Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
I går blev jag kokt på vägen hem. Västerbron kändes nästan som Tourmalet och sen blev det värre. Men jag kom hem till sist.

I morse blev det tidig start för att hinna trampa några mil innan det blir för varmt. Gick sisådär, skulle ha startat tidigare. Fint värre var det i alla fall, även om jag var tvungen att slå av på tempot.

Hej och hå. Varmt, varmt, varmt. Nytt fenomen på jobbet; någon lämnar varje morgon större delen av golvet i omklädningsrummet vattenbegjutet med två torkskåp tuffandes. Resultat: klimat som i tropisk regnskog. Kommer att sätta mig på stakeout i ena torkskåpet snart för de här eftersvettningarna är inte att leka med.

Nu dagens andra kaffe. T-6 arbetsdagar till semester.

Idag var det tunga ben. Det här med pendling är riktigt bra träning alltså. :)

Sista pendlingen på några veckor.
Nästan ensam idag.

Dock en rödljuskörande gubbe som inte var rädd om livet och en racercyklist som spurtade uppför, stående, med händerna i bocken, flåsandes som en blåsbälg. Det såg väldigt avigt ut med händerna i bocken när han stod upp, ska man verkligen göra så? Jag har blivit itutad att man ska ha händerna i bocken nerför och på platten, hoodsen när man klättrar?

Senast ändrad:
Helt magisk, åkte bil till en sommarledig polare i Bromma. Vi stack ut på Ekerö och åkte FRA rundan upp till fängelset och vände tillbaka. 5 helt magiska mil i det perfekta cykelvädret. Sen en skön "nedvarvning" in till stan och kontoret.
Eker.JPG

Varmt och kvavt. Sista morgonpendlingen för lång tid framöver, nu blir det semester. Noterade att det var lite mer folk ute och cyklade idag än det har varit de senaste veckorna.

Helt OK, något sega ben efter fredagens och lördagens rundor. Regnet hade gjort kaoz med cykelvägen mellan Enebybergs och Djursholms Ekebys stationer...
trad.JPG

(Riktigt så kaozartat som bilden vad det dock inte...)

Trött efter pendling förra veckan och engelbrektsturen igår.

Bilagor

• IMG_20140728_081044.jpg
    IMG_20140728_081044.jpg
    156.1 KB · Besök: 42
Frukost på uteplatsen och 20 min in och 20 min för dusch och avkylning. Eftersvettas så det är nästan så jag längtar efter höst men bara nästan.

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> Helt OK, något sega ben efter fredagens och
> lördagens rundor. Regnet hade gjort kaoz med
> cykelvägen mellan Enebybergs och Djursholms
> Ekebys stationer...
>
> (Riktigt så kaozartat som bilden vad det dock
> inte...)

Första pendlingen efter semestern. Samma fenomen med nedfallna träd precis norr om Beckomberga.
I övrigt folktomt och yrvakna ben på undertecknad.

Premiär för mig också efter 3 veckors semester. Väldigt tomt väster om Stockholm vid 07:30-tiden både på cyklar och bilar.
Förra veckans förkylning gjorde sig lite påmind, pipljud likt en uppskrämd kedjerökare så fort man blev lite andfådd.
I eftermiddag ska jag köra en XXL-tour i jakt på ett par nya cykelskor.

Henvägen blev inte lika rolig. En sån där låg kantstenskant mellan gata och trottoar blev mitt fall i ett ögonblick av ouppmärksamhet.

Konsekvens: familjens samlade förråd av kompresser och förbandstape gick åt. Plus att jag måste köpa ny hjälm och handskar.

Och jag som satsade på att köra veckans alla dagar. Blir vila i morgon (det hade iofs aldrig Hoogerland gjort) och reservhjälmen på onsdag.

gsb: Tråkigt att höra. Men strålande att du pushar vidare, unfazed!

Extra lång pendling idag, Saltsjöbaden-Hornstull som vanligt på morgonen, sen Hornstull-Brommaplan-Saltsjöbaden på vägen hem då jag hälsade på min syster.

Totalt c:a 45 km, cyklade i princip så hårt jag kan utan att skada leder och muskler, på den för ändamålet olämpliga 29:an med 2.4" däck (men mysig att cykla på.) Det gick perfekt och benen känns fint. :) Det ska nog gå att cykla tisdagsrajd imorrn som vanligt.

Jag måste säga att jag gillar att cykla i den här värmen än så länge, den har inte stört mig särskilt.

Råkade halvskrämma en kvinna på cykel genom att köra om på höger sida efter att hon signalerat vänstersväng. Det gick tydligen lite fort, förlåt. Förutom den lilla incidenten så flöt det på fint.

Jajustja, det var ju en kvinna som långsamt vinglandes höll vänster på Västerbron. Det kunde jag ju stört mig på. Men jag var lite för zen för att hålla på och störa mig sådär.

Skojade till det och åkte 274an istället för 276an. Inspekterade dubbelspårsbygget, ser bra ut. Försökte följa skyltar mot stockholm genom Hägernäs/Viggbyholm. Hamnade snett. Hela Täby C ska man undvika.

Selast skrev:
> Regnet hade gjort kaoz med
> cykelvägen mellan Enebybergs och Djursholms
> Ekebys stationer...

Fortfarande dödsträd över vägen på två ställen.

svettades som en gris, trots att jag åkte hemifrån 6.

Fuskade lite och bilpendlade igår. Tillbaka i sadeln idag, d v s första dan för mig efter stormen. Drog nästan omkull på nåt ställe där en massa sand samlats på cykelbanan. Det var förvånansvärt djupt, som att köra rätt ner i en sandstrand nästan.

I övrigt lika trevligt som förra veckan och veckan innan dess. Konstaterar att till skillnad mot högsäsongen så är det faktiskt lycrapendlarna som gör flest rödljuskörningar nu. Skämmigt.

JLarsson skrev:
> Hela Täby C ska man undvika.
>

Fetaste +1 på det! Skulle upp till Grindtorp och vattna blommor åt en kompis och höll säkert på en kvart i tunlarna vid Täby C innan jag till slut lyckades ta mig ur denna för cyklister helt livsfarliga miljö... Cykelbana verkar dom ha glömt totalt. Gör om gör rätt.

Varmt och kvavt imorse, spottade en hare i skogen vid Erikslund. Det verkar vara värsta wildlife partyt där nu när alla är borta på semester. Sett rävar, harar odyl nästan varenda morgon nu i juli!

Håller med, - Huvudstan bjöd på en fuktig tropikvärme imorse.
Vi blev "tvungna" att stanna till för en finfika på ett för övrigt HappyFritt Mellqvist.
Man borde setat kvar i solen . . . . .

Första pendlingen på 4 veckor. Fick cykla i ultrarapid för att inte smälta bort helt.

Regnade riktigt mycket när jag cyklade hem vid 13:00. Benen är rätt trötta nu, har pendlat mycket senaste tiden.

Bilagor

• cykling.jpg
    cykling.jpg
    21.4 KB · Besök: 42
SuperApe skrev:
> Kul för jag träffade Stelios!

Jamen se där! :-)

Har alla semester?

Blev lite ofrivillig mjölksyraträning på dreigangen som avslutades men att nåt trevligt körde om mig hemma på Bäckvägen. En "dam" , med tatueringar på ben och armar på en MTB av fetare modell i aerodynamiska kläder...

Efter nattens blåst var den fortfarande svalt i morse, jag uppskattade sidvind en så mycket att jag tog en litet längre sträcka än vanligt. Skönt att inte smälta.. Höll på att krocka med en räv, den sprang ut på banan framför mig och undrade vad den var för sirener som hördes i bakgrunden, fick ropa hej räv innan den såg mig och sprang in i ett buskage. Jag passerade räven med kanske 50cm tillgodo.
Fick jobba över lite under kvällen och hemvägen när den blivit mörkt ute var magisk, grymt skönt att cykla i svalka och medvind

Ojoj, fick ett påpekande av MC-polisen idag när jag tvärade över vägen vid Hötorget. Mötte två hojåkare och den ena busvisslade och gjorde tecken med pek- och långfinger att jag borde gått över. Hade noll och inget att säga emot då jag blev totalt outgunned av hans coola bikerskägg. Själv sportar jag bara ett litet stugvärdsskägg i vardande på kanske 3-4 mm. Om en månad när kommer hem är det krig!

Jag hade visat honom annat man kan signalera med långfingret. Det är en vanligt utbredd missuppfattning att man inte får cykla på övergångställen. Du kan lugnt fortsätta med det.

Äh, jag cyklade lite regelvidrigt på fel sida en kortis och såg it som en sån där cyklist som folk gillar att hata så det är lugnt.

Sidan 4.
Är inte semestrarna slut?

Förmodligen inte, för det var inte så mycket folk idag heller :)

En del cyklister på väg in till stan från Norrort men rätt lungt när jag åkte. Över 20 grader när jag drog från Täby vid 7 tiden, mycket nice!

Passerade som nummer 78 vid Stocksund vid 6:45-tiden. Det hade tydligen varit en så kallad "tropisk natt", när temperaturen inte går under 20. Det märktes.

Annahojt skrev:
> Sista pendlingen på några veckor.
> Nästan ensam idag.
>
> Dock en rödljuskörande gubbe som inte var rädd
> om livet och en racercyklist som spurtade uppför,
> stående, med händerna i bocken, flåsandes som
> en blåsbälg. Det såg väldigt avigt ut med
> händerna i bocken när han stod upp, ska man
> verkligen göra så? Jag har blivit itutad att man
> ska ha händerna i bocken nerför och på platten,
> hoodsen när man klättrar?

Fråga cavendish om vad han tycker om att stå upp med händerna i bocken :)

Jag påbörja min semester den här veckan tänkte jag, men börjar veckan med lite jobb.

Snabb och härlig pendling efter två vilodagar.

Körde om en elcyklist, som moddat cykeln till att ha gasreglage, på saltsjöbadsvägen.
Sen blev jag omkörd av en elitpendlare på Bianchi-racer med stor ryggsäck lite senare på samma väg.
Senare hederligt omkörd av en till racer vid hammarby sjöstad.

Tempot var fint hela vägen och vädret underbart.

30 km ångest. Värre och värre för varje meter. Resten av familjen är och badar.... Suck. Blir inte mycket gjort idag. Motvind hem, och förmodligen regna.

Lite mer folk in i morse än senaste veckorna. Fr.o.m. nästa vecka måste man förmodligen se till att inte åka i värsta rusningstid om man vill slippa den riktiga röran inne i stan.

Första pendeldagen. Kändes väldigt avigt i värmen. Speciellt som jag försov mig duktigt.

Körde mina 16 km väldigt stillsamt. Eftersvettas fortfarande. Får se om jag kan mobilisera lite sprutt på vägen hem.

Förhållandevis gott om cyklande vi Danvikstull runt åttasnåret så en del har nog slutat sin semester. Själv sprang jag, frivilligt i värmen, eftersom jag är ledig till 10 september. Jag borde bannlysas från denna tråd tills dess.

Varmt som in i helvete men framförallt så märkte jag vilken färskvara flåset är.
Inte cyklat på 3,5 vecka och det kändes verkligen av. Inte direkt i benen men på just flåset.

Hemvägen kommer ju bli ännu värre temperaturmässigt men det är ju bara att bita i :)

Var inte bara vädret som var varmt idag. Blev tillappad av en löpare vid övergångsstället precis efter slussen på väg mot Riddarholmen.

Okej för att jag inte tvärnitade vid övergångsstället, men jag saktade ner tillräckligt. för att släppa förbi folk. Han stannade till och tvekade så jag tog luckan och rullade vidare. Han tackade med ett slag på min axel.

Det har tydligen varit nån raggarfest på sveavägen i helgen. Glas överallt :(
Punka i morse och punka på vägen hem. Tack.

Gick bättre idag. Ångesten försvann efter en mil, och efter det gick tempot upp lite. Nu måste jag bara ställa om dygsnrytmen ordentligt också, vilket blir svårt, då vi har långväga gäster från tyskland på besök ytterligare en vecka.

Regn och MTB idag. Kommer knappt ihåg hur det var med vattenpölar o skogen.

En tjej "försökte ta livet av sig" i korsningen götgatan/hornsgatan och cyklade rakt ut framför en BMW X5 eller liknande.

Sen blev jag påkörd bakifrån av en man i 60 års åldern på en damtralla med korg på styret (utan hjälm) korsningen Vasagatan/Mäster Samuelsgatan. Jag stod stilla pga rödljus. Han damp i backen och styret bytte riktning.
Nu var det också en bil inblandad som först blinkade vänster men sen ändrade sig halvvägs och blev mashad av en SUV som jag blev tvungen att väja för. Men när jag blev påkörd så hade jag stannat och satt ner ena foten. Så det hade ändå gått 2-3 sekunder.
Blev lite brysk på han för han hade cyklat som en idiit från Slussen fram tills dess. Ber om ursäkt för det.

Händelserik morgon för en gångs skull.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp