Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> 1200

-300

Labanos skrev:
> mattel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1200
>
>
> -300

Ja, vad är det som händer med mattel nu för tiden, det här är ju den andra felangivelsen den senaste tiden! Någon måste göra något!

Tillägg: Jag är så uttråkad på jobbet att jag kollade upp detta lite mer. Det är ju uppenbart att mattel inte är någon riktig människa utan bara en bot, och den har den senaste tiden nu hängt sig på 1200. Kan någon reboota?

Senast ändrad:
Haha, jag reagerade också på felräkningen och var också tvungen att kolla lite fler trådar. Kanske var det något jag missuppfattade, men då är det mattel som behöver rebootas alltså.

Han har nog bara fått för lite öl alternativt för lite vin.

Har monterat dödsdubbar och är frustrerad över hur långsamt det går, det är fan så mycket svårare att kränka elcyklisterna. Det kan iofs också ha att göra med att mitt plåtschabrak till touringcykel/hardcorevinterpendlare väger typ 100% (ca 8kg) mer än min pendlarfulracer.

Har ni förresten tänkt på att vi har ökat takten i skrivandet i denna serie av trådar? Del 3 höll i 15 månader från 30 augusti till 6:e december, del 4 höll i 13 månader från 6:e december till 3:e januari. Del 5 höll bara från 2:a jan till 22 november (ca 11 månader), och nu är vi redan inne på sida 21 på denna del. Undrar hur väl detta matchar den allmäna ökningen av pendingscyklingen i Stockholm?

Det går helt på tok med cykelpendlandet pga jobb på vischan, logistikbestyr och lite risig i halsen. Jag hoppas på stark comeback på fredag mitt i Sven. Fast jag är lite orolig att det även denna gång är mycket skrik om vargen, det blir väl lite vind och lite snö som vilken vinterdag som helst.

blev omcyklade av en mtb:are som verkade ha bråttom vid hornstull då jag ser att de tre korsningar framme har rött ljus. Hen kör igenom samtliga, jag stannar. Tänker att just idag har det varit ovanligt många medcyklister som inte stannat vid rött.

Hinner ikapp hen högst uppe på liljeholmsbron, och på väg ned frihjular för att det håller på slår om i korsningen. Hen kör om i bra fart och genom korsningen där det slått om till rött. Om du läser detta hoppas jag att du kom hem ordentligt.

Annars ganska många ninjas vid alvsjö, och några enstaka bilister som inte ser sig för eller signalerar innan de svänger.

Dagens ros går till lastbilen som blinkade, och saktade in så att jag kunde svänga in på min gata, mer sånt.

Börjar surna till på blinkmongon nu efter att ha haft lite överseende förra säsongen. Skön fart hem, känns mer i benen med dubbdäck men stör mig inte så mycket på det. Nu när det blir halt på riktigt försvinner fuskarna med slicks :)

nikasp skrev:
> Nu när det blir halt
> på riktigt försvinner fuskarna med slicks :)

Nej, då byter vi också till dubbdäck. :-)

Vanlig småfuktig pendling tills jag fick punka halvvägs. Tryckte i en burk punkteringsspray och höll tummarna. Fungerade fint om än lite lägre tryck än normalt. Pumpade på jobbet så jag kunde köra med normalt tryck på hemvägen. Antar att däcket är fullt med gegga nu och jag hinner inte fixa med det i kväll så jag får hålla tummarna imorgon också.

Precis som andra skriver har jag också märkt att det är svårare att hänga med elcyklisterna när man har dubbdäck. Två gånger den senaste tiden har jag misslyckats att komma i kapp en elcykel upp för backarna från liljeholmen till telefonplan. Inte bra för självförtroendet.

Surnade till på ett blinkmonglo i morse som kom med en blinkande MS lampa. Riktade upp min Kinalampa och satte lampan på epelepsi-blink, hoppas att han fattade vad jag menade!

PÅ väg hem blev jag kränkt av en tjej med fladdrande kjol och damtralla uppför Tranebergsbron. Det såg ut som hon trampade på i ganska stadig takt men med riktigt bra fart. Hann såklart ifatt henne (såklart) men fick ingen riktig bra koll på hennes hoj. Undrar om det var en elcykel, fast jag vet inte riktigt hur de ser ut. Känner mig svag i vilket fall.

izar skrev:
> Surnade till på ett blinkmonglo i morse som kom
> med en blinkande MS lampa. Riktade upp min
> Kinalampa och satte lampan på epelepsi-blink,

Bra.

Men va f*n! :)

Lingon skrev:
> nikasp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu när det blir halt
> > på riktigt försvinner fuskarna med slicks :)
>
> Nej, då byter vi också till dubbdäck. :-)

Massor av motvind på vägen hem, men klarade mig innan REGNKAOSET! Mötte någon som såg ut att ha en philipslampa (och en avstängd MS 816) på styret, i tunneln efter backaplan på norra sidan av hjalmar brantingsleden. Kändes som att det skulle kunna vara någon här.

Dubbeldubb idag. Lite trögare än gårdagen då jag bara hade dubbat fram. Eller så var jag bara lite svagare. Ingen trängsel någonstans längre. Skönt!

evnel skrev:
> PÅ väg hem blev jag kränkt av en tjej med
> fladdrande kjol och damtralla uppför
> Tranebergsbron. Det såg ut som hon trampade på i
> ganska stadig takt men med riktigt bra fart. Hann
> såklart ifatt henne (såklart) men fick ingen
> riktig bra koll på hennes hoj. Undrar om det var
> en elcykel, fast jag vet inte riktigt hur de ser
> ut. Känner mig svag i vilket fall.

Nuförtiden kan dom se ut i princip hur som helst känns det som..

Ghettoelcyklarna brukar väl ha ett gigantiskt nav? Vanligtvis fram.
elcykel.jpg

En annan grej är ju svarta lådan (aka EPO-lådan)
elcykel-ambassador-erc.jpg

Börjar spontant fundera på EMP-kanon eller liknande de gånger man inte orkar med de där el-eländena.

Det är väl bättre att de håller undan så att man har något att jaga än att man fastnar bakom ytterligare någon som knappt håller styrfart? :)

Äh, elcykelproblemet löser sig när kylan kommer. Batterierna tappar ganska mycket laddning så fort det blir kallt och vips så har dom massa extra kilon att släpa på som inte tillför något. Kombinera det med spaghettiben deluxe så ska ni få se på knappt styrfart! :D

En elcykel går ju bara 25km/h och inte ens från Hornsgatan upp till Sankt Paulsgatan går det sååå långsamt :-)

När jag blir gammal (äldre) och inte orkar längre vill jag ha en

Bilagor

• untitled.png
    untitled.png
    47.4 KB · Besök: 40
Inga dubbdäck än, cykeln kvar på jobbet sen igår så hur dags idag är deadline för att få hem cykeln utan snöstormschock? I Stockholm.

Nu, 5:49 är det över två grader varmt men igårkväll var det riktigt halt.

Antipodian skrev:
> En elcykel går ju bara 25km/h och inte ens från
> Hornsgatan upp till Sankt Paulsgatan går det
> sååå långsamt :-)
>
> När jag blir gammal (äldre) och inte orkar
> längre vill jag ha en

Säg det till gubben som kör om mig ibland i runt 40 knyck sittandes helt upprätt på en herrcykel av något slag.

Då är det (rent juridiskt) inte någon elcykel! ;)

Snart dags att ge sig av till skolan. Yr lovar misärväder och det blåser redan ordentligt! :)

xyz-saft skrev:
> Då är det (rent juridiskt) inte någon elcykel!
> ;)

Fast spelar det någon roll när man diskuterar kränkningar? Eller blir det då samma sak som att bli omkörd av en EU-moped som inte är med i tävlingen? Egentligen är jag mest orolig för att han ska köra ihjäl sig och någon annan framför näsan på mig.

> Snart dags att ge sig av till skolan. Yr lovar
> misärväder och det blåser redan ordentligt! :)

Samma här. Ser fram emot hemvägen när det kommit igång lite ;)

Blåsigt, for som en vante fram och tillbaka över vägen. Lite roligt faktiskt :)

Tack och lov för elcyklarna, särskilt om alternativet är tvåtakts Eu-moppar, dom suger!

Hoppas på snö i em. då mina vinterspdkängor dyker upp idag. Annarsvar det skönt och lugnt i morse.

Fin frostig asfalt hela vägen från Fridhemsplan till Solna, nästan mysigt. Solskenscyklisterna är definitivt borta. Hoppas på medvind hem.

staine skrev:
> Tack och lov för elcyklarna, särskilt om
> alternativet är tvåtakts Eu-moppar, dom suger!

+1

Dessutom ser jag hellre koncentrerade personer på elcyklar i 25 km/h än vingliga självmords-sms:are i 5 km/h.

Hade förresten bitvis en elcykel på rulle på vägen hem i måndags. Trodde det var någon slö tomte med MS-lampa som inte orkade förbi, trots min låga fart (25-27 km/h).
Såg vad det var först när jag stannade för att ta höger vid ett rödljus. Blev rätt förvånad eftersom jag inte trodde att man behöver ligga på rulle med el-assistans.

Frost och is nästan hela vägen, härrrligt, blev kränkt i uppförsbackarna och kränkte nedför ;) Grümt fäste med dubbdäcken så snart ligger man väl där o sprattlar efter att ha varit lite övermodig...

Tokhalt. Inga problem. Nu kommer säsongen när alla som man råkar dela hiss med ställer exakt samma frågor: "cyklar du?" (ja) "har du dubbdäck" (ja, sen knappt 15 år tillbaka) Jag gillar både vädret och standardkonversationen :)

Rattnalle skrev:
> Fast spelar det någon roll när man diskuterar
> kränkningar? Eller blir det då samma sak som att
> bli omkörd av en EU-moped som inte är med i
> tävlingen? Egentligen är jag mest orolig för
> att han ska köra ihjäl sig och någon annan
> framför näsan på mig.

Blir man kränkt spelar det all roll! ;) Jo vissa verkar ha noll och ingen riskbedömning.

>
> Samma här. Ser fram emot hemvägen när det
> kommit igång lite ;)

Det gör jag också! Nu var det ju medvind i princip hela vägen. Kommer bli gött på vägen hem. Cyklade förbi två elcyklar (varav ett hemmabygge) på vägen till skolan, lär inte hända på vägen hem om detta vädret håller i sig! :)

Haha!, kolla vindpilarna närmsta dygnen, baklängeskullerbytta?

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    45 KB · Besök: 24
Senast ändrad:
480 dubb smattrade bra i mörkret. Försöker hinna köra in dubben innan morgondagens dödssnökaoz, får gå ner och ta ett par varv i garaget på lunchen :).

En lugn pendling till Dårarnas Ö. Saltmakapären gjorde sitt jobb ifrån södern. Och fint blir det att cykla på de rena cykelbanorna. Imorgon blir det crux med tubbisar.

Jag är redo

[x] Reparerad framskärm
[X] Rub a Dubb
[x] Goggles i väsken

Idag mörkt men vackert

heklamama skrev:
> Jag är redo
>
> Reparerad framskärm
> Rub a Dubb
> Goggles i väsken
>
> Idag mörkt men vackert

Philipslampa då?!

Såg halare ut än det var i norrort idag. Hade ett långt förmaningstal till mina söner idag innan vi åkte mot skolan om vikten av att ta det försiktigt, inga häftiga styrutslag och att ta det lungt vid korsningar av bilväg. Tjockt lager frost och en del frysta vattenpölar men inte speciellt halt och killarna kände sig nog lite blåsta på "misären". Sandat och saltat på GC banan från Stocksundsbron in till stan, första gången dom "snöröjt" innan snön så länge jag cyklat! Tjej sprang mot rött vid Jarlaplan så jag fick tvärbromsa och missade henne med någon decimeter, ropade åt henne att se sig för och blev utskälld av en gubbe som stod och tittade på. Han tyckte jag skulle ta det lungt...

Sen har jag funderat på en sak, Ni som kan byggnormer och sånt, finns det något krav på att GC banor ska ha brunnslock och dom där rutiga telelocken var 20 meter? Varför är annars GC banorna nedlusade med dessa? Även nybyggda.

Dålig start på morgonen med att min Kinalampa lossnade från fästet så den fick hänga och dingla. Men eftersom jag lämnade barn på dagis/skola så hade det hunnit ljusna. Nåväl skruven satt kvar i fästet så väl på jobbet var det en enkel operation att få ihop den igen. Ska nog fundera på om inte lite loctite vore passande på den skruven.

Selast skrev:
> ....
>
> Sen har jag funderat på en sak, Ni som kan
> byggnormer och sånt, finns det något krav på
> att GC banor ska ha brunnslock och dom där rutiga
> telelocken var 20 meter? Varför är annars GC
> banorna nedlusade med dessa? Även nybyggda.

I sthlm så kan man kolla på denna sida: http://foretag.stockholm.se/Regler-och-ansvar/Bygga/Handbocker/Cykelhandbocker-/

Najs, in tidigt och fixa fika till gruppen. Rätt frostigt hemma i Järvastaden så nu känns det bra med dubb. Känns trögt med dubb men ser helt OK ut vad gäller tiden. Jag har provat Runkeeper och kört lite med GPS men la ner, blir för hetsigt särskilt i stan så nu kollar jag väldigt sällan tiden.

Seg cykling från Edsberg till city idag efter sömnlös natt och med motvind. Någon stod och bytte slang efter kyrkogården vid Silverdal. Hen vérkade ha både slang och pump så jag cyklade förbi utan åtgärd.

Hujedamig så halt det var. Driftade som en speedwayåkare ner på Riksrådsvägen, tog några meter i sidled innan jag fick styr på ekipaget igen och sedan undvek jag att svänga tills det blev grusväg. Roligare än så blir inte cykling just nu!

Kan ha varit sista dagen med slicks även om det såg halare ut än det var mellan Södermalm och Kista. Verkar bli varmt i eftermiddag så oron för hemfärden var obefogad.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp