Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
R skrev:
-------------------------------------------------------
> erik h skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nästan nere på rekordtiden från sensommaren.
> > Fattar ingenting.
>
>
> Du såg snabb ut på Gamla Tyresövägen vid
> 14:40. Jag satt i mördarmaskin och tutade, bara
> för att visa att "vi" har dig under övervakning.

Ja den där mördarmaskinen gör skäl för namnet!
Men du kör med haubitsen avmonterad till vardags numera alltså?

heklamama skrev:
> Rännan vid lilla Västerbron…
> … Jag är skeptisk.

Svårt skeptisk skulle jag vilja säga! Senaste veckans noggranna arbete med att fräsa en kant mot gångbanedelen är verkligen som gjord för att skicka folk i backen. Hur får man reda på vem som har tänkt ut det där?

Dagens pendling spenderades på tåg med start 05.21, agghhaaa! Och vilket risigt käk SJ presterar!

Härlig morgon! Lagom temperatur, ingen vind och solen i ansiktet.

Senast ändrad:
erik h skrev:

> Men du kör med haubitsen avmonterad till vardags
> numera alltså?

Precis. Fordonet är stridsplacerat i Boden så i händelse av krig är det marsch ner till Centralstationen för vidare färd norröver per tåg.

Börjar bli lite halkigt på gatorna i sthlm nu, om det inte är gjort förr så är det nog dags för såväl dubb på hojen som dubbade långfilmer.

Tillbaka i sadeln efter en veckas uppehåll. Kroppen har ingen energi alls. Usch.
Nu är det verkligen ingen trängsel på cykelbanorna, ens inne i stan. Förvånad att det fortfarande kör omkring damtrallor utan lysen.

Skön pendling i medvind, dubbarna smattrade fint mot asfalten. Ligger mycket skräp ute efter gårddagens kraftiga vind. Många skyltar och stängsel som ligger på backen och kan vara lite luriga att se, så ta det lite försiktigt!

Lyssnade inte på latmasken utan tog mig kragen och klädde på mig cykelkläder och cyklade till jobbet. Såklart ett bra val med facit i hand. Skönt cykelväder idag. DÖDSvinden från igår var som bortblåst.

Fin morgon, vaknade en timme tidigare än vanligt. Gick en lång promenad med hunden och cyklade till jobbet. Kändes som en bra start på veckan. Undrar vad som ska gå fel nu... Dubbelpunka i eftermiddag...

Svalt, öde och vackert. Logistikproblem hemma så jag tog med mig hunden till jobbet. 16 kg cockerspaniel på ryggen gör sitt för farten. Lite segt, lite svajigt och så törs man inte stå på fullt.

2 December

Bilagor

• 2dec.jpg
    2dec.jpg
    68.7 KB · Besök: 42
Torrt och fint i Stockholm idag. 0-gradigt. Var är snön!? Less på mina Sealskinz-handskar (All Weather Cycle Glove High Vis), vet ju egentligen av erfarenhet att skal/GTex är kass vid högpulsaktiviteter men men. Händerna är helt fuktiga och fodret följer med ut efter 30 min på cykeln.

Sådanlycka att efter enveckas sjukdom åter få cykla. Kallt, klart och torrt! LYCKA!

nikasp skrev:
> Torrt och fint i Stockholm idag. 0-gradigt. Var
> är snön!?

Kanske blir en vit (h)jul.
vader.jpg

BOFH skrev:
> nikasp skrev:
> -----
> > Torrt och fint i Stockholm idag. 0-gradigt. Var
> > är snön!?
>
> Kanske blir en vit (h)jul.
>

-2, snö och storstad låter mer brunt än vitt tycker jag :P

federico skrev:
> 2 December

Wow!

Annars svalt och avtagande vindar...

Det är ju mycket slask vintertid helt klart men största delen av min pendlingssträcka brukar vara snö bara det är minus. Avis på de som pendlar i min hemstad Luleå där det är vinterföre hela vintern *varje* år. Stilig bild Federico!

Rattnalle skrev:
> -2, snö och storstad låter mer brunt än vitt tycker jag :P

Senast ändrad:
Valde cykeln med maraton vinter i morse, dålig start på veckan, det var ju torrt och fint ute.

Hade problem med kedjespännaren på vinterhojen i fredags, fixade till den i helgen men den fjädrade/spände inte helt hundra. Funkade iallfall bra till Bermudatriangeln aka tvärbanespåren innan Liljeholmsbron då blev något fel för sen hoppade kedjan varje 100 meter.

På med maratonvinter framhjulet. Bara pga att jag inte orkade byta däck igår på vanliga hjulet. Kanske måste köpa nya däck till pendlarn. Cyklisterna verkade gått över till bilen idag.
Hinner inte med en #tisdagscross tyvärr. Men finfika blir det imorgon. ndrar vad ordförande har för tema på mötet?

December och fortförande 4-Season. Hittade varken cyckeljackan eller balaklavan i morse, så jag fick frysa.

Eftersatt SS-drivlina hämnades med två kedjehopp i morse. Slog knäet i styret och geggade ner handskarna.

Kom fram och kom på att det hade varit "släng-fredag" i omklädningsrummet så allt ombyte låg kvar hemma. Fick börja dagen på kontoret i knölig skjorta, leriga sneakers och leriga prassel-shorts, till allas glädje.

Som vanligt betalade sig paranoia/kontrollbehov och jag kunde enkelt plocka ut nöd-klädpaketet, dolt bakom konservburkarna och vattendunkarna i min bokhylla.

Men själva cyklingen var solig, frostig och fin.

Jaha, snö på fredag. Var köper man dubbdäck till gubbpendelcykeln? Dåligt med plats så 30-32 mm är nog max jag kan få in.

Black planet skrev:
> På med maratonvinter framhjulet. Bara pga att jag
> inte orkade byta däck igår på vanliga hjulet.
> Kanske måste köpa nya däck till pendlarn.
> Cyklisterna verkade gått över till bilen idag.
> Hinner inte med en #tisdagscross tyvärr. Men
> finfika blir det imorgon. ndrar vad ordförande
> har för tema på mötet?

Ja, vem är egentligen ordförande för det där mötet? Dubbdäcksångest, fixie-utväxling och huruvida det är okej att köpa julklappar till cykeln skulle jag vilja diskutera. Satsar på att hinna finfika trots morgonens simpass.

erik h skrev:
> jag kunde enkelt plocka ut nöd-klädpaketet,
> dolt bakom konservburkarna och vattendunkarna i
> min bokhylla.
>

Haubitsar, nödklädpaket,konservburkar.

Var är världen på väg?

Första cyklingen på ca 4 veckor pga av luxerad axel (http://happymtb.org/forum/read.php/1/2034211/2275532#msg-2275532 )

Det enda positiva med cykeluppehållet är att jag hunnit med att ta isär och putsa på bakväxel, byta vajrar, bromsbelägg, sadel, däck plus allmän tvättning. Morgonens färd var därför som en dröm.

Lärde mig också en genväg; den glada långsamma mannen jag passerat för en stund sedan dök helt plötsligt upp framför mig igen. Han berättade gärna hur man åkte. Mycket komiskt.

MattiasK skrev:

> är okej att köpa julklappar till cykeln

Midsommar dialog:
-Kolla! Farsan fotar cyklarna.
-Andra brukar fota familjen.
-Cyklarna är farsans familj.

Intressant pendlingsdag! På morgonen var det nollgradigt och snustorrt - perfekt väder för slicksen! Sedan slog jag följe med en annan cyklist en stor del av vägen, det händer ju sällan.

Under dagen så steg sedan temperaturen, men blev också fuktigare. Så det var lite frostigt på sina platser och jag fick dubbelsläpp i Älvsborgsbronsvelodromen, men det gick bra. Sedan fick jag följe av en annan person en lång sträcka! Först då jag såg honom svänga in på min väg så såg han rejält långsam ut med spikrak rygg på en standardcykel. Så jag började accelerara för att åka om. Då ställde han sig upp, fortfarande med spikrak rygg. Jag avbröt omkörningen. Då såg jag att han hade en Lygnens Vänners jacka på sig och jag förstod att han var snabb sin cykel till trots.

Nej, det går inte att vinna mot de där med hybrid och gul jacka…

På väg hem tidigare i riktigt lustempo pga krasslighet och känner från Vikingterminalen att jag har någon bakom mig. Förbi Danvikstull håller jag ner farten och frihjular för att ge honom chansen att passera. När jag sänker ännu mer ner mot Sjöstan och han fortfarande ligger bakom lackar jag ur, går åt sidan och skriker "kör om ifall det nu går så långsamt!". Han svarar "Vaddå? Är jag ivägen eller?" Försöker få honom att förstå att jag naturligtvis inte vill ha honom där, men det går inte få honom att tycka något annat än att det är hans rätt att ligga på rulle.

Ska man behöva stanna för att slippa det där?

AndreasVH skrev:
> Ska man behöva stanna för att slippa det där?

Ja. Fast min erfarenhet är att det räcker att stanna vid ett rödljus och lämna plats vid sidan så kör de om ;)

Såg förresten en tjej dratta omkull vid Franssons när jag skulle ge mig ut i skogen. Hon såg rätt paff ut. Ställde mig på samma ställe och kände med foten och det var ju snorhalt trots fyra plusgrader. I skogen var det dock inte halt nånstans, bara lite fruset gräs som frasade fint.

Senast ändrad:
AndreasVH skrev:
> Nej, det går inte att vinna mot de där med
> hybrid och gul jacka…
>
> På väg hem tidigare i riktigt lustempo pga
> krasslighet och känner från Vikingterminalen att
> jag har någon bakom mig. Förbi Danvikstull
> håller jag ner farten och frihjular för att ge
> honom chansen att passera. När jag sänker ännu
> mer ner mot Sjöstan och han fortfarande ligger
> bakom lackar jag ur, går åt sidan och skriker
> "kör om ifall det nu går så långsamt!". Han
> svarar "Vaddå? Är jag ivägen eller?" Försöker
> få honom att förstå att jag naturligtvis inte
> vill ha honom där, men det går inte få honom
> att tycka något annat än att det är hans rätt
> att ligga på rulle.
>

Polisanmäl! Ta signalement på personen och cykeln. Det är snudd på vårdslöshet i trafik att inte hålla reko avstånd till framförvarande. Cyklar är ju också fordon enligt gällande regler. Ligga på rulle bör endast tillåtas under träning och tävling tycker jag, inte i civiliserade miljöer såsom stadscykling och pendling.

Idag blev jag kallad för mobbare! Cyklade ikapp en sån där typisk reflexväst-pendlare med ramväska och alldeles för liten respekt för rödljus och hårda bilar i korsningar. Jag cyklade ikapp honom 5ggr på sträckan skanstull>Kungsträdgården där han till slut sa "Sluta nu din....m.m...mobbare!".

Annars rätt händelselöst och det gick långsamt eftersom jag fortfarande är lite krasslig.

Förutom motvinden, lungt och händelselöst. Skulle vara skönt med medvind hem.

Mörkt, fuktigt och blåsigt. Inget att rapportera annat än att jag har ont i halsen och hellre hade stannat kvar i sängen.

Labanos skrev:
> AndreasVH skrev:
> -----
> > Nej, det går inte att vinna mot de där med
> > hybrid och gul jacka…
> >
> > På väg hem tidigare i riktigt lustempo pga
> > krasslighet och känner från Vikingterminalen
> att
> > jag har någon bakom mig. Förbi Danvikstull
> > håller jag ner farten och frihjular för att
> ge
> > honom chansen att passera. När jag sänker
> ännu
> > mer ner mot Sjöstan och han fortfarande ligger
> > bakom lackar jag ur, går åt sidan och skriker
> > "kör om ifall det nu går så långsamt!". Han
> > svarar "Vaddå? Är jag ivägen eller?"
> Försöker
> > få honom att förstå att jag naturligtvis
> inte
> > vill ha honom där, men det går inte få honom
> > att tycka något annat än att det är hans
> rätt
> > att ligga på rulle.
> >
> > Ska man behöva stanna för att slippa det
> där?
>
>
> Polisanmäl! Ta signalement på personen och
> cykeln. Det är snudd på vårdslöshet i trafik
> att inte hålla reko avstånd till
> framförvarande. Cyklar är ju också fordon
> enligt gällande regler. Ligga på rulle bör
> endast tillåtas under träning och tävling
> tycker jag, inte i civiliserade miljöer såsom
> stadscykling och pendling.

haahaa skärpning nu det enda rätta är självklart att hänga av hur svårt kan det nu vara på en skala?

Beautiful morning! 7 plus i Solna och sidvind till jobbet. Bytte vajer och hölje till bakbromsen så nu känns pendlarn som ny. Och lite misär utlovat på torsdag till och med. Uppe i Luleå brukade det kallas snö och blåst men här heter det alltid oväder eller snöstorm. Vi får se :)

Hade en hjulsugare från Veddesta in till Solna. Hen lyckades dessutom med något som jag tror/misstänker var en SPD vurpa vid en korsning där jag stannade för att låta några bilar passera. Frågade hur det gick och det var tydligen ok, misstänker att det som var skadat var självkänslan :-)

händelselöst prasselpendling, höjdpunkten var första happyfika, väldigt trevligt.

här kommer regeln som diskuterades;

Rule #42// A bike race shall never be preceded with a swim and/or followed by a run.
If it’s preceded with a swim and/or followed by a run, it is not called a bike race, it is called duathlon or a triathlon. Neither of which is a bike race. Also keep in mind that one should only swim in order to prevent drowning, and should only run if being chased. And even then, one should only run fast enough to prevent capture.

och källan http://www.velominati.com/the-rules/

Varmt, skönt och blåsigt i full vintemundering. Som vanligt händelselös pendling.

En lugn pendling med finfika på programet. Roligt att det dyker upp lite nytt folk på fikastunden.

Tog cruxen t jobbet idag. Vilken skillnad det är mot pendlaren med framdubb o mindre fungerande växlar. Kanske skulle mecka till den i helgen.

Senast ändrad:
Tack för fikat.

Lugn pendling då jag sitter på annat kontor idag och inte orkar mecka med dusch och handdukar och ANNAT.
I morgon tillbaka på huvudkontoret och blandade intervaller på schemat.

AndreasVH skrev:
> att tycka något annat än att det är hans rätt att ligga på rulle.

En liten näsfräsning eller två kanske?
Det kan man inte klaga på om man oavtalat lägger sig på rulle bakom främlingar.

Medvind och mörkt när jag trampade hemifrån. När jag kom till Hagaparken mötte jag räserfräsare som gormade och skrek åt min Philipslampa som jag hade på lågläge.
Fatta vilken energi om man orkar lägga energi på dom som har lampa på när det börjar ljusna. Vore väl bättre att spara den energin till ikväll när alla blinkmonglon och överdimensionerade magicshine strålkastare ska visa upp sig på cykelbanorna :-)
Fast han kanske bara ville ha en kram?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp