Oftast är ju pendlingen rätt så händelselös, men idag var den faktiskt aningens liiiiite annorlunda. Så, jag känner ju mig tvingad en skriva en utläggning om den.
Rääääsern är på service så den här veckan pendlas det på MTB. En 26-tums heldämpad sådan (men dock av det "rejsigare" utförandet och med raceking-sulor, tack o lov).
På väg ut från Gustavsberg, i höjd med Östra Ekedal, så tar cykelbanan en liten s-kurvs-sväng strax efter busshållplatsen. I den här kurvan är sikten rätt begränsad men sannolikheten att få ett möte på fel sida en arla morgon är rätt liten, så jag brassade på som vanligt.
Döm om min förvåning när jag i 30 knyck rundar buskaget i kurvan och plötsligt står öga mot öga med en pick-up!! Jag vet inte vem som blev mest skraj, jag eller kommunalarbetaren bakom ratten... Som tur var satt jag som sagt var på MTB:n med hyfsat bra bromsar, så det bidde till att nita och svänga ut i spenaten. Puls 180.
I höjd med Boo fick jag häng på en tempo-jonne som jag såklart inte kunde släppa, så det blev till att hålla jämn fart och trevligt samtal fram till Nacka. Och i Nacka rann det ju på rätt bra också (med undatag för en chainsuck)... Plötsligt hade jag kryssat mig fram till jobbet på precis samma snittid som jag normalt kör med räsern.
Lägre toppfart på rakorna, men rakare linjeval och mindre hänsyn till potthål+ANNAT gör att snittfarten går på ett ut ganska exakt.
Får´la se hur det går att ta sig hem nu då...