Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
> pratat med okända. Ett liknande fenomen som du
> beskriver är ju på motionslopp där man ibland
> ser ett uppenbart par, där hon kämpar först på
> en kass cykel och han kommer efter med uttråkad
> min och utan ansträngning på en dyr cykel. Klar
> förbättringspotential på den kombon.

Fast det behöver inte vara dåligt att den dåliga ligger först. När jag långcyklade i skåne en gång, kom jag på ett danskt par som tog det väldigt lugnt. Frun åkte hela tiden först och fick bestämma farten, maken sög hjul. Jag frågade om detta, och han sa att det var den bästa kompromissen, för om han låg först så kunde han inte låta bli att köra fortare, och sen dröjde det inte länge förrän han tappat henne utan att märka nåt, och sen när de träffas igen så är hon urförbannad.

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> > pratat med okända. Ett liknande fenomen som du
> > beskriver är ju på motionslopp där man
> ibland
> > ser ett uppenbart par, där hon kämpar först
> på
> > en kass cykel och han kommer efter med
> uttråkad
> > min och utan ansträngning på en dyr cykel.
> Klar
> > förbättringspotential på den kombon.
>
> Fast det behöver inte vara dåligt att den
> dåliga ligger först. När jag långcyklade i
> skåne en gång, kom jag på ett danskt par som
> tog det väldigt lugnt. Frun åkte hela tiden
> först och fick bestämma farten, maken sög hjul.
> Jag frågade om detta, och han sa att det var den
> bästa kompromissen, för om han låg först så
> kunde han inte låta bli att köra fortare, och
> sen dröjde det inte länge förrän han tappat
> henne utan att märka nåt, och sen när de
> träffas igen så är hon urförbannad.

En variant skulle ju kunna vara dam först på prima lättrullad cykel och herre på betydligt jobbigare cykel efter. Eller möjlige samma kombo men han först och hon sen. För säkerhets skull lägger jag till att jag sett en hel massa damer som kvalificerar sig till att dra män på fina cyklar mest hela dagen.

Ja i teorin ja, i praktiken vill väldigt få män ha sämre cykel än frun, väl analogt med att väldigt få män vill ha sämre bil än frugan, eller sämre kastspö/dator/musikanläggning/gps/joggingskor/mobilfån etc

Ja jag tror jag mest blev irriterad på att personen uppenbart kämpade och dom andra som hade riktigt bra cyklar och träningskläder på sig hängde efter. Sen vet jag ju inte hur situationen egentligen var. Endast min egna observation när jag "susade" förbi hehehe

jonja skrev:
> Ja i teorin ja, i praktiken vill väldigt få män
> ha sämre cykel än frun, väl analogt med att
> väldigt få män vill ha sämre bil än frugan,
> eller sämre
> kastspö/dator/musikanläggning/gps/joggingskor/mo
> bilfån etc

Haha, det vet i sjutton, kan nog vara väldigt olika.
Okej jag har mycket bättre cykel! (men inte enligt henne, hon älskar sin navväxlade Monark), bättre kastspö (hon har inget), bättre joggingskor, MEN hon har bättre bil,dator,mobilfån. Intresset får väl styra!

Det är helt jävla amazing att pendla på helgerna!!! I synnerhet mornarna.

Om det inte hade varit för memilen i "liggcykel" hade även dagens pendling blivit helt perfekt.

Stanser dere når dere kommer til slike trafikklys?

http://goo.gl/ZKg5fS

Jeg pleier å stanse for hvert eneste røde lys. Men når jeg kommer til slike plasser og ser andre syklister bare svisje forbi, er det ofte vanskelig å la vær å bli fristet...

Njöt av det vackra vädret. Benen var lite stela i början efter Södertäljes 30-mila men piggade på sig lagom till jag kom in till stan. När jag bromsade in vid ett rödljus blev jag omsusad av ett hybridsvetto, iklädd vindställ och springskor. För övrigt hade han omatchande hjulpar och en clipon bakstänka som var alldeles sned. Jag tog det lugnt och kom så småningom i fatt, trots att han fortsatte att ignorera de flesta trafikregler, och kunde demonstrera hur en kränkning går till.

Trodde att jag skulle frysa till en istapp i morse men klarade tydligen mig.

Efter en veckas cykling på räser så kändes det fruktansvärt jobbigt att börja cykla på pendlar CX:n igen. Tyckte att jag tryckte på rätt så bra men farten vittnade om något helt annat, är nog dags att gå igenom den cykeln.

Såg en herre på cykel som tacklade en kvinna på cykel som stod och väntade på grönt ljus vid Solnabron. Hon såg ganska bestört ut medans han bara cyklade vidare som om inget hade hänt, så kan man också göra...

Men vad är det med den här kylan? kan vi inte få lite värme, eller har den försvunnit med SD, SP och vad f-n de nu kallar sig?
Jag vill ha 15 grader på morgonen, 20 på em och ingen motvind åt något håll. Inte några hala träbroar i gurraberg lr is på vattenpölarna i maj.

Fast det var visst rätt fint med dimman över sjöarna, och jag hade ju ändå vinterhandskar, tjocka skoöverdrag och vinterkepsen.

Men lite mer värme tack

5 Maj

Bilagor

• 5maj.jpg
    5maj.jpg
    153.6 KB · Besök: 51
luff skrev:
> Stanser dere når dere kommer til slike
> trafikklys?
>
> http://goo.gl/ZKg5fS
>
> Jeg pleier å stanse for hvert eneste røde lys.
> Men når jeg kommer til slike plasser og ser andre
> syklister bare svisje forbi, er det ofte vanskelig
> å la vær å bli fristet...

Det där trafiklyset är det många som struntar i och det kan man förstå. Jag stannar där de få gånger det är rött, vilket är väldigt sällan.

Var orolig att behöva cykla dubbat i morse, men en titt ut genom fönstret och på termometern fick mig på andra tankar. Skön racerpendling i för varma kläder.

Om prognosen stämmer så blir nog inte resten av veckan lika härlig som idag :(

Kallt, frös om fingrarna en stund. Fick draghjälp av en moped som seeeegade om. 5 km med ett snitt på vad det nu kan varit. Hur många växlar har de på mopederna egentligen nuförtiden? Var ju som motorcykeln i terminator. Inte för att det gick mycket snabbare för det. 45 km/h toppade den nerför, 42-43 på flacken och uppför var jag nog snabbare, om jag försökt gå om. Men fan vad de stinker :(

Massa cyklister. Ljuslösningen vid Hornsgatan/Götgatan är en katastrof just nu. Den bästa lösningen när det är så pass få bilar vore nog att plocka bort signalerna helt och hållet. Annars var dagens roligaste mannen som cyklade mot rätt, talandes i mobiltelefon, som tappar telefonen ner på vägen mitt i korsningen. Tyvärr blir den (telefonen alltså) inte överkörd utan han lyckas på något sätt stoppa trafiken och få upp den. Kanske en läxa är lärd... men förmodligen inte.

MattiasK skrev:
Ljuslösningen vid
> Hornsgatan/Götgatan är en katastrof just nu.

Passerar där på eftermiddagar och man kan, om man som jag kör mot västerbron, få stanna upp till 3 ggr innan passagen är genomförd. Helt värde!

Trött på kylan, milt i januari, kallt i Maj, vad fan är det som händer?

Skönt att cykla igen, men kallt. Vintervantar och mössa kändes så där att dra på sig i maj men det behövdes. 2 grader när jag drog i morse.

Smal gata i Älvsjö, sopbilen dammar på i vänstertrafik rakt mot mig och sonen, 12 år.

Jag svänger vänster för att ta skydd bakom ett par parkerade bilar på mötandesidan. Ropar åt sonen att göra detsamma.

Men han lyckas precis bunnyhoppa upp på trottoaren just innan den flinande retarden passerar i full fart för att sen stanna 10 meter längre fram.

Funderade ett tag på vad en ev. ordväxling hade lett till. Troligen ingenting.

Men var försiktiga där ute!!

Mötte btw AxelSthlm mitt på Västerbron men han var så fokuserad på cykling så han såg inte att jag vinkade... (jag körde iof på andra cykelbanan ;-))

staine skrev:

> Mötte btw AxelSthlm mitt på Västerbron men han
> var så fokuserad på cykling så han såg inte
> att jag vinkade... (jag körde iof på andra
> cykelbanan ;-))

Vad får dig att tro att jag inte såg dig? ;)

Cyklade om Staine på Västerbron. Men han var så fokuserad på att stirra på en kille på andra sidan bron att han inte såg nåt.

Fan här cyklar man Västerbron varje dag i långsam mak.
Sedan när det äntligen händer nått är man helt koncentrerad på att glo på alla båtar som magiskt har förflyttat sig från grusplanen under bron till Pålsundskanalen.

7:45-ish fikas det förstås, jag har inte ställt om kroppen till sommartid bara...

(Jag har av oklar anledning inte besökt den här tråden på 1-2 mån, så här kommer en smågammal rapport.)

Lyckades på skärtorsdagen krocka (ganska rejält) med en fotgängare för första gången nånsin. Passerade Pampas marina på den vanliga vägen hem och cyklade förbi 4-5 st grupper löpare med små SATS-reflexvästar, ca 20-30 pers i varje grupp.

När jag skulle passera den sista gruppen på G/C-banan (en sån med linje i mitten) så bromsar hela gänget in för att vända, och ca hälften av löparna väljer att göra små u-svängar ut på cykelbanan istället för att vända på stället (alla höll sig på gångbanan innan de vände). Jag hinner bromsa en del men smäller rakt in i en manlig löpare som drattar i backen. Jag lyckas hålla mig kvar på hojen, troligen tack vare att jag på något konstigt vis endast träffade honom med kroppen (hans axel mot min överkropp) och inte med ngn del av cykeln. Vi kollade om båda var ok och sen fortsatte jag hemåt. Jag tror han insåg att det var hans fel...

Så ett litet tips till er andra... Passera löpargrupperna försiktigt och håll händerna på bromsarna. Om en vanlig fotgängare sticker av åt sidan har man oftast utrymme att cykla runt, men inte när det är 30 löpare...

Min RidEye-kamera som borde komma inom några veckor kommer bli användbar att dokumentera såna här händelser med.

Man får kanske lägga in Västerbron i rutten till jobbet. Verkar hända massor skoj där.

Ringvägen - Hornsgatan inget att rapportera. Liljeholmen allt lugnt. Inte ens gående i cykelbanan.

jonja skrev:
> väldigt få män vill ha sämre bil än frugan,
> eller sämre
> kastspö/dator/musikanläggning/gps/joggingskor/mo
> bilfån etc

Min cykel är dyrare än makens, men han har två...
Bäst passar det mig när han kör sin cross med ungarna i vagn bakom, känner mig otroligt stark då. Är väldigt glad att han inte sitter på racern för då hade jag blivit avhängd efter en halvmeter.

Morgonens pendlig var ganska kylig till att börja med, solen värmde gott så lätt kokt på slutet. Trög, trög, trög och trög men det blir inte så mycket annat med sbs (skit bakom styret) och en massa pollen, min stackars svarta fina cx är pudrad med något fult gult.

@janek vill gärna ha en liten rapporering om RidEye kameran när du har fått hem den är rätt sugen på att skaffa en själv.

I övrigt var pendlingen sval och skön trots en envis motvind

Senast ändrad:
jonja skrev:
> väldigt få män vill ha sämre bil än frugan

Har två bilar skrivna på mig, men kan inte påstå att den ena eller andra är min eller sambons. Vi kör nog 50/50 med bilarna.

Det såg kallt ut i morse, så jag tog en extra undertröja. Fail!
Ganska lugnt i (cykel-)trafiken idag. Varför?

bossjo skrev:
> @janek vill gärna ha en liten rapporering om
> RidEye kameran när du har fått hem den är rätt
> sugen på att skaffa en själv.

Absolut, det kommer! Lägger säkert upp nån pendlingsvideo så fort jag fått den. Måste bara lära mig lite om videoredigering, det är en vit fläck på min IT-karta.

När jag kom till jobbet så träffade min pendlarcykel Bianca sin tidigare okända kusin Tjocka Bertha som var på besök från USA! :-)
20140505_121406.jpg

Janek skrev:
> (Jag har av oklar anledning inte besökt den här
> tråden på 1-2 mån, så här kommer en
> smågammal rapport.)
>
> Lyckades på skärtorsdagen krocka (ganska
> rejält) med en fotgängare för första gången
> nånsin. Passerade Pampas marina på den vanliga
> vägen hem och cyklade förbi 4-5 st grupper
> löpare med små SATS-reflexvästar, ca 20-30 pers
> i varje grupp.
>
> När jag skulle passera den sista gruppen på
> G/C-banan (en sån med linje i mitten) så bromsar
> hela gänget in för att vända, och ca hälften
> av löparna väljer att göra små u-svängar ut
> på cykelbanan istället för att vända på
> stället (alla höll sig på gångbanan innan de
> vände). Jag hinner bromsa en del men smäller
> rakt in i en manlig löpare som drattar i backen.
> Jag lyckas hålla mig kvar på hojen, troligen
> tack vare att jag på något konstigt vis endast
> träffade honom med kroppen (hans axel mot min
> överkropp) och inte med ngn del av cykeln. Vi
> kollade om båda var ok och sen fortsatte jag
> hemåt. Jag tror han insåg att det var hans
> fel...
>
> Så ett litet tips till er andra... Passera
> löpargrupperna försiktigt och håll händerna
> på bromsarna. Om en vanlig fotgängare sticker av
> åt sidan har man oftast utrymme att cykla runt,
> men inte när det är 30 löpare...
>
> Min RidEye-kamera som borde komma inom några
> veckor kommer bli användbar att dokumentera såna
> här händelser med.

Plingar man lite allteftersom när man passerar sådana grupper slipper man ofta också insidenter. Man slipper t.ex. att några bryter sig ut för att springa till kompisen några meter framför utan tanke på att det är skilda fält för cykel och gång. Själv plingade jag när jag cyklade förbi en grupp långsamma cyklister, säkert 15stycken på rad härom veckan. Stod fredrikshov på dem (får väl hitta snabbare pojkar om jag skall börja träna). Skoj att plingiplinga när man cyklar om (fast det var mest för att de inte skulle byta dragare eller så, plus att om jag nu tycker det är jäkligt skönt att folk bakifrån talar om att de skall cykla förbi, då tycker säkert många andra det också).

Novisen skrev:
> Plingar man lite allteftersom när man passerar
> sådana grupper slipper man ofta också
> insidenter. Man slipper t.ex. att några bryter
> sig ut för att springa till kompisen några meter
> framför utan tanke på att det är skilda fält
> för cykel och gång.

Visst kan man varningsplinga flitigt, men jag har dåliga erfarenheter av joggares hörförmåga och inbillar mig att de som springer i grupp inte heller är speciellt uppmärksamma på sånt.

Personligen känns det som att pling i preventivt syfte när folk inte är i vägen (som i det här fallet) är lite som att en bil skulle varningstuta när den kör längs med en trottoar ifall en fotgängare skulle hoppa ut i gatan, men jag är övertygad om att många inte håller med.

Plingande medför ibland att fotgängarna vänder på huvudet och därmed vinglar ut i cykelfältet. Motsatt effekt av vad man önskar, så jag plingar sällan numera.

Angående par med olika kapacitet och olika cyklar brukar jag undra hur det ser ut när jag på min cx åker bakom maken på lastcykeln (Bullitt) med lillkillen i lådan. I helgen var vi dessutom båda två helt kitade i bästa memilstass eftersom det började som en träningsrunda på racern som havererade efter två kilometer. Vet jag vart vi ska kan jag blåsa på före men när jag inte hittar puttrar jag efter, handlar inte om draghjälp men det vet ju inte de vi möter. Måste se lite lattjo ut.

elason skrev:
> Angående par med olika kapacitet och olika cyklar
> brukar jag undra hur det ser ut när jag på min
> cx åker bakom maken på lastcykeln (Bullitt) med
> lillkillen i lådan. I helgen var vi dessutom
> båda två helt kitade i bästa memilstass
> eftersom det började som en träningsrunda på
> racern som havererade efter två kilometer. Vet
> jag vart vi ska kan jag blåsa på före men när
> jag inte hittar puttrar jag efter, handlar inte om
> draghjälp men det vet ju inte de vi möter.
> Måste se lite lattjo ut.

Undrar om jag möjligen inte såg er i helgen. Kille med Bullitt och barn i lådan följd av tjej på hoj med bockstyre. Inte var dag man ser och något som man lägger märke till. Kommer bara inte ihåg var det var, men helt klart i stockholmstrakten, eventuellt lite söderut......

Vi har varit ute och snurrat lite i helgen så det är inte omöjligt. Grön Bullitt med canopy på, svart Cannondale cx. Bor på Södermalm och kör mest söder över, typ ut mot Hellas, Älta, Farsta, Nynäsvägen är väl vart vi åkt senast. Lastcykeln brukar dra ögonen till sig. :) Skrutten somnar så gott i lådan så det är det nya nu istället för barnvagnspromenad.

För några helger sedan snurrade vi runt ute i Hellas också men då körde jag mtb:n. Inte helt vanligt med lastcykel på stigarna och småvägarna där kanske...

elason skrev:
> Vi har varit ute och snurrat lite i helgen så det
> är inte omöjligt. Grön Bullitt med canopy på,
> svart Cannondale cx. Bor på Södermalm och kör
> mest söder över, typ ut mot Hellas, Älta,
> Farsta, Nynäsvägen är väl vart vi åkt senast.
> Lastcykeln brukar dra ögonen till sig. :)
> Skrutten somnar så gott i lådan så det är det
> nya nu istället för barnvagnspromenad.

Bor i Enskede och förutom att jag drog en sväng söderut mot söder om Haninge på räser där Skarpnäck, Farsta passerades både fram- å baklänges så blev det också en shoppingtur. Så troligen var det ni, även om minnet är alldeles för mycket teflon för att minnas var :-)

Måste vara otroligt mysigt att somna i lådan.......

elason skrev:
> Vi har varit ute och snurrat lite i helgen så det
> är inte omöjligt. Grön Bullitt med canopy på,
> svart Cannondale cx. Bor på Södermalm och kör
> mest söder över, typ ut mot Hellas, Älta,
> Farsta, Nynäsvägen är väl vart vi åkt senast.
> Lastcykeln brukar dra ögonen till sig. :)
> Skrutten somnar så gott i lådan så det är det
> nya nu istället för barnvagnspromenad.

Södermalm? Får man fråga hur ni förvarar eran Bullitt?
Jag är inte ute efter att sno den utan sugen på att köpa en men har inte löst förvaring än.

/Micke

krull skrev:
> Södermalm? Får man fråga hur ni förvarar eran
> Bullitt?
> Jag är inte ute efter att sno den utan sugen på
> att köpa en men har inte löst förvaring än.
>
> /Micke

Vi har turen att ha ett övergivet grovsoprum i fastigheten, där stod sedan tidigare en trehjulig lådcykel och vår gick precis in bredvid. Att det blev just en Bullitt berodde på dess (nåja allt är relativt) låga vikt ifall den skulle behöva stuvas in på konstiga ställen eller kanske till och med hängas i krok i taket i cykelförrådet. Många av våra andra cyklar bor i lägenheten men just Bullitten får liksom inte plats. ;)

fyrbåk skrev:
> Bor i Enskede och förutom att jag drog en sväng
> söderut mot söder om Haninge på räser där
> Skarpnäck, Farsta passerades både fram- å
> baklänges så blev det också en shoppingtur. Så
> troligen var det ni, även om minnet är alldeles
> för mycket teflon för att minnas var :-)
>
> Måste vara otroligt mysigt att somna i
> lådan.......

Det var säkert vi, lär inte vara många som far omkring med den konfigurationen. Vi mötte mycket folk på både racer och mtb så jag kan inte bringa något ljus över platsen. :)

Jag tror bestämt att de här konstiga funderingarna med vem som skall ha vilken hoj och vem som skall dra finns lite allmänt överallt på happy.

När jag blir rik skall jag bygga en fem meters jätte-Bullit med en två meter lång låda. Där skall jag ligga och sova medan frugan trampar genom Stockholm......

Hasse#7 skrev:
> Jag tror bestämt att de här konstiga
> funderingarna med vem som skall ha vilken hoj och
> vem som skall dra finns lite allmänt överallt
> på happy.
>
> När jag blir rik skall jag bygga en fem meters
> jätte-Bullit med en två meter lång låda. Där
> skall jag ligga och sova medan frugan trampar
> genom Stockholm......

Då behöver du ett stort garage. ;)

elason skrev:
> Hasse#7 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror bestämt att de här konstiga
> > funderingarna med vem som skall ha vilken hoj
> och
> > vem som skall dra finns lite allmänt överallt
> > på happy.
> >
> > När jag blir rik skall jag bygga en fem meters
> > jätte-Bullit med en två meter lång låda.
> Där
> > skall jag ligga och sova medan frugan trampar
> > genom Stockholm......
>
>
> Då behöver du ett stort garage. ;)

Hon får väl cykla hela tiden. det är roligt att cykla!

...glömde givetvis att i förväg nämna finfika i morgon. Fast det var väl underförstått?

Stumpy skrev:
> Plingande medför ibland att fotgängarna vänder
> på huvudet och därmed vinglar ut i cykelfältet.
> Motsatt effekt av vad man önskar, så jag plingar
> sällan numera.

+1

Plingar nästan bara om jag måste för att avvärja en akut fara eller om hela färdvägen är blockerad och ingen verkar se mig komma, ungefär som signalhornet på bilen. Tidigare plingade jag ofta ett litet diskret pling en bit innan passage vilket gav tre olika effekter bland dem som ens märkte av plinget:
1. Folk fick panik och tog konstiga beslut, tex att ta ett snabbt steg i sidled ut i cykelbanan.
2. Blev förbannade (?) och ställde sig och skrek åt mig lite olika saker. Personliga favoriter är "jag har rätt att vara här", "nog måste du väl klara av att köra om här"
3. Ett litet tack, mycket ovanligt.

Angenäm. Såg inte en enda person som betedde sig som en idot på vägen hem. Hade någon efter mig från Munkbron till Londonviadukten, eventuellt hela vägen till Sickla. Han höll avstånd och körde inte om när det blev rött eller trångt. Sånt ger hopp om mänskligheten. Misstänkt elitpendlare då han började prata om "tröskel" vid rödlyset vid Londonviadukten. Gul jacka och något högljudd andhämtning. :) Någon som känner igen sig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp