Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ensamt imorse !!
stack hemifrån vid halv 5 o kom fram till jobbet strax före 6 , det brukar ta under 1 timme
men idag klockade jag in på nästan 90 minuter.
oplogad överallt utom runt brommaplan och konstigt nog melllan häggvik o rotebro , det sista
gjorde att irritationen försvann o alla tankar på arga mail/telefonsamtal till kommunen försvann.

Förmodligen ingen pendling för jag kom tillbaks till samma ställe där jag startade. Men kan kanske ge någon lite input kring väglaget och andra nördigheter ändå.

Turens:

Sträckning; Sjöstan - Gullmars - Huddinge - Ågestavägen - Farsta - Skogås - Vendelsö - Tyresö - Hellas - Sjöstan
Längd; 53 km
Starttid; 09.30
Tid: 2.25
Km/h; 22,5
Utrustning: Scott Scale 40 med däck fulla med dubbar.
Underlag; Förvånansvärt att de flesta ställen var plogade. Till och med saltat på flera sträckor, exempelvis Gullmars-Huddinge där noll snöflingor fanns på cykelbanan. Sämst i Farsta där man bland annat först plogat cykelbanan och sedan plogat upp snö från vägen upp på cykelbanan, ha.
Cyklingsmöten; 3 varav två grupper från Fredikshof på Ågestavägen, för övrigt samma ställe jag mötte dem förra lördagen.
Fånigaste gest; Mitt försök att vinka till cyklisterna.
Tankebana; hur man skriver nördiga inlägg på Happy
Galantaste dam; svårt att se, möjlighet två damer som var ute med sina barn
Mest närgångna bil; faktiskt ingen, var få bilister ute och körde
Tröttaste tanke; ingen, har tjockt pannben
Hellastanke; är Aron ute och cyklar i skogen idag?
Trötthetstecken; tog hissen upp 2 våningar efter avslutad cykling
Hisstanke; f-n va gammal jag ser ut

/Ingvar

Väl kämpat Ingvar, och tillräckligt nördigt för Happy. Gott med en kopp kaffe efter en sådan runda

Vilken morgon, plus grader och barmark, i februari :O

Jag beställer en bok av fredrico också! (evt tre-fyre, julklapp säkrat!)

Apropå alla dubbdäckstrådar så kan jag med absolut säkerhet säga att löst pumpade Hakka W240 inte var optimalt idag.

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
> Apropå alla dubbdäckstrådar så kan jag med
> absolut säkerhet säga att löst pumpade Hakka
> W240 inte var optimalt idag.

jomen, perfekta till styrketräning, eller? :-)

zodah skrev:
> Apropå alla dubbdäckstrådar så kan jag med
> absolut säkerhet säga att löst pumpade Hakka
> W240 inte var optimalt idag.

Hårt pumpade dubbisar var däremot perfekt. Vilken skillnad mot i fredags, bara flög fram.
Premiär för ny egolapp också. Skärbräda på ICA, 10 kr. Popnitat mot skärmen.

egolappen.jpg

BOFH skrev:
> >
>
> Hårt pumpade dubbisar var däremot perfekt.
> Vilken skillnad mot i fredags, bara flög fram.
> Premiär för ny egolapp också. Skärbräda på
> ICA, 10 kr. Popnitat mot skärmen.
>
>

Staine: man brukar säga så...:-)

BOHF: popnit är ambitiöst, säkert håller det bra också. Snyggt. (själv kör jag buntband)

För varmt klädd, benen måndagstunga men annars var det fint. Härligt att det hunnit ljusna igen innan man ger sig iväg, även om det idag var grått och dimmigt.

Förra veckan behövdes bilen varje dag onsdag och framåt, så idag blev första dan på cykel på nästan en vecka.
Adjö vinterkepsen och god morgon 3 plusgrader och grustag till cykelbanor. I stort sett all snö förutom några ihopskottade högar har försvunnit sedan i söndags.

Reparerade bakhjulet som hade skjutit ett par ekrar igår och lite mer tryck i dubbdäcken gjorde att det rullade på rätt bra.
Det var första ekerbytet för min del och jag tror reparationen håller. Hjulet slår fortfarande ca 1mm i sidled, bättre fick jag inte till det.

Överraskande trevlig med tanke på det trista vädret, även om det började med en (kontrollerad) närkontakt med en stolle i Passat som utan uppsikt kastade in sitt fordon på cykelbanan för att direkt lägga på en U-sväng mitt på densamma. Han verkade tycka att jag var konstig som cyklade där, och dessutom inte bara höll mig undan för hans självklara manöver... Han skall vara glad att det bara var handskar som nuddade hans plåt.

Hårt pumpade dubbdäck gjorde resan lite lättare i morse. Imorgon blir det nog crossdäck om det ska vara så här blött och varmt. Känns som om nästa logiska investering är ett par Conti Top Contact Winter. Flest däck vinner var det visst någon vis hen som sa en gång.

Tbx efter en pendlingsfri vab-vecka. För varmt klädd såklart, det var ju vinter sist jag cyklade.
Fick toksläpp i sista backen innan jobbet, lebbigt!

3 Februari

Bilagor

• 3feb1.jpg
    3feb1.jpg
    85.4 KB · Besök: 37
  • 3feb2.jpg
    3feb2.jpg
    71.1 KB · Besök: 38
federico skrev:
> 3 Februari

Bild nr 2 är ju fan magisk.

nypan skrev:
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 3 Februari
>
>
> Bild nr 2 är ju fan magisk.

+1, la den som skrivbordsunderlägg, hoppas det är ok, hjälper dig med boken sen som tack!

Beträffande vädret så säger långa prognoserna att det blir milt och blött i omkring 9-10 dgr, sen återgång till kallt och torrt. Det kan ju dock ändra sig under vägen......

Tack! Bild 2 är två exponeringar, jag trodde att tiden skulle räcka men inte, så det lilla hacket på cykelljuset i en kurva är när jag trycker av en ny bild direkt efter att spegeln stängdes. Skulle naturligtvis gå att ställa in längre tid men jag har lite begränsat att exprimentera på väg till jobbet. Skrivbordsunderlägg, helt OK för mig!

Rock skrev:
> grått

+1

blöt grus, tungt i benen efter en vecka med bara en pendling.

Cyklade ikapp en kille med en sån där rosa Rapha brevet. Ska förbi Rapha i helgen när jag är i London, kanske blir den en sån om de finns i min storlek.

inspirerad av artikeln om att byta kedja på förstasidan, bytte jag kedja igår. Tänkte att det var ju inte så länge sen jag bytte kasett. Men fy satan va den kuggade över. Det kändes dessutom som om det blev värre och värre.

Bara att beställa en ny kasett och hoppas att man klarar sig hem. I väntan på ny kassett blir det intressant cykelval, antingen 70 tals racer med slicks eller fulldämpad mtb med ice-spiket pro. snabbt, lätt och livsfarligt eller långsamt,jobbigt och säkert.

Jobbigt läge. Jag hade nog valt långsamt, jobbigt och säkert.
Det må vara töväder, men det är en hel del halt här och där.

Är det en fin 70-talsracer så är det än mer givet. Ajabaja, inte utsätta för salt!

Grått och blött. Fortsätter det så här är det snart dags för slicks-pendlaren.

Strålande sol och doften av vår i luften. Varmt var det också men inte så varmt att jag blev kokt. Synd bara att det inte verkar vara.

Bilagor

• WP_20140203_001.jpg
    WP_20140203_001.jpg
    135.8 KB · Besök: 39
Ovanligt lättrampat idag, kombinationen töväder och vindfritt gjorde susen.

Ngt frustrerad över att trottoaren på södra sidan av Torsgatan (mellan S:t Eriksplan och Norra Bantorget) verkar ha sopats rent från grus - som då givetvis hamnat på cykelbanan istället. Stor nytta den gör där...

Hög tid att dekorera pendlarhojarna med Happyklistermärkena jag köpte för nåt år sen. Vad är Happykorrekt placering tro?

4,3 grader utanför fönstret. Dödschockvärmebölja!

velocipede skrev:
> Rock skrev:
> -----
> > grått
>
> +1
>
> blöt grus, tungt i benen efter en vecka med bara
> en pendling.
>
> Cyklade ikapp en kille med en sån där rosa Rapha
> brevet. Ska förbi Rapha i helgen när jag är i
> London, kanske blir den en sån om de finns i min
> storlek.

Det ante mig att det var en happyit :)

Idag kombinerades Rapha-västen med en långärmad merinotröja från On-One.

Trekvartsbraxorkompatibelt väder också, vilket jag passade på att njuta av. Håller det i sig blir det kortärmat med armvärmare också.

heklamama skrev:
> Tillbaka i sadeln.
>
>
> Så skönt.

Vad trevligt. Innebär det nu att finfika generalen är tillbaka?

federico skrev:
> 3 Februari

Fina bilder. Ska lägga bild 2 som skrivbordsunderkägg och låtsas att det är jag. Såg dig uppe på berget och undrade först varför någon var däruppe med kamera på stativ men sen kände jag igen den parkerade cykeln. :-)
Jag skulle också köpa en bok.

Annars är det skönt med plusgraderna. Får lite svårt med andningen vid minusgrader om jag tar i för mycket. Idag fanns det inget sånt att skylla på så det blev full fart hem.

Kokt.
Noterade att ninjacyklisterna är tillbaka.
En galen snubbe utan lyse brände rödljuset efter västerbron och fortsatte sedan kryssa mellan bilarna bort till korsningen mot hornsgatan. Ytterst osnyggt.

Vår i Göteborg!
Perfekt klädd för 3 plusgrader! Bytte varma mössan mot en tunnare samt drog ner buffen från munnen till halsen... Möjligt att det blev lite varmt på överkroppen.

Hittade ett bygellås i backen ner från Kapellplatsen mot Götaplatsen (Viktor Rydbergsgatan) nu på eftermiddagen, såg ut som att någon tappat det från låshållaren på cykeln.
Jag höll på att köra över det (vilket säkert skulle lett till en vurpa i kompination med allt grus) så jag la upp det mot muren på höger sida, precis ovanför där dom spärrat av cykelbanan pga ombyggnation.
Grått och svart, noname. Ifall det skulle vara någon här som tappat det?

Tanter som stannar för rött men som inte orkar vänta tills det är grönt och plötsligt vinglar ut i trafiken....Skönt att de cyklar och inte kör bil iallafall, för min skull.
När skall den sopsaltade cykelbanan längs Bergslagsvägen lagas, man har grävt upp för nya lyktstolpar men inte fyllt igen hålen, månader går, hålen består. Keff!

Grått, såg inte ens halvvägs mellan snökäpparna. Och så punka på det efter exakt 10km. Annars var det helt ok.

Gick lätt idag, ganska stor skillnad att cykla på snöbelagda vägar jämfört med grusade asfaltsvägar. Bara att jag vågar åka fortare i kurvorna gör mycket för snitthastigheten.

Som sagt, gick lätt och snabbt idag. Tills jag fick punka på bakdäcket. Sånt där vasst gruskross som jobbat sig igenom däcket.
Lyckades iallafall klä mig lagom i värmeböljan.

Black planet skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Tillbaka i sadeln.
> >
> >
> > Så skönt.
>
>
> Vad trevligt. Innebär det nu att finfika
> generalen är tillbaka?

Jag är med på fika imorgon.

Skön hempendling. Såg en halvläskiggrej på hemresan där killen framför mig på huddingevägen skulle korsa(vi hade grönt) där man kör upp till rågsved, mötande buss som svängde höger antingen såg inte honom eller sket i det körde på. Killen hade låg fart och kunde stanna, men det kunde blivit illa.

Ropade ut till honom sen att bussarna inte behöver stanna för cyklister, men jag vet inte om han hörde eller uppfattade det jag sa då han vek av vid macken.....

velocipede skrev:
> Ropade ut till honom sen att bussarna inte
> behöver stanna för cyklister

Hur menar du då?

adrianm skrev:
> federico skrev:
> -----
> > 3 Februari
>
> Fina bilder. Ska lägga bild 2 som
> skrivbordsunderkägg och låtsas att det är jag.
> Såg dig uppe på berget och undrade först
> varför någon var däruppe med kamera på stativ
> men sen kände jag igen den parkerade cykeln. :-)
>
> Jag skulle också köpa en bok.

Tack för ännu en "beställning" av bok! Det är säkerd du på bild #2, jag såg att någon tittade upp på mig, vad har du för cykel? har du något starkare baklampa än standardlampor så är det du!

bojsänke skrev:
> velocipede skrev:
> -----
> > Ropade ut till honom sen att bussarna inte
> > behöver stanna för cyklister
>
> Hur menar du då?

Jag skämtade såklart, men jag vet inte om han uppfattade det....

AxelSthlm skrev:
> När skall den sopsaltade cykelbanan längs
> Bergslagsvägen lagas, man har grävt upp för nya
> lyktstolpar men inte fyllt igen hålen, månader
> går, hålen består. Keff!

Det blir nog till våren, när det går att asfaltera igen.

Själv är jag mäkta imponerad av optimismen att det skulle funka att fylla igen rännorna med löst grus - på en cykelbana där borstsaltaren far fram ;-)

velocipede skrev:
> Jag skämtade såklart, men jag vet inte om han
> uppfattade det....

Inte jag heller, då det tyvärr finns en hel del människor som tror att det faktiskt är så. Jag skyller på Poes lag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp