Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Mm för det är nog ett bra sätt att lugna ner
> situationen.
Jo, sannolikheten är ganska stor att han säger "hähähä" för sig själv, eller i högtalarsystemet, när han ser min lustifika uppenbarelse, precis som cyklisten jag mötte på väg hem från Hornbach igår. :-)
Kör jag så långt ut så han kommer om på höger sida så blir han antagligen bara tacksam, medan chansen att han plötsligt vill göra en U-sväng istället för att köra in på busshållplatsen är rätt så minimalt, så han har mycket mindre anledning att försöka prejja mig, eller ens bli irriterad.
Om jag ligger framför eller till höger är jag lika mycket i "vägen" ur hans perspektiv i vilket fall, men jag syns bättre om jag ligger framför och väldigt dåligt om jag ligger till höger.
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Visst är det så. Men att "inte placera sig"
> bredvid en buss är inte alltid ett aktivt val.
Att uppehålla sig någonstans mitt på högersidan av en buss, där man syns som sämst, som är på väg att svänga in på en hållplats, är givetvis inte ett aktivt val. Det är ett extremt passivt val. Ett passivt val som är lätt att avhjälpa med ett minimum av aktivitet, genom att antingen köra lite fortare och/eller ligga lite längre ut till vänster så att inte bussen som skall svänga in till höger kör upp på vänstersidan om dig, eller nypa lite lätt i bromsen när bussen kommer upp jämsides så du hamnar bakom istället, och därefter själv kan köra om till vänster.