Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När får man uppleva detta på pendlingsvägen? ;)

Allmänt seg och lite stum i benen efter löpning och pendling de senaste dagarna, ändå blev det ett PB på ett segment på hemvägen.

Rullade hem som vanligt och spottade en KBCK-cyklist i kortbrallor.

Ganska kyligt.

Riktigt tungt idag. Både till jobbet och hem. Usch och fy. Har lagt om kosten och idag kändes det.
Såg en kvinna i alvik, utanför alviks cykel, i morse som verkade ha cyklat omkull. Det var flera personer runt omkring så jag cyklade vidare. Nån som vet om hon är ok?
Hemvägen var händelselös, grå och blåsig... och jag glömde köpa mjölk. Imorgon blir kaffet svart. Typiskt...

Tog en sväng på Djurgården och där var allt lugnt. På vägen hem så var det någon djävla idiot som bestämde sig för att blockera mig min omkörning. Första instinkten var att sparka till hans bakhjul, men det kändes lite väl drastiskt så blev mest lite idiotförklaringar och handgestikulationer. Djävligt tråkigt tyckte jag, speciellt eftersom jag faktiskt hade tagit det lugnt och väntat på lämpligt tillfälle att blåsa förbi. Så här i efterhand önskar jag att jag hade stannat och frågat vad i helvete han höll på med istället för att susa vidare förbannad. Resten av hemvärlden blev inte direkt klanderfri från min sida tyvärr.

Om man har en sådan där överdragspåse till ryggan som dessutom är medpackad i ändamålsenlig ficka, varför trär man inte över den när man vet att det ska regna?
Om man har regnöverdrag till skorna, varför tar man då vinteröverdragen istället när man vet att det ska regna?
Om man har ändamålsenlig regnjacka, varför tar man inte den då när man vet att det ska regna?
Om man har en cx med stänkor och slicks, varför tar man inte den då när man vet att det ska regna?

Igår frös jag som fan om händerna för att jag valde höst/vår handskar när det var vintertemperatur ute. Det visste jag att det skulle vara. Och idag såg jag ut som en blöt hund när jag kom hem, trots att jag visste att det skulle regna. Får behandla inputen med lite mer koncentration i fortsättningen tror jag. Börjar bli lite för mycket slentrian det här med 6 mil om dan.

Bytte hjul igår, orkar inte med baknavets gnällande mer. Fun works N76 med nytt frihjul. De andra hjulen var betydligt tystare, och tråkigare... Beror förmodligen på sugdäcken som sitter på.

Stumpy skrev:

>
> Skall springa lite på Kungsholmen idag och
> funktionera vid Fiskartorpet ikväll, så jag
> åkte buss hem igår och in i morse med
> extrakläder. Spottade ingen, som vanligt.

Det missade jag. Kunde ju tagit med den stora signalhornet o hejat på dig. Ön runt?
Hemresan var för djävlig. Så pollendöd så man bli. Så hoppar cykling imorgon eller sjukskriver mig.

@Appel Lite för nära en dam i sina bästa år med en total onödig fulkörning på herr gårman.

Black planet skrev:
-------------------------------------------------------
> Stumpy skrev:
>
> >
> > Skall springa lite på Kungsholmen idag och
> > funktionera vid Fiskartorpet ikväll, så jag
> > åkte buss hem igår och in i morse med
> > extrakläder. Spottade ingen, som vanligt.
>
> Det missade jag. Kunde ju tagit med den stora
> signalhornet o hejat på dig. Ön runt?

Jupp.

Spottade en räv när jag var nästan hemma efter Fiskartorpet GP och ett par hundra meter senare en hare.

Igår blev jag omkörd av en kille vid ett rödljus som såg ut som en riktig lvg-cyklist. Vägde säkert 30kg mindre än mig och tog sig fram rätt oansträngt. Jag bestämde mig för att ta rygg, se hur mycket jag orkar o s v. Gick till och med om i en backe och höll ledningen nån kilometer. Självfallet låg jag på typ 90% och han låg väl kanske och myskörde, så jag inbillade mig inget och blev inte besviken när han gick om lite senare och drog ifrån.

Idag fick jag dock lida för det. Mjölksyra i varenda litet uppförslut :(

Bällstavägen vid Bromma flygplats... Tillfällig trafikomläggning. Cyklister i södergående möter bilar norrut. Relativfart ohälsosam redan om bilarna håller 50 (i rusning kanske, annars är det 70 som körs där), ingen separation, trångt, trångt, med fotgängare och cyklister åt båda håll på smal kombinerad trottoar.

Undvik om möjligt.

42Hz skrev:
> När får man uppleva detta på pendlingsvägen?
> ;)
>
>
> version=3&rel=0

Goldie vilken jävla KING!!!

Motvinden från helvetet i morse.

Kallt
Ska de vara det
Grått

Rätt händelselöst.
Om man inte räknar cyklisten som fick in lurararna i framhjulet på Liljeholmsbron.
Telefonen flög ut i bussfilen.
Vardagsdramatik.

7 Maj

Bilagor

• 7maj1.jpg
    7maj1.jpg
    88.2 KB · Besök: 45
  • 7maj2.jpg
    7maj2.jpg
    107.7 KB · Besök: 44
  • 7maj3.jpg
    7maj3.jpg
    112.9 KB · Besök: 44
He, he. Monterat för korta skärmstag på första bilden.

kränka gubbe nya sporten
startar i vuÄltalorten
varsågod välkomna prova på
gubben kan ju knappt ens gå
det är skoj och ingen risk
att ni alls åker på smisk
vi är bra vi är bäst
gubben borde rida häst

*morrrrrr*

Börjat pendla till jobbe igen. 1,5 mil enkel väg. Kört 4 av de 5 senaste jobbdagarna vilket känns skönt. Är sliten men har god motivation att fortsätta. Försöker cykla lungt och hålla nere pulsen men den jäveln sticker direkt det blir något annat än medvind och plant ;)

Oavsett så känns det jävligt skönt när man kommer fram.

kommit fram till att om jag hojar 3 dagar i veckan så går jag plus på att köpa lösresor istället för månadskort. hade varit trevligt att hamna i det läget. Då kan man ju även öka upp pendlingen lite framöver...

Var skönt ute idag. lagom kallt, inte så mycket folk och relativt lite vind. undrar hur det kommer att gå på hemvägen... ;)

Sega ben efter gårdagens pendling+training. Böt hjul och satte på ass-savern imorse då prognosen lovade regn, men det behövdes inte, kanske ikväll..

Växlade några ord med en kille på en xxl canyon vid korsningen kungsträgården/hamngatan.

Hoppas kunna segla hem i eftermiddag, men det blir säkert motvind.

Kränkte en elcyklist i motlutet innan alvik västerifrån.
Hon gled förbi mig mot rött vid alviksplan.
Jag trampade ikapp och kränkte igen 100 meter senare och stannade för rött vid de 2 rödljusen vid Statoil.
Hon glider förbi mig mot rött igen.
Hon blir plockad av polisen vid alviks måleri som såg det hela.
Jag gled förbi henne med ett smajl när det blev grönt.

Många Gore-kittade Ninjor ute på vägarna nu. Akta er speciellt för dessa som kommer med skramlande Nishiki hybrider och löpartights...LIVSFARLIGT!

Invigde mina Sportcontact till pendling samt min nya Goretexjacka. Nöjd med allt. Blev inte kränkt av någon. Såg en kille på en Cube stel hybrid som körde med bakvänd gaffel. Jag hade inte möjlighet att fråga varför men jag inbillar mig att det var medvetet.

CyklistMopedist skrev:
> Kränkte en elcyklist i motlutet innan alvik
> västerifrån.
> Hon gled förbi mig mot rött vid alviksplan.
> Jag trampade ikapp och kränkte igen 100 meter
> senare och stannade för rött vid de 2 rödljusen
> vid Statoil.
> Hon glider förbi mig mot rött igen.
> Hon blir plockad av polisen vid alviks måleri som
> såg det hela.
> Jag gled förbi henne med ett smajl när det blev
> grönt.

Ah, den känslan :)

I morse upptäckte jag, efter snart tre år på samma arbetsplats, för första gången hur cykelbanan sträcker sig vid Nybroviken!!
Jag såg en bild på en gatsten här i tråden igår och bestämde mig för att spana lite extra i morse, och jodå, där var den!!
Fail.

En annan fråga;
En kollega funderar på att cykla men är osäker på vägen.
Vad har ni för förslag på sträckning mellan Rotebro/Norrvikensjön - Värtahamnen?

Cyklade om en som pendlade (?) medelst Segway. Liljeholmsbron, det är där det händer (inte Västerbron)

garfunkah skrev:
> CyklistMopedist skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kränkte en elcyklist i motlutet innan alvik
> > västerifrån.
> > Hon gled förbi mig mot rött vid alviksplan.
> > Jag trampade ikapp och kränkte igen 100 meter
> > senare och stannade för rött vid de 2
> rödljusen
> > vid Statoil.
> > Hon glider förbi mig mot rött igen.
> > Hon blir plockad av polisen vid alviks måleri
> som
> > såg det hela.
> > Jag gled förbi henne med ett smajl när det
> blev
> > grönt.
>
> Ah, den känslan :)

PREMIUM

Vad har polisen för riktlinjer när det gäller att jaga cyklister som struntat i rödljus/stopplikt/etc ?

Jag menar, de jagar ju inte mc-förare eftersom de inte har en chans att ta dem utan helikopter och risken för allvarlig skada är för stor.

Att plocka en cyklist i innerstan som inte avser stanna borde även ha en ganska hög skaderisk, och är en jakt då motiverad enligt proportionalitetsprincipen?

swedo skrev:
> @secondwind, montera på gopron och testa!

Hade jag haft en gopro, och vore villig att riskera hälsa och böter, så hade jag gjort det. Nu är fallet inte så, men jag gillar att utgå ifrån principen att plan for the worst and hope for the best, så om jag nu skulle råka rulla förbi något rödljus framför farbror blå så vill jag helt enkelt veta hur mina alternativ ser ut.

Senast ändrad:
Nybrokajen
och preciiiiiiis före rödljuset så är det markerat en cykelbana i/vid bilkörfältet, håller med om att tydligheten inte är klockren vid nybrokajen, var och varannan morgon så står bilarna direkt PÅ övergångstället, förmodligen K-märkt på nåt sätt med gatsten att man inte få måla linjer i vitt :-)

SecondWind skrev:
> Vad har polisen för riktlinjer när det gäller
> att jaga cyklister som struntat i
> rödljus/stopplikt/etc ?
>
> Jag menar, de jagar ju inte mc-förare eftersom de
> inte har en chans att ta dem utan helikopter och
> risken för allvarlig skada är för stor.
>
> Att plocka en cyklist i innerstan som inte avser
> stanna borde även ha en ganska hög skaderisk,
> och är en jakt då motiverad enligt
> proportionalitetsprincipen?

Proportionalitetsprincipen är inte tillämplig här.

För det andra så har jag själv sett polisen jaga efter en rödljuskörande cyklist utmed Nybroplan och Strandvägen efter att polisen först väntade på grönt ljus. Det lät sig göras utan att på något sätt riskera allmänhetens välbefinnande och i ganska maklig takt.

Om man nu är så j-la dum att man blåser ett rödljus när polisbilen står bakom en....... Jösses.

fyrbåk skrev:
> Proportionalitetsprincipen är inte tillämplig
> här.
>
> För det andra så har jag själv sett polisen
> jaga efter en rödljuskörande cyklist utmed
> Nybroplan och Strandvägen efter att polisen
> först väntade på grönt ljus. Det lät sig
> göras utan att på något sätt riskera
> allmänhetens välbefinnande och i ganska maklig
> takt.
>
> Om man nu är så j-la dum att man blåser ett
> rödljus när polisbilen står bakom en.......
> Jösses.

Jag tror ingen är dum nog att blåsa ett rödljus medvetna om att polisen ser dem.. Men däremot har inte alla en 360graders synfält..

Senast ändrad:
Såh efterspelet av en olycka utanför cafét vid korsningen Götgatan/Hornsgatan. Kille med budväska låg under en filt raklång över cykelfältet. Två ambulanser och polis. Såg ingen cykel dock. Hoppas det gick bra, vad som nu än hänt.

SecondWind skrev:

> Jag tror ingen är dum nog att blåsa ett rödljus
> medvetna om att polisen ser dem.. Men däremot har
> inte alla en 360graders synfält..

Jag har sett en bil blåsa ett rödljus rakt fram när farbror blå stod och väntade i vänstersväng. Två tre hundra meter senare var dom ikapp.

En förmiddag på 45 mellan Göteborg och Bohus.

staine skrev:
> kränka gubbe nya sporten
> startar i vuÄltalorten
> varsågod välkomna prova på
> gubben kan ju knappt ens gå
> det är skoj och ingen risk
> att ni alls åker på smisk
> vi är bra vi är bäst
> gubben borde rida häst
>
>
>
> *morrrrrr*

Fan vad farbror kan dikta!
Vilken jävla Happyspotting vi fick till idag dessutom, till fots!

ensamvarg skrev:
> Jag har sett en bil blåsa ett rödljus rakt fram
> när farbror blå stod och väntade i
> vänstersväng. Två tre hundra meter senare var
> dom ikapp.
>
> En förmiddag på 45 mellan Göteborg och Bohus.

Och du kan med all säkerhet säga att bilföraren var medveten om att polisen skulle se dennes agerande? Annars förstår jag inte riktigt poängen med inlägget, för självklart händer det att folk bryter mot lagen framför polisen men det lär ju knappast varit ett medvetet val.

Sen är det faktiskt lite skillnad på att jaga och stanna. För att polisen ska jaga krävs det ändå att GM aktivt försöker lämna platsen, och inte stannar så fort blåljusen åker igång.

Och eftersom polisen har uttalade riktlinjer om att ej jaga motorcyklar(om de ej har helikopter i luften) och att även inte jaga mopedister utan hjälmen så undrar jag fortfarande om de jagar cyklister som uppenbarligen inte har för avsikt att stanna.

Att ni sett folk bli stannade svarar verkligen inte på den frågan, om det inte skett en jakt dessförinnan.

Senast ändrad:
Jo tack, kändes som det var sirap i benen. Fick en hjulsugare som verkade ligga lite väl nära, men jag var snäll och snöt mig i handen och kletade ut på byxorna (undras varför ickecyklister blir så äcklade av sånt?)

Det har satts upp en varningsskylt vid jobbet som först gjorde mig väldigt förbryllad. (Jag kom efter ett tag på att den säkert handlar om parkerade motorcyklar)

Bilagor

• 20140507_171342.jpg
    20140507_171342.jpg
    122.5 KB · Besök: 48
silverman834 skrev:
> Jo tack, kändes som det var sirap i benen. Fick
> en hjulsugare som verkade ligga lite väl nära,
> men jag var snäll och snöt mig i handen och
> kletade ut på byxorna (undras varför
> ickecyklister blir så äcklade av sånt?)
>
> Det har satts upp en varningsskylt vid jobbet som
> först gjorde mig väldigt förbryllad. (Jag kom
> efter ett tag på att den säkert handlar om
> parkerade motorcyklar)

Eller för normala 25-kilos damcyklar med stöd ;)

Dagens pendling blev svettig. Första jobbdagen sen onsdag förra veckan då det var ledigt 1 maj och klämdag på fredagen. Sen lyckades jag sjuka ner mig lagom till måndag och tisdag.
Men idag va det alltså dags, på tok för mkt kläder på mig. Såg att det småregnade så jag tänkte att det va kallt och tog långbent på mig. Skulle jag inte gjort...

Hur kan man överleva och uppnå övre medelåldern om man har för vana att kliva rakt ut i gatan utan att se sig för i centrala Stockholm? Idag fick jag väja för flera såna idioter på vägen hem, de flesta märkte antagligen aldrig att jag var där. Vilken tillit de måste ha till sina medtrafikanter...

På drottning Kristinas väg var det helt stopp när en kranlastbil stod och blockerade hela vägen. Desperata bilister försökte vända om medan jag ledde min cykel förbi i vägkanten. Cykel: 1, bilar: 0.

Hempendlade vid 15-rycket, i rakt östlig riktning från stan.
Den motvinden....den sög....

Nån med förslag eller ruttinstruktion på Rotebro-Värtan??

SecondWind skrev:
> fyrbåk skrev:
> > Proportionalitetsprincipen är inte tillämplig
> > här.
> >
> > För det andra så har jag själv sett polisen
> > jaga efter en rödljuskörande cyklist utmed
> > Nybroplan och Strandvägen efter att polisen
> > först väntade på grönt ljus. Det lät sig
> > göras utan att på något sätt riskera
> > allmänhetens välbefinnande och i ganska
> maklig
> > takt.
> >
> > Om man nu är så j-la dum att man blåser ett
> > rödljus när polisbilen står bakom en.......
> > Jösses.
>
>
> Jag tror ingen är dum nog att blåsa ett rödljus
> medvetna om att polisen ser dem.. Men däremot har
> inte alla en 360graders synfält..

Tja, vederbörande hade precis tråcklat sig förbi polisbilen, stannat bredvid mig framför rödljuset i en sekund innan han bestämde sig för att det inte gällde honom och drog vidare. Eftersom han inte cyklade med blindkäpp så utgår jag nog för att han var seende. Men som sagt, ganska korkad.

Från det ena till det andra, men någon annan som lagt märke till att elcyklister förlorar hjärnceller och beter sig som apjävlar där ute. Höll på att bli överkörd av en rödljuskörande apjävel på hemmabyggd elcykel i Älta på vägen hem. Varning, de kommer ljudlöst....... Ska inte avslöja vederbörandes hemvist, men om du läser detta så vet du nog vem du är.

Luke skrev:
> Nån med förslag eller ruttinstruktion på
> Rotebro-Värtan??

Rotan Sollentuna Helenelund Järva krog Bergshamra Lilljansskogen Väntan

Google Maps ger numera rätt bra förslag

Senast ändrad:
AxelSthlm skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kränka gubbe nya sporten
> > startar i vuÄltalorten
> > varsågod välkomna prova på
> > gubben kan ju knappt ens gå
> > det är skoj och ingen risk
> > att ni alls åker på smisk
> > vi är bra vi är bäst
> > gubben borde rida häst
> >
> >
> >
> > *morrrrrr*
>
> Fan vad farbror kan dikta!
> Vilken jävla Happyspotting vi fick till idag
> dessutom, till fots!

Ja jäsiken vad intellektuella glasögon och helcivil klädsel du hade, inte lätt att spot:a då inte :-)
Jag hade iaf min cykel inom synhåll :P

Btw, fyi, whom it may concern, ingen vuälta i morn, hinner inte. Nästa vecka.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp