Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jävlar va läskigt ni verkar ha det där uppe i
> sthlm! Se till att ta det lugnt ni som inte har
> fått på dubbarna än! Vad skulle ni säga gör
> det så mycket värre än normal halka? Är det
> enbart svart is som är helt oväntad?

Rutinerna har väl glömts bort sen förra året också. Jag är skitnojig inför första halkan här bara för att jag glömt lite hur det känns. Snorhala rötter i skogen är inte riktigt samma sak.

Ingen pendling idag utan bara ett kort ärende. Är det ett bra eller dåligt tecken när man undermedvetet reagerar positivt på att se en annan cykel med lampa bak? Jag tänker att jag inte borde ha reagerat alls eftersom det borde vara självklart men det är det ju inte.

Blev lite extra spännande när styret börja wobbla halvvägs hem pga att skruvarna på styrstammen tydligen inte var helt hundra åtskruvade. Fick cykla en halvmil med ena handen på styrstammen.
Borde väl kanske börja ha lite verktyg i skolväskan.

Cyklade upp för Tranebergsbron i maklig takt och blir plötsligt upphunnen och kränkt av en tjej på en 29:er !!! Vafalls, får icke ske. Tog rygg och kränkte tbx men hade henne på 50 m håll hela vägen ut till Hässelby. Hade hon haft stänkskärmar hade jag inte tvekat att ta rulle och bara åkt med.

Man har ändå rätt bra koll på pendlarcyklisterna här ute men detta var första ggn.

Då jag cyklade längs med motorvägen så hakar plötsligt en person ihop med en lastvagn! Personbilen blir tvärställd och trycks sedan framför lastvagnen tills den får stopp! Det hela gick förhållandevis lugnt till och jag cyklar vidare efter ett tag då jag inte tror att några allvarliga personskador inträffade. Efter att ha handlat lite mat så passerar jag dryga kvarten senare samma plats - inga som hellst spår efter olyckan. Upprensningen gick verkligen enormt fort.

Lite halt imorse när jag cyklade hem till västerort vid 0515 så man fick ta det lite lugnare än vanligt, dubbdäcken har inte kommit än pga strul med leveransen från UPS. Nya jackan var toppen den kommer bli grym i vinter när tempen sjunker ner till minusgrader.

Klädd för 0 gradigt + en regnjacka på så det blev lite kokt känsla, sen lite duggregn. Många ninjor, några löpare i cykelbanan.

Edit: Lämnade klagomål på "nya" Lilla Västerbron och cykelbanan förbi Stockholmsmässan som också har urkass avrinning (aldrig rinner bort).

Senast ändrad:
Vart tog formen vägen. Dödstrött efter dagens pendling

Ganska skön hempendling, lätt medvind med lätt regn. Stötte på Rock på vägen hem, fick en välbehövlig pulshöjning!

Svårt halt uppför idag. Glad att jag har pyspunka så jag får stor anläggningsyta.

Pendlar man med fincrossen så måste man köra extra runda på vägen hem. Härligt med en Erstaviksrunda med pepparkaksdoftande mörker.

Pust, första innebandyn sen i somras. Svinsega ben och fick små abborryck i ena vaden när jag cyklade hem. Blir skönt med heldagskonferens på Kungsholmen imorgon och fest på det :)

apelson skrev:
>
> Borde väl kanske börja ha lite verktyg i
> skolväskan.

Bra ide', eller sätta några på ramen med tejp/buntband. Vad som helst, bara man får använda sina buntband lite mer.

Alt gick fint förutm att jag körde i ett hål som resulterade att bromsbelägget ramlade ur oket bak :S
jaja blir att köpa nya belägg då, meh.

Jaha, då var det min (o)tur; 10-15 min hemifrån & härligt cyklandes på väg till jobbet, påkörd snett bakifrån i rondell. Lite skrap på knät & diverse cykelslador (skevt bakhjul, hoods etc.

-"Jag såg dig inte" var kommentaren från bilisten.
-"Hur kunde du INTE se mig?!!" Var min kommentar.
(Odödlighetsväst, Philipslampa, tyska ekerreflexer, TL-DR1100 blinkandes bak, helvit cykel etc)

Under omständigheterna gick det ändå bra och bilisten stannade & var ju mån om ev. skador (klappade & klämde).

Fast jag förstår inte varför hon trodde att jag gjort illa min rumpa/baksida lår... (Det var ju knät jag slagit i)

Edit: snabbcheck, det verkar som det främst är bakhjulet som behöver riktas. Skrapmärkena får väl klassas som 'battlescars'/patina.'

julknul.jpg

Senast ändrad:
Gjorde en god gärning längs vägen! Jag hann ikapp en EU moppe som körde riktigt lugnt och fint på cykelbanan, och precis innan jag skulle cykla om så hoppar dennes lås loss. Jag stannar och skopar upp det och sätter av efter. Han hoppar dock strax ut på leden som går bredvid cykelbanan och ökar farten. Men jag ser hur trafikljuset en bit fram blir rött så jag hinner precis ikapp och återlämnar låset.

Det fåniga i historien är bara att jag under jakten cyklar om en kollega - undras vad hon måste tänkt innan jag sedan förklarde vad jag jag pysslade med...

Tillägg:
LilleNo skrev:
> Fast jag förstår inte varför hon trodde att jag
> gjort illa min rumpa/baksida lår... (Det var ju
> knät jag slagit i)

Hon var ju bara mån om dig! ;)

Senast ändrad:
Enber skrev:
> > Såg också en man (troligen byggarbetare) rulla
> > ner och parkera på G/C-banan som leder in i
> > tunneln vid Karlberg (slutet av
> Rörstrandsgatan).
> > Det är alltså endast GC-bana där, ingen väg
> > alls. Upphör aldrig att fascineras av
> > byggarbetares självklara rätt att parkera max 5
> > meter från jobbet (20 meter därifrån fanns
> > lediga p-platser).
> Vi måste ha passerat nästan exakt samtidigt då
> jag har liknande minnesbilder av både kvinnan och
> hantverkarbilen.

Japp, exakt samma bil stod där imorse igen. Såg tyvärr inte till några lapplisor att tipsa...

Extra gegga med sand tack. Volvo v70 som slickade 2mm från mig innan Västerbron, kollade bakåt för att köra om en bil som stod i bussfilen, V70in var låångt bak så jag körde om men det sket han visst i. Kränkte en elcykel innan Liljehomsbron.

Jag hade en liten vit-hantverkarbil-incident idag faktiskt. Han står parkerad längs med gatan och drar på vänsterblinkers och gör en u-sväng direkt från parkeringen utan att ens titta. Fick låsa båda hjulen vilket känns sådär när man kör dubbat. Har inte kollat däcken än, men surt då de är nya. Toppades med en otroligt sur blick. Eller så var han bara paff.

ingen dödshalka, bara lite dödsväta. Byte hjul i morse och känslan av att slippa dubbsmattrandet är härlig. Trevlig helg!

Bil idag då jag ska iväg på Brf-konferens i eftermiddag. Suck.

Såg dock inte mindre än 2 cykelpendlare i kortbyxor på vägen till jobbet. 15/11/2013.

Grått. Spottade den här coola bilen på Öfvre Östermalm.

DSC_0032.jpg

Lustigt, jag cyklar förbi den bilens hemmaparkering varje dag på södra sidan av stan.
Stefan

Lite tristare väder.
KompenseraDEs av dåligt fika i gott sällskap samt att det är.

F R E D A G

Tandläkarväder i stockholm. Nya bromsbelägg från fultyskarna, vajer-v-bromsarna kändes nästan som skivbromsar. Finas grejor från Ashima. Nu vill jag ha snö!

Sista dagen till skolan med racern (gammal men nyrenoverad Crescent) innan den ska ställas in för vintern och få service av vevlagret. Känns lite tråkigt men börjar bli blött.

Men det är inte riktigt slut än, ska ju rulla till mässan först.

Hur f-n ska man hitta motivationen? Racern fick vila idag med, och det är såå oinspirerande med hybrid/dubbdäck. Försöker se det som bra träning, men inte hjälper det. Försökte se fram mot resultatet av moddningen av framskärm/egolapp, men blir inte gladare trots att det funkar. Dödssnö nu, tack! Då får man åtminstone lite hjältegloria...

Såg f.ö. snygga bakljus sittandes i bocken på en racer igår, en lampa på vardera sidan. Någon som har nån erfarenhet av såna, är de praktiska? Såg coola ut och syntes riktigt bra.

Händelselös, det var ju inte ens något väder ute idag.

swetrixie skrev:

> Såg f.ö. snygga bakljus sittandes i bocken på
> en racer igår, en lampa på vardera sidan. Någon
> som har nån erfarenhet av såna, är de
> praktiska? Såg coola ut och syntes riktigt bra.

Var det såna hära? Mina pajade i första regnet. Men det är blinkers på och det är ju coolt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    54.9 KB · Besök: 41
swetrixie skrev:
> Såg f.ö. snygga bakljus sittandes i bocken på
> en racer igår, en lampa på vardera sidan. Någon
> som har nån erfarenhet av såna, är de
> praktiska? Såg coola ut och syntes riktigt bra.

Jag kör med såna inköpta på Cycling. Tror att han fortfarande har 30% höstrea och då kostar de 175:-.
Har kört ett par veckor och mina funkar än så länge. Jag har dock hört att de är känsliga mot väta så jag tejpade lite här och var efter installation. Första turen höll det ena på att stänga av sig själv hela tiden, men det räckte med att bocka till metallblecket som håller batteriet.

Blinkersen är mer cool än användbar. Har nog aldrig satt på den om jag ska vara ärlig. Lyser ju rött bakåt också, men det är långt ifrån samma drag som vanliga röda diodlampor.

Som sagt, än så länge nöjd. Det märks att en del hajar till när man möts. :)

Aha, de lyser framåt också? Antingen såg jag inte det, eller så var det en annan modell jag såg. Killen hade köpt dem på cykelmässan förra året. Jag såg dem bara bakifrån (och lite från sidan när jag snackade med honom) och reagerade på att de syntes bra faktiskt. Udda utseende med två ljus bakåt, så brett isär som det bara går.

Att inte tåla regn är ju mindre praktiskt...

Första OTB på mina snart 2års cykelpendling, det var en kopplad hund men ej så närvarande matte. Hunden sprang ut på cykelbanan och var ett hårstrå från att bli påkörd om inte frambromsen funka. Som tur va landa jag på fötterna med ena foten fast mellan styret o ramen.

Mr Orange skrev:
> Grått. Spottade den här coola bilen på Öfvre
> Östermalm.
>
>

Cool? Var då?

AndreasVH skrev:
> Lyser
> ju rött bakåt också, men det är långt ifrån
> samma drag som vanliga röda diodlampor.
>

Jag skulle vilja säga ett stort +1 på detta. Har sett några stycken som kör med sådana och dem jag har sett syns ju inte alls förrän man kommer nära. Är säkert jättebra som kompletteringsljus, men man bör ha ytterligare en ljuskälla.

I kurvor borde kroppen kunna skymma innerspårslampan medan ytterspårslampan lyser perfekt för eventuella omkörande fordon, men kanske inte lika bra för den som ligger rakt bakom. Beror kanske på hur bred bock man har också. Eller hur breda tempolår :)

Lite lurigt underlag nu på morgonen. Minusgrader på natten och plus nu innebar förrädisk is på sina ställen.

Kaoset över Solnabron har intagit nya dimensioner med den nyöppnade bron, har en obehaglig känsla att man bygger in ett antal konfliktsituationer mellan olika trafikantslag, men vi får se när det är färdigt.

Fick även svar Stockholm angående min felanmälan vid trafikplats Rissne. Här är min fråga:

”Innan ombyggnationen så kunde man cykla från Rissne över till Rinkeby sidan utan att behöva åka över en väg. Efter ombyggnationen måste man nu åka över en relativt hårt trafikerad väg med bilar/bussar/lastbilar som oftast kör alldeles för fort in och ut ur rondellen.

Har bestämt för mig att fordon som ska ut ur en rondell ska lämna företräde till cyklister som ska över på en cykelöverfart, detta sker inte idag. Ska man behålla denna usla lösning så sätt åtminstone ut ett farthinder från bägge håller så att det inte går att hålla 50+ som många gör där.

Påfarten till cykelbanan är alldeles för smal och det står en stolpe som man är farligt nära. Enligt byggnormen så ska påfarten vara 2.5m bred, varför har inte denna byggnorm följts?

https://twitter.com/bigmollo/status/387621058335240192/photo/1

Hur kommer snöröjning fungera där i vinter eller blir det som vanligt att vi låtsastrafikanter ska behöva gå över snövallarna?

Varför har man valt att göra denna försämring för oss som går/cyklar? Hur många olyckor kommer det att krävas för att ändra denna usla lösning?”

Svaret:

Jag trodde felaktigt att det var Trafikverkets frågor men de har hänvisat tillbaka till oss så här kommer lite återkoppling.

När det gäller rondellen så står det på Transportstyrelsens hemsida:

På vissa ställen finns så kallade cykelöverfarter. Dessa är markerade med vita kvadrater i vägbanan. Här måste du som cyklist vara försiktig och bara korsa vägen om det kan ske utan fara. När du kommer in på en väg från en cykelbana har du dessutom väjningsplikt.

Några farthinder är i dagsläget inte aktuella.

Vi har normalt inte 2,5 meter breda cykelinfarter och på den här platsen är det lite smalt och det måste också finnas plats för gående. Men vi ska se över stolpens placering.

Varför denna lösning valts är svårt att svara på då ansvarig person här har gått i pension. Men när området är färdigbyggt får vi utvärdera hur allt fungerar och då tar vi med dina synpunkter.

Jag skickar dina synpunkter om snöröjning vidare till vår avdelning för stadsmiljö. Jag utgår från att de kommer att sköta snöröjningen efter gällande prioritering och arbetssätt.

Kändes betydligt kallare än de 5+ som termometern visade. Det måste ha varit rejält kallt i natt för vattenpölarna var igenfrusna på min gata.

Annars magisk pendling. Noterade på Västerbron att himlen brann. Så himla fint :)
Det här blir nog en bra vecka.

izar, vad ska man säga: Har man inte koll på vem som är ansvarig för vägen och cykelvägen så kanske man inte ska lägga för mycket tillit till svaren.. ;) Det känns som det finns vis diskrepans kring uppfattningarna när en cykelbana går längs med en cirkulationsplats "rondell" och när det är en överfart som korsar en väg.

OnT: Härligt att vara tillbaks på cykeln efter en veckas uppehåll cykelreparation pga påkörningen... Nu ska vi bara få ordning på axeln och armbågen så...

Trodde det skulle vara halt, men ingen tillstymmelse till halka någonstans.
Fantastisk morgon att få cykla mot en rosa horisont!

Lyckades förfrysa knät på gårdagens distanspass när temperaturen snabbt sjönk från +10 till +1 och jag hade 3 mil hem. Fick ont på samma sätt jag hade förra sommaren när jag åkte på "hopparknä", något oroväckande.
Bestämde mig hur som helst för att det fick bli bil idag (igen). Det ger mig åtminstone fördelen att jag kan plocka upp paketetet från Bike-Discount som ligger och vänter på jobbet med dubbdäck +ANNAT till sambons cykel.

Jäklar vad dubbat rasslar. Nu kan du komma kung Bore jag är redo!

Lite oklart om det var halt eller bara såg så ut i norrort. Det var plusgrader hela natten i Täby enligt min termometer men trots detta var det vitt på en del hustak och bitvis såg det ut som rimfrost på vägen. Körde med slicks in till stan utan missöden i alla fall men det börjar bli dags att byta snart tror jag.

Slicks och intervaller. Ser inte fram emot dubben...enligt klart.se så blir det en del regn på onsdag och sedan -4 natten till torsdag. Sedan minus natten till fredag och fredagen bli det endast +1.
blä.
Viss risk för is och halka med andra ord.

Dagarna efter det spår väl Saida lika bra som SMHI men det ser ut att bli minus varje natt och några få plus under dagen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp