Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Dax för bromsservice, men fint väder och allmänt gött i övrigt.

Dagens mest spännande incident för mig intäffade på cykelbanan utanför Plantagen i Farsta (gamla Hortus). En hona i en svart Q7:a körde ut från parkeringen utan att se sig för och stannade mitt över cykelbanan. Jag kom från stan i full mutter ner för backen när hon körde ut ca 10 meter framför mig. Nöp fullt på båda bromsarna, fick bakhjulssläp och var på väg rakt in sidan på audin med bredställ. :-) Måste ha sett lite skrämmande ut även inifrån bilen.
Vet inte riktigt hur, men på något sätt lyckades jag reda ut situationen och runda audin.
En fin adrenalinkick fick jag i allafall.

Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> Idag gick det snabbt, riktigt snabbt.
>

+1
x2(t o r)

Edit: Just det ja. Höll på att glömma bort att berätta att vi har en nyanställd på jobbet. Han såg till att ge sig själv många minuspoäng idag. "Höhö, tour de france eller, höhö?"

Senast ändrad:
Snabbt hem också.

MEN de har skurit upp asfalten i Örby och inte brytt sig om att markera den 5cm höga sylvassa kanten (kan man sponsra med en burk gul färg).
I fullt blås gör jag två bunny hop, lyckade sådana (tack Time).

Ett aber - mobiltelefonen flyger ur EVOCen. Upptäcker det på dagis, ringer, ingen svarar.
Det är en Lumia 920 så jag lyckas pinpointa var den är. Jajjemän. I Östberga vid ett dagis.

Gör en idiotgrej. Sätter ungarna i bilen, åker dit i full Assosmundering + foppatofflor (här bryter vi mot Velomati). Parkerar bilen. Går mot innergården. Några svepande blickar runt om i området ger vid handen att jag inte är urtypen för de som bor här. Jag sticker ut, jättemycket.
Går fram till den markerade positionen.

Där sitter det 9st 15-17åringar och röker. De har fullt upp med att se hårda ut. Samtliga fixerar mig med blicken och ser inte så service minded ut.
Jag tänker på ungarna i bilen och får en Mrado i "Snabba Cash"-flashback. Var det här en jättebra idé?

Jag går fram och stirrar på den störste och finnigaste medlemmen och utbrister:
"Det går rykten om att ni har hittat min telefon. Stämmer det?"

Samtliga ler.

"Vad var det för telefon?"

"En röd Nokia"

"Näe, ingen sån. Du får lycka till, hoppas du hittar den"

Alla garvar (utom jag)

Min tanke: Här kommer jag inte längre.

15min senare hämtar jag ut ett nytt SIM-kort på Telia i Farsta och kör remote wipe på telefonen.

Lumia 930 släpps ju snart och jag har ju en uppsjö av diverse telefoner hemma.

Det ordnar sig.

Telefon.PNG

Stuvstaix skrev:
>
> Jag tänker på ungarna i bilen och får en Mrado
> i "Snabba Cash"-flashback. Var det här en
> jättebra idé?
>

Ingen kung-fu med foppisarna? Dåligt!

F.ö ser 930'n fin ut, synd att dess ljudförmågor (inspelning med sjuttiförton mickar) verkar vara ett jippo och inte verklighet.

Första pendlingen sedan 8'e April pga sjukdom, det var tungt men gick fortare än det brukar, märkligt. För övrigt suger min gamla Surly Steamroller hästpung blev jag påmind om idag, den typ slår knut på sig själv när man lägger lite tryck på pedalerna, kanske dags att hitta en trisslott med vinst och skaffa nytt pendlingshärke efter 8 års trogen tjänst i skiten.

Fint väder om än lite varmt imorse.

Lugn och fin omväg till jobbet. Passade på att njuta av det fina vädret. Kom ifatt en CX vid hellas som jag låg bakom fram till Sickla ungefär. Han tittade bakåt en massa som om han kände igen mig.

Om jag har tur blir det åska på vägen hem

Tack för förra veckans kommentarer, kul att bilderna uppskattas!
Idag två bilder, Hägersten som blommar och Rålis fyllt med sopor. Kul att hitta samma färgskala i bilderna, det är ren slump att de döda kvistarna i första bilden har ungefär samma riktning som gångbanorna i bild två.

Bilagor

• 19maj1.jpg
    19maj1.jpg
    80.5 KB · Besök: 54
  • 19maj2.jpg
    19maj2.jpg
    84.6 KB · Besök: 50
Sorgligt att se sån nedskräpning.

Försökte ta det lugnt idag. Gick sådär.

Dagens mest spännande var en svartskäggig herre på väg mot trafiken vid spåren före liljeholmsbron, dvs bort från stan. Rött pga spårvagn. Massor med folk väntar. Slår om, svartskäggige herren korsar spåren och skriker svordomar på folk som är i vägen som har stått och väntat på grönt.
Det är rätt många cyklister som alla ska åt samma håll. Väljer man medvetet att köra mot trafikflödet så får man nog nästan räkna med att det kan bli en del behov att bromsa här och där.

Kroppen full med pollen efter helgen paddling verkar det som. Så ett lugnt tempo till jobbet via Hornstull. Det ska viss bli regn på vägen hem. Bra då kläderna redan förtvättade till tvättstugepasset. Så är det finfika imorgon igen. Kan vi hoppas på sol?

Rullade nerför backen till jobbet och höll på att skratta högt.

Hetspendlare i reflexväst, täckjacka och knätights försöker kränka gående med en gammal monark. Varje gång han kommer ikapp en gående så försöker han frenetiskt använda sin ickefungerande ringklocka. Det slutar med att han blåser om med liten marginal och vråla "MEN FLYTTA PÅ DIG DÅ!".

Varför?

Gick hyfsat snabbt in idag. Tidigt och i kombination med lite bråttom till ledningsgrupp på jobbet. Lyckades precis hålla mig inom "inte börja svettas"-marginalen, en väldigt fin linje. Något möra ben efter helgens 40-milare, men förvånansvärt hanterbart ändå.

Men det där är ju totalt intressant... Vad jag egentligen vill säga är att jag tyvärr missar finfikat även i morgon. En dag i metropolen Enköping väntar istället så tåg+möten istället för cykel+finfika alltså. Ett riktigt dåligt byte.

omkörd av någon tidspressad MAMIL på tempocykel när jag skulle upp för Tranebergsbron. personen i fråga greppar pinnarna och intar "cyklajättesnabbt"-position. Klockan är ca 08.10 och bron är full av pendlare så jag kan tycka att det är ett olämpligt ställe att träna på.

På nervägen från Tranebergsbron påpekar jag att det kan vara vettigt att trampa när man ligger på omkörning och inte bara rulla om man cyklar om. speciellt om man knappt rullar snabbare än de man ska om. Får till svar "jag låg föra dig!" vilket jag inte tycker har med saken att göra. Kan även tillägga att hon hade möte två gånger under sin omkörning.

I övrig ok. sparar benen tills ikväll. blir antingen Ekerö eller Trainer

K ristian skrev:
> Shorts-premiär (för morgoncykling). Det gillas!
> Hjärtat i halsgropen när jag kom under Slussen
> och skulle vidare mot Munkbron. Bilarna som kör
> ner där har ju väjningsplikt. Jag trodde ett tag
> att jag skulle bli överkörd av en lastbil. Så
> var inte fallet, lastbilen hade koll och stannade.
> Men den där känslan när man tror att den inte
> ska stanna och man hinner tänka "fan nu smäller
> det!"
>

Inte bara väjningsplikt, fordonen har stopplikt.
Dessutom vägrar staden att måla stopplinjen trots påpekanden flera ggr från undertecknad att den och de hastighetsdämpande strecken innan är bortnötta.

Ser det så skitigt ut runt papperskorgar brukar jag tycka att det förmodligen är fåglar som varit där och dragit ut sopor på jakt efter mat. Även om det inte stämmer får man lite mer hopp om mänsligheten I alla fall....

Bodie skrev:
> K ristian skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Shorts-premiär (för morgoncykling). Det
> gillas!
> > Hjärtat i halsgropen när jag kom under
> Slussen
> > och skulle vidare mot Munkbron. Bilarna som
> kör
> > ner där har ju väjningsplikt. Jag trodde ett
> tag
> > att jag skulle bli överkörd av en lastbil.
> Så
> > var inte fallet, lastbilen hade koll och
> stannade.
> > Men den där känslan när man tror att den
> inte
> > ska stanna och man hinner tänka "fan nu
> smäller
> > det!"
> >
>
>
> Inte bara väjningsplikt, fordonen har stopplikt.
> Dessutom vägrar staden att måla stopplinjen
> trots påpekanden flera ggr från undertecknad att
> den och de hastighetsdämpande strecken innan är
> bortnötta.
Inget att lägga pengar på. De ska ju riva skiten o bygga nytt har jag hört.

Ja de lär ju inte göra nåt innan de river. Jag tog det lungt och vet att man måste hålla koll där. Grejen är att sikten är dålig där så jag tror jag upplevde det som en farligare situation än det faktiskt var. Jag vet inte....

Ser inte fram emot ikväll. 28km pendling hem på en racer, inga skärmar eller regnkläder.

Cykling i sol och pollen på morgonen. Sen strilade det heliga pollenrenande regnet hela dagen fram till det var dags för hemfärd då det slutade. Nästan helt torr och pollenfri!

Halleluja!

Fin morgon, knackade på fönsteret till en bil som stannade mitt på cykelbanan, han tyckte jag skulle ut i vägen och rundt, han skulle ju till parkeringen.

Pollenfritt och svalt.
Ingen ventilation på jobbet för andra dagen i rad. Stinker plastmatta här.

Senast ändrad:
andra dagen på nya crossen. Snacka om ovan vid bockstyre. känns som att jag håller i däcket typ, så utsträckt. lär väl vänja sig! :) ökade snitthastigheten med 2,5 km/h utan att ta ut mig lika mycket som på mtb, så nog är den snabbare alltid. skönt!

Gött väder ute, gillar att hoja tidigt på morgonen, lite svalare, mindre folk ute och så vidare. köra en timme senare är en markant skillnad. Lite sliten i kroppen och ont i högra knät. behöver nog justera om klossen lite.

Tror det var många som bestämde sig för att börja cykelpendla idag. Hej vad mycket folk det var, börjar faktiskt bli lite trångt. Små irritationsmoment som man inte har stört sig på på många månader är tillbaka.

Finfika. Trevligt!
Extra kalorier inför kvällens cykling.
Språkade med Eli i slussenkaoset.

Står i metro att det blir påsar imorgon. Ska vi hoppas på något användbart?
För 2 år sen fick jag ett par diodlampor som jag faktiskt har haft nytta av, annars har påsarna mest varit skräp tycker jag.

Sträckan Täby-Stockholm är för jäkla trevlig att cykelpendla! Tre av de senaste fem dagarna har jag träffat mycket trevliga cyklister som jag småpratat med och slagit följe med en bit på vägen. I dag bytte till och med jag och en annan cyklist cyklar en bit så att jag fick testa hans Kona Rove och han fick testa min elcykel.

Det är dagar som dessa som man får hopp om mänskligheten och som fd. skåning får jag bekräftat att Stockholmare är lite trevligare än Skåningar :)

En skön pendling till jobbet via finfikat.Roligt att BC dök upp på fikat. Det är ju några stycken som dyker upp. Roligt är det.

Njutningen av perfekta växlingar tack vare nya växelvajrar mattades av att drivlinan lät som en flock fåglar. I övrigt toppenväder.

BOFH skrev:
> Står i metro att det blir påsar imorgon. Ska vi
> hoppas på något användbart?
> För 2 år sen fick jag ett par diodlampor som jag
> faktiskt har haft nytta av, annars har påsarna
> mest varit skräp tycker jag.

Microfiberduken i meshpåse har jag använt en hel del som disktrasa på vandringar mm. Skulle behöva en ny.

Här kommer dagens bilder.

Bilagor

• 20maj1.jpg
    20maj1.jpg
    154.7 KB · Besök: 50
Göttig.

Måste rekommendera Levi's 508 Commuter. Grymma cykeljeans (än så länge)

Hoppas att det gick bra med mannen som med ett färskt jack i nian kom nedför Liljeholmsbron bärandes på sin gröna On-One (väl?) med ett framhjul i tacoimitation. Ångrar att jag inte stannade till.

Någon här?

Efter helgens bravader i berlin (sjükt mkt snygga cyklar i den stan) var det skönt att pendla idag. Missade dock att värmen stigit lite under helgen och kokade bort på vägen. Skeppsbron runt 08:15 var ett äventyr, köbildning i två led, lite belgiskt klunga över det hela fast på ett dåligt sätt.

Ser fram emot hempendling i solsken!

mmmrrrr skrev:
> Hoppas att det gick bra med mannen som med ett
> färskt jack i nian kom nedför Liljeholmsbron
> bärandes på sin gröna On-One (väl?) med ett
> framhjul i tacoimitation. Ångrar att jag inte
> stannade till.
>
> Någon här?

Jo det var jag, On-One stämmer :) . Blev omkörd av en kille på en Scott racer, han hakade i mitt styre, sen föll jag rätt hårt i backen, tappade luften, han klarade sig med några skrubbsår och chockad såklart. Förutom dom obligatoriska asfaltsutslagen så slog jag i ryggen och högerarmen så nu gör det rätt ont. Fick 1000kr i ersättning för framhjulet, det var schysst. Till råga på allt så börjar nån jävla sopa kaxa med mig vid Årstabergs tvärbana för att jag gick med cykeln på enligt honom fel sida där han skulle gå...bra dag...

Skönt att se att du inte är värre däran än att du kan skriva på Happy ändå, fick lite skuldkänsla att jag inte stannade och frågade då du såg lite blek ut och med tydligt blodvite.

Liljeholmsbron skall man ta det piano med omkörningar på, ofta som det ser mer mötesfritt ut än vad det är. Själv blev jag omkörd av en Corratecracer på insidan när det var fritt på yttersidan, kändes tryggt.

mmmrrrr skrev:
> Skönt att se att du inte är värre däran än
> att du kan skriva på Happy ändå, fick lite
> skuldkänsla att jag inte stannade och frågade
> då du såg lite blek ut och med tydligt
> blodvite.
>
> Liljeholmsbron skall man ta det piano med
> omkörningar på, ofta som det ser mer mötesfritt
> ut än vad det är. Själv blev jag omkörd av en
> Corratecracer på insidan när det var fritt på
> yttersidan, kändes tryggt.

Tack för omtanken :)

Gamla bettan :(
o9uXtjUl.jpg

Kul.
Strax innan vid slottet såg jag staines skägg.
Han brydde sig inte om att stanna och prata däremot.

/E

BC skrev:
> Finfika. Trevligt!
> Extra kalorier inför kvällens cykling.
> Språkade med Eli i slussenkaoset.

Inte trängsel direkt, men ändå betydligt fler cyklister på vägen in mot stan. Det märks att solksenscyklisterna gått ur sina iden.

Finfika på söder, trevligt!

Synd bara att jag fått nåt missljud i framhjulet varje gång jag bromsar.... Gaaaaaah. Hittar inte felet!!!

moody skrev:
> Kul.
> Strax innan vid slottet såg jag staines skägg.
> Han brydde sig inte om att stanna och prata
> däremot.
>
> /E
>
> BC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finfika. Trevligt!
> > Extra kalorier inför kvällens cykling.
> > Språkade med Eli i slussenkaoset.

Meh vafaanda!! Trodde du var förlorad bortom räddning.

Ropa nåt oanständigt nästa gång så kanske liket vaknar. :-)

heklamama skrev:
> Många cyklar
>
> FinFika
>
> Fulpunka

Fukpunka?
Finns det finpunka?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.