Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
15 Maj

Bilagor

• 15maj1.jpg
    15maj1.jpg
    146.5 KB · Besök: 58
  • 15maj2.jpg
    15maj2.jpg
    107.6 KB · Besök: 43
  • 15maj3.jpg
    15maj3.jpg
    131.2 KB · Besök: 49
S.Englund skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon ilbatting hade limmat igen låskolven på
> mitt bygellås så det blev att ta en
> långpromenad hem. Misstänker att sabotaget
> eventuellt kan ingå i en smart plan att sno min
> stumpjumper under natten.

Stog den kvar?

rikard skrev:
> S.Englund skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon ilbatting hade limmat igen låskolven
> på
> > mitt bygellås så det blev att ta en
> > långpromenad hem. Misstänker att sabotaget
> > eventuellt kan ingå i en smart plan att sno
> min
> > stumpjumper under natten.
>
> Stog den kvar?

Jag tänkte samma, sökte bara inlägget för att kunna citera :)

Såg många cyklister idag igen som polisen plockade vid alviksplan för rödljuskörning.
Exakt som på klippet på aftonbladet som disskuterades i en annan tråd här på forumet.

Annars händelselös pendling, cyklade medvetet lite långsammare för att njuta av vädret lite längre.

Tungt till jobbet idag. Undrar varför när helvetepollen har gått ned till dödspollen läge. Kan det bero på att jag hade en vingpaddel på ryggan?

Sol och blå himmel.
Propagandacykling

Soundtrack:

"Hello soldier boy,"
oh boy, shes spewing out her
propaganda, propaganda
Might makes right, though you're wrong,
you're right to fight her
propaganda,
propaganda,
propaganda

"Come to our side", she does say
"Come on over", she does say
Well I dont need more
Competition for
Her affection
You should fight on
Fight on
Over there

Sparks 1974

Lugn, fin och ganska händelselös cykling. Men ibland undrar man bara hur vissa trafikanter tänker. Eftersom jag har den obehagliga vanan att stanna vid obevakade övergångställen om en fotgängare försöker gå över blir jag ganska ofta omblåst i den situationen, men idag var det faktiskt nästan rekord.
Hade stannat vid stadshuset eftersom det kom en busslast japaner som skulle korsa cykelbanan. Visar tecken i god tid, stannar ganska mitt i cykelbanan för att agera bromskloss. Turisterna går i kolonn över övergångsstället. Ett antal andra cyklister stannar bakom mig, cyklister i mötande riktning stannar, men en herre på finräser och höga fina profilhjul ville INTE klicka ur och vänta. Utan skulle promt köra förbi alla som väntade, bryta turisterna kolonn och masa dig vidare.
PUCKO! Hela förloppet tog ca en och en halv minut.

3 fjuttiga grader på termometern vid avfärd så det bidde till att bylsa på sig lite. Vilket såklart straffade sig hyfsat fort då värmen steg. Jag fick för mig att cykla lugnt idag för att inte koka över så jag höll en medvetet låg hastighet och puls. Istället för en snittpuls på 155-160 kom jag till jobbet med en snittpuls på 139.

Skillnad i tid tror ni?
Ynka 3 minuter, ungefär.. Istället för normala 57-59 minuter tog det 1:01.
Då hade jag dessutom extra tung väska då datorn åkte med för ovanlighetens skull.

Förvånansvärt få cyklister mellan Värmdö och Sickla även idag. Jag tycker det är generellt betydligt färre cyklister ute den här våren mot ex. förra året. Bara på min pendlingsväg eller??
Från Danvikstull var det såklart kaos som vanligt och Slussen-Blasieholmen var fullsmetad.

Just ja, vid tunneln mellan Sickla och Sjöstaden stod Nacka kommun och delade ut "tack för att du cyklar"-påsar. Den innehöll rabattkuponger på Bikevillage och Team Sportia, en påse med ruccola-frön OCH en orange vätskeblåsa som jag funderar på om den är bäst lämpad för urinering eller dryck.

Luke skrev:
> OCH en orange vätskeblåsa som jag
> funderar på om den är bäst lämpad för
> urinering eller dryck.

Om det är en vätskeblåsa av samma modell som delades ut i höstas så duger det i alla fall inte till dryck.

Idag slutar jag tidigare, så det blir hempendling mitt i lunchen för första gången någonsin. Ska bli spännande.

BOFH skrev:

> Idag slutar jag tidigare, så det blir hempendling
> mitt i lunchen för första gången någonsin. Ska
> bli spännande.

Kan rekommenderas!
Som vinterpendling, man har inga som helst mottrafikanter i cykelbanorna.

Körde om Bang (?) en bit innan krönet på Skanstullsbron men fick äta upp det senare vid Globen.

Annars nytt pers. till jobbet i morse, får tacka racerkillen med tempopinnar för inspirationen längs Gudöbroleden.

Någon idiot tyckte att de behövde mitt framhjul mer än jag gjorde. Någon gång under eftermiddagen på framsidan av Handels. Den två år gamla cykeldatorn från Classe som kostade 99kr innan jag repade och skitade ner den snodde de också, inklusive sladden som var buntbandad i gaffeln på flera ställen. Snyggt var det gjort också, inte ett märke efter ex en kniv där bundbanden suttit och resten av cykeln stod väldigt försiktigt ställd. Inget annat hade de rört. Tur att jag har för vana att låsa genom bakhjulet för annars hade väl det också försvunnit. Jävla konstig stöld.

7km promenad hem. Jävligt irriterande och tråkigt. Den ekonomiska förlusten är åtminstone försumbar.

fastforward skrev:
> Körde om Bang (?) en bit innan krönet på
> Skanstullsbron men fick äta upp det senare vid
> Globen.
>
> Annars nytt pers. till jobbet i morse, får tacka
> racerkillen med tempopinnar för inspirationen
> längs Gudöbroleden.

Jag hade svart cykel och tempomage.

rikard skrev:
> S.Englund skrev:
> -----
> > Någon ilbatting hade limmat igen låskolven
> på
> > mitt bygellås så det blev att ta en
> > långpromenad hem. Misstänker att sabotaget
> > eventuellt kan ingå i en smart plan att sno
> min
> > stumpjumper under natten.
>
> Stog den kvar?

Vågade inte vänta till morgonen utan väckte en kompis strax efter tolvslaget och lånade hans vinkelslip. Ringde för säkerhets skull polisen och informerade att jag tänkte leka med tomtebloss utanför HK. Blev ganska sent i säng innan allt var klart men det var det värt!

Hamnade ett tag bakom en snyggt klädd racercyklist som körde riktigt snyggt. Han körde snabbt där det var säkert och lade sig snyggt bakom långsammare då det blev trångt utan att han kändes stressad - ett sant föredömme för oss alla.

silverman834 skrev:
> Hamnade ett tag bakom en snyggt klädd
> racercyklist som körde riktigt snyggt. Han körde
> snabbt där det var säkert och lade sig snyggt
> bakom långsammare då det blev trångt utan att
> han kändes stressad - ett sant föredömme för
> oss alla.

Hade denne tempomage?

Rattnalle skrev:
> Någon idiot tyckte att de behövde mitt framhjul
> mer än jag gjorde. Någon gång under
> eftermiddagen på framsidan av Handels. Den två
> år gamla cykeldatorn från Classe som kostade
> 99kr innan jag repade och skitade ner den snodde
> de också, inklusive sladden som var buntbandad i
> gaffeln på flera ställen. Snyggt var det gjort
> också, inte ett märke efter ex en kniv där
> bundbanden suttit och resten av cykeln stod
> väldigt försiktigt ställd. Inget annat hade de
> rört. Tur att jag har för vana att låsa genom
> bakhjulet för annars hade väl det också
> försvunnit. Jävla konstig stöld.
>
> 7km promenad hem. Jävligt irriterande och
> tråkigt. Den ekonomiska förlusten är
> åtminstone försumbar.

De där promenaderna är mentalt ruggigt jobbiga. Minns med avsmak när min Focus CX blev snodd utanför Feskekyrkan och jag fick promenera hem i cykelskor och med hjälmen i handen.

S.Englund skrev:
> De där promenaderna är mentalt ruggigt jobbiga.
> Minns med avsmak när min Focus CX blev snodd
> utanför Feskekyrkan och jag fick promenera hem i
> cykelskor och med hjälmen i handen.

Jag pendlar åtminstone civilklädd så jag hade bekväma skor att gå i. Hade egentligen varit skönare att ha oömma kläder så att jag hade kunnat slänga crossen på axeln, hade ingen lust till det med ljus skjorta på mig. Men ja, jäkligt tråkig promenad. Har skrubbat upp hela högerarmen igår också så ingen optimal dag att släpa på saker. Tur det var fint väder åtminstone.

Ingen i GBG som har ett lagom skabbigt racerhjul över? :)

Rattnalle skrev:
> S.Englund skrev:
> -----
> > De där promenaderna är mentalt ruggigt
> jobbiga.
> > Minns med avsmak när min Focus CX blev snodd
> > utanför Feskekyrkan och jag fick promenera hem
> i
> > cykelskor och med hjälmen i handen.
>
> Jag pendlar åtminstone civilklädd så jag hade
> bekväma skor att gå i. Hade egentligen varit
> skönare att ha oömma kläder så att jag hade
> kunnat slänga crossen på axeln, hade ingen lust
> till det med ljus skjorta på mig. Men ja,
> jäkligt tråkig promenad. Har skrubbat upp hela
> högerarmen igår också så ingen optimal dag att
> släpa på saker. Tur det var fint väder
> åtminstone.
>
> Ingen i GBG som har ett lagom skabbigt racerhjul
> över? :)
Biltema säljer ju hjul för "kaffepengar"

Globalistic skrev:
> > Ingen i GBG som har ett lagom skabbigt
> racerhjul
> > över? :)
> Biltema säljer ju hjul för "kaffepengar"

Har det som plan B. Osäker på hur höga däckstryck deras fälgar tål. 7 bar får de gärna klara åtminstone, jag brukar pumpa pendlaren lite för hårt när jag väl gör det så att jag inte behöver pumpa så ofta :)

Globalistic skrev:
> fastforward skrev:
> -----
> > Körde om Bang (?) en bit innan krönet på
> > Skanstullsbron men fick äta upp det senare vid
> > Globen.
> >
> > Annars nytt pers. till jobbet i morse, får
> tacka
> > racerkillen med tempopinnar för inspirationen
> > längs Gudöbroleden.
>
>
> Jag hade svart cykel och tempomage.

... Och Ghetto-brallor?
/grå cx med skärmar och blå ryggsäck

Shorts-premiär (för morgoncykling). Det gillas! Hjärtat i halsgropen när jag kom under Slussen och skulle vidare mot Munkbron. Bilarna som kör ner där har ju väjningsplikt. Jag trodde ett tag att jag skulle bli överkörd av en lastbil. Så var inte fallet, lastbilen hade koll och stannade. Men den där känslan när man tror att den inte ska stanna och man hinner tänka "fan nu smäller det!"

I övrigt kändes det som att någon satt dit sugproppar på mina däck och att några små jävlar höll in mina bromshandtag hela vägen. Men det tog lika lång tid som vanligt till jobbet.

K ristian - du är modig som litar på att alla följer trafikreglerna... ;)

Skön morgon idag, vackert väder, lagom kallt. lite mer folk ute och rörde på sig.
Nytt pers från Huddinge till söder, 24,5 km/h (är sjukt nöjd även om det är krypfart för majoriteten här). Götgatan är som vanligt en....upplevelse. Tar det alltid löjligt lungt där då jag inte vill vara inblandad i någon olycka.

Noterade igår ett antal elcyklar, typ 4-5 st påvägen hem. En som körde en SCOTT till och med. Skoj att fler och fler tar cykeln!

Tittar in i pendlartråden för att se hur ni har det och så klart för att se federicos fina bilder.

Pendlar fortfarande typ 2km enkel resa så absolut inget att rapportera.
Carry on.

Shortpremiär för mig också idag! Parat med kortärmat, armvärmare och väst kände jag mig väldigt PRO jämfört med alla andra vinterkittade pendlers med buffar och balaklavor. Seg motvind dock.

Bakhjulspunka.. lagades utanför köksfönstret och barnen tittade nyfiket på medans dom käkade frukost.

Gick snabbt in till jobbet trots långtur igår. Troligen för att däcken nu var välpumpade. (kör MTB)

emilh skrev:
> Tittar in i pendlartråden för att se hur ni har
> det och så klart för att se federicos fina
> bilder.
>
> Pendlar fortfarande typ 2km enkel resa så absolut
> inget att rapportera.
> Carry on.

Samma här. Federicos bilder är min största avsikt med att kika in här. Känns som vi som inte bor i Sthlm kan få en liten bild av det ni pratar om här i tråden. Stort tack för det. Mina 1500m till jobbet bjuder som vanligt på lite action. Dock blev det kryssning mellan fyra parkerade hantverkarbilar på cykelbanan imorse. De bygger nya hus i mitt område.
Trevlig helg alla!

Uppgraderade crossen med campa scirocco och conti 4000. Wow ! Galen skillnad. Stort smile. Avsevärt bättre acc och marschfart. Trevlig helg.

Även här var det pendlingspremiär i kortbrallor! Nice!
En viss försovning i kombination med barn med egen vilja så blev jag rätt sen iväg, så jag fick trycka på rätt bra in mot stan. Men nä.... rödljus, skeppsbron + ANNAT gjorde ju att det tog lika lång tid ändå.
Nu är det helg!

Småpratade med en cool snubbe vid S:t Eriksplan på vägen hem igår. Han cyklade på en gigantisk växlad enhjuling med 36" däck. Klart impad av hur han hoppade upp på hojen bakifrån när det blev grönt.

Att lära mig cykla enhjuling är för övrigt nåt som står på min bucket list, nu blev jag inte mindre sugen.

Jätteskönt!
Lätt medvind och pigga ben kapade nästan fem minuter på normaltiden.

Händelselöst och inte speciellt fort idag. Blev kränkt av en cyklist på orange Bianchi racer.

Tog mig en svängom på VuÄltan. Medsols i vanlig ordnüng och fick påhäng av ngn från Sickla. Tänkte att nu ska han få jobba!
I Älta tog jag det lite lugnare och då kom han ikapp, samspråkade lite och hade det trevligt.

FREDAG.

Idag så passerade jag en rymdfarkost på väg till jobbet, eller det såg iaf ut som en sådan där konisk landningskapsel. Fast jag misstänker att det var en bunker för att användas vid sprängningsarbeten, den såg riktigt smidig ut då den hade en ögla i toppen så en lyftkran enkelt kunde lyfta den på plats.

För övrigt så var det en lastbilschaffis som inte nöjde sig med att bara blocka cykelbanan vid en utfart utan ena filen av vägen också. Jag mergade med bilarna och använde mötande fil.

Nypumpade däck, bara en tunn undertröja under den långärmade cykeltröjan, knävärmare istället för långtights. Riktigt nice faktiskt !

Götgatan söderut var en besvikelse idag. Igår måste den ha varit en kandidat till landets bredaste cykelbana. Cykelfältslinjerna var bortfrästa, men cykelbaneskyltar satt kvar.

Idag var det tillbaka till den vanliga hinderbanan med flanörcyklister, vanliga flanörer och in och ut bland flanörbilisterna.

Annars var det varmt och skönt. Det knäppte oroväckande mycket från drivlinan, så det kanske är dags för vårservice.

Upptäckte idag att jag nog måste justera bromsarna lite. Höll på att köra in en kvinna på Götgatsbacken efter ha helt misstolkat vart hon tänkte ta vägen. Trodde jag hade gott om utrymme att få stopp, men både fram och bakdäck låste sig och hon hoppade undan de sista två cm som krävdes för att jag inte skulle träffa med framdäcket i rumpan.

En liten utskällning hade antagligen varit på plats, men hon sa inte ett ord och jag trampade vidare när jag insåg att hon inte hade någon kommentar på det hela.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp