Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Helt OK förutom idoten som blev arg för att jag cyklade på vägen istället för cykelbanan vid GE huset i Danderyd och demonstrativt la sig långt ut till höger i gruset och rev upp massa grus och damm i mitt ansikte. Jag tackade för det genom att lägga en snorlobba på hans sidoruta när han skulle ta av till pendelparkeringen vid Danderyds sjukhus. Annars OK.

zodah skrev:
-------------------------------------------------------
Man börjar bli gammal

+1 Jag är fan helt senil. Bakbromsen måste spännas och varje dag tänker jag att jag ska göra det men lik förbannat glömmer jag bort det och kör så när in i fotgängare, bilar , väggar, barn och hundar på min färd mellan hem och jobb.

zodah skrev:
> Knäna börjar repa sig efter skidåking i Åre
> också. Man börjar bli gammal, nu är det 2
> veckor sedan jag åkte skidor.

Åre är inte bra för cyklingen. Blev påkörd av en idiot i Stjärnbacken för en vecka sedan. Haft ont i bröstkorgen efter det och gick till doktorn igår. Två brutna revben och beordrad att undvika träning under de närmsta veckorna. Man kanske skulle kollat upp det tidigare och undvikit de sista dagarnas skidåkning och söndagens volleybollmatch. Tur man inte körde CX vårcup i söndags.

Lite mer spännande än vanligt blev vittne till en olycka vid sockengränd bil/cyklist vid överfarten.
Ingen större fara men polis och ambulans tillkallades. Det är "roligt" att se hur många som stannade och hjälpte till ,helt plötsligt kom det en dam som hade en akutväska i bilen och dessutom hade jobbat på IVA. Härligt att se att folk hjälps åt även om orsaken inte var rolig.

Ska lägga ner första förbandet i ryggan men vet aldrig när det kan behövas.

cyklade sent tillsammans med damcyklar vars zen-tempo gjorde mig stressad. Har söderortsbor haft motvind alla sträckor sista veckan, eller är jag bara klen?

Startade lite senare än vanligt så det blev värsta solskenspendlingen. Knoppen hade redan innan bestämt sig för att det inte skulle gå så fort idag, benen tittade på vevpartiet och lydde det rådet istället, dvs FSA!

Det var en sådan där dag när jag hade bestämt mig för att köra superlugnt till jobbet.
Låg puls, lilla klingan fram hela vägen och bara rulla. Det roliga var att 100 meter framför mig låg en cyklist på racercykel som stod upp och bände och kämpade på ganska bra verkade det som.
Han drog inte ifrån på den dryga mil som han låg framför mig och vid Stadsgården rullade jag lugnt om honom. Han såg jättetrött ut. Jag var inte ens lite svettig.
Kämpa!

Idag var riktigt kyligt. Mat med jobbet efter arbetsdagen så det blev zencykling idag

Elcyklar har medfört en ny kategori "cyklister" som kommer upp i relativt höga hastigheter. Så utöver de sedvanliga spandexgubbarna, som ändå har viss kontroll och färdighet att hantera sina höga farter, har vi nu alltså fått en ny kategori högastighetscyklister som inte riktigt kan hantera sin fart.

Vingliga osäkra elassisterade tanter i fladdrande jeans och öppna jackor utgör ett oberäkneligt och farligt inslag när de helt plötsligt och handlöst utan rätt kurvteknik dyker upp på cykelbanorna.

JKolmo skrev:
> Elcyklar har medfört en ny kategori "cyklister"
> som kommer upp i relativt höga hastigheter. Så
> utöver de sedvanliga spandexgubbarna, som ändå
> har viss kontroll och färdighet att hantera sina
> höga farter, har vi nu alltså fått en ny
> kategori högastighetscyklister som inte riktigt
> kan hantera sin fart.
>
> Vingliga osäkra elassisterade tanter i fladdrande
> jeans och öppna jackor utgör ett oberäkneligt
> och farligt inslag när de helt plötsligt och
> handlöst utan rätt kurvteknik dyker upp på
> cykelbanorna.

Jag skulle kraftigt ifrågasätta påståendet om att spandexgubbar generellt har viss kontroll. Många verkar däremot tro att de har kontroll vilket jag tycker är värre än att inte ha kontroll men vara medveten om det.

Jag ser det såhär:
Fler snabba cyklister -> snitthastigheterna på cykelbanorna ökar -> fler olyckor kommer att ske om de inte anpassas till högre hastigheter -> morot att bygga bättre cykelbanor.

Fjärde dagen med sol, vindstilla och torr asfalt. Helt underbart!

, har vi nu alltså fått en ny
> > kategori högastighetscyklister som inte
> riktigt
> > kan hantera sin fart.
Ja, så är det ju i viss mån. Men eftersom de inte behöver anstränga sig för att komma upp i fart igen, har de inget emot att bromsa ordentligt. De farligaste cyklisterna är i min åsikt de som är så otränade eller trötta att de inte vill bromsa, då de inte orkar trampa igång igen.

>
> Jag skulle kraftigt ifrågasätta påståendet om
> att spandexgubbar generellt har viss kontroll.
> Många verkar däremot tro att de har kontroll
> vilket jag tycker är värre än att inte ha
> kontroll men vara medveten om det.

+1

> Jag ser det såhär:
> Fler snabba cyklister -> snitthastigheterna på
> cykelbanorna ökar -> fler olyckor kommer att ske
> om de inte anpassas till högre hastigheter ->
> morot att bygga bättre cykelbanor.

+1

Igår cyklade jag också om en elcykel.
Jag håller med Rattnalle, ialla fall hoppas jag, att det ökande antalet snabba cyklister skall få trafikplanerarna att inse att de som cykelpendlar oftast inte "promenadcyklar".

Höll på att frontalkrocka med en idot som tyckte det var lämpligt att göra omkörning vid Tegelbacken, trots möte.

Hemvägen fick bli med bil; trött i benen.

Rattnalle skrev:

>
> Jag ser det såhär:
> Fler snabba cyklister -> snitthastigheterna på
> cykelbanorna ökar -> fler olyckor kommer att ske
> om de inte anpassas till högre hastigheter ->
> morot att bygga bättre cykelbanor.

Vår folkvalda och trafikverket ser det så här:

Fler snabba cyklister -> snitthastigheterna på cykelbanorna ökar -> fler olyckor kommer att ske om de inte anpassas till högre hastigheter -> kostar massor av pengar -> hastighetsbegränsning till max 15km/h på cykelbanor måste införas.

Var just ute och lunchcyklade. Bästa vädret på lääääänge!

För övrigt tror jag inte ett dugg på sambandet fler snabba cyklister -> olyckor -> bättre cb. Tror mer på att det kommer bli fler insändare om tour de france i stadstrafik och fler korkade uttalanden av ulla hamilton.

I höstas såg jag en kvinna dra omkull i en kurva med sin elcykel. Hon slog sig rejält blodig. Tror inte hon bromsade alls trots att det är lätt att komma igång igen.

Ah. Men här kommer ljusglimten. Jag bor i Göteborg och efter att ha träffat flera människor som på olika sätt arbetar med cykelfrågor på vårt Trafikkontor är jag försiktigt positiv. Ambitionen att faktiskt förbättra finns där men det kanske är lite trevande än så länge. Göteborg är så pass glest jämfört med Stockholm att det faktiskt finns ganska mycket yta att arbeta med även om man inte ska göra sig ovän med de som kör bil.

Någon här som cyklar på en svart spesh och bråkade med en Nissan Pathfinder på häradsvägen vid typ 5 tiden?

Såg hans väldigt nära omkörning, din reaktion och ordväxling när han kom ikapp, sen körde han vidare men stannade för att förmodligen säga nåt mer fint till dig. Hoppas det gick bra och att det inte eskalerade.....

Satt själv i en taxi bakom då jobbet var i oslo idag....

JKolmo skrev:
> Elcyklar har medfört en ny kategori "cyklister"
> som kommer upp i relativt höga hastigheter. Så
> utöver de sedvanliga spandexgubbarna, som ändå
> har viss kontroll och färdighet att hantera sina
> höga farter, har vi nu alltså fått en ny
> kategori högastighetscyklister som inte riktigt
> kan hantera sin fart.
>
> Vingliga osäkra elassisterade tanter i fladdrande
> jeans och öppna jackor utgör ett oberäkneligt
> och farligt inslag när de helt plötsligt och
> handlöst utan rätt kurvteknik dyker upp på
> cykelbanorna.

Hur definierar man en "spandexgubbe"?

Zvampen skrev:
> JKolmo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Elcyklar har medfört en ny kategori
> "cyklister"
> > som kommer upp i relativt höga hastigheter.
> Så
> > utöver de sedvanliga spandexgubbarna, som
> ändå
> > har viss kontroll och färdighet att hantera
> sina
> > höga farter, har vi nu alltså fått en ny
> > kategori högastighetscyklister som inte
> riktigt
> > kan hantera sin fart.
> >
> > Vingliga osäkra elassisterade tanter i
> fladdrande
> > jeans och öppna jackor utgör ett
> oberäkneligt
> > och farligt inslag när de helt plötsligt och
> > handlöst utan rätt kurvteknik dyker upp på
> > cykelbanorna.
>
> Hur definierar man en "spandexgubbe"?

De som inte fattat att det är Lycra som gäller ;)

Löpartights verkar ofta ha Spandex istället för Lycra till exempel. De tappar elasticiteten väldigt fort.

Typ partempo med en jämnstark Hofvetcyklist från Tranebergsbron till Vinsta. Jag vann med bättre vägval på slutet :)

Rattnalle skrev:
> Zvampen skrev:
> -----
> > JKolmo skrev:
> >
>
> > -----
> > > Elcyklar har medfört en ny kategori
> > "cyklister"
> > > som kommer upp i relativt höga hastigheter.
> > Så
> > > utöver de sedvanliga spandexgubbarna, som
> > ändå
> > > har viss kontroll och färdighet att hantera
> > sina
> > > höga farter, har vi nu alltså fått en ny
> > > kategori högastighetscyklister som inte
> > riktigt
> > > kan hantera sin fart.
> > >
> > > Vingliga osäkra elassisterade tanter i
> > fladdrande
> > > jeans och öppna jackor utgör ett
> > oberäkneligt
> > > och farligt inslag när de helt plötsligt
> och
> > > handlöst utan rätt kurvteknik dyker upp på
> > > cykelbanorna.
> >
> > Hur definierar man en "spandexgubbe"?
>
> De som inte fattat att det är Lycra som gäller
> ;)
>
> Löpartights verkar ofta ha Spandex istället för
> Lycra till exempel. De tappar elasticiteten
> väldigt fort.

Ok, skönt. Då hamnade jag på rätt sida. ;)

Rattnalle skrev:
> Jag skulle kraftigt ifrågasätta påståendet om
> att spandexgubbar generellt har viss kontroll.
> Många verkar däremot tro att de har kontroll
> vilket jag tycker är värre än att inte ha
> kontroll men vara medveten om det.

+17. Känns som ett eskalerande problem. För några år sedan var det sällan jag såg spandexgubbar som betedde sig illa. I år har jag redan hunnit se hur många galna grejor som helst. Har en teori om att reflexäst-Nishiki-brigaden har gått över till bockstyre.

För övrigt tyckte föraren av en vit skåpbil att det var kul att stryka mig med backspegeln på en tom raksträcka med mycket god sikt och så hälsade jag på supertramp.

Lycra är väl bara ett varumärke? Duponts variant av spandex.

Senast ändrad:
tuta skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Jag skulle kraftigt ifrågasätta påståendet
> om
> > att spandexgubbar generellt har viss kontroll.
> > Många verkar däremot tro att de har kontroll
> > vilket jag tycker är värre än att inte ha
> > kontroll men vara medveten om det.
>
> +17. Känns som ett eskalerande problem. För
> några år sedan var det sällan jag såg
> spandexgubbar som betedde sig illa. I år har jag
> redan hunnit se hur många galna grejor som helst.
> Har en teori om att reflexäst-Nishiki-brigaden
> har gått över till bockstyre.

Här i Göteborg upplever jag att lycra/spandexpendlarna är i klar minoritet. Men bland de man ser inne i stan är det nästan 50/50 kontroll/vårdslöshet. Väldigt tråkigt.

Dessutom får man fler tillfällen att posera med sin dyra cykel om man stannar vid alla rödljus och tar det lugnt. Är man snabb nog kan man cykla på vad som helst för det syns ändå inte ;)

Blev kränkt av Supertramp uppför Skanstullsbron. Han satt visserligen på en cykel och jag sprang. Hans ringklocka fungerade i alla fall...på cyklisterna framför :)

:)

-2.2 stod temperaturen på när årets första pendling drog igång. Ett ok snitt på 23,9 i medelhastighet i Uppsalaåsens motvindar. Chockerad över att morgondagens bilister var så snälla och stannade i korsningar. Inte van vid det andra tider på dygnet...

Min poäng med inlägget ang spandexgubbar och el-"cyklister" var att gubbar som lägger pengar och tid på fin cykel och som bevisligen är tillräckligt tränade för att komma upp i ansenliga farter trots allt och generellt sett brukar ha viss kroppskontroll och grundläggande kännedom om rätt cykelteknik inkl t ex kurvtagningsteknik. Att de sedan i många fall kör mot rött, gör vansinniga omkörningar och saknar trafikvett är en annan sak. Men det är klart, nyuppgraderade nishikigubbar förändrar kanske denna anlys.

El-tanterna däremot saknar i regel helt uppfattning om grundläggande teknik och höghastighetskontroll av en cykel.

Så tänkte jag.

Ok, idag cyklade jag för fort genom den temporära GC banan vid skeppsbron. Det blev lite väl mycket dataspelskänsla över det hela då jag dodgade inkommande joggare som inte kunde enas om vilken sida de skulle springa på.

Nån som vet vad de gör på lilla västerbron?
Det kommer ju bli kaos när fintvädercyklisterna hittar ut

28 Mars

Bilagor

• 28mars1.jpg
    28mars1.jpg
    90.6 KB · Besök: 26
  • 28mars2.jpg
    28mars2.jpg
    77.7 KB · Besök: 32
Lite kylig men otroligt fin morgon. En idotcyklist försökte tränga av mig från cykelbanan samtidigt som har sa något, det enda jag hörde var cykelbana. Detta skedde vid Solnabron på Hemköp sidan.

Igår blev jag tutad på och det var nog motiverat faktiskt. Var inte i balans och gjorde ett felbeslut. Mental balans alltså. Alt senil. Men troligen inte senil, än.

Idag gjorde jag inga felbeslut och blev inte heller tutad på. Högersvängande bilar så mig på cykelbanan och allt flöt på. Kanske skall man lufta racern i helgen?

Globalistic skrev:
> jag sprang.

Löppendling från Västerhaninge till stan. Starkt!

Vad har ni nu för tävling på jobbet?
Vem fuskar mest/bäst?

Hade fin pendling från söderort till Frihamnen i tisdags. Blev omcyklad av en fixie med rosa 5-ekrat plasthjul fram på Götgatan (han blåste igenom alla rödljus). Jagade på och var ikapp nedanför Slussen, sen tappade jag honom (mer rödljuskörningar). Väl framme vid Frihamnsporten såg jag honom igen till min stora lycka! Pressade lite extra (växlar hjälper), körde om honom och gav segergest, dock ingen respons. Hade han noll koll på vad som hänt runtikring, eller är jag en idiot som gör tävling av min pendling?

Jihoo!!! Sommardäck! Flög fram till arbetet! Stora klingan! Det är våååååår!!!

Lugnt och fint imorse, påpekade för andra gången till samma hundägare vid Årstafältet att det är koppeltvång, finns förbudsskyltar + en stor inhängnad hundrastplats där...

Superduperelitpendlade med kolfiberraket, elväxlar och full spandexmundering. Det enda som saknades var väl högprofil och tub. Och så passar den lilla ryggsäcken kanske inte in. Planerar en lite längre hemfärd i finvädret.

Annars var väl dagens mest fascinerade tjejen som räckte finger åt SL-bussen på Skeppsbron. Det är ju rörigt där nu med liten bussficka, temporärt övergångsställe etc. Nåväl, en buss ska ut. Den väntar på att cyklister ska passera, bilar stannar upp och släpper ut. Alla står stilla eller rullar sakta och bussen (som väl dessutom faktiskt har förkörsrätt) kan börja köra ut. Men då kommer kanonkulan på cykel och bränner rätt fram, väjar vänster och sen in framför bussen samtidigt som hon räcker finger åt bussföraren... När jag sedan cyklar förbi henne undrar jag varför hon cyklar ut när hon ser att bussen är på väg. "Men den korsar ju cykelbanan ju", flåsar hon...

Snacka om att skapa konflikt i onödan. Eller så var hon mest upprörd över att inte kunna utnyttja farten från nedförsbacken ordentligt.

Hon var ju på väg att KOMma. Inte konstigt om man blir sur över att bli avbruten mitt i akten.

Sommar!

Edit: Felvänd bild borttagen, rättvänd bild i nästa inlägg ↓↓↓

(ja, jag vet att det är uppochner men jag ids inte vända den. Ni behöver iaf stretcha era nackar)

Senast ändrad:
silverman834 skrev:
> Ni behöver iaf stretcha era
> nackar)

Äh, ja orka inte... :)

korrekt_20140328_162237.jpg

Habanero skrev:
> silverman834 skrev: