Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har ju crossdäck så med lite vårdad cykling klarade jag mig ända hem till Hässelby utan vurpor, nått släpp men inte så farligt. Undrar dock hur det blir imorn, fryser det på inatt blir det nog bil, ids inte chinxa till dubb, det ska ju bli +9 på lördag.....

Ingen premium-känsla på hemvägen idag. Stannade och drog på överdragsbyxor i Mörby och passade på att trampa i en vattenpöl när jag ändå hade tagit av skorna. Under tiden som jag pysslade med det frös snögeggan på bakväxeln, så sedan var det single speed resten av vägen till Vallentuna. Det var i alla fall inte motvind.

Jag hade både motvind och singelklinga. Värsta pendlingen för säsongen, eller ja, någonsin om jag ska vara ärlig. Justerade växeln något innan jag drog, så den funkade på platten, nästan. Sjuk motvind och fick ihop 360 höjdmeter också. Fy fan för att stå upp och bryta NERFÖR. 26 km med 23 km/h i snitt. Men det gick, och nu är det helg. Varit hemma 45 minuter och skakar fortfarande i benen

19 Mars

Bilagor

• 19mars1.jpg
    19mars1.jpg
    96.2 KB · Besök: 44
  • 19mars2.jpg
    19mars2.jpg
    70.8 KB · Besök: 45
  • 19mars3.jpg
    19mars3.jpg
    112.5 KB · Besök: 44
Sådär. nu är jag färdig med vinterpendlingen för i år. usch.

Till jobbet var det ok. Ska hem vid 23. Pannbenet får jobba.

Passade på att ta en rejäl omväg hem idag. Första dagen för vintern med riktigt snöväder för mig, trots att jag pendlat dagligen. Misärmys! Sladdvänligt med utslitet crossdäck bak, bytte dock tillbaka till dubbhjulet fram i morse vilket kändes bra.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    107.4 KB · Besök: 37
Det här med sopsaltare (eller för all del, all form av snöröjning), är det ett riksdagsbeslut på att det bara ska utföras under de tider på dygnet då det är OB-tillägg?

Just sopsaltaren borde ju ha haft de bästa förutsättningarna idag lång förvarning, ljummet i backen o blötsnö...

Är inte upprörd över underlaget, snarare på slöseriet med skattepengar.

Och jo, pendlingen gick bra, även om den var fostrande

Ja, dubbat hade känts bättre. Nu har jag även en sidoväska och pakethållare , så jag tycker det är tillräckligt vingligt utan snöslask. Blir nog SL imorrn. Orkar inte byta framdäck.
Få se nu, hur åker man tunnelbana? Har glömt bort.

+1 på misärmys. Kom nästan 9 av 10 km innan kassetten blev igenpackad.

Bilagor

• 20140319_192717.jpg
    20140319_192717.jpg
    75.6 KB · Besök: 46
Tja, det var ju inte snö i Göteborg i alla fall. Men det var nästan så jag inte kom ner från Götaälvbron. Motvinden var brutal. Mötte dessutom två laxar på bron.

swetrixie skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här med sopsaltare (eller för all del, all
> form av snöröjning), är det ett riksdagsbeslut
> på att det bara ska utföras under de tider på
> dygnet då det är OB-tillägg?
>
> Just sopsaltaren borde ju ha haft de bästa
> förutsättningarna idag lång förvarning,
> ljummet i backen o blötsnö...
>
> Är inte upprörd över underlaget, snarare på
> slöseriet med skattepengar.
>
> Och jo, pendlingen gick bra, även om den var
> fostrande

De skulle behöva jättemånga sopsaltare om de skulle klara av att röja lika fort som det snöar. Är det inte sopat efter ett dygn eller nåt kan man väl börja klaga. :)

Riktig misär i Stockholm ikväll, snittade på 9.8 km/h. Då kan man ju lika gärna gå. Men så fort det gick lite fort fick man ju toksladd lite då och då när man cyklade på nåt som låg under snön.

Snöigt värre på hemvägen och riktigt slirigt sista biten trots dubbdäck... Spammar med några bilder :)

Bilagor

• dagens4.jpg
    dagens4.jpg
    75.3 KB · Besök: 32
  • dagens5.jpg
    dagens5.jpg
    195.4 KB · Besök: 48
  • dagens6.jpg
    dagens6.jpg
    57.3 KB · Besök: 36
Lejon skrev:

Jag tycker jag känner igen den där Focusen... Hoppas den knallar på!

onbred skrev:
> Snöigt värre på hemvägen och riktigt slirigt
> sista biten trots dubbdäck... Spammar med några
> bilder :)

Haha, jag fastnade på bild. Ja det var trögt idag med ss.

Klart spännande på hemvägen idag. Ett par långsamvurpor blev det, svårt att se trottoarkanter och halk-is när brillorna är igensnöade.

Men det stod ett par fällknivsbussar och blinkade i Djursholm och bommarna verkade inte funka som de skulle vid Roslagsbanan så cykel var nog snabbaste alternativet ändå.

Shit vad moddigt och spårigt det var! Det hela var inte bättre av att man cyklade hem nu på kvällen efter att druckit ett par kalla.

Stämmer in i kören (solosången?) om att det var hårt över göta älvbron.. samtidigt njuter jag av att bo på v/b-ästkusten och slippa snöäcklet som verkar ha besudlat er stad. Fy fan.
Jag hoppas verkligen att vi slipper sån där skit här resten av våren...

Började med platt bakdäck i morse. In igen och byta slang. Hittade inget hål i den gamla och inget misstänkt i däcket, så lite orolig färd till jobbet. Men det gick bra. Förutom allt snöslask i ansiktet.

När det var dags att åka hem hittade jag det här:
image.jpg

Slangen hade ett jättehål såklart. Lyckades laga http://happymtb.org/forum/read.php/1/628856/2374939#msg-2374939 med buntband, eltejp och silvertejp och en självhäftande laglapp. Höll hela vägen hem.

Men oj, vad jobbigt det var i snön.
image4.jpg

Det här var lika jobbigt som det ser ut. Blev överlycklig när jag mötte en liten grön traktor med plogen nerfälld några minuter efter bilden togs. Sen var det plogat nästan hela vägen hem.

Bitvis fruktansvärt jobbigt före med uppkörda, halvfrusna spår som var liksom en upphöjd bulle man halkade omkring på, bakhjulet åt ena hållet och framhjulet åt andra. Vurpade en gång när jag fösökte köra där det inte var uppåkt istället och vägen tog slut utan att det syntes.

Senast ändrad:
Hemfärd Frösön. Frisk snöig sid- och motvind!!

Bilagor

• 20140319_215348.jpg
    20140319_215348.jpg
    81.4 KB · Besök: 42
Med MTB och Racin Ralph gick det överraskande bra att ta sig hem igår. Lite sladdrigt ibland men jag tror att jag hade en betydligt behagligare resa än en del andra här. Läskigaste var en yngre tjej som beslöt sig för att vrida kraftigt på styret vid Enebybergs station och stöp precis framför mig, när jag försökte undvika att köra på henne fick även jag ett mäktigt framhjulssläpp och gled ner i diket.

Fegade ur tunnelbana för första gången i år. Jag kom nästan i tid. :(

HTFU #9

Det var bästa dagen på hela vintern igår att cykla. Härligt fluffigt.
Idag var det inte samma mys, men inga problem förutom när jag höll på att välta ur snövallen (under den var cykelbanan) på Ulvsundavägen. Samt packsnön som cykelhjulen spårar igenom.

Tycker ändå att det är överraskande mycket hjulspår i snön.

Pulling the ice axe from my leg, I staggered on
Spindrift stinging my remaining eye

Säsongspremiär för "riktiga" vintercykeln. Moddigt, rått, kyligt och blåsigt. Vad mer kan man önska!
Annars rätt så händelselöst.

Toppen, Sollentuna har överträffat sig själva, helt renskrapat på cykelbanorna hela vägen till jobbet kl. 05.15 i morse.

Känns nästan skämmigt att cykla här nere i Malmö med 10 grader varmt och solsken, om än hyggligt med vind.

Slir och igensnöade glasögon på vägen hem igår, men det gick. Joggning till jobbet idag, det blir promenad och lättjogg hem.

Jo, jag kom fram till jobbet. Ömsom vin ömsom vatten vad det gäller snöröjning av cykelbanor. Ok utanför tullarna (om än väldigt inkonsekvent och inte lika sopsaltat som vanligt). Innanför tullarna var det inte alls lika kul...

Vet inte vad som hände men otroligt bra plogat redan kl 04.00 imorse på väg till jobbet.

Även om detta är mitt bästa underlag (relativt sett) är det svårt att uppbåda den rätta entusiasmen efter vårfrestelsen härom veckan. Men jag skall passa på att ta en omväg på vägen hem, innan det blir vår igen...

Som kontrast till snöbilderna. Göteborg idag. +10 grader och till och med vinden kändes mild.

Bilagor

• P3200015.jpg
    P3200015.jpg
    97.6 KB · Besök: 30
Cyklade hem min nya cykel från handlaren så halvpendling, alldeles för mycket snö för en nybörjare. 10-20 cm blötsnö här....

Senast ändrad:
+9 grader och medvind på vägen hem. Enorm kontrast mot gårdagens snömisär.

Rock skrev:
> 30km hem tog lite tid idag.
>
>
Cykeln skulle kunna gå in i lika som bär tråden och du har en semla på andra fotot.

Efter några dagars ofrivilligt uppehåll på grund av hosta var det härligt att bli kokt i medvinden. Tog vägen över Götgatan/Slussen och noterade att trotts den tidiga timmen var det två bilister som trodde att de framförde bussar.

Blir mer avklätt på vägen hem.

Lyckades med konsstycket att tappa vänster vevarm på väg till jobbet igår (tack gud för spd och extra träning i högerbenet, 6 km högerbenstramp känns av kan jag lova)
Fick ta vagnen hem i arbetskläderna och ta en tur med bilen under kvällen och hämta hem hojen.. Får ta ett titt på spektaklet under helgen tänkte jag.
Det blir alltså spårvagnsfredag för mig idag :(

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp