Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jeans utanpå tightsen var inte bekvämt. De var lite för tighta över låren. Värre kommer det bli på hemvägen då jag vände styrstammen nyss, tänkte inte göra det förrens våren men den verkar ju vara här så varför inte.

Obekvämt och snabbt.

Jaha, det blev lite mer pendlarmisär nu framåt lunch. Hoppade på cykeln för att rulla ut på några ärenden över lunch. Ka-klonk lät det vid första tramptaget och så satt en eker i kassetten.

Nästan så att jag undrar om någon råkat köra in något i hjulet när den stod parkerad.

Jobbar som tur är bara ett par hundra meter från Bikeplace verkstad och de hade faktiskt öppet. Jon var väldigt hjälpsam och trevlig som vanligt men hade tyvärr inte rätt eker på hyllan, men gav mig dimensionerna.
Stack till Cykelcity, de hade inte ens tid att kolla vad de hade för ekrar att sälja, än mindre laga hjulet, utan bad mig komma tillbaks om en vecka.
Skillnad på LBS och LBS.

Nu blir det att jaga fatt på en 304mm straight pull-eker på nätet.

Hjulet slår en 3-4mm vid brottet och jag överväger att rulla hem försiktigt i eftermiddag i alla fall.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    99.2 KB · Besök: 51
Cyklade lungt och fint på Söder Mälarstrand Stockholm i går och fick ett ekerbrott med krokigt hjul som följd. Har ett par olika cyklar av mtb karaktär som jag pendlar på men bakhjulen har sista tiden haft en märklig förmåga att krångla.
Det blir meck och hjulriktning i helgen.
Ni som har koll....I de fall ekrar bara går av under lugn cykling utan slag, vurpor mm, vad beror det på? Allmän utmattning, för hårt spänt? Jag kör med halvgamla hjul, enklare shimano nav och och 26tum mtb ramar.

Stefan

Räddar pendlartråden från sida två genom att meddela att jag kom hem hel även med en eker för lite.

Det gick mycket fortare hem, sen jag vände styrstammen. Så blev cykeln snyggare också.
Nu tar vi en öl.

Upp från sida fem på forumet!

Vad är det som händer på cykelbanorna såhär års egentligen?
Förra året efter nyår frontalkrockade jag med en tjej på tung cykel som plötsligt svängde över på fel sida cykelbanan. Jag blev mest blåslagen men min Cannondale cross blev skrot.

Idag, första stora jobbdagen efter nyår, så höll jag på att bli rammad på samma sätt vid Slussgatan men klarade mig med någon centimeter tillgodo när mötande cyklist började titta framåt och upptäckte vart han var på väg och skrek "Aaaah! OJ!" innan han girade tillbaks.
200 meter senare händer nästan samma sak igen när mötande beslutar sig för att det plötsligt är bättre att svänga in genom mötande trafik och köra vänstertrafik förbi gamla Ullevi.

Till detta ovanligt många reflexvästar på elcyklar som tror att de kör oljetankers och inte kan stanna vid rödljus och bara plöjer rakt fram.

Är det alla som avlagt nyårslöfte om att börja cykla som är skillnaden?
Bra så, men ta det lite piano till en början...

Jag tror det beror på innevånarna i din stad.... ;)
Stockholms cykelbanor låg öde även denna morgon, kanske något fler cyklister men inte någon rusning direkt.
Ser i prognoserna att det åtminstone snart blir vinterväglag. Bra det, nog knattrat i onödan! Annars sjuuukt sega ben från lördagens ötzi.

Håller med ovanstående, oväntat dött i trafiken. Förväntade mig att det skulle vara kaos, men icke. Smutt cykelväder fortfarande, längtar mer till våren än till vintern.

Sex plusgrader i Solna i morse. Såklart blött som vanligt senaste 4-5 veckorna. Väderprognosen ser lovande ut med hyfsat många minus. Tänk att få cykla med en ren cykel ett tag :)

Ja, inget man minns direkt. Snö till helgen kan kanske pigga upp.

Premiärtur på nästan kompletta nya pendlaren. Ca 25 km på lite drygt 50 minuter. Inte så illa givet förutsättningarna. (Lat tjockis, tråkväder, tidigt och mörkt)
Nya lättrullade däck gjorde färden till mycket mindre misär än jag hade föreställt mig.
Saknar dock fortfarande en bra framstänka men det ska jag montera när nya stela gaffeln kommer på posten, förhoppningsvis i slutet av veckan.
Jag tog vägen förbi Trollbäcken, Älta, Skarpnäck och Årsta för att slutligen landa i Marievik/Liljeholmen.

Tog tjuren och cyklade in pendelcykel till stan där den tjänstgör som stationshoj när jag inte orkar cykla hela vägen utan fuskar med tåget. Blev en 26 km och det var sjukt varmt. Kändes som rena sommaren bitvis. Benen var fortfarande rejält möra efter den där backen jag hittade i förrgår. Oskönt att vara tillbaka på jobbet. Dock kommer jag bara jobba 3-dagars vecka fram till semestern. Sambon ska börja jobba 2 dagar i veckan efter att ha varit hemma i mer än 2 år med små barn (2). Win-win!.

Skulle ta det lilla lugna idag då halsen fortfarande inte har hämtat sig. I höjd med Spånga på Rinkebyfältet kom det ikapp en snubbe på en Specialized CX som skulle om. Jag ökade lite och la mig snett bakom honom. Sen så kom han aldrig om, utan la sig bakom mig igen.

Annars så hände det inte så mycket förutom att jag höll på att hosta upp en lunga efter denna lilla fartökning.

varmt + blött. Skönt att pendla igen efter frossandet över jul och nyår.

Finfika uteblev idag då födelsedagsfrukost skulle fixas till frugan, men ni andra kanske inte fikade ändå?

stefan skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni som har koll....I de fall ekrar bara går av
> under lugn cykling utan slag, vurpor mm, vad beror
> det på? Allmän utmattning, för hårt spänt?

I somras råkade jag ut för samma sak på fincykeln. Jag vet inte alls orsaken, men det är ju oroväckande... Sen har jag cyklat minst 70 mil utan att någon ny eker har rykt, så det verkar inte allt för farligt.

Hur min pendling var? Jo tack, bara fin - regnvåta vägar men uppehåll och sydlig vind för ovanlighetens skull.

Premiärpendling detta år, extremt sega ben efter förra veckans längdskidåkning gjorde det hela till en ganska oangemän upplevelese. Påtalade för ett Ninja vid Riksmuseet att han var helt osynlig utan lampor, hans svar "har baklampan slocknat?", ja och även fram sa jag och drog vidare. Man undrar hur sådana personer fungerar egentligen...

silverman834 skrev:
> stefan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som har koll....I de fall ekrar bara går av
> > under lugn cykling utan slag, vurpor mm, vad
> beror
> > det på? Allmän utmattning, för hårt spänt?
>
> I somras råkade jag ut för samma sak på
> fincykeln. Jag vet inte alls orsaken, men det är
> ju oroväckande... Sen har jag cyklat minst 70 mil
> utan att någon ny eker har rykt, så det verkar
> inte allt för farligt.

Felbyggda/dåligt byggda hjul. Beror sannolikt på ojämn ekerspänning och/eller bristfällig/avsaknad av "stress relief". Bygg om gör rätt.

En veckas sjukdom följt av tre veckors latmanssemester hade mycket riktigt gjort kaoz med benen, jäklar vad segt! Och vädret sen! Vädret! Det går förstås att glädja sig lite åt att kunna rulla lätt på 4seasons, men det är ju ordentlig misär med så här varmt och blött i januari.

Drömde inatt om blommande körsbärsträd i full prakt och visst var det vårvärme i luften. :-)

Årspremiär för pendlingen. Eftersom de beställda kanttrådshjulen inte kommit än, så blev det med högprofil och crosstuber. Funkade fint, men man är allt lite orolig för punka. Ganska öde på cykelbanorna trots vårväder. Får kanske dra en omväg hem för att göra hjulen glada, även om Philipsen är lite undermålig till grus och stigåka.

Idag var fritids stängt, så dottern fick helt enkelt följa med till jobbet. Finpendling i hennes tempo, inget gnäll mer än i ett par uppförsbackar där jag helt enkelt fick hjälpa till och putta :)

emilh skrev:
> Till detta ovanligt många reflexvästar på
> elcyklar som tror att de kör oljetankers och inte
> kan stanna vid rödljus
och bara plöjer rakt
> fram.

Ha, klockren liknelse!

Vi har en elcykel som är rätt tung och har usla bromsar så lite oljetanker är det...

skogscyklisten skrev:
> emilh skrev:
> -----
> > Till detta ovanligt många reflexvästar på
> > elcyklar som tror att de kör oljetankers och
> inte
> > kan stanna vid rödljus och bara plöjer rakt
> > fram.
>
> Ha, klockren liknelse!

AxelSthlm skrev:

> Annars sjuuukt sega ben från lördagens ötzi.

Hmm, mina var rätt pigga. Under timmen på vuältan. Men så sniglade jag ju fram i lördags också :-)

Janek skrev:
> bruce skrev:
> -----
> >>>>Bild på en som cyklar enhjuling med paraply i
> SNÖ<<
> > > Hahaha, roligaste jag sett på länge :-D
> > Ha ha, är den på riktigt!?
>
> Japp, snubben pendlar regelbundet så där och är
> advokat. :)
>
> http://www.treehugger.com/bikes/ride-your-unicycle
> -all-winter-salt-lake-city-lawyer.html

Inte illa, enhjuling med Suomi Tyres Extreme 294! :-)

Årspremiär för mig också, och det blev racern pga +6C. När jag kom fram såg den ut som den var täckt med svart snor, trots att jag har SRS Raceblades (normala varianten, inte den långa). Kedjestaget och sadelstaget är värst. Kanske borde skaffa "riktiga" skärmar, men det finns det nog inga fästen för (budgetracer från Merida).

Vad gör man då?

Janek skrev:

>
> Vad gör man då?

Köper en cross!

skogscyklisten skrev:
> emilh skrev:
> -----
> > Till detta ovanligt många reflexvästar på
> > elcyklar som tror att de kör oljetankers och
> inte
> > kan stanna vid rödljus och bara plöjer rakt
> > fram.
>
> Ha, klockren liknelse!

De borde ropa på trafikkontoret på VHF om grönt ljus en tio minuter innan de är framme då...

Rappt och lätt med sommardäck idag. Lite blött efter halva vägen till jobbet, men inget som drog ned humöret.

Senast ändrad:
Då jag kom fram till cykeln i cykelstället var det uppehåll. Då jag cyklade iväg var det spöregn. Jag älskar verkligen att cykla i regn och mörker!

Cykeln som stod bredvid min hade en egengjord stingpinne i form av en planka som satt fast på pakethållaren - jag tänkte fota den men lät bli, vilket var bra eftersom att ägaren just då kom och låste upp den. Det hade kunnat bli lite pinsamt.

Cykelbanan längs med Volvo Penta i Lundby var helt avstängd efter branden. Undras när den öppnas igen?

Hempendlingen fick jag ta något lugnare efter att jag insåg på lunchen att jag glömt qr-en till framhjulet hemma. Gick bra ändå. Det är kanske en myt att man behöver qr.

Vägen mellan Brommarondellen och till nästa korsning mot Alvik är delvis under vatten, fler som anmält detta?

Riktigt trevlig hempendling, bara en lös hund och lite ninjacyklister, synd att vintercykeln tar död på det mesta av cykelglädjen.

Rätt lyxigt ändå att pendla utan dubb i januari. Men vad jag saknar vintern.

silverman834 skrev:
> Cykelbanan längs med Volvo Penta i Lundby var
> helt avstängd efter branden. Undras när den
> öppnas igen?

En fördomsfull gissning: När den som gjort det kommer ihåg att de gjort det. Det är ju ändå bara en cykelbana.

Tog snigelbussen hem idag av logistiska skäl. Ganska unikt att sitta 3 mil i en buss som förutom mig och chauffören var helt tom. Snacka om slöseri. Snigelbuss säger jag, för det går fortare att cykla hem än åka med den.

Pinade mig till gymmet. 10 min byta om, 5 min cykling, 5 min ombyte, träna, ombyte och sen hem. Imorrn blir det ett hack i protokollet då jag ska se Luleå ge AIK på nöten i hockey.

Såg en krock mellan två bilar.
Jag stod lugnt och fint och väntade på grönt i en korsning då en bilförare plötsligt får för sig att han har fått rött och tvärnitar, varpå bilen bakom kör på honom. De stannar och börjar diskutera. Erbjuder mig som vittne. Den påkörde är lugn, men den påkörande var skitförbannad, tyckte det var den andres fel.
Lämnar namn och tel nr.
Tog väl en kvart att komma hem, upptäcker att jag har tio missade samtal från den fortfarande skitförbannade påkörande föraren.
Tydligen hade hon insisterat på få dit polisen, i hopp om att de skulle hålla med henne om att det var den påkördes fel. Kan bli tufft.

I övrigt beskrivs resan bäst som marinerad i egen lag. Juluppehållet räckte tydligen för att jag skulle glömma bort vad som är lämplig klädsel för den här mjuniga vintern. Men det blev lite mer lagom varmt när jag svettat igenom kläderna.

Har noterat några nya suboptimala sätt att montera baklampor:
1) bakom sadelstagen, så att ljuset bara syns ur en smal, smal vinkel. Ni med sjövana känner igen begreppet sektorfyrar...
2) bakom staget till en sadelstolpsmonterad stänkskärm. Tur att det var en sort med en hel rad av dioder så att iallafall några syntes vid sidan av staget.

Och det var ett jädra tutande bland bilisterna också. För långt ifrån för att göra det rimligt att jag hade nåt med det att göra, men varandra var de tydligen väldigt arga på. Tre ställen inne i stan och två längs Huddingevägen där det lät som om smockan hängde i luften.

Missade allt vad regn hette idag, men så hade jag ju packat ner regnkläder också. Funderar på att montera av dubben så att det kan bli lite vinter. Men lär inte pendla något mer fören nästa vecka och då finns det ju chans till kyla så det får nog vänta. I övrigt väldigt händelselös pendling.

Avspärrningarna vid Volvo Lundby ställer till det lite, då det inte går att köra den sidan från Gropegård. Håller man sig vid andra sidan blir det jobbigt vid nya saluhallen. Hoppas att de har löst något vettigt till dess att jag ska börja pendla igen. Då kan det vara läge att hitta ny pendlingsväg dessutom, då det är dags att börja göra exjobb. Hoppas på omklädningsmöjligheter!

johan44 skrev:
> Vi har en elcykel som är rätt tung och har usla
> bromsar så lite oljetanker är det...

Å andra sidan så behövs ju bara en dutt på gasen så är man uppe i fart igen, måste säga att man har större incitament för att inte stanna på en icke assisterad cykel.

2014-premiär. Nästan öde i trafiken, antar att det beror på den fantastiska idén att börja vårterminen med en studiedag. Som att det inte fanns tillräckligt med dagar förra veckan för sånt. Nåja, lärarna behöver väl sin ledighet, de har det inte alltid så lätt. Eller nåt.

(Pendlingen var händelselös :)

Regn, medvind och en hals som börjar kännas bättre gjorde att farten gick upp. Provade ett par tunnare byxor idag, det var en dålig idé.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp