Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Virusko skrev:
-------------------------------------------------------
> Götaälv siktad från Götaälvbron
>

Vackert!

14 Mars

ipv6 skrev:
> Körde nedför en backe, sträckte ut högerarmen
> i vanlig ordning. Noterade tjejen som var på väg
> över cykelöverfarten, så jag saktade ner lite
> för att smidigt kunna passera bakom henne. Varpå
> jag för höra ett "hoppsan!" följt av
> "markera!".
>
> Nu sitter jag här lite kränkt och kan inte låta
> bli att undra varför hon vill att jag ska markera
> när hon ändå inte tittar.

Själv fick jag ett - Ge signal dumhuve!!! av en kvinna utan hjälm som plötsligt vinglade ut till vänster helt oförhappandes i en uppförsbacke.

Det mest spännande som hände på vägen till jobbet idag var att jag helt plötsligt glömde bort att jag hade SPD-skorna på mig och höll på att trilla omkull vid ett rödljus. :)

Kallebäcksbacken är fortfarande inte sopad, men nu höll några gubbar på och blåste bort grus precis efter krönet så med lite tur ser det bra ut på vägen hem.

/pb

Jag vet inte om det hände nåt för jag hade solen i ögonen hela tiden.

Elitpendlade! Typ sådär med Wilier och full lycrastass.

Tänkte avsluta dagen med en Älgö- eller Drevvikenrunda i solen innan det ska börja snöa.

PREMIUM nitade så jag rullade någon meter på bara framhjulet för att inte få en flygtur över en silvrig Audikombi på hemvägen igår. (oklart vem som gjorde fel, orkade inte bli ens lite arg)

Insåg att man ska va jävla nöjd att man är duktig på att bromsa (Tack MTB och DH)

Har nu använt Strava efter att ha haft den installerat i ett år. Blev glatt överasskade över min snitt fart, trots att det kändes rätt trögt, och ovanligt många rödljus.

Skidsemester nästa vecka så missar jag den utlovade misären nästa vecka och förhoppningsvis slipper jag att kränga på dubbar när jag är åter. Vi ses V13.

Knastrade i käften av allt grus/damm igår på vägen hem. Säkert nyttigt att andas in.
Idag blev det lugnare pendling med undantag för kränkt elcykel.
Nu börjar årstiden när Stravaplaceringarna börjar sjunka.

SuperApe skrev:
> Jag vet inte om det hände nåt för jag hade
> solen i ögonen hela tiden.

Jodå, något hände. Du fick väja lite, lite grann för mig när jag gick mot röd gubbe på Vasagatan klockan 8:20.

Bytte till 23mm slicks på crossen på hemvägen. Ser rätt konstigt ut med så mycket plats i skärmarna och egolappen skrapar i backen men det rullade fint :)

Pendling förbi CC. Det fick bli en hjälm och en tröja. Svårt att hitta grejer när behovet är ~0.

Första pendlingen på 3v pga sportlov och DÖDSINFLUENSA! Den som har tagit min kondition ombedes att omedelbart lämna tillbaka den till mig.

Dubbfria däck gjorde dock att jag kunde ta mig framåt överhuvudtaget. Skönt att stan myllrar av otränade vackert väder cyklister så att man slipper bli kränkt av typ alla.

Såg en udda snubbe imorse som kom på en fulldubbad cykel men hade korta cykelbyxor på sig, kändes lite underligt bara sådär.

Dagens roligaste mottrafikant var gubben på rullaskidor. Han hade överarmarna rakt ut och armbågarna böjda 90 grader och hade en extremt besvärad min. Han mer eller mindre gick på skidorna i gånghastighet. Samtidigt var det en långsam cyklist som skulle köra om honom och hans dödspinneföring gjorde att jag inte vågade möta dem utan stannade och balanserade medans de båda sakta närmade sig. Då han var tre meter bort så hade den mötande cyklisten till slut åkt om gubben tillräckligt mycket för att jag skulle kunna köra vidare. Sånt förgyller verkligen dagen! :-D

Spännande morgonpendling idag.
Jag kom från Lilla bommen och skulle korsa Brunnsparken vidare mot Avenyn i Göteborg.
Vid busshållplatsen i Brunnsparken stod en gubbe vid sidan av vägen stilla tillsammans med två hundar, jag cyklar på utan att bromsa in (vägen var fri) varpå mannen helt plötsligt vandrar ut i vägen och vi hamnar ganska nära varandra,dock utan direkt krockrisk.
Han börjar gorma efter mig "Bort med cykeljävlarna!!!" jag vänder om och cyklar lite långsamt mot gubben och säger nånting i stil med "Bort med hundfaan först då!!" sedan svarar han någonting om att man ska ta det försiktigt vid övergångsställe (inget övergångsställe på platsen) då insåg jag att det inte var något att argumentera om så jag stack därifrån.

Hemresan blev blöt. Har ju vart fint väder hela veckan så vidare förberedd va jag inte på regnet som kom nu under eftermiddagen...

Startade hemifrån Säter 05.00 med en ny cykel som skulle finjusteras och kännas på lite grann.
Drog iväg i nattmörkret och tuffade på i jämn takt när jag känner att sadeln blir ruskigt obekväm.
Nå, försöker justera sittställningen för att verktygen ligger i väskan och batterierna i pannlampan sjunger på sista versen. Har ju några kilometers skogsparti framför mig som jag inte vill köra i utan lampa..
Gissa vad som hände sen? Lampan dog... Så fruktansvärt orutinerat att ge sig iväg när det är becksvart ute utan färska batterier i lampan....
Tankarna svävade iväg en del till vildsvin och vargar ville minnas något om att björnarna gått ur idet tidigt i år..
Behöver kanske inte säga att det där skogspartiet tog jag på rekordfart..

Efter det partiet följer 25km asfalt. Inte jätteroligt med en Canyon Nerve AL 29. Men måste säga att den uppförde sig riktigt bra på platten ändå trots att vintermidjan sitter kvar.
Tack och lov för knöliga dikeskanter man kan köra i.

Kom fram till jobbet efter lite mer än en timme med vad jag tror är känslan av att ha fött barn genom de bakre regionerna.
Sadeln är numera myyycket rakare..

Grymt kul ändå. Mycket rolig cykel och jag som har kört med Aceraväxlar i alla år var mycket nöjd med de nya Shimano Deore XT Shadow+.

Frågan är väl snarare hur den blir i morn.
Får nog ställa in elitpendlingen lite.
Eller inte?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    63.6 KB · Besök: 32
izar skrev:
> Har bytt till dubbat fram så jag är redo!

Jag håller på och läser min lathund så jag är oxå snart redo...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    43.7 KB · Besök: 36
Sitter hemma och vabbar. Vill höra skrönor om vädret och om det går att köra odubbat? Eller är det mtb som gäller?

Märkligt ljust och fint i morse.

Snöröjningen lyste med sin frånvaro, så det gick långsamt men bra fram till götgatan. Där kan man konstatera att vägmarkeringar som inte syns, finns inte och då blir det trångt på sina ställen.

Javisst regnade det i Göteborg i fredags kväll.

Letade en halvtimme efter överdragsbyxorna. Fan. Till slut, när jag gett upp. Bara cykla, inget gympass.

Fint väder, men många cyklar utan lyse, även om gryningen slagt till. Man syns inte såå bra från bil.

CX-pendling i snö och slask, måste absolut fixa bromsarna.

Lite som att försöka gå på den inoljade delen på en bowlingbana...

Ganska O-PREMIUM dvs liksom.

Medvinden från Wieselgrensplatsen ner till Backaplan gjorde att det kändes som att cykla i ett vakuum, men sen blev det en jävla brottningsmatch. In alles tror jag det tog nära 10 minuter längre än vanligt.

Inte många cyklister ute i morse. Skönt att dubbdäcken fortfarande var monterade på hybriden, bara att byta hoj med andra ord:)

Kl 5 imorse var snön fluffig och lätt att cykla igenom, känns som att hemfärden inte blir lika.

Gick sakta man vill ju inte sladda omkull framför en buss.
Hade pyttelite dubb fram bara.
Blev inte svettig alls.
Hejade på Federico, äkta happy-spoting.
Kaffe i morn?

staine skrev:
Hejade på Federico, äkta happy-spoting.

Såg Pilen på Spångavägen strax före 08 (från bilen) också riktig happy-spoting :)

Huga, det kan ju stämmma. Tyvärr ingen cykel i dag. Hoppas på torsdagen istället.

R skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag vet inte om det hände nåt för jag hade
> > solen i ögonen hela tiden.
>
>
> Jodå, något hände. Du fick väja lite, lite
> grann för mig när jag gick mot röd gubbe på
> Vasagatan klockan 8:20.

Sammanbiten.

"Once you go dub, you never go back. Know what I'm saying?”

- Mayor of Portlandia

Blev att byta tillbaka till vinterdäcken.
Var en del spår och några medcyklister såg jag.
Annars var väl den enda behållningen tvättbräde cykling i bussfil.

Ledig idag efter en veckas beredskap, rätt bra timing ändå.

17 Mars

Bilagor

• 17maj_01.jpg
    17maj_01.jpg
    99 KB · Besök: 45
  • 17maj_02.jpg
    17maj_02.jpg
    102.2 KB · Besök: 38
  • 17maj_03.jpg
    17maj_03.jpg
    107.3 KB · Besök: 43
  • 17maj_04.jpg
    17maj_04.jpg
    115.7 KB · Besök: 42
Det här med att ha en slicks-fixie och en dubb-fixie är ju alldeles lysande när det blir så här. Bara att byta hoj liksom. Annars var det ganska ensamt därute idag. Lite slaskigt, slitigt och motvind, men så jäkla episkt hemskt var det ju verkligen inte.

Att det skulle snöa idag har väl varenda kotte vetat om i några dagar... Bortsett från de som sköter röjningen av cykelvägarna då.

Varmt men blåsigt i Göteborg. Kändes som att jag cyklade mot vinden hela vägen, tur att man har 110 fallmeter till jobbet från toppen av södra Guldheden. Hem får gärna vinden vara kvar i samma riktning :-)

CX med W106 fram och Continental CX Speed bak fixade biffen. Spännande underlag, barmark, tjock nysnö, nergången snö dvs tvättbräda samt blank snorhal snö.

JKolmo skrev:
> CX m dubb fram o bak gick alldeles utmärkt!

Samma här! Men, handen på hjärtat, visst var det ganska slirigt här och där?!

Conti Cyclocross utan dubb funkade också fint. Blir nog värre i morgon bitti om det fryser på inatt. ;-o

23mm slicks rullade lätt och fint men det drunknade lite i motvinden från helvetet hela vägen in mot stan. Dessutom kom jag iväg en aning sent så jag fick slita som ett djur.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp