt från
> Alvik och hem söderut.

+1 på mopederna, jefligt jobbigt, ganska många dessutom. Några kör på bilvägen andra på cykelbanan, vad fan gäller, vem skall vara var, regplåtar på båda typer?

AxelSthlm skrev:
> Nibbe skrev:
> -----
> > Trodde jag skulle få bevittna den beryktade
> > högersvängande bussen och mosad cyklist men
> > föraren till bussen hade stenkoll, tjejen som
> > cyklade hade det inte. Sen längre fram vid
> Alvik
> > så mötte jag en moped som skulle köra om ett
> > gäng cyklister, rakt mot mig, när försvinner
> > mopederna, gillar inte dom alls. Sen mötte jag
> en
> > med röd blinkande lampa framåt, var tvungen
> att
> > peka och påpeka felet. Sen var det lugnt från
> > Alvik och hem söderut.
>
>
> +1 på mopederna, jefligt jobbigt, ganska många
> dessutom. Några kör på bilvägen andra på
> cykelbanan, vad fan gäller, vem skall vara var,
> regplåtar på båda typer?

Låter som cyklister det!

AxelSthlm skrev:
> Träffade en bekant på vägen hem. Vid vilka
> temperaturer sätter du på dig mössa och långa
> ben? :)
>
+/- 0 grader eftersom där går gränsen för räser. Respekt för sporten.

Cykelvägar är för cyklande. Cyklande är den som cyklar. Bestämmelser om
cyklande gäller bl.a. även för den som
• kör moped klass II
• för en rullstol i högre fart än gångfart.

D.v.s. inga reggade fordon på cykelvägar.

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV10107_7.pdf

Förkyld så det blev en lugn pendling hem, skönt med vindstilla och behaglig temperatur. Cyklade ikapp "ett marsvin på en hybrid". Snubbe på en gnisslande hybrid där hela kroppen och huvud rör sig när han trampade, ser bara för kul ut! La i en tyngre växel och kränkte honom med värdighet! Givetvis så struntade han i rödljusen, så där blev man omkörd igen.

Varit förkyld och hemma två veckor, minus mån-tis, förra veckan. Kondis i botten och startplats på MTB Adventure 66 km på lördag. Panikångest är bara förnamnet. Philipslampan regerar både morgon och kväll nu, ingen bil eller GC-människa missar när man kommer farande :)

På vägen hem rasslade det mer än normalt från hojen. Visade sig att skruven som håller pakethållare och mitten av bakskärmen helt gängat ur, och skruvan vid vevlagret som håller änden på skärmen också var nästan hela vägen ur! Nu får det nog bli en omgång Loctite på dessa skruvar...

AxelSthlm skrev:
> Vid vilka temperaturer sätter du på dig mössa och långa ben? :)

Jag har ju löjligt långa ben på mig jämt, men det finns en gräns för långbenta braxor vid typ fyra grader, förutsatt att man skall stå på och inte vara ute för länge. Hjälmhuvan åker på strax därefter, precis ovan nollan. Fuskade med knickerbockers i dag, men det var onödigt.

Dagens happening var ljuset i morse! Stan lyste i orange, och alla möjliga löjligt vackra bilder spanades på väg in mot stan. Sen blev det helmulet...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp