Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det var inte direkt fight om positionerna på VuÄltan.

Inte dagens utan gårdagens jobbpendlingen men hem från jobbet på kvällen via endurospår, traktorvägar mellan åkrar och över små träbroar.

140529_IMG_0645.jpg

140529_IMG_0648.jpg

140529_IMG_0667_8_9_tonemapped_01.jpg

//Källis

ol__ skrev:
-------------------------------------------------------
> Från dagens pendling:
>
>

du bunnyhoppade va?

Skulle ta det extra extralugnt pga förkylning. Det gick rätt bra tills jag kom innanför tullarna och var tvungen att börja köra om de där som knappt har styrfart. Sen blir det lätt så att man även kör om en och annan som man egentligen bara kunde lagt sig bakom. Och sen vill man ju inte vara i vägen i "omkörningsfilen" uppför västerbron. Och... Ja, det blev visst inte så lugnt.

Lite sega ben efter gårdagens gubbcross. Men jäklar vilken fin morgon!

Stack tidigt för att slippa lite trafik mm. Redan 07:15 flödade det ut cyklar från alla håll i Nacka. Från Sjöstan såg det ut som fabriksvisslan i en Kinesisk skofabrik visslade när alla glada cykelpendlare flödade upp mot Danvikstull.

En snärtig pendlare på svart carbon-Cervelo låg framför från Nacka Forum till Slussen och såg till att hålla min puls högre än jag hade tänkt :)

Come back i pendlarsadeln efter två och en halv månad med operation och rehab saboterad av pollendöden. Och jag som inte ens är pollenallergiker..
Ny hoj och rekord till jobbet. Och vädret!!

Försökte att inte svettas. Det gick sådär. Ändå 20% längre tid än vanligt.

Skön morgon pendling i kort/kort. Ser framemot en behaglig hempendling med vinden i ryggen och några grader till på temperaturen.

Skönt när motvinden inte bekymrar en.
Galet mycket cyklister från Slöstan och inåt.

Skönt att cykla igen efter lång ledigt, rätt skönt att sadeljusteringen gick bra också!

17 grader, vindstilla och sol redan före sju, ljuvligt.
Borde inte cyklat eftersom jag har ont i halsen men kunde inte låta bli.

Lite små förkyld eller något. Dagens rätt åt dog grej var en cyklist som hade kadens 140 som körde om allt vid Hornstull. Ja en sådan som man hoppas inte har körkort. Och efter 10 meter hoppade kedjan. Många leenden där.

Händelselös men snabb. Väl på kontoret insåg jag att jag hade en läkartid inne i stan på morgonen, så det blev snabbdusch, taxi och en diagnos som gick ut på att jag behöver lite sjukgymnastik. Som om jag inte redan visste det, men det är väl bra att få veta att inget är direkt trasigt.

Var sen idag (ca 8:15) och vilken skillnad i antalet cyklister i stan! Brukar komma vid 7 och då är det gravlugnt. Höll på att spd-vurpa i kaoset i korsningen götgatan/hornsgatan då cyklister norrut helt blockade södergående fält. Lyckades klicka ur precis före fall i fullt lycra-ställ med 58 profilarna PUH! :-)

Många bilar, inte lika många cyklister. Räknade till ett 30 tal cyklister vid rödljuset Ringv-Hornstull.

Passerade hel skolklass som var på cykelutflykt. De höll föredömligt till höger med sin konvoj. Bra. Det såg skönt ut. Jag hade skönt. Veckan har börjat bra.

Har varit i Köpenham och cyklat. Köpenhamn skall vara ett föredöme som cykelstad och jag gjorde en del iaktagelser:

Man cyklar inte mot rött ljus, under fyra dagars turistcyklande har jag sett max 5st som cyklar mot rött. Man cyklar inte mot enkelriktat även om betydligt fler fuskade med detta än med rödljus.

Cykelbanorna är breda, för det mesta minst en bilfil breda och man cyklar bara åt ett håll på dem så det blir inga möten. Långsamma cyklister håller sig till höger.

Cykelbanorna är tydliga, kantsten eller mycket bred heldragen linje mot bilarna och kantsten mot gående. Blåmålade cykelbanor i korningar. Övergångsställen för gående börjar vid kanstenen mellan cykelbana och gående till motsvarande på andra sidan gatan, med målning för övergångsställe även på cykelbanan. Vid busshållplatser är det övergångsställe för gående mallan gångbana och busshållplats med målning på cykelbanan.

Man går inte eller parkerar inte på cykelbanan.

Man svänger inte vänster i korsningar, man korsar först den väg man skall till vänster på, stannar vid rödljuset efter korsningen och korsar sedan den väg man kom på när det blir grönt.

Man är mycket vänlig cyklister emellan.

Bilförarna respekterar cyklister som andra fordon.

Det är mycket mindre biltrafik än i Stockholm.

Många hantverkare cyklar på Bullitt.

Köpenhamn är platt.

Allt detta gjorde cyklingen trevlig och konfliktlös.

Det är så fridfullt i Köpenhamn att 95% av cyklisterna inte ser något behov av att ha hjälm.

Stumpy skrev:
> Det är så fridfullt i Köpenhamn att 95% av
> cyklisterna inte ser något behov av att ha
> hjälm.
>
Danskarna är helt puckade. De har inte förstått att det vikigaste i världen är att vara 100% skyddad i alla situationer. För att förstå det måste man vara svensk.

Oftast är ju pendlingen rätt så händelselös, men idag var den faktiskt aningens liiiiite annorlunda. Så, jag känner ju mig tvingad en skriva en utläggning om den.

Rääääsern är på service så den här veckan pendlas det på MTB. En 26-tums heldämpad sådan (men dock av det "rejsigare" utförandet och med raceking-sulor, tack o lov).

På väg ut från Gustavsberg, i höjd med Östra Ekedal, så tar cykelbanan en liten s-kurvs-sväng strax efter busshållplatsen. I den här kurvan är sikten rätt begränsad men sannolikheten att få ett möte på fel sida en arla morgon är rätt liten, så jag brassade på som vanligt.
Döm om min förvåning när jag i 30 knyck rundar buskaget i kurvan och plötsligt står öga mot öga med en pick-up!! Jag vet inte vem som blev mest skraj, jag eller kommunalarbetaren bakom ratten... Som tur var satt jag som sagt var på MTB:n med hyfsat bra bromsar, så det bidde till att nita och svänga ut i spenaten. Puls 180.

I höjd med Boo fick jag häng på en tempo-jonne som jag såklart inte kunde släppa, så det blev till att hålla jämn fart och trevligt samtal fram till Nacka. Och i Nacka rann det ju på rätt bra också (med undatag för en chainsuck)... Plötsligt hade jag kryssat mig fram till jobbet på precis samma snittid som jag normalt kör med räsern.
Lägre toppfart på rakorna, men rakare linjeval och mindre hänsyn till potthål+ANNAT gör att snittfarten går på ett ut ganska exakt.

Får´la se hur det går att ta sig hem nu då...

Kvalster skrev:
> Har varit i Köpenham och cyklat. Köpenhamn skall
> vara ett föredöme som cykelstad och jag gjorde
> en del iaktagelser:
>
> Man cyklar inte mot rött ljus, under fyra dagars
> turistcyklande har jag sett max 5st som cyklar mot
> rött. Man cyklar inte mot enkelriktat även om
> betydligt fler fuskade med detta än med
> rödljus.
>
> Cykelbanorna är breda, för det mesta minst en
> bilfil breda och man cyklar bara åt ett håll på
> dem så det blir inga möten. Långsamma cyklister
> håller sig till höger.
>
> Cykelbanorna är tydliga, kantsten eller mycket
> bred heldragen linje mot bilarna och kantsten mot
> gående. Blåmålade cykelbanor i korningar.
> Övergångsställen för gående börjar vid
> kanstenen mellan cykelbana och gående till
> motsvarande på andra sidan gatan, med målning
> för övergångsställe även på cykelbanan. Vid
> busshållplatser är det övergångsställe för
> gående mallan gångbana och busshållplats med
> målning på cykelbanan.
>
> Man går inte eller parkerar inte på cykelbanan.
>
> Man svänger inte vänster i korsningar, man
> korsar först den väg man skall till vänster
> på, stannar vid rödljuset efter korsningen och
> korsar sedan den väg man kom på när det blir
> grönt.
>
> Man är mycket vänlig cyklister emellan.
>
> Bilförarna respekterar cyklister som andra
> fordon.
>
> Det är mycket mindre biltrafik än i Stockholm.
>
> Många hantverkare cyklar på Bullitt.
>
> Köpenhamn är platt.
>
> Allt detta gjorde cyklingen trevlig och
> konfliktlös.

Har vi kanske kört 15 mil med start i Köpenhamn igår?

Stabil motvind, backar som kändes branta och ett flås som saknades ibland. Rödljuset på Skeppsbron innan Slussen var larvigt fullt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    66.8 KB · Besök: 40
Stod lite lastbilar och annat över cykelbanorna på hemvägen. Funderade först bli att bli irriterad men jag orkade inte. Mycket folk ute men absolut inga köer vid rödljusen som ovan.

Motvinden längs Stadsgården var fostrande. Fick en kille på rulle som tydligen kände sig stark. Efter ett tag gick han om och tryckte på ganska bra. Jag släppte iväg honom och tänkte att han antingen verkligen var stark, eller så skulle han krokna. Det var det senare och jag passerade igen vid Londonviadukten.

Sista dagen med kortkort på ett tag?

Tog vägen via city, ovanligt händelselös förutom att jag spottade Karin_P på sin Boardman vid Vasabrons fäste på Tegelbackssidan. Dock skulle vi inte samma väg så jag hann inte säga hej.

Åt helvete då cykeln blev stulen på jobbet, trots att den stog utanför en glasenté med två lås :'(

Hellqvio skrev:
> Åt helvete då cykeln blev stulen på jobbet,
> trots att den stog utanför en glasenté med två
> lås :'(

Surt värre. Jag förvarar min lutad mot skrivbordet. Enda säkra platsen.

Misärpendlaren skrev:
> Såg en ny sak idag, vetefan vad det skall göra
> för nytta dock när det bara fanns en.

Borde vara förbjudet att använda den där när man är urklickad, då kan man ju lika gärna sätta ner foten!

Källis skrev:
> Inte dagens utan gårdagens jobbpendlingen men hem
> från jobbet på kvällen via endurospår,
> traktorvägar mellan åkrar och över små
> träbroar.
>
> http://4.bp.blogspot.com/-yBoj5TPu_1o/U4eI_uiR9PI/
> AAAAAAAAS9Q/oDrYtBQvlPc/s1600/140529_IMG_0645.jpg
>
> http://1.bp.blogspot.com/-UI68QuO5Dn0/U4eLOZ55TKI/
> AAAAAAAAS9c/eIexJ0pFfSQ/s1600/140529_IMG_0648.jpg
>
> http://2.bp.blogspot.com/-3xFAw5vm7UA/U4eLOaKuohI/
> AAAAAAAAS9g/8yTaLzjbLWU/s1600/140529_IMG_0667_8_9_
> tonemapped_01.jpg
>
>
> //Källis

Schysta bilder.Tror dock det finns en velomatiregel mot HDR.

Dagens värme är hopplös att pendla i med kavaj, skjorta och jeans. Går liksom inte att hålla ryggen torr. Dagens nära-döden-upplevelse var tjejen på moppe som dundrade i 30-40 knyck mot "enkelriktat" på GC-vägen på Skanstullsbron. IDIOT!

Annars är det väl finfika som vankas i morgon.

Stuvstaix skrev:
> Källis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte dagens utan gårdagens jobbpendlingen men
> hem
> > från jobbet på kvällen via endurospår,
> > traktorvägar mellan åkrar och över små
> > träbroar.
> >
> >
> http://4.bp.blogspot.com/-yBoj5TPu_1o/U4eI_uiR9PI/
>
> >
> AAAAAAAAS9Q/oDrYtBQvlPc/s1600/140529_IMG_0645.jpg
> >
> >
> http://1.bp.blogspot.com/-UI68QuO5Dn0/U4eLOZ55TKI/
>
> >
> AAAAAAAAS9c/eIexJ0pFfSQ/s1600/140529_IMG_0648.jpg
> >
> >
> http://2.bp.blogspot.com/-3xFAw5vm7UA/U4eLOaKuohI/
>
> >
> AAAAAAAAS9g/8yTaLzjbLWU/s1600/140529_IMG_0667_8_9_
>
> > tonemapped_01.jpg
> >
> >
> > //Källis
>
> Schysta bilder.Tror dock det finns en
> velomatiregel mot HDR.

Är det HDR? Ser mer ut som de gått genom en rejäl omgång i Photoshop att döma av alla knepiga kantpixlar. Som värsta sortens mäklarbilder...... ;-)

Men det ser ändå ganska mysigt ut.

Denna förbannade motvind.... Fostrande hemresa idag, igen.
Ni som bor på Ekerö däremot och jobbar i city, ni måste ju alltid ha medvind. Fuskigt är vad det är.
Självklart är vinden som värst de dagarna man verkligen kör mot klockan för att hinna till dagis. Men men, de'e'la bra träning.

Ännu långsammare för att inte svettas. Men ikke!
Annars fint väder och svalt vid 0535-0610 Eriksberg-Gamlestan.

Rödljusblåsare äro legio vid Gamlestadstorget. Bellevue och cyklist perspektiv not.

Var ute & sprang både lördag & söndag för att förbereda mig för Blodomloppet på onsdag. Igår tänkte jag vrida ur det sista ur benen på gymet (knäböj, marklyft mm) och sedan ta en lugn cykelpendling in till jobbet för att mjuka upp benen lite efter gympasset (brukar alltid ge en vansinnig träningsvärk annars). Lugn pendlig? Jo tjena - satte PB ist.

Hempendlingen nu _måste_ gå på > timmen.

Hostigt men rätt gött ändå.

Mötte några som var på väg till dagislämning. Samtliga hade ryggsäck så ungarna fick hänga ut åt sidan för att få luft. Stackars barn.

förkylning som vägrar släppa.
Hoppas på att rensa ut lungorna på hemfärden idag när det väntas skyfall och elände.

Händelserik morgon. Tog min nya fina mtb genom skogen. Sandsjöbackaleden/Torrekullaleden via Ängårdsbergen till stan. Stan är i detta fallet Göteborg.

Efter att jag precis kommit in på Sandjöbackaleden vid Gatersered prasslade det till vid sidan av stigen. Rådjur tänkte jag och höll på att skita på mig när två rejält stora vildsvin sprang över stigen och försvann upp i snåren på andra sidan. De verkade bli lika rädda som jag för de verkade inte vilja inspektera mig närmare.

Gjorde en "Over the Bar" efter att framhjulet gled av en spångdjävel. Slog upp ett jack i knät men landade i övrigt mjukt på ryggsäcken.

Några kilometer senare såg jag en ormvråk på nära håll. Sittandes på en stolpe mumsandes på något. Tyvärr han jag inte få upp mobilen innan den upptäckte mig och flög iväg.

Torra och fina stigar, solsken gjorde denna utökade två timmars pendlig sagolik.

http://instagram.com/p/oxJwKbqygV/

Trevligt med depåstopp, kaffe, lite snack och så socialcykling en bit. Körde styrka på gymet efteråt och blev lite darrig innan jag fick frukost i mig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp