Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det var fiiint väääder! Finpendling med racern.

MI:
Sol - 0
Knappt någon vind - 0
Punka halvägs framme - 3
Reservslangen hade för kort ventil - 7
Springa 6 km i cykelskor med cykeln - 10

MI=4

Antar att 6,5 kilometer till jobbet inte räknas som pendling men det var i alla fall tjusigt att rulla in till Örnsköldsvik i morse vid sextiden när dimman släppte. Och på vägen hem blev det en lite längre tur med kontrollutsättning för mtb-o.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    26.2 KB · Besök: 43
  • image.jpg
    image.jpg
    25.9 KB · Besök: 41
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag ska nog skaffa en kajak och börja paddla till
> jobbet istället.

Det är redan patenterat. Gjorde det tre gånger förra sommaren. Paddla fyra timmar om dagen plus jobba. Ganska drygt men trevligt och vackert. Rekommenderas.

Hasse#7 skrev:
> Rock skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag ska nog skaffa en kajak och börja paddla
> till
> > jobbet istället.
>
> Det är redan patenterat. Gjorde det tre gånger
> förra sommaren. Paddla fyra timmar om dagen plus
> jobba. Ganska drygt men trevligt och vackert.
> Rekommenderas.

Jag vet inte ens hur långt det skulle bli, runt 20km gissar jag plus några hundra meters promenad. Jag har bara paddlat ett par gånger så jag har ingen aning om tidsåtgången men jag gissar att det inte går särskilt snabbt.

Rock skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Rock skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag ska nog skaffa en kajak och börja paddla
> > till
> > > jobbet istället.
> >
> > Det är redan patenterat. Gjorde det tre
> gånger
> > förra sommaren. Paddla fyra timmar om dagen
> plus
> > jobba. Ganska drygt men trevligt och vackert.
> > Rekommenderas.
>
>
> Jag vet inte ens hur långt det skulle bli, runt
> 20km gissar jag plus några hundra meters
> promenad. Jag har bara paddlat ett par gånger så
> jag har ingen aning om tidsåtgången men jag
> gissar att det inte går särskilt snabbt.

Nybörjare i enklare kajak med lite extra grejer, tex en liten vagn att dra den på land. Hastighet 6-7 km/h. Vass kajak och erfaren paddlare, större risk att kapsejsa och svårare att få med sig grejer samt förvara. Hastighet 10-13 km/h. Jag motsvarade första exemplet förra året och paddlade 14km enkel. Hoppas kunna öva mot exempel två i år. Tyvärr har jag bytt arbetsplats inom företaget och nu blev det långt till vattnet. :-(
Är du nyfiken på kajak, läs kajaktråden här den är jättebra om än väldigt OT.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1847253

Underbar pendling in i solskenet idag! Kul att se hur många som lockas ut att pendla nu när det är fint väder men en liten snabbkurs i att köra rakt utan att vingla verkar behövas för flera :)

Omväg i makligt tempo. Mkt låg motivation att åka fram till kontoret.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    88.3 KB · Besök: 41
Två intressanta incidenter idag:

Högersvängande lastbil från HA Industri in mot Vikingterminalen på Stadsgårdsleden. Jag låg som andra cyclist, men var ändå tvungen att bromsa. Han framför fick tvärnita. Det roliga är att jag nu har med HA att göra eftersom vi röjer på kontoret och de kör vårt papper och sekretessmaterial. Ska nog nämna det när jag ringer och beställer hämntning senare idag.

Ni vet den livsfarliga cykelbanan som korsar gatan i höjd med Norra Bantorget där Vasagatan tar slut? Jag brukar stå i cykelboxen framför vänstra körfältet istället och sedan vika in i cykelbanan 40 meter längre upp. Blå V40 gillade inte det och tryckte sig förbi i höjd med refugen med någon dm till godo vilket gjorde att jag helt plötsligt fick lika lite marginal till lastbilen till höger om mig. Sedan drog han igenom 30-zonen på Torsgatan i uppåt 60 km/h, men stod ändå och väntade vid rödljuset uppe vid St. Eriksplan när jag kom dit.

Underbara 17 grader på termometern i Göteborg vid uppstigning klockan 6, varmare vid ankomsten till jobbet! Blev omåkt av en lvg-åkare med svart Allebike-tröja i höjd med Järnbrott/Askim. Hängde på direkt och höll luckan på 5 meter men jag orkade bara 100m tills det blev uppför och därmed var jag kränkt. Massor av cyklister närmare stan.

Mötte Super snälla Silver Sara i Hornstull, men hon såg mest Supertrött ut....

supersnalla-480.jpg

riktigt riktigt skön. fler folk som cyklade är ju dock ett minus.
börjar komma bättre överens med cykeln nu med, även om sadel och/eller cykelbyxorna inte är mina kompisar för tillfället, skaver...

AxelSthlm skrev:
> Mötte Super snälla Silver Sara i Hornstull, men
> hon såg mest Supertrött ut....
>
>

Mötte Supersnabba Lisa Nordén på Ältavägen, men
hon såg mest Superpigg ut...

Skulle ta det lugnt idag, men det blev inte så...

Underbar morgon. Otroligt mga cyklister! Det är bra, ökar medvetenheten om cykelpendling. Sällsynt med varselvästar så här års vilket jag tycker är synd. Ser dagligen incidenter som ofta kunde undvikits om cyklisten var synligare med varselväst.

Lugnt och städat förutom att jag höll på att bli påkörd av en annan cykelhandlare som var ute och rastade sin mördarmasking, stripad med företagets loggor och korsande en cykelbana. Smart.

AndreasVH skrev:
> Två intressanta incidenter idag:
>
> Högersvängande lastbil från HA Industri in mot
> Vikingterminalen på Stadsgårdsleden. Jag låg
> som andra cyclist, men var ändå tvungen att
> bromsa. Han framför fick tvärnita. Det roliga
> är att jag nu har med HA att göra eftersom vi
> röjer på kontoret och de kör vårt papper och
> sekretessmaterial. Ska nog nämna det när jag
> ringer och beställer hämntning senare idag.

Anlita HA att röja sekretessmaterial......? Känns ganska vågat, minst sagt.

>
> Ni vet den livsfarliga cykelbanan som korsar gatan
> i höjd med Norra Bantorget där Vasagatan tar
> slut? Jag brukar stå i cykelboxen framför
> vänstra körfältet istället och sedan vika in i
> cykelbanan 40 meter längre upp. Blå V40 gillade
> inte det och tryckte sig förbi i höjd med
> refugen med någon dm till godo vilket gjorde att
> jag helt plötsligt fick lika lite marginal till
> lastbilen till höger om mig. Sedan drog han
> igenom 30-zonen på Torsgatan i uppåt 60 km/h,
> men stod ändå och väntade vid rödljuset uppe
> vid St. Eriksplan när jag kom dit.

Antar att du körde fram och ställde dig i boxen framför den blå V40:n vid St Eriksplan och tog extra god tid på dig att komma iväg......

Olzon skrev:
> Antar att 6,5 kilometer till jobbet inte räknas
> som pendling men det var i alla fall tjusigt att
> rulla in till Örnsköldsvik i morse vid sextiden
> när dimman släppte. Och på vägen hem blev det
> en lite längre tur med kontrollutsättning för
> mtb-o.

Fina bilder!

22 Maj

Bilagor

• 22maj1.jpg
    22maj1.jpg
    80.1 KB · Besök: 42
  • 22maj2.jpg
    22maj2.jpg
    55.8 KB · Besök: 43
Rullarpå skrev:
> Underbar morgon. Otroligt mga cyklister! Det är
> bra, ökar medvetenheten om cykelpendling.
> Sällsynt med varselvästar så här års vilket
> jag tycker är synd. Ser dagligen incidenter som
> ofta kunde undvikits om cyklisten var synligare
> med varselväst.

Varselväst?

Jag ser dagligen incidenter som kunde undvikits om bilföraren tittat lite mer noggrant på sin omgivning innan sväng, filbyte, etc. istället för att envist stirra rakt fram eller i sin mobiltelefon. Tror att det är ett betydligt större problem än huruvida en cyklist har en gul (och ful) väst på sig under dagtid. Tror tyvärr också att många bilförare kallt räknar med att cyklister hållet sig undan och därför skiter i att vara uppmärksamma. Väst eller inte.

"Visst blev han påkörd och visst var det bilistens fel, men hade han haft hjälm på sig hade det nog gått bättre"

federico skrev:
> 22 Maj

Frederico, när kommer din fotobok?

Men bättre att ha ful väst än att bli påkörd o kunna säga jag hade iaf rätt. :)

Njutning idag, nya växelvajrar som smäller in växlarna, en tyst nysmord kedja, blå himmel, varmt, och självklart motvind :)

Länge sedan jag skrev nu, men idag skäms jag lite.

Låg på cykelbanan snett bakom en SUV och var väl ouppmärksam nån tiondels sekund för jag såg inte att en fotgängare hade passerat halva gatan och nu gick över över övergångsstället framför SUV:en. Jag blev lurad av att det låg flera bilar i jämn hastighet efter varandra, och att jag inte såg att en fotgängare smet emellan över övergångsstället framför SUV:en (som inte verkade bromsa in eller på annat sätt anpassa sig förrens i sista sekund). Jag försökte men hade absolut ingen chans att bromsa när jag insåg mitt misstag, men kunde cykla framför med nån meter till godo. Hade varit värre om marginalerna hade sett annorlunda ut.

Dumt, ska inte göra om. Samtidigt inser man hur mycket uppmärksamhet man behöver och hur lite man ska lita på antaganden om andras beteenden för att cykla vettigt.

Händelselöst pendling, fick till några extra km genom att lämna av nån grej som frugan skulle gjort för flera veckor sen.

Såg på road.cc att det kommit en ny film från grannlandets motsvarighet till vägverket. Skulle vara kul om man gjorde nåt liknande i Sverige.

Här är den nya filmen

och länk till den gamla med Hushovd

Första pendlingen i kortbyxor och kortärmat. Hade armvärmare från start men det var för varmt. Hem blir varmt, och motvind.... Blåser riktigt mycket åt helt fel håll just nu.

Rullarpå skrev:
> Men bättre att ha ful väst än att bli påkörd
> o kunna säga jag hade iaf rätt. :)

Fast nu var det ju inte riktigt det jag skrev...

Och jag vidhåller fortfarande att reflexväst som cykelplagg är en estetisk styggelse utan dess like. Passar möjligtvis till randonnegubbar efter solens nedgång ;)

Lite stolt över mig själv i morse, då jag under inspektion inför färd upptäckte en bucklig kedjelänk sen tisdagsrajden (min pendlingshoj = min hellashoj, en helstel 29a). Bröt snabbt bort den dåliga länken, lagade kedjan och noterade att jag har en ny kedja i lådan (väntar till storservice om några dar med ny bakväxel, etc.) Hann ändå i tid till jobbet.

Underbar pendling, ligger nu på månad 11 i mitt projekt att cykelpendla varje arbetsdag utan paus.

Underligt nog upplevde jag galet mycket biltrafik idag. Klart mer än en normal dag; undrar varför?

Ganska mycket cyklister också, i lågt tempo, men jag pendlar ju "sent" (oftast 08.30-09.15), gissar att riktiga svetton pendlar i gryningen. :)

Hade punka.

Promenerade till jobbet istället. Det tog 3 h 18 min.

Fick mig en liten tankeställare vid S:t Eriksplan på vägen hem igår. På Odengatan som leder fram till S:t Eriksplan går det ett smalt cykelfält i mitten av gatan, mellan vänsterfilen (bussfil som leder rakt fram) och den obligatoriskt högersvängande filen för alla fordon. Cyklade på helt tom gata, kom ifatt en långsam cyklist som låg i cykelfältet. När hon stannade till i cykelfältet svängde jag upp bredvid henne (minns inte om det är cykelbox där eller inte, men jag är snabb vid rödlysena) i knapp styrfart och bumpar in främre högra delen av en SL-buss med min vänstra axel. Vinkade ursäktande till chaffören eftersom det solklart var mitt fel.

På något vis hade bussen alltså hunnit ifatt mig bakifrån utan ett ljud - hur ofta händer det? Jag cyklar aldrig med hörlurar eller liknande, och blev närmast chockad över att en buss lagt sig bredvid mig utan att jag hört nåt.

Sambon blev lite orolig för min del på kvällen då hon (i buss) passerade förbi en cyklist som krockad med en bil(ist) i Duvbo/Sundbyberg. Hon sa att det såg ganska illa ut...

Det händer ofta tycker jag. Motorn sitter ju längst bak o kör bussen långsamt går den tyst. Händer ofta på Ringv då man får grönt o kör över Götg så kommer det en buss som man mer känner då den skärmar av annat ljud än låter så mkt. Ja lite halvläskigt.

Ett tips till er som pendlar från norrort är att man återigen kan cykla hela vägen mellan Naturhistoriska och Roslagstull på den västra sidan av Roslagsvägen vilket gör att man slipper lite rödljus och annan trängsel.

/F

Floflo skrev:
> Ett tips till er som pendlar från norrort är att
> man återigen kan cykla hela vägen mellan
> Naturhistoriska och Roslagstull på den västra
> sidan av Roslagsvägen vilket gör att man slipper
> lite rödljus och annan trängsel.
>
> /F

Smutt! Blir till att testa på morgondagens hem-omväg.

Testade att passera nya jobbet (måndag) på hemvägen idag. Bara 11,5 km hem. Blir till att hitta roliga omvägar i fortsättningen.

Håller inte heller med om det där. Det är bättre att bilförare ALLTID kollar döda vinkeln och backspegel innan man flyttar sig i sidled.

Rullarpå skrev:
> Men bättre att ha ful väst än att bli påkörd o kunna säga jag hade iaf rätt. :)

Tack till dig som la dig framför mig på sträckan från Linnèstan - Järnbrott! I den hetta och motvind som var (plus att jag hade på mig vanliga kläder eftersom jag lyckades försova mig imorse och fick ta cykeln istället för bussen) så var det gött att ligga i slipstreamen.

Arsozath skrev:
> Första pendlingen i kortbyxor och kortärmat.
> Hade armvärmare från start men det var för
> varmt. Hem blir varmt, och motvind.... Blåser
> riktigt mycket åt helt fel håll just nu.

Mycket riktigt. motvinden var närmast legendarisk. Efter upplockning av barn vart det ännu värre de sista 3 km hem. Första gången någonsin med högre medeltemperatur än medelfart. Flera grader högre faktiskt. Fostrande. Glömde pulsbandet också så det var bara att vända, behöver det på lördag. Nu tar jag helg.

Sjukt mycket folk på vägen hem vid Gamla Stan idag. Trots stora slalomförsök så kändes det mer som parkering än cykelväg. Enda nackdelen med såhär bra väder är ju att alla ska ta cykeln till jobbet samtidigt.

qma skrev:

> Underbar pendling, ligger nu på månad 11 i mitt
> projekt att cykelpendla varje arbetsdag utan
> paus.

Det där är ju rätt imponerande om du jobbar heltid. Jag har också ambition att cykla varje dag, men förkylningar och diverse fritidsaktiviteter kan ibland krocka med den ambitionen. T ex var jag på en sån där dejt för ett tag sen och tänkte att mina tour de france-kläder kanske skulle förhindra eventuell bortamatch. (hade inte spelat nån roll visade det sig).

Senast ändrad:
Hempendlingen Gbg-söderut karakteriserades av riktigt kraftig motvind. Jag gjorde några tappra försök att lägga upp på storklingan men orkade inte. Sol och varmt var det men med dagishämtningstid gick det inte att myscykla hem. Instämmer med föregående, det är fostrande.

BOFH skrev:
> qma skrev:
> -----
>
> > Underbar pendling, ligger nu på månad 11 i
> mitt
> > projekt att cykelpendla varje arbetsdag utan
> > paus.
>
> Det där är ju rätt imponerande om du jobbar
> heltid. Jag har också ambition att cykla varje
> dag, men förkylningar och diverse
> fritidsaktiviteter kan ibland krocka med den
> ambitionen. T ex var jag på en sån där dejt
> för ett tag sen och tänkte att mina tour de
> france-kläder kanske skulle förhindra eventuell
> bortamatch. (hade inte spelat nån roll visade det
> sig).

Jag jobbar iofs bara 80%, men min lediga dag i veckan är tisdag och då är det tisdagsrajd som gäller. :D

Har glädjande nog varit fri från förkylningar och liknande i drygt två år, förutom en lätt sådan kring jul i samband med lite sömnbrist. Hälsan har rätat ut sig ganska bra på mina fem år av eskalerande cyklism.

Det där med cykelkläder är en utmaning dock, man har ju suttit hemma hos folk i ganska löjlig utstyrsel ibland när planeringen kört ihop sig. På jobbet är det lätt att ha en liten andra garderob preppad, och cykelkläder + dusch när man kommer fram = obegränsat tempo. Läget för bortamatcher blir iaf inte sämre av allt cyklande. ;)

Varmt i morse. Hade visserligen kollat temperaturen, men sen såg jag folk i jackor utanför fönstret så jag tog en tunn långärmad underställströja också. Fick stanna och strippa.
Tydligen så har en syrsa flyttat in i höger pedal, för den gav ifrån sig ett glatt "kniirrp" vid varje tramptag.

Eller så är det Crank Brothers erkänt korta livslängd som bråkar igen.

Hittade en hjälmmössa-eller vad det nu kan heta, tunn liten sak att ha under hjälmen-på GC-banan längs Huddingevägen.
Nån här som saknar ngt sådant?

Solig och varm med sönderbränd nacke och glömd vattenflaska..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp