Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hittade fler glasbitar i däcket igår när jag skulle fixa den återkommande punkan inför idag. Totalt sex stycken, hoppas verkligen att det inte är fler för nu har jag bara en slang kvar.

Helt fantastisk morgon, skulle börjat semestern nu istället för nästa vecka. :-)

Förutom en överförfriskad herre som vinglade i cykelbanan efter Västerbron så var det väldigt lugnt.

Två veckor till semester och irriterande bra väder. Får passa på att bada i Brunnsviken på hemvägen kommande veckor.

Tillbaka efter 3 veckors semester och exakt 2 cykelrundor. Inget speciellt att rapportera från Täby till stan förutom att det stod en räv vid sidan av cykelvägen i Erikslund och glodde på mig när jag åkte förbi och en nästan total brist på medcyklister.

Finpendling på finracer i finvädret. Fint tryck på pedalerna resulterade i att jag susade om mängder (nåja, några, är inte så många andra som pendlar) cyklister. Blir en längre omväg på hemfärden, bara för att...

Hade gärna tagit en extra vända i det underbara vädret, men tyvärr fanns inte tiden för det. Nu försmäktar jag (som Pippi) på ett varmt kontor istället och drömmer mig bort.

Cyklade förbi Mellqvists men där fanns ingen att finfika med. Dock skådades en happyit på Ringvägen, iförd VR-sub8-tröja.

Har börjat med någon ny varisort på pollenpiller, hela kroppen känns som stöpt av sirap.. Försöker få liv i den igen genom att stravapendla. Ligger top10 nu på de flesta segmenten på min pendlingsväg. Inte så illa med en pendlarcx och skärmar. De små snuttar som saknat segment har nu fått det, borde ge utdelning snart, annars får man nog börja matrialdopa.
I övrigt är det varmt och behagligt när jag cyklade till och från jobbet, inte så hysteriskt kvavt på kvällen samt att dimman precis släppt när jag rullade ut från porten i morse

oskulden är tagen!
Första SPD-vurpan, troligen inte sista. Klickade för att vara lite duktig ur i god tid, det skulle jag inte gjort...
Smällde i precis där de klippt bort ben under knät för att få ut märgspiken så det blev lite överbelastning i nervsystemet, yr, höll på att kräkas, allt svart, det tjuter fortfarande i huvudet och dansar fläckar framför ögonen-

Tredje dagen efter semester och så underbart att va igång att pendla igen.
Ny racer och en massa sköna sommar i P1 att lyssna på :)

Annahojt skrev:
-------------------------------------------------------
> oskulden är tagen!
> Första SPD-vurpan, troligen inte sista. Klickade
> för att vara lite duktig ur i god tid, det skulle
> jag inte gjort...
> Smällde i precis där de klippt bort ben under
> knät för att få ut märgspiken så det blev
> lite överbelastning i nervsystemet, yr, höll på
> att kräkas, allt svart, det tjuter fortfarande i
> huvudet och dansar fläckar framför ögonen-

Shit! Lät inte alls mysigt.

Slog du alltså i knät/benet i cykeln då du vred ur skon ur pedalen och sen stöp i backen p.g.a. smärtan eller vred du ur ena pedalen fick vikten på andra sidan och stöp i backen och då landade på den olyckliga punkten?

Annahojt skrev:
> oskulden är tagen!
> Första SPD-vurpan, troligen inte sista.

Grattis, eller vad man nu ska säga ;). Hoppas att det inte sitter i alltför länge.

Pendlingen senaste tiden har varit väldigt händelselös, mest lite förvirrade turister och en och en annan påstruken nattvandrare som ibland tvingat mig till att anpassa framfarten. På något sätt så har jag liksom vaggats in i någon slags lugn, allt är fint mode. Ända tills idag.

Klassiskt scenario.
Närmar mig en T-korsning i ganska bra fart, ca 33km/h enligt GPSen. 30 väg, nästan ingen trafik. I mötande fil står en stor svart bil och ska svänga vänster, dvs korsa min väg, och från den vägen ska det ut en liten vit bil, som också ska svänga vänster.
Den lilla vita bilen chansar och gör sin sväng. Då är jag nästan framme vid den. OK - onödigt, störande men ingen större fara. Problemet var att den stora svarta bilens förare fick för sig att det var OK att köra. Jag var inne i korsningen... Argh! På något magiskt sätt, i en spindelmannenliknande manöver lyckas jag genom göra någon form av undanglidning. Om jag hade haft orakade ben, hade benhåret touchat grillen. MAO - ganska mycket för nära för att kännas tryggt.

I adrenalinpåslagen dödsångest gör jag en 180-graders sväng och tar upp jakten. Kommer så småningom ifatt bilen och tar ett djupt andetag och försöker "prata" lite med föraren. I det här fallet var det en person som uppenbarligen fortfarande var i "schock" och hävdade att hen inte hade sett mig då solen hade lyst i ögonen. Försökte föreslå att om man nu inte såg, skulle man inte köra. Tyvärr gick väl inte det hem.

Resten av vägen var lugn.

Snyggt resonemang: "Jag ser inget p.g.a. solen i ögonen. Och ser jag ingen mötande bil så måste det vara lugnt. Jag kör!" Tur att inte alla applicerar den regeln!

GoranS skrev:
> Annahojt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > oskulden är tagen!
> > Första SPD-vurpan, troligen inte sista.
> Klickade
> > för att vara lite duktig ur i god tid, det
> skulle
> > jag inte gjort...
> > Smällde i precis där de klippt bort ben under
> > knät för att få ut märgspiken så det blev
> > lite överbelastning i nervsystemet, yr, höll
> på
> > att kräkas, allt svart, det tjuter fortfarande
> i
> > huvudet och dansar fläckar framför ögonen-
>
> Shit! Lät inte alls mysigt.
>
> Slog du alltså i knät/benet i cykeln då du vred
> ur skon ur pedalen och sen stöp i backen p.g.a.
> smärtan eller vred du ur ena pedalen fick vikten
> på andra sidan och stöp i backen och då landade
> på den olyckliga punkten?

Stöp och landade på den olyckliga punkten. Korkat som ... men vad sjutton nu vet jag vad jag inte ska göra om :-D

Skön och händelselös, såg idag 2 rävar vid Erikslunds bollplan. Den ena satt och kliade sig så dom har säkert skabb...

GoranS skrev:
> Snyggt resonemang: "Jag ser inget p.g.a. solen i
> ögonen. Och ser jag ingen mötande bil så måste
> det vara lugnt. Jag kör!" Tur att inte alla
> applicerar den regeln!

+1

Skön och händelseslös morgon, dock fick jag stoppa och justera framväxeln lite, den gick inte ner på lillklingan plötseligt och tog i lite på kjedjan, bra man har verktyg med sig!

Irons skrev:
> Skön och händelseslös morgon, dock fick jag
> stoppa och justera framväxeln lite, den gick inte
> ner på lillklingan plötseligt och tog i lite på
> kjedjan, bra man har verktyg med sig!

Se det som en anledning att cykla fortare på stora klingan istället :)

garfunkah skrev:
> Irons skrev:
> -----
> > Skön och händelseslös morgon, dock fick jag
> > stoppa och justera framväxeln lite, den gick
> inte
> > ner på lillklingan plötseligt och tog i lite
> på
> > kjedjan, bra man har verktyg med sig!
>
>
> Se det som en anledning att cykla fortare på
> stora klingan istället :)

Haha, jo det ligger nog något i det, men (excuse incoming), stål cykel med pakethållare bak, lowrider fram, väskor och skit så behöver man fega lite i bland :D

Geting stungen i måndags på vägen hem, i underarmen. Jag brukar inte få någon reaktion alls men nu är höger handled nästan dubbelt så tjock som vänster, svårbromsat med bakbromsen.

Rock
Har du tagit allergimedicin? det har hjälpt mig ett par gånger när svärfars bin varit elaka eller myggorna alldeles för giftiga.

Imorse var det friskt och svag medvind, ett par mtb cyklister stod i skuggan vid vägen i höjd med bauhaus. Blev lite avis på deras nöjescykling när man ska till jobbet.

bikeshorts skrev:
> varm hempendling!
> Grader 30
> Sträcka 31
> Snitt 31,7

3vligt; 3 3:or av 3 möjliga!

Tidig infärd i morse för att säga hej till ett gäng som skulle med buss ner till Dolomiterna för en dryg veckas cykling i bergen. Inte så lite avundsjuk på dom.

Det går mycket bättre att cykla än att gå upptäckte jag till min glädje. Knät bråkar inte alls när jag cyklar, det gör det i princip bara när jag är stilla, fotleden tycker inte alls om att gå men cykla går utmärkt. :-)

skön morgon

En båt eller pråm brann på södermälarstrand så aina hade spärrat av hela vägen.
Fick ta en omväg.
En späd tjej mashade sig genom korsningen vid tegelbacken, livsfarligt.

dr octagon skrev:
> En båt eller pråm brann på södermälarstrand
> så aina hade spärrat av hela vägen.

Undrar om det var det som gjorde att hela Götgatan luktade rök strax efter fyra i morse. (Möjligt att det gällde även norrut, men min näsa var mättad någonstans i trajterna av Slussen).

Jag blev cyklist 52 som passerade mätstation stocksund idag. Har folk inga jobb att åka till?

JLarsson skrev:
> Jag blev cyklist 52 som passerade mätstation
> stocksund idag. Har folk inga jobb att åka till?

Stackare - jobbar så hårt att du inte ens märkt att det är juli och att folk i allmänhet har semester. ;-)

GoranS skrev:
> JLarsson skrev:
> -----
> > Jag blev cyklist 52 som passerade mätstation
> > stocksund idag. Har folk inga jobb att åka
> till?
>
> Stackare - jobbar så hårt att du inte ens märkt
> att det är juli och att folk i allmänhet har
> semester. ;-)

Två dagar kvar till semester för min del.

GoranS skrev:
> dr octagon skrev:
> -----
> > En båt eller pråm brann på
> södermälarstrand
> > så aina hade spärrat av hela vägen.
>
> Undrar om det var det som gjorde att hela
> Götgatan luktade rök strax efter fyra i morse.
> (Möjligt att det gällde även norrut, men min
> näsa var mättad någonstans i trajterna av
> Slussen).

Kan vara. Kom dit vid åtta tiden. Måste vara en rejäl brand om den har hållit på sen fyra.

Hittade en notis här:
http://polisen.se/Aktuellt/Handelser/Stockholms-lan/2014-07-24-0508-Brand-Stockholm/
Tur att ingen kommit till skada.

Senast ändrad:
Annahojt skrev:
> Det går mycket bättre att cykla än att gå
> upptäckte jag till min glädje. Knät bråkar
> inte alls när jag cyklar, det gör det i princip
> bara när jag är stilla, fotleden tycker inte
> alls om att gå men cykla går utmärkt. :-)
>
> skön morgon

Min ortoped ansåg att jag i väntan på min meniskoperation kunde cykla 2 mil istället för att gå 2 km,
hon ansåg att det var skonsammare, jag antar att det har med stötarna vid fotisättningen (när man går) att göra.

Så att cykla är ju rena hälsokuren.

Hojade om en kille hemma i Ursvik och sen drog han mig så det bara dånade om det. Men det höll bara 500 meter så var han ganska slut. Då är det kul att ta rygg och trycka upp farten lite extra. Bitter över att jag har 1½ vecka till sem :)

Senast ändrad:
BerntF skrev:
> Min ortoped ansåg att jag i väntan på min
> meniskoperation kunde cykla 2 mil istället för
> att gå 2 km,
> hon ansåg att det var skonsammare, jag antar att
> det har med stötarna vid fotisättningen (när
> man går) att göra.
>
> Så att cykla är ju rena hälsokuren.

Cykling är bra för mycket.
Fina färger får man ju också. Brun och kritvit med snygga färgskiftningar i lila, rött och blått :-)

På Liljeholmsbron mötte jag en som sprätte på riktigt bra iklädd Randonneur Suede-tröjan. Och som tyvärr fick avbryta sin omkörning lite på grund av att jag kom från andra hållet.

Jag opererade fötterna 2005, stel tåled, och klagade på smärta och att jag inte kunde löpa så mycket som jag ville. Sköterskan tyckte att det var bra "för man sliter bara ut lederna med löpning". Cykling känns mycket snällare men det här var rön innan framfotalöpnings tid.

BerntF skrev:
> Min ortoped ansåg att jag i väntan på min
> meniskoperation kunde cykla 2 mil istället för
> att gå 2 km,
> hon ansåg att det var skonsammare, jag antar att
> det har med stötarna vid fotisättningen (när
> man går) att göra.
>
> Så att cykla är ju rena hälsokuren.

På väg hem i går gick jag en geting inn i hjälmen :(
känns fortfarande i dag, meh. men kom utan flera till jobbet iallfall.

Senast ändrad:
Kom iväg någon timme senare då jag skulle vattna hos en bekant på vägen. Vilken skillnad i temperatur en timme gjorde! Nästan olidligt varmt vid 8 tiden jmfrt med den behagliga värmen vid 7 tiden. Annars händelselöst.

mmmrrrr skrev:
> På Liljeholmsbron mötte jag en som sprätte på
> riktigt bra iklädd Randonneur Suede-tröjan. Och
> som tyvärr fick avbryta sin omkörning lite på
> grund av att jag kom från andra hållet.

Var det du eller han som körde på fel sida?

Japp, jag är medveten om att det är dubbelriktat, men oh vad irriterande det är att få möte på bron under högsäsongstrafiken när man ständigt ligger i omkörning. Så här års är det väl inte lika farligt, men jag har lite svårt att förstå det ändå.

Ska visst bli varmt när man ska hem idag igen. Lär svettas lite, kanske ett dopp i havet när man kommer fram!

Det är lågsäsong och nästan tomt, men hade det varit högsäsong hade han varit en solklar lax.

Kom iväg lite senare än vanligt då jag tittade lite på tdf, varmt.. Riktigt varmt, men vindstilla så jag njöt ändå.

Höll på att bli en krock för mig som killen i videon. Det var motljus så synen var nedsatt och helt plötsligt har jag ett rådjur stående framför mig som precis lyckas skutta åtsidan. Tur att jag inte är snabbare då hade det blivit frontalkrock..

Å med den insikten ska jag äta en påse chips, vill inte riskera att krocka med ett rådjur ;)

Cyklade 2 minuter, två timmars stopp för öl och Club Sandwich, vidare och efter lätt överhettning hoppade jag i och simmade en sväng i Brunnsviken. Helt OK för att vara jobbpendling. Nya tag imorgon och sex arbetsdagar till 4 veckors semester/jobb i fjällen. Nice.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp