Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 6

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> De höll på att gräva bort cykelbanan mellan
> vanliga vägen och bussvägen vid Henriksdal i
> morse. Undras om det skall bli bättre eller
> sämre.

Enligt "grävlingarna" ska trottoaren breddas vid busshållsplatskuren och det blir cykelbana där så man slipper korsa busskörbanan. Sen ska det bli en liten park där cykelbanan nu går.
Vet inte om det blir bättre för oss cyklister, det brukar ju aldrig bli bättre, det var bättre förr etc;-)

Varmt och medvind vid sexdraget.

Räknas "rädsla att falla" som godtagbar orsak att puttra fram i knapp styrfart?

Stumpy skrev:
> sämre.

Ja, med hög puls och pannan mot styret i backen blev det lite ryckigt när det stod en stor jäkla grävskopa där. Svängde snabbt in på enkelriktade bussfältet och hoppades att bussen inte skulle komma indånande från Danvikstullsbron just då.

Janek, du och jag verkar cykla liknande vägar och har nästan samma start och mål (jag pendlar på en vitblå kinesis racer).

Såg idag en snubbe med vad som såg ut att vara en väldigt pimpad hoj med högprofilhjul iklädd vad som såg ut att vara en (fladdrig) träningsoverall från 80-talet. Typ vid Pampas marina.

Höll på att bli nermejad av en bilist när det blev grönt efter Hornstullsbron. Såg något i ögonvrån och bromsade instinktivt och bilen, som körde i full fart, snuddade mitt framhjul. Samtidigt gäller det fan att vara mer uppmärksam även när det blir grönt. Brukar alltid kolla just där då det händer rätt ofta att bilar kör mot rött men idag så stod jag och sov och ville komma iväg snabbt när det blev grönt.

Två cyklister varav den ena verkade blöda näsblod vid där cyckelbanan går under E4an vid Järva Krog. Har sett flera gånger att folk sitter där och verkar ha krockat med andra cyklister. Duktigt skymd sikt, så ta det försiktigt förbi den korsningen, detsamma i backen där Hagaparken börjar och där cykelbanan går under E18 vid Brunnsvikens norr ände.

Gick bra idag! 30 km på 59 minuter. För en månad sen tog det 1h 10 min. Pressar på dag för dag!

Mellan hässelby och Alvik precis innan tranebergsbron hade jag en kille på rull efter mig. Någon här? :) jag cyklade på en mattsvart canyon, movistar teamställ och giro air attack och en svart btwin ryggsäck.

Tanken var att ta det lugnt idag, men när du la dig efter mig fick jag gott trampa på ;)

Bilagor

• 20140608_210233.jpg
    20140608_210233.jpg
    74.4 KB · Besök: 44
Janek skrev:
> BOFH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Två dar i rad har jag kommit ikapp en snubbe
> > under hempendlingen som cyklar med täckbyxor
> och
> > tjock jacka. Ungefär den klädseln jag har
> när
> > det är ett par minus ute. Lite underligt.
>
> Det råkar inte vara den berömda gogglesgubben
> som man brukar se ung vid Pampas marina i Solna?
>

Nope. Detta var i Liljeholmen båda gångerna. Inga goggles.

Första pendlingen till sommarjobbet på cykel. Falun till Borlänge. 25 km varav 2/3 fin cykelbana utmed inte allt för hårt trafikerad landsväg. Cykeln står i andra änden av arbetsrummet och glänser efter gårdagens puts med baby-wipes. Några av kollegorna har varit inne och beundrat den. Kommer att bli en bra sommar det här :-)
Nu ska jag bara lära mig kortaste vägen till och från omklädningsrummet samt trimma bort felkörningen jag gjorde imorse.

Har någon tips på trevliga och lagom långa omvägar att ta hem vid fint väder så mottages det tacksamt :-)

copytag skrev:
> Gick bra idag! 30 km på 59 minuter. För en
> månad sen tog det 1h 10 min. Pressar på dag
> för dag!
>
> Mellan hässelby och Alvik precis innan
> tranebergsbron hade jag en kille på rull efter
> mig. Någon här? :) jag cyklade på en mattsvart
> canyon, movistar teamställ och giro air attack
> och en svart btwin ryggsäck.
>
> Tanken var att ta det lugnt idag, men när du la
> dig efter mig fick jag gott trampa på ;)

Det var inte jag men hör av dig när du ska hem, jag kan koppla på vid lindhagensplan, du kan få dra hela vägen till Hässelby! ;)

Enber skrev:
> Janek, du och jag verkar cykla liknande vägar och
> har nästan samma start och mål (jag pendlar på
> en vitblå kinesis racer).

Trevligt, ska spana efter dig. Jag har en svart Meridaräser, röd hjälm och brukar oftast ha grå Ospreyryggsäck.

Stumpy skrev:
> sämre.

Så det var därför jag mötte ovanligt många cyklister på den lilla gångbanan som går innanför parken. Springer och går där flera gånger i veckan och brukar inte tycka att det är så illa i vanliga fall.

För övrigt brukar jag fundera på om någon av alla de coola cyklister jag möter vid Danvikstull är potentiell happyspotting men jag har inte en aning om hur någon ser ut. Ser ni någon komma kutandes med barnvagn får ni göra ett hemligt tecken. ;)

Jag kommer upp mot Danvikstull vid ca 07:20 med fast bett i styrlindan på svart skärmförsedd stålcross. Ska hälsa på prov om jag ser en barnvagnsjoggare :)

Det var segt imorse. Men på något sätt satt man på jobbet igen. Undrar hur det gick till bara.

Fjärdebrunn skrev:
> Jag kommer upp mot Danvikstull vid ca 07:20 med
> fast bett i styrlindan på svart skärmförsedd
> stålcross. Ska hälsa på prov om jag ser en
> barnvagnsjoggare :)

07:20 är lite i tidigaste laget, brukar passera där mellan halv nio - nio men mer arla barnvagnsjoggare kan behöva påhälsning de också. :)

Det blev en händelserik hemfärd idag, 2 gräsänder fick nästan sätta livet till, min nya kolfiberram har fått några skråmor på överröret och ett rejält blåmärke över bröstet är under uppbyggnad.

Gräsand nr1:
-----------------
På hemväg precis under viadukten mellan Campus och Liljansberget mötte jag 2 tjejer på cykel som vinglade och skrek. När jag tittar ner ser jag en gräsandshona ca 1.5m framför mitt framhjul och ingen plats att styra undan så i ca 25km/h nöp jag i bromshandtagen så hårt det bara gick.

Tyvärr nöp jag jag alldeles för hårt i vänstra bromshandtaget så det blev en framlängesvolt över styret. Ryggsäcken och hjälmen tog värsta smällen mot asfalten men ett rejält blåmärke på bröstet är under uppbyggnad eftersom jag fick cykeln över mig.

Det blev några skråmor i överröret på kolfiberramen och höger handtag ser inte längre ut som när jag köpte cykeln men det viktigaste var att gräsanden överlevde :D.

Egentligen hade jag tänkt ligga kvar några minuter och hämta mig efter flygturen men tjejerna var så oroliga och ville inte åka iväg förrän jag rest mig upp så jag plågade mig upp och trampade svärandes vidare.

Gräsand nr2:
-----------------
Efter några km passerar jag dammen på Mariehemsängarna och här borde varje normal människa inse att när man passerar en damm full med gräsänder bör man ta det lugnt men jag hade bråttom hem och höll stadiga 30km/h.

Precis som med första gräsanden så upptäckte jag alldeles försent vad som var på gång och det fanns inte heller här någon plats att styra undan så jag nöp i bromshandtagen igen.

Men den här gången hade jag bättre grepp om både pedaler och styre och lyckades även dosera bromskraften bättre så från 30km/h till 0km/h på en sträcka av 2m gick riktigt bra och även denna gräsand överlevde.

PS.
Alltså man har ju läst om cyklister som cyklat över och dödat änder men egentligen sett det mer som en rolig historia men nu när jag har råkat ut för det själv inser jag att det är fullt möjligt, det är tom sannolikt :D iallafall i Umeå.

PS. Dagen efter vurpan
Ont i höger sida och bröst, ont i vänster arm och huvudvärk. Det var nog en hårdare krasch än jag insåg så jag är faktiskt glad att tjejerna stannade kvar och kollade att jag var ok, utan ryggsäck och hjälm som dämpade fallet hade jag nog kunnat bli allvarligt skadad.

Senast ändrad:
Frustrerande. Jag vill cykla! Soligt hela dagen, men när man ska hem regnar det...
Tanken var att jag denna vecka må-sön skulle få ihop en vätternrunda på i huvudsak pendlarmil. 1 mil till jobbet och så har jag hittat en snygg och snabb lvg på ca 3,5 mil hem. 4,5mil/dag är ganska precis medelvärdet på vätternrundan över veckan. Men sen kom det regn 2 ggr och sabbade min plan, cyklar inte gärna extra omvägar hem i regn. Kanske får ihop det ändå om det blir fint väder fortsättningsvis och utökar till 2 X 7mil i helgen.

Senast ändrad:
Benen känns rätt trötta nu. Cyklade halvvättern i söndags, vilade under måndagen. Sprang på tisdagen och cyklat onsdag och torsdag 28km enkelväg. Känns som ja måste ta det lite lugnare några pendlingar nu. Är så jävla trött och det är svårt att pressa ned tiden ännu mer.

Passet ovan är med stopptid på 0.06 sekunder. Det vill säga inga stopp alls. Men det är jävligt kul att trycka på och försöka bli snabbare. Bunnyhoppar till och med trottoarerna för att slippa igång draget.

Måste dock säga att det är inga cyklister på mina vägar förutom sträckan Hässelby-Alvik. Annars helt tomt :o

Bilagor

• garmin.jpg
    garmin.jpg
    66.5 KB · Besök: 44
Dagens pendling var nice till skolan med få andra cyklister vid 9 tiden då jag utgick hemifrån och kom fram till skolan typ 18 min senare, få långsamma cyklister på Skeppsbron. Men det fanns ändå några vilket det var bara att köra om när det så är säkert som vanligt. Dock så skrek jag "wait" för att stoppa en gående från att korsa cykelbanan längs Strandvägen eftersom det är säkrast så. Gående ignorerar plinga på långt avstånd, det funkar med att skrika "Akta", "vänta" oftast om de inte är cyklisthatande idioter eller om de sysselsätter sig med trafikfarliga prylar som hörlurar med korsandet av cykelbanan.

Pendlingen hem var inte lika nice med regn och motvind.

Vågade trycka igång intervaller när det lättade på Stadsgården. Fyra naturliga med avslut på backkrön. Den sista med dubbelbacken upp till Fiskis bet fint i låren. Tyvärr såpass dåligt grundtränad att syran kommer långt innan roliga pulsfrekvenser men kul var det i duggregnet. Slapp dessutom bli kränkt under intervallerna, en bonus.

Imorgon får jag ta det lugnt

tog en omväg till jobbet man hann innan det började dugga, börjar bli rejält trött på motvind åt både håll

Småregn i Stockholm kl 6:40. Lite trafik såväl cyke- som bilar. Spootade 15 st Finska MC ekipage som åkte söderut mot Globen. Kanke mot Gotland? Skönt att det är fredag. :)

Lite kyligt i kortkort. Flyt med rödljusen och lugn cykling gav ändå en behaglig morgon. Känner mig lite sliten. Skön slalom mellan virriga båtresenärer på Stadsgården. Väldigt få cyklister.

Inte många andra cyklister ute idag, däremot mötte jag väldigt mycket luft som var på väg åt andra hållet. Motvind tror jag man brukar kalla det. Vet inte var den skulle.

tinkerbell skrev:
> Inte många andra cyklister ute idag, däremot
> mötte jag väldigt mycket luft som var på väg
> åt andra hållet. Motvind tror jag man brukar
> kalla det. Vet inte var den skulle.

Det ser ut som det kan bli väldigt snabb hempendling i eftermiddag om man ska söderut. 8 m/s med byvindar på 15. Jippi :)

Knappa 14 grader men 99% luftfuktighet och misstaget att ta jacka gjorde mig kokt.

Efterdyningar av förkylning och knävärk efter fotbollsmatch med småkusinerna igår gjorde att det kändes fasligt trögt.

Blev kränkt av en man på en Colnago (stål?) på "Hornsgatspuckeln" och det kändes bra.

En kvinna skällde ut en annan kvinna nere vid Slussen pga cykling mot trafiken = civilkurage?

Nytt styre på alu-pendlaren och behöver byta till en kortare stam ikväll.

Finns det någon bra lösning för att cykla på östra sidan om Edsviken?
Tänkte ta en omväg hem och vill gärna slippa ta Edsbergsvägen om möjligt.

gsb skrev:
> Finns det någon bra lösning för att cykla på
> östra sidan om Edsviken?
> Tänkte ta en omväg hem och vill gärna slippa ta
> Edsbergsvägen om möjligt.

Edsviksvägen

Kvalster skrev:
> gsb skrev:
> -----
> > Finns det någon bra lösning för att cykla
> på
> > östra sidan om Edsviken?
> > Tänkte ta en omväg hem och vill gärna slippa
> ta
> > Edsbergsvägen om möjligt.
>
>
> Edsviksvägen

Så här nånting?
http://bikeroutetoaster.com/BRTWebUI/Course/684880

Tog tuben och vid bytet i Alvik såg jag tre bilar i kön mot Essingeleden med cyklar bakpå.
Nåt på gång söderut från Tjockhult? ;-)

Motvind på det första benet av min L-formade pendlingsväg. Sedan sida/sidamot så det blev till att ligga i bocken hela vägen till jobbet. Tänkte först ta MTB:n för att knycka tillbaks ett Stravakom som jag blev av med häromdan, men tiden sprang iväg så för att överhuvudtaget hinna så blev det racern.

Hemvägen blev blöt men jag får skylla mig själv som ställer upp och jobbar över. Regnade inte vid ordinarie hemdags.
En positiv sak är att benen börjar kännas riktigt starka och uthålliga nu och de går att misshandla rätt ordentligt nu.
Negativt är att min mage är helt stört uppblåst och ful samtidigt som underhudsfettet på armar och ben ser ut att ha minskat ordentligt då ådrorna lyser igenom.

Nu , fredagsmys :)

Det var najs då vädret såg ut som regn men jag klarade mig utan en droppe, och kom ihåg att sätta på skärmarna också.

Cykeln däremot blev helt täckt av grus och sand från skitigt vatten på all blöt asfaltsväg.
Tur att det är lätt att skölja av sånt.

Massor med motvind i min riktning (västnordväst), hoppas på motsatsen på tillbakavägen!

Supertramp skrev:
> BOFH skrev:
> -----
>
> > Det ser ut som det kan bli väldigt snabb
> > hempendling i eftermiddag om man ska söderut.
> 8
> > m/s med byvindar på 15. Jippi :)
>
> Passa på att utmana!
> http://www.strava.com/segments/1183401

Hehe. Fel håll (jag bor längs med E4s) och så hade jag dessutom fel cykel för att utmana nån alls. Dessutom har jag inte Strava. Annars så hade jag förstås spöat dig!

Blåste dock om en snubbe och fick beröm vid nästa rödljus. Ibland går det fort även när man har fel utrustning.

Senast ändrad:
Nån som har nämnt i tråden de nya cykelbanorna på Götgatan? ÄNTLIGEN!

Vi diskuterade ju redan för några år sedan i en gammal pendlar-tråd den orimliga fördelningen av Götgatans bredd mellan bilar, fotgängare och cyklister. Dom verkar ha progeammerat on gröna vågen också. Kanske för att anpassa till cyklister? Men tyvärr försvann ju utmaningen att klara Ringvägen-Björns trädgård i ett svep om man pressade på ordentligt. Men jag klagar inte, detta är säkert bättre för 99% av cyklisterna. Och ska jag vara ärlig så var det ofta jag inte hann över ens Folkubgagatan med tidigare programmering av ljusen.

Regnade när jag lämnade hemmet, uppehåll vid Danvikstull, torr vid jobbet.

Lyckades som vanligt undvika några incidenter.

Av någon anledning har det nästan alltid varit motvind när jag tar omvägen över Ekerö hem. Idag såg dock vindarna lovande ut så jag körde den vägen trots de mörka molnen på himlen.

Väl ute på Ekerö var det nog mest sidvind men det kändes bra ändå. Såg nästan inga cyklister efter Brommaplan. Har alla dragit till Motala?

Klarade mig undan regnet förutom ett par stänk strax efter färjan.

Hann med 3 omvägar den här veckan så det blev 16mil pendling istället för vanliga 10.

gsb skrev:
> Kvalster skrev:
> -----
> > gsb skrev:
> >
>
> > -----
> > > Finns det någon bra lösning för att cykla
> > på
> > > östra sidan om Edsviken?
> > > Tänkte ta en omväg hem och vill gärna
> slippa
> > ta
> > > Edsbergsvägen om möjligt.
> >
> >
> > Edsviksvägen
>
>
> Så här nånting?
> http://bikeroutetoaster.com/BRTWebUI/Course/684880

Sträckan längs vattnet på den routen är väl en träled, 1,5 m bred med cykelförbud om jag inte minns fel. Har provat en gång och aldrig mer. Jag kör Edsbergsvägen/Danderydsvägen dagligen och tycker det är helt ok, iaf sommartid när det är ljust. Har aldrig varit ute för nåt med privatbilister, bara några bussar som skall om för att direkt svänga in på hållplats. Men det lär man sig snart. Från Mörby kan man ju ta Edsviksvägen om man vill. Då blir det några naturliga backintervaller.

Känns som pendlingen satt sig nu. 4 dagar i rad, 30 km enkel. Tog till och med ett KOM på vägen hem igår. VP är brutalt effektivt. Visserligen sa den att jag vann med 2 sek, som blev över 10 sen i strava.

Supertramp skrev:
> Nån som har nämnt i tråden de nya cykelbanorna
> på Götgatan? ÄNTLIGEN!
>
> Vi diskuterade ju redan för några år sedan i en
> gammal pendlar-tråd den orimliga fördelningen av
> Götgatans bredd mellan bilar, fotgängare och
> cyklister. Dom verkar ha progeammerat on gröna
> vågen också. Kanske för att anpassa till
> cyklister?

Om man ska vara lite pessimist kan man undra hur det blir när det regnar och slaskar. Man cyklar ju i rännstenen nuförtiden.

Jag har dock lyckats få grön våg Folkungagatan-Ringvägen flera gånger nu på sistone. Det är en skön känsla!

Hur ser det ut på Götgatan mellan puckeln och Folkungagatan? Får man grönt där också nu? Jag tar alltid Repslagargatan och över Medborgarplatsen för att slippa de rödlysena.

Kör man inte Strava är det kul att ha gröna vågensträckor att ta.

På morgonen går det att få grönt på Regeringsgatan över Hamngatan om jag pinnar på hårt i häck på bilarna när vi släpps iväg på Gustaf Adolfs Torg (alltid rött där).

Grön våg på Skeppsbron södergående skulle inte vara fel.

Galnaste sträckan hem är "Lucas Brunelrullningen" Döbelnsgatan - Gustaf Adolf Torg. Nästan en km genom city i bra nerförsbacke och utan rödljus men mellan bilar och bussar i en oändlig kö. Hysteriskt!

Herrejössesmedvind till jobbet imorse, ser inte fram mot motvinden hem sen.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp