Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
fyrbåk skrev:
-------------------------------------------------------
> velocipede skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fyrbåk skrev:
> >
>
> > -----
> > > Cyklister som notoriskt bryter mot (skiter
> > > i/ignorerar) de mest grundläggande
> > trafikreglerna
> > > är ett annat problem som skapar
> motsättningar
> > > och aggressioner.
> >
> > Inte minst från andra laglydiga cyklister...
>
> Tja, kanske det. Men allvarligare är alla de
> fotgängare som går på övergångställen när
> de har grön gubbe och övrigt trafik har stannat.
> Utom då de cykelidioter som bara drar mot rött
> och nästan mejar ner folk. Ser det nästan varje
> dag på Skeppsbron. Undra på att folk blir
> förbannade.
>
> Edit: Jag cykelpendlar alltså själv, om nu detta
> inte hade framgått.

Hehehe, ja skeppsbron det är i en egen liga vad det gäller sånt, än mer just nu med den där tillfälliga rödljus som ställer till en himla röra med bilar, bussar cyklister och gående.

Zvampen skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > Pendling och pendlig. Göttigt var det i alla
> > fall. Trotts blåsten. ca 2 mil ToR
> > Karlstad/Forshaga samt att jag i dag knäppte
> > 150mils gränsen för i år. Det känns bra
> det.
> > Sen var det dag 88 i rad jag cyklade och det
> är
> > ju alltid något ;7)
>
> Kör du Skivedsvägen? Ganska fint där. Såg att
> Valmetrundan skulle gå den vägen.

Den kör jag b.la. men även banvallen och vägen öster om sjön Alstern brukar jag ta.
Det är en redigt fin tur det.

Valmetrundan? Den får en Google på.

http://www.metsorundan.se/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=3:valmetrundan-2104

Den har jag kört ett par gånger. Förra året lövade jag e pôjk att han skulle fixa SUB5 (15mil på 5 timmar) och det gjorde han. 4:59. Ska inte ta ut sig i onödan, kan en tycka. I år blir det behagliga SUB6 ;7)

Senast ändrad:
Pebben skrev:
> Zvampen skrev:
> -----
> > Pebben skrev:
> >
>
> > -----
> > > Pendling och pendlig. Göttigt var det i alla
> > > fall. Trotts blåsten. ca 2 mil ToR
> > > Karlstad/Forshaga samt att jag i dag knäppte
> > > 150mils gränsen för i år. Det känns bra
> > det.
> > > Sen var det dag 88 i rad jag cyklade och det
> > är
> > > ju alltid något ;7)
> >
> > Kör du Skivedsvägen? Ganska fint där. Såg
> att
> > Valmetrundan skulle gå den vägen.
>
> Den kör jag b.la. men även banvallen och vägen
> öster om sjön Alstern brukar jag ta.
> Det är en redigt fin tur det.
>
> Valmetrundan? Den får en Google på.
>
> http://www.metsorundan.se/index.php?option=com_pho
> cadownload&view=category&id=3:valmetrundan-2104
>
> Den har jag kört ett par gånger. Förra året
> lövade jag e pôjk att han skulle fixa SUB5
> (15mil på 5 timmar) och det gjorde han. 4:59. Ska
> inte ta ut sig i onödan, kan en tycka. I år blir
> det behagliga SUB6 ;7)

Just ja. Den har bytt namn. Har en kompis som ska köra MTB-tävlingen.
Själv hinner jag inte få igång benen till dess.
Det är fint från Alsterstenen och upp via Gunnerud. Kör du ut vid Mossbergs/kyrkan eller Forsnäs? Brorsan bor där ute vid Gapern så det är kända vägar. Har suttit i vinter och gjort banor på Garmin som jag ska testa i sommar när jag är hemma på semestern. Bla den vägen och upp till Deje och sen ner via banvallen.

Jag kör gärna över Forsnäs och tar vänster på 63:an och sen höger och vidare mot Forshaga. Men ibland svänger jag höger och kör en bit på 63:an upp mot Molkom för att sedan ta vägen över Mölnbacka, Deje och där kan man ta antingen Älvdalsvägen eller banvallen ner till Forshaga. Där har du riktigt trevlig cykling, tycker jag. Och även den går ju lite på Metzorundan eller ja nu heter den ju inte så längre.

Härdande & lärorik motvind i 25 km till jobbet igår = ducka bakom styre, in med armar & ben.
Lättade på ett mellanlager tröja, det räckte bra med baselayer t-shirt + jacka.
Lite småstum i benen då jag tog en löprunda innan cykelpendlingen, men då vindriktningen är densamma nu på morgonen så innebär det medvind hela vägen hem.

När man säger att femtio procent av trafiken på Sveavägen är leveranstrafik, menar man då verkligen hälften av trafiken eller menar man bara hälften av (bil)trafiken?
Jag har för mig att jag hört liknande bortförklaringar till varför man inte kunde skapa ändamålsenlig infrastruktur på Götgatan tills det visade sig att det under rusningstimmen i snitt passerade 900 cyklister men bara 600 bilister. Men det var ju ingen som hade räknat cyklistera...

Den frågan kunde man ju ställa istället för att låta någon avsluta med det falska konstaterandet att inget går att göra. Eller varför nya Slussen kommer innebära en spikrak åttafilig motorled rakt genom staden medan cyklisterna får göra omvägar, onödiga höjdskillnader och vänta på broöppningar. När man nu drar fram den "planen" som en storsatsning på cyklismen.

bojsänke skrev:
Eller
> varför nya Slussen kommer innebära en spikrak
> åttafilig motorled rakt genom staden medan
> cyklisterna får göra omvägar, onödiga
> höjdskillnader och vänta på broöppningar. När
> man nu drar fram den "planen" som en storsatsning
> på cyklismen.

Du tycks ha fallit offer för en massa lögner som diverse nimbygrupper sprider om vad nya slussen faktiskt är. Det är fullt förståeligt då det är precis den bild som företrädarna för Slussen plan B och andra "bevara slussen"-anhängare vill sprida.

8-filig motorväg är det absolut inte. Det är en reducering av antalet bilfiler från 12 till 8 filer med trafikljus i vanliga (icke planskiljda) korsningar, och en kraftig förbättring av framkomligheten för alla andra trafikantgrupper på bekostnad av bilen. Nya slussen medger precis som nu att cyklister kan passera utan broöppningar den vanliga vägen + en ny cykelbro som ersätter den ena av bilbroarna.

Om inte gång- och cykeltrafikanter förstår att nuvarande Slussen är ett av de första uttrycken för det bilcentrerade samhället, modernismen, enklavbygget av förorter och motorvägskringlor så vetefan vem som förstår det. Läs gärna t.ex. http://slussenmyter.se/ (d.v.s. hos Yimby). Text om det aktuella ämnet: http://www.yimby.se/2011/12/slussenmyter-del-11-den-a_1163.html

Senast ändrad:
Enber skrev:
> Du tycks ha fallit offer för en massa lögner som
> diverse nimbygrupper sprider om vad nya slussen
> faktiskt är. Det är fullt förståeligt då det
> är precis den bild som företrädarna för
> Slussen plan B och andra "bevara
> slussen"-anhängare vill sprida.

Jag blir gärna glatt överraskad.

> 8-filig motorväg är det absolut inte. Det är en
> reducering av antalet bilfiler från 12 till 8
> filer med trafikljus i vanliga (icke planskiljda)
> korsningar, och en kraftig förbättring av
> framkomligheten för alla andra trafikantgrupper
> på bekostnad av bilen.

Jag sa aldrig motorväg. En motorled blir det däremot, där cykeltrafik är förpassad till dubbelriktade cykelbanor vid kanterna, och faktiskt fler än åtta filer att korsa om man ska byta sida när dessa räknas in.
Redan idag passerar det 30.000 cyklister genom Slussenområdet. Lika många som bilisterna. Ingen tror något annat än att cyklisterna kommer fortsätta öka i antal betydligt snabbare än biltraffiken. Ändå ger man dem som sagt 1.5m på var sida per riktning, medan privatbiltraffiken ges totalt 23 meter och naturligtvis mötesfritt.

Ja jävlar vilken jättesatsning för ökad cykeltraffik!
Om inte ens cyklisterna begriper att lösningen innebär att cyklisterna i praktiken är förpassade till långa kötider vid klaffbroarna medan privatbiltraffiken åter fått lejonparten så vetefan vem som förstår det.
Att nuvarande lösning är kass på mängder av sätt betyder inte att den nya är bra. Idag har vi i varje fall mötesfri cykeltrafik i norrgående riktning och bara tre eller fyra filer att korsa, beroende på varifrån man kommer.

Att biltraffikkapaciteten totalt blir sämre och dessutom koncentreras ännu hårdare till Skeppsbron är ju ingen vinst. Skeppsbron och Strandvägen har potential att vara de två vackraste, mest levande stadsområdena i stan.
Att man gjort dem till autostrador och bilparkeringar istället är en enorm alternativkostnad, och framtidsplanen kommer förvandla dem till en fullständig urban öken. Ingen flanör vill korsa tio körfält för att ta sig från staden till de kajkantskaféoaser som aldrig ens kommer få chansen.

Men på ritningarna har man ju i alla fall ett par bänkar och planteringsrader där folk kan sitta och titta på vattnet med 40 breddmeter av tung traffik bokstavligt talat decimeter bakom ryggen. Det blir nog jättetrivsamt.

Jag var tvungen att kolla upp det först, men stadens Cykelplan 2012 säger att en enkelriktad cykelbana på platser med höga flöden ska vara minst 3.25m bred med separation mellan snabba och långsamma cyklister. Nya Slussenhuvudbron kommer som sagt ha dubbelriktade banor som dessutom bara är 3m breda, med inga som helst möjligheter till uppdelning.

Man planerar inte ens att komma i närheten av de infrastrukturkrav man själv satt upp. Förutom för biltraffiken, naturligtvis.

Okej, då tror jag att jag misstog dig för en gamla Slussen-kramare, ursäkta.

Jag har inget emot en högre ambitionsnivå vad gäller cykelframkomlighet än vad som blir fallet i nuvarande förslag för nya slussen, jag är bara tveksam till dem som vill stoppa förändring och behålla den så kallade "geniala klöverbladslösningen", d.v.s. den nuvarande motorvägskringlan.

Om man ska vara krass så tror jag att den nuvarande lösningen är en stor förbättring men samtidigt en kompromiss med övrig kollektiv- och biltrafik. Den som cyklar via Slussen i framtiden får hålla sig till de 1,5m breda cykelfälten (breddning i förhållande till nuvarande) om denne bara ska rakt fram. Om man vill korsa körfälten kan man istället välja cykelbron eller övergångarna nere vid själva slussen. Vid slussning kan den ena (men aldrig båda) av dessa vara uppfälld, och i detta fall så har du helt rätt i att en cyklist måste ta en omväg till den andra sidan, som då ska vara nedfälld.

Med tanke på att nuvarande broarna är 40+m vardera och den nya blir 45 meter så tror jag inte att det blir en märkvärd skillnad vad gäller bullernivåer. Som sagt försvinner hela den ena bron och trafiken sölas ned av trafikljus, det är en förbättring.

Vägen hem

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    130.9 KB · Besök: 53
Finfikat i morn ligger väldigt löst till m tanke på vädret... hellre cykla än fika:-) Få se.

Säsongens första i kort-kort.

PS. Körde vuÄltan igår. När kom nya asfalten i höjd med Hellas dit?

Senast ändrad:
4 grader när jag rullade hemifrån, inte alls varmt. Pigga och snabba ben dock.

Årets först och premiär till jobbet på pendlarrhojen, 7 grader varmt uppe på berget och sen frost i de lite lägre delarna, klart krispigt, varmt och skönt från stan till Farsta.
Nordliga vindar, hoppas det håller i sig så man slipper motvind hem, men lär bli varmt och skönt.

Cykeltrafiken vid korsningen hornsgatan/slussen kan nu beskrivas med ordet infarkt och tvärtjockt.

Hoten blev verklighet - en kollega har återupptagit cyklandet. Får inte ha omklädningsrummet för mig själv längre med andra ord. Ytterligare en kollega har uttryckt liknande hot, men han verkar avvakta.

Åt ett äpple och besteg räcern. Det vankades VuÄlta. Tyckte inte jag var så sen men vid 7:30 så möter man ett veritabelt LÄMMELtåg in mot stan (cyklar medsols från Sickla).
Det var väldigt trivsamt.

Underbar.
Lugnt tempo pga sömnbrist med undantag för spurt uppför tranebergsbron.

Brommaplan skördar sina offer, idag en motorcyklist på backen i rondellen. 3:e otäcka olyckan jag cyklat förbi där i år.

2 ambulanser och en polis på plats, Mc-föraren på bår med nackkrage.
Får en att tänka efter för jag kör själv MC.

Vid rålambshovsparken var det bara att rätta sig i ledet, mycket folk.

Tack, väldigt trivsamt. Något varmt mot slutet så det blir kort-kort på hemvägen.

Tummen är ur och jag är tillbaka på asfalten igen med numera helstela Nishiki-pendlaren.
Ryggen värker, benen var lite trötta och magen är +5kg sedan vinterns pendlarryck men jag var lycklig trots allt. 22,5 km på 57 min i utmärkt väder. Najz!
Mycket andra cyklister ute nu också men jag kom okränkt fram till jobbet.
En nära-hund incident vid Gubbängen och allmänt kasst flyt med rödljusen men vad gör det när våren äntligen är här.

zodah skrev:
> Åt ett äpple och besteg räcern. Det vankades
> VuÄlta. Tyckte inte jag var så sen men vid 7:30
> så möter man ett veritabelt LÄMMELtåg in mot
> stan (cyklar medsols från Sickla).
> Det var väldigt trivsamt.

Lämlar, isch, tur man tog Erstavik i dag då.
Trivsamt var ordet.

staine skrev:
> Finfikat i morn ligger väldigt löst till m tanke
> på vädret... hellre cykla än fika:-) Få se.

Där ser man.
Kaffet var gott
Sällskapet var, trots din frånvaro, trevligt.

Pendlingen rena propagandan för Cykla i Stockholm.

Sprättiga ben, mycket folk men ligger man först ordnar det sig. Ljussignalerna vid hornstull får en att fundera, tycker inte att det var lika krångligt förut att ta sig igenom men åt båda håll är det nu som ett flipperspel med rött ömsom grönt. Ingen logik.

Ett lugnt tempo till finfikat idag. ville inte dra in för mycket pollen eller var det att kroppen var ett vrak efter en helg i kajaken? Abuselma tyckte jag körde sakta när han gjorde sällskap en bit. Få se var björken säger i eftermiddag. Kan bli en erstavik runda på vägen hem annars.

Va lite väl kalt att köra kort kort på morgonen, men blir nog bra på hemvägen, MTB pendlare rullar inte lika bra som cx:en.

Black planet skrev:
> Kan bli en erstavik runda på vägen hem annars.

Sällsis?

Tog lösa ärmar och ben idag på morgonen och hoppas på kortkort på vägen hem. Var ganska lagom på morgonen iallafall. Galet mycket folk från Slöstan in till city.

Svosch, svosch, svosch. Härligt att äntligen fått på sommardäcken på hojen. Rullade stillsamt förbi Västerbrolämmeltåget i det härliga vädret.

Vågade inte heller köra kort-kort då det bara var ca 4 grader imorse, blir nog kokt hem i eftermiddag... Sen vill jag utfärda en varning till alla andra pendlare, jag bytte till sommardäck på bilen imorse och tänker ta av vinterstänkorna på pendelhojen ikväll. Med andra ord förvänta Er minst 1 dm blöt nysnö inatt...

Selast skrev:
> Vågade inte heller köra kort-kort då det bara
> var ca 4 grader imorse, blir nog kokt hem i
> eftermiddag... Sen vill jag utfärda en varning
> till alla andra pendlare, jag bytte till
> sommardäck på bilen imorse och tänker ta av
> vinterstänkorna på pendelhojen ikväll. Med
> andra ord förvänta Er minst 1 dm blöt nysnö
> inatt...

Jag tar aldrig av stänkorna på pendelhojen. Bring it On!

Drog på mig lite knäont efter 30-milaren i fredags, det kombinerat med björkpollenexplosionen gör att jag nog får hoppa över pendlingen ett tag. Men det kanske inte gör något med tanke på hur trångt det såg ut från bilfönstret imorse.

zodah skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > Vågade inte heller köra kort-kort då det
> bara
> > var ca 4 grader imorse, blir nog kokt hem i
> > eftermiddag... Sen vill jag utfärda en varning
> > till alla andra pendlare, jag bytte till
> > sommardäck på bilen imorse och tänker ta av
> > vinterstänkorna på pendelhojen ikväll. Med
> > andra ord förvänta Er minst 1 dm blöt nysnö
> > inatt...
>
> Jag tar aldrig av stänkorna på pendelhojen.
> Bring it On!

+1, om man ändå har en dedicerad pendlare, varför ta av stänkorna? Och så ett dubbat hjulpar redo att lyftas på vid behov.

Härlig pendling, +7 och kortbent i solen funkade kanon. +4 och moln är min nedre gräns för mina <30 min jobbcyklingar.

Kortbent hem? ojojoj, vilket väder vi har nu. BLev sjukt inspirerad på lunchen.

Jag körde kortbent till jobbet imorse! Morgonseg som man är så nyttjar man flextiden till max och är inte på vägarna förrens efter 8 dock.

Motvind från alla håll, men vad gjorde det, varmt gott väder och premiär för korta handskar.

Oj, vad mycket cyklister som var ute och cyklerade. Kortkort hem var skönt. Hade lite lite på mig åt andra hållet.

En herre framför mig fick panikbromsa i en tunnel för en cykeldam som kom farande på fel sida runt ett blint hörn. Alla fick dock stopp i tid, så ingen större skada skedd.
"Högertrafik kanske?", föreslog jag. "Det var ju folk som gick där!", blev svaret.
Jag hoppas hon insåg, sådär lite i efterhand måhända, hur dumt det lät.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp