Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
crust skrev:
-------------------------------------------------------
> Lyckades med konsstycket att tappa vänster vevarm
> på väg till jobbet igår (tack gud för spd och
> extra träning i högerbenet, 6 km högerbenstramp
> känns av kan jag lova)
> Fick ta vagnen hem i arbetskläderna och ta en tur
> med bilen under kvällen och hämta hem hojen..
> Får ta ett titt på spektaklet under helgen
> tänkte jag.
> Det blir alltså spårvagnsfredag för mig idag :(

Låter jobbigt, men har du bara en cykel? Det är ju för få.

federico skrev:
> 20 Mars

[gilla]

Vilken härlig bild!

Varmt och skönt. +10 när jag drog strax innan sju. Skön kontrast mot igår och i förrgår. Kränkte två crossar - kände mig elitpremium. Och fredag på det.

Happyspotting denna arla morgon, Mattias aka telefonplan.
Gick undan i medvinden som borde vart mot, prognoser asså....

Premiär för korta cykelbyxor och knävärmare. Gick bra, kändes bra, allting bra.

Fågelkvitter. Ute i god tid. Cyklacykla. Pangpunka efter 3 km. Sladd men undviker att stå på öronen. Kolibriholksstort hål i corden. Ovärt att försöka laga. Tack för den här tiden sportcontact. Lunka hem i 20 min. Överklädd. Pumpa i luft i annan cykel. Fågelkvitter. Cyklacykla.

Samma hände mina contacts när de dog. Men fram till dess fungerade de ypperligt som pendlardäck.

Pendlingsdistansrekord idag. Strax över 20 km från tjejen till jobbet. Alltid lika spännande första gången man ska försöka hitta genom villaområden och felskyltat cykelbanekaos.

För mycket kläder hade jag iaf.

Hade ni gått igenom slitagemarketingen när det smällde?
Själv bytte ja från Sport Contacts till Gator HardShells för att kunna hålla högre tryck :-)

Varierande väder den här veckan. :-) Mysigt med snön, men inte så dumt med +10 på slussentermometern i morse heller.
Närkontakt med en volvo som svängde höger över cykelbanan på enskedevägen idag. Idoten såg mig och räknade med att jag skulle tvärbromsa, men det gick sådär med mina vinerslitna bromsar. Ingen skada på mig eller cykeln, men volvon fick en fin repa i sidan.
Måste nog ge pendlarhärket lite tlc i helgen.

BOFH skrev:
> crust skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lyckades med konsstycket att tappa vänster
> vevarm
> > på väg till jobbet igår (tack gud för spd
> och
> > extra träning i högerbenet, 6 km
> högerbenstramp
> > känns av kan jag lova)
> > Fick ta vagnen hem i arbetskläderna och ta en
> tur
> > med bilen under kvällen och hämta hem hojen..
> > Får ta ett titt på spektaklet under helgen
> > tänkte jag.
> > Det blir alltså spårvagnsfredag för mig idag
> :(
>
>
> Låter jobbigt, men har du bara en cykel? Det är
> ju för få.

Bara en komplett som jag kan ställa utanför jobbet... Dom andra är för fina och har inga möjligheter att ta in hojen under arbetstid.

Oj, vilken vecka. Ingen cykling, bara lite lunchlöpning i tisdags. Längtar till kommande vecka när putsade (nu i helgen) Kona Dewen ska få lite mer luft. Den premiärade dock för säsongen för två veckor sedan.

-4 vid starten, men hade ganska mycket kläder på mig så jag slapp frysa. Skönt att rulla utan dubb. Kom ikapp en snubbe vid Jakobsberg som jag sedan gick om mina hostiga lungor hälsade tillbaks till knoppen att det var dumt gjort, tog det lite lugnare därefter men kom ikapp samme snubbe vid Rissne, den här gången började jag prata med honom istället, min hostiga lungor tackade knoppen.

Fin morgonpendling annars med väldigt få andra ute, eller så var det jag som var tidigt ute.

Vackert väder. Frost på marken så det blir nog dubb ett par veckor till. Börjar ledsna.

Helt grymt att vara tillbaka i sadeln efter en vecka i fjällen. Hårt pumpade crossdäck räckte för frosten som var imorse. Jobbar jag imorgon blir det fika.

Tog racern. Högprofil, tubdäck, ja allt som gör en riktig PREMIUM-upplevelse.

24 Mars

Bilagor

• 24mars.jpg
    24mars.jpg
    33 KB · Besök: 37
Slängde på slicksen (durano plus 28mm) på cx:en, för nu är vintern över. Gick fint. Vill egentligen ha conti 4-season men jag får slita ut de här först. Lär nog ta sin lilla tid...
Jag kan nog också konstatera att jag har sveriges största? torkskåp:
DSC_00341.jpg

Bakom räcket är det hål ner till undervåningen. Där står det konvektorelement som dumpar värmen ut i rummet, dvs, det drar varmluft rakt på kläderna. Tempen där inne ligger för närvarande runt 40ºC.

Helt nytt drivpaket inkl nytt vevparti och nya pedaler och helt plötsligt var cykeln helt knäpptyst, inga knak längre! För övrigt rätt kallt och en del lömska isfläckar. Sen kan alla vi självutnämnda "elit" pendlare ta och slänga oss själva i soptunnan. Jag passerade en verklig pendlingshjälte i den sega uppförsbacken på Drottning Kristinas väg upp mot KTH, en kille som åkte rulllstol till jobbet! Visserligen en sportrullstol men ändå, jag var stum av beundran.

Började veckan med att en av ungarna låste in sig på sitt rum. Kom iväg 45 minuter senare än tänkt. Knökfulla cykelbanor. Knökfullt cykelrum.

Första pendlingen på tre veckor pga ryggont. -2 och slicks, men det gick fint ändå. Före kl 7 var cykelbanorna fortfarande tomma, men satan så mycket grus det var!

Oj vad folk, fortfarande gott om plats att passera men det lär ju ändra sig ganska snart. Några isfläckar vilket fick dubbdäcken att inte vara helt omotiverade.

Vacker så det förslår att pendla i solljus med mycket fågelkvitter.

Grym morgon!
Tog en extrasväng via Erstavik.
morgon.png

Sol

Tandläkarbesök gjorde att jag tvingades köra Golgatan medströms.
Slussen eländet är olika varje gång man passerar...

Redan nu för mycket cykelgubbar. Lite Auschwitzkänsla i gubbrummet på jobbet. En massa nakna kroppar som köar in i duschen. Utochinvridna svettiga cykelbyxblöjor med inslag av lossryckta pubeshår hänger i ögon- och näshöjd. Och cykelrummet sprängfullt. Undra hur länge cykling skall vara det nya golf. Längtar (nästan) tillbaka till vintern.

JKolmo skrev:
> Utochinvridna svettiga cykelbyxblöjor med inslag
> av lossryckta pubeshår hänger i ögon- och
> näshöjd.

Folk som hänger sina cykelbyxor på tork med blöjan utåt i publika utrymmen borde ställas upp mot en vägg och skjutas.

JKolmo skrev:
> Redan nu för mycket cykelgubbar. Lite
> Auschwitzkänsla i gubbrummet på jobbet. En massa
> nakna kroppar som köar in i duschen.
> näshöjd. Och cykelrummet sprängfullt. Undra hur
> länge cykling skall vara det nya golf. Längtar
> (nästan) tillbaka till vintern.

Kör de handduken fram och tillbaka genom skrevet efter duschen också?

Selast skrev:
Jag passerade en verklig
> pendlingshjälte i den sega uppförsbacken på
> Drottning Kristinas väg upp mot KTH, en kille som
> åkte rulllstol till jobbet! Visserligen en
> sportrullstol men ändå, jag var stum av
> beundran.

Jag såg också en kille i rullstol i full fart uppför tranebergsbron, det är pannben det!

JKolmo skrev:
> Redan nu för mycket cykelgubbar. Lite
> Auschwitzkänsla i gubbrummet på jobbet. En massa
> nakna kroppar som köar in i duschen.
> näshöjd. Och cykelrummet sprängfullt. Undra hur
> länge cykling skall vara det nya golf. Längtar
> (nästan) tillbaka till vintern.

sedan torkar de sig med en tygtrasa som luktar värre än en gammal sur disktrasa..
Jag har också blivit mycket förbryllad över detta beteende.

JKolmo skrev:
> Redan nu för mycket cykelgubbar.

Två av mina kollegor har börjat hota med att de ska börja cykla till jobbet i april. Har haft dusch, omklädningsrum och torksskåp för mig själv sedan slutet på september så jag ser inte fram emot det direkt.

AxelSthlm skrev:
>
> Jag såg också en kille i rullstol i full fart
> uppför tranebergsbron, det är pannben det!

Jag har sett en kille köra rullstol längs Bergslagsvägen från bilen några gånger, kanske samma.

Första pendling utan dubb, skönt. Huvudet var dock inte med idag. När jag parkerade cykeln vid jobbet tyckte jag väskan kändes lätt. Hade glömt datorn hemma.
Förökte komma på en lösning men det fanns inga andra alternativ än att cykla hem och hämta den.
Kanske var det mitt undermedvetna som tyckte att 20km extra cykling i solen skulle vara trevligt. För det var det.

>Folk som hänger sina cykelbyxor på tork med blöjan utåt i publika
>utrymmen borde ställas upp mot en vägg och skjutas.

Oops, skyldig. Har varit ensam i omklädningsrummet hela vintern så jag har nog skaffat mig en del mindre trevliga vanor. Bäst att fundera lite. Tack för påminnelsen. (Bättre att läsa det här än att få en arg lapp)

Hade en shouting match med en bilist på vägen hem. Hans catchphrase var "Det är ingen cykeltävling" och min var "Ser du hajtänderna där borta?". Efter att vi hade skrikit våra fraser tre gånger var och insett att den andre ignorerade det vi just sagt så skilldes vi åt. Jag vinkade ett tack då han strax efter släppte fram mig.

Men jag såg också en riktigt fräckt lackad ram. Dess tre tons mönster var skapat genom att bitvis slipa bort färg och visa underliggande lager.

Bilagor

• 20140324_172029.jpg
    20140324_172029.jpg
    112.9 KB · Besök: 35
Långsammaste pendlingen på väldigt länge. Kan inte bestämma mig för om det är träningsvärk i kroppen eller lätt feberverk och halsen känns som om det sitter ett riktigt elakt fiskben på tvären. Bara att hålla tummarna för att det inte blir värre ...

Såg en snygg och funktionell Nishiki Continental utanför Focus vid halv-sex. Fin lack, kromade skärmar, skinwalls, hipsterhylla och navdynamo.

Vilken skillnad! Förra veckan: tre dm nysnö och ice spiker pro. Idag torra cykelbanor och race king!!! Hoppas att man slipper de där jäkla dubbdäcken nu. Men här i Östersund är det ingen omöjlighet att kan snöa hela nästa månad oxå...

Mmmmmm! Verkligen vår i luften nu! Och dubbdäcken är kvar efter mkt om och men! Trots detta gick det lätt att cykla idag. På väg hem från arbetet hördes koltrast både i Bergshamra och vid Universitetet, underbart i skymningen! Dessutom hade jag äran att möta inte mindre än 4 crossar under mindre än två minuter, är nog rekord! Själv körde jag också cross, och den fick ju träffa kamrater nu, om än mkt flyktigt! ;)
Har nu i kväll tvättat crossen litet från en del lera och smuts, som inte ser bra ut nu när vårsolen börjar titta fram!

Perfekta förhållanden.

På hemvägen blev jag dubbelkränkt vid Stocksund. Först en Valhalldräkt och sedan en röd Raphajacka på en CAADX. Säkert några härifrån.

Trotsade de -3 graderna i morse och tog slickshojen. Bra val. Kallt in. Motvindigt och fint hem. Mina nya Giro Republic funkade utmärkt (och är skitsnygga!) bortsett från det faktum att jag nog måste sätta på shimsen mellan kloss och sko. Lite svåriklickat annars.

Tyvärr ingen finfika i morgon eftersom det återigen vankas maxDÖDStriathlontester på GIH på morgonen.

Antingen blåste det mer än jag märkte, eller också är schwalbe delta cruiser 622*28 jäkligt tungtrampade däck. Kunde lika gärna kört med vinterdäcken idag. Eller också är jag bara trött i benen, segt kändes det i alla fall.

Termometern visade strax under nollan och solen sken. Riktigt fin pendling med svag vind. Inte den minsta frosttendensen ens i skuggpartier av vägen.

Första pendlingen sen förra cykeln blev stulen i augusti, jag trodde jag hade hållt igång hyfsat under vintern, det fick jag kvitto på idag att jag inte hade. Herregud...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp