Såg en krock mellan två bilar.
Jag stod lugnt och fint och väntade på grönt i en korsning då en bilförare plötsligt får för sig att han har fått rött och tvärnitar, varpå bilen bakom kör på honom. De stannar och börjar diskutera. Erbjuder mig som vittne. Den påkörde är lugn, men den påkörande var skitförbannad, tyckte det var den andres fel.
Lämnar namn och tel nr.
Tog väl en kvart att komma hem, upptäcker att jag har tio missade samtal från den fortfarande skitförbannade påkörande föraren.
Tydligen hade hon insisterat på få dit polisen, i hopp om att de skulle hålla med henne om att det var den påkördes fel. Kan bli tufft.
I övrigt beskrivs resan bäst som marinerad i egen lag. Juluppehållet räckte tydligen för att jag skulle glömma bort vad som är lämplig klädsel för den här mjuniga vintern. Men det blev lite mer lagom varmt när jag svettat igenom kläderna.
Har noterat några nya suboptimala sätt att montera baklampor:
1) bakom sadelstagen, så att ljuset bara syns ur en smal, smal vinkel. Ni med sjövana känner igen begreppet sektorfyrar...
2) bakom staget till en sadelstolpsmonterad stänkskärm. Tur att det var en sort med en hel rad av dioder så att iallafall några syntes vid sidan av staget.
Och det var ett jädra tutande bland bilisterna också. För långt ifrån för att göra det rimligt att jag hade nåt med det att göra, men varandra var de tydligen väldigt arga på. Tre ställen inne i stan och två längs Huddingevägen där det lät som om smockan hängde i luften.