Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ipv6 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur är det, blir det jobbigare för mig om det ligger
> någon nära bakom eller är det tvärtom?

Jobbigare, mycket jobbigare! För att man alltid ökar för att hänga av vederbörande oavsett dagsform och om man har tänkt att ta det lugnt eller inte.

Gick tidigt från jobbet. Hann förbi Östermalms IP och köra en mil skridsko precis innan ismaskinerna jagade bort oss. Gissa om benen blev förvånade när de insåg att det skulle cyklas hem också! Men, det var inte bara benen som skulle övertalas. Hade suttit en stund i det varma goa omklädningsrummet, bytt skor och ätit ett mellanmål innan jag började trampa hemåt, och det kändes rejält ruggigt och småkallt på cykeln i säkert en mil efter det.

Tidigt hem idag. De flesta väl upplysta med reflexvästar. Men en suvvolvo som sku ut i lindholmsallén kollade bara åt vänster så jag fick nita.

Inte så kallt. Benen sega ännu.

Fick mig fyra intervaller i morse. Snoret rann och slemmet skrämdes ut ur lungorna. Jag var usel och det var U N D E R B A R T!

Lägre tryck i däcken också. Satt som en smäck.

Ännu segare idag. Snart är väl ekluten kokt och det måste vända uppåt?

Alla? cyklister jag såg var väl upplysta och de flesta reflekterade. Två av dem orkade doch inte vänta på grünt vid Gamlestadstorget.

zodah skrev:
> Fick mig fyra intervaller i morse. Snoret rann och
> slemmet skrämdes ut ur lungorna. Jag var usel och
> det var U N D E R B A R T!
>
> Lägre tryck i däcken också. Satt som en smäck.

Rätt inställning :-) Det är tungt, skitigt, mörkt och går långsamt. Så SKA det vara. Det är nu vi bygger pannben och hårdheten inför sommarens solskensturer när vi glassar fram i 35 knyck, med ett stort leende mil efter mil ;-)

izar skrev:
> Kände mig svag och ensam.

Svag men inte ensam, vi är i vartfall två! (plus några idioter till fots)

Tog det lite lugnare idag. Visade sig att man kom fram ändå, märkligt nog. Trots ett rullsnitt på ynkliga 24 km/h.

Relativt många cyklister, känns som folk vågar sig ut igen efter snöchocken.

Pendlade precis förbi en snel hest på min väg mot Estocolmo.
/Johan

Bilagor

• DSC_0545-1.jpg
    DSC_0545-1.jpg
    48.9 KB · Besök: 34
AxelSthlm skrev:
> izar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kände mig svag och ensam.
>
>
> Svag men inte ensam, vi är i vartfall två! (plus
> några idioter till fots)

Make that 3

Imorse var det nära årets första vurpa! Kom på Birger Jarlsgatan och skulle precis svänga in på den idiotiska cykelbanan som är byggd på trottoaren efter Kungsstensgatan. Fick ett massivt framhjulssläpp i svängen från vägbanan upp på cykelbanan, lyckades lyfta framhjulet över kanten till trottoaren men bakhjulet fastnade på kanten och började glida. Fick ur fötterna ur clipsen och fick ner fötterna på marken. När bakhjulet var i 90 grader jämfört med kanten åkte även bakhjulet upp på trottoaren och sladden upphörde. Som tur var fanns det inga gångtrafikanter på trottoaren så allt gick bra men hade jag inte lyckats rycka upp styret när det släppte hade jag lätt lagt mig ned. Fattar inte varför dessa cykelbanor ska ha en kant mot trottoaren, helt livsfarligt. Sen är det dessutom puckat att man åker på trottoaren och sen tvingas ut i vägbanan i korsningarna.

Red: felstavningar

Senast ändrad:
Trötta, trötta ben. Mötte bara två andra cyklister i morse.

16 Januari

Bilagor

• 16jan1.jpg
    16jan1.jpg
    86.5 KB · Besök: 41
  • 16jan2.jpg
    16jan2.jpg
    84.4 KB · Besök: 43
Tungt och segt men fortfarande ganska skönt att slippa trängas på buss och tvärbana.
Testade att cykla i vanliga kängor idag (har kombipedaler) och det fungerade ganska bra. Jag blev inte lika kall och eventuell effektförlust var många storlekar mindre än vad breda dubbdäck och 5 cm lössnö åstadkommer.
Dock så höll det på att bli en inte-SPD vurpa.
Full fart nedför backen från Årstaberg ned mot årstaviken/liljeholmskajen. I höjd med skolan, nästan ända nere så tar GC-banan slut och jag är på en smal trottoar på vänster sida av vägen.
Ingen trafik att tala om så jag tänker göra ett snabbt sidbyte. Laddar på för ett litet bunnyhopp ut över en hög trottoarkant, rycker till i styret och drar upp fötterna ... bara för att helt plötsligt hänga i luften, 30 cm ovanför cykeln utan att begripa riktigt vad som hände.
Lyckades landa fötter och rumpa på cykeln igen men det var nog mera tur än skicklighet.
Kom på att det är dumt att dra upp fötterna när dessa inte sitter fast i pedalerna. :-)

Omväxlande.

Först snömys med nypudrad cykelbana och spårsnö. Sen några kilometer med pendlartristess i snömos. Sen öppnade sig himlens portar och lovikkavantestora snöflingor bara dråsade ner och pyntade landskapet. Sen en avslutande dos av gråbrunt snömos och motvind igen.

Jag blir lite fundersam över hur olika attityden till snöröjning kan vara från en kilometer till nästa. Flemingsberg/Huddinge har hittills varit hyggligt på hugget med grundläggande plogning IAF. Sen inåt Örby/Älvsjö så är det några sträckor som t.o.m. är sopade. Men sen kommer man till Katarinavägen/Skeppsbron, och där ligger modden kvar sen dagar.
Decimeterdjup, mosig och spårig vid det här laget.
Visst, jag förstår att staden inte kan snöröja allt på en gång, men så himla mycket var det ju inte som kom den här gången. Nu borde de väl ha hunnit ifatt kan man tycka.

federico skrev:
> 16 Januari

Snyggt! Och trevligt med en liten skogsstump i början va?

Annars fortsatt sega ben, det borde släppa snart!

Snöyra och allmänt mysigt faktiskt. Hoppas dock att den sura motvinden ligger kvar, att få den som medvind i ryggen lär göra underverk för hastigheten hem :)

Hade förmånen att stöta på en trevlig pendlare med exakt likadan cykel vid ett rödljus vid Adolf Fredriks kyrka. Vi cyklade båda på en blå Cyclepro Stony Point av 90-talsmodell. Lika lampor hade vi också (jag har en Magicshinekopia från DX), och vi kom båda från västerort (han Bromma, jag Sundbyberg).

Vi jobbar dessutom uppenbarligen på samma gata också, husen mitt emot varandra. Lustigt sammanträffande.

De stora kompis+egolapparna gav mig intrycket att han kanske var Happyit, var det nån här?

En jobbarkompis till mig som också vinterpendlar (fast från söderort) var nära att råka ut för en mindre trevlig olycka imorse. När han passerat bron mellan Gullmarsplan och söder och närmade sig Ringvägen kom en hantverkare som bärandes på en planka som lyckades vrida plankan så att den stack ut över cykelbanan. Min kompis såg först inte plankan trots att den var i huvudhöjd, men lyckades tvärnita i sista stund och stannade bara ett par dm ifrån den.

Cyklade förbi Stocksund vid 07.30 på väg mot stan. 50 cyklister hade passerat under morgonen. Kom till Riksmuséet när jag insåg att jag glömt ryggsäcken med allt ombyte hemma. Hem till Viggbyholm igen och svepte två glas läsk. Kom förbi Stocksund igen 08.30 och nu var det uppe i 142 stycken på skärmen. Rätt imponerande siffra en snöig torsdag i januari.

ipv6 skrev:
> Tog det lite lugnare idag. Visade sig att man kom
> fram ändå, märkligt nog. Trots ett rullsnitt
> på ynkliga 24 km/h.
>
> Relativt många cyklister, känns som folk vågar
> sig ut igen efter snöchocken.

Ytterligare ett bevis på att man är svag, skulle var glad om jag kom upp i 24km/h i snitt under dessa förhållanden!

Inser att jag borde gilla de sopade och saltade cykelbanorna från västerort in till stan men nej. Jag saknar snömodden och den där mysiga tystnaden som lägger sig som bomull när man cyklar på lätt plogade vägar. Den där härliga vinterkänslan... saknar den helt enkelt.

heklamama skrev:
> Tog en omväg.
> Kall om foten.

Trasig haiku?

izar skrev:
> ipv6 skrev:
> > fram ändå, märkligt nog. Trots ett rullsnitt
> > på ynkliga 24 km/h.
> >
> > Relativt många cyklister, känns som folk
> vågar > sig ut igen efter snöchocken.
>
> Ytterligare ett bevis på att man är svag, skulle
> var glad om jag kom upp i 24km/h i snitt under
> dessa förhållanden!

Nåja, 90% av sträckan är ju trots allt sopsaltad asfalt. Men årets däck gör en jäkla skillnad (Schwalbe Winter 30 mm mot W240).

Tille skrev:
> Trasig haiku?

Jepp.
Lost my Zen

Hur ser kaoset ut på Solnavägen numera? Alltså bygget vid Karolinska Institutet och vägen bort mot McDonalds och Shurgard?

ipv6 skrev:
> izar skrev:
> -----
> > ipv6 skrev:
> > > fram ändå, märkligt nog. Trots ett
> rullsnitt
> > > på ynkliga 24 km/h.
> > >
> > > Relativt många cyklister, känns som folk
> > vågar > sig ut igen efter snöchocken.
> >
> > Ytterligare ett bevis på att man är svag,
> skulle
> > var glad om jag kom upp i 24km/h i snitt under
> > dessa förhållanden!
>
> Nåja, 90% av sträckan är ju trots allt
> sopsaltad asfalt. Men årets däck gör en jäkla
> skillnad (Schwalbe Winter 30 mm mot W240).

Stor skillnad på vad sätt?

Igår cyklade jag över Älvsborgsbron (säg det tio gånger snabbt!) och bilköerna sträckte sig så långt jag såg. Sen såg jag att orsaken var att EN bil hade fått problem och blockerade ett av tre körfält.

perzzon skrev:
>
> > skillnad (Schwalbe Winter 30 mm mot W240).
>
> Stor skillnad på vad sätt?

Känslan framför allt, gissningvis hastigheten också. På ren våt asfalt då, i snö har jag inte haft tillfälle att testa.

Helt hanterbart. Iallafall från KI och vidare utåt. Var bara försiktig med lite betongsuggor och räcke just efter läkemedelsindustrins gråa biotech-hus. Sopsaltas. Inga problem vid donken och shurguard. MC

Janek skrev:
> Hur ser kaoset ut på Solnavägen numera? Alltså
> bygget vid Karolinska Institutet och vägen bort
> mot McDonalds och Shurgard?

Janek skrev:
> En jobbarkompis till mig som också vinterpendlar
> (fast från söderort) var nära att råka ut för
> en mindre trevlig olycka imorse. När han passerat
> bron mellan Gullmarsplan och söder och närmade
> sig Ringvägen kom en hantverkare som bärandes
> på en planka som lyckades vrida plankan så att
> den stack ut över cykelbanan. Min kompis såg
> först inte plankan trots att den var i
> huvudhöjd, men lyckades tvärnita i sista stund
> och stannade bara ett par dm ifrån den.

Filminspelning? Uppföljare till http://www.imdb.com/title/tt0062133/ på G kanske?
;-)
Skönt att det gick bra

gsb skrev:
> Filminspelning? Uppföljare till
> http://www.imdb.com/title/tt0062133/ på G
> kanske?
> ;-)
> Skönt att det gick bra

Ja, jag nämnde faktiskt Plankan för min jobbarkompis (som dessutom är britt) men han hade inte sett den och fattade inte referensen. :)

Jobbrelaterad cykling till Nacka/Sickla igen från Solna. Det var bra moddigt på några ställen men också fin pudersnö på några ställen, värsta stället var Hammarby sjöstad. Lätt snöfall också vilket mysade till det hela.

Jag har felanmält snömodden längs skeppsbron söderut varje dag den här veckan. Gör det du med. Någon kommer bli överkörd där snart.

Finns det några alternativvägar egentligen?

Ibland hittar man roliga kommentarer på Göteborgs Stads tjänst för att komma med tips på förbättringar för cykling. Från i förrgår:

"i måndags hade någon tagit bort grushögen vid rödljuset på cykelbanan vid jaegerdorffsplatsen - kors i taket - efter en månad - jag skrev om det den 27e dec
i morse hade det snöat igen - snöröjaren råkade tappa sitt lass igen, på samma ställe - en jättehög, mitt i cykelbanan, i morgonmörkret - det kan inte vara sant!"

För egen del blev det lite shopping på hemvägen. En softshelljacka och ett par Ortliebväskor.

Fjärdebrunn skrev:
> Riktigt sköna bilder federico

TAck!

Vippen skrev:
> federico skrev:
> -----
> > 16 Januari
>
> Snyggt! Och trevligt med en liten skogsstump i
> början va?
>
> Annars fortsatt sega ben, det borde släppa snart!

Ja, det finns lite skog kvar i Hägersten, perfekt underlag för min cykel idag!

Makalösa färger i dina senaste bilder federico. Jag har beundrat alla andra bilder också men vill inte vara för tjatig varje dag. Som jag sagt förut, får jag bara kolla en grej om dagen på happy så blir det garanterat dina bilder. Tack!

Härligt med lite hårdare underlag i morse. Var något för kallt klädd men annars underbart.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp